Baarmoeder verwijdering (Hond) Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JumpingRider

Baarmoeder verwijdering (Hond) Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 11:03

Hallo allemaal,

Onze hond (kruising Maltezer/Shih Tzu, 2 jaar oud) was sinds vrijdag al een beetje sloom en wilde gisteren ook niet meer eten/lopen of wat dan ook. Het voelde helemaal niet goed en daarom zijn we gisteren naar de dierenarts geweest. Hier constateerden ze een baarmoederonsteking en moest ons lieve hondje gisteren nog onder het mes.
Gelukkig is alles goed gegaan en is haar baarmoeder verwijderd. Vandaag of morgen kunnen we haar waarschijnlijk al weer ophalen.

Maar, nu heb ik gehoord dat het gedrag van honden door zo'n ingreep erg kan veranderen. Ons hondje is altijd erg actief en vrolijk (ze speelt het liefst de hele dag) en ik zou het echt jammer vinden als dit nu minder wordt.

Daarom mijn vraag, zijn er bokkers met soortgelijke ervaringen? Hoe is het gedrag van jullie hond (of evt. kat) veranderd?

naomi_mickey

Re: Baarmoeder verwijdering (Hond) Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:05

Wij hebben ook een maltezer waarvan haar baarmoeder eruit is gehaald. Het was een heel sloom en lui hondje voor die operatie, maar daarna werd ze heel vrolijk, speels en actief. ( alleen is ze wel al 12 ).
Het gedrag kan dus wel veranderen, maar ik denk dat ze gewoon weer zo vrolijk en actief zal zijn omdat ze toch een last mist.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:05

De hond van mijn vader kreeg op 9-jarige leeftijd baarmoederontsteking.
Na de operatie was ze al snel weer helemaal de oude. Nog even wild als altijd :+ gedroeg zich zelfs op die leeftijd nog als een jonge hond, daar heeft de operatie niets aan veranderd :n

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:15

Tegenwoordig orden alle teven gecastreerd d.m.v. baarmoederverwijdering. Onze teef is niet veranderd naar haar castratie... Dit had trouwens geen (directe) medische reden.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:18

Het kan dat ze wat rustiger worden door de verandering van de hormoonhuishouding. Let er ook op dat je niet teveel blijft voeren, want nu die hormonen dus veranderen, hebben ze minder voer nodig.
Verder heb ik nooit extreem veel verandering gemerkt bij dieren.

Uitleg voeding: Het lichaam gaat na de ingreep wat efficiënter om met de energie, die via de voeding binnenkomt. Dit houdt in, dat de hond met minder eten toe kan. Zou de hond evenveel eten krijgen als voor de operatie, dan krijgt de hond te veel en gaat dat omzetten in vet: de hond wordt dus dikker.

In het algemeen kun je er van uitgaan, dat een teef ongeveer 10 tot 20% minder eten nodig heeft, natuurlijk is dit wel afhankelijk van de lichamelijke inspanning van de hond en de omgevingstemperatuur.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:21

Bij onze kruising teckel werd 20 jaar geleden de baarmoeder verwijderd met als reden baarmoederontsteking en ze was er niets door veranderd in gedrag of gewicht (bleef daarna hetzelfde aan voer krijgen). Ze is daarna heel oud geworden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:22

Mijn X Groenendaeler had een baarmoeder ontsteking en bij haar moest die er met spoed uit.
Ze was zichzelf aan het vergiftigen,ze was toen 6 jaar oud.
Daarna is ze heel erg dik geworden,maar verder veranderde er weinig.
Ze bleef even vrolijk,lief en speels.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:24

ik laat al mijn teven castreren,als ik ze vanaf pup heb dan voor de eerste loopsheid,en anders ( mits niet al gecastreerd) op de leeftijd waarop ze binnen komen,en nog geen enkel probleem ondervonden,ook niet met voeren,ze moeten eerder meer als minder voer krijgen ...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:25

een van mijn jacks is op dezelfde wijze als de jouwe zn baarmoeder kwijtgeraakt .
OOk een spoedoperatie.

ze was van te voren irritant maar daarna nog steeds.
ze is niet verandert hierdoor iig .

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:02

hier ook geen spannende dingen. ik haal ze ook snel helpen ivm met kanker en ontstekingen
let wel op met voeren ze hebben veel minder nodig omdat ze aanleg hebben om dikker te worden hier krijgen ze iets meer dan de helft van hun normale portie. bij twee teven heb ik vacht veranderingen gezien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:06

Onze teef is met 2 jaar gecastreert door een baarmoederonsteking. Bij haar was het kantje boord daar de baarmoeder al zeer ver heen was. Moest haar de zelfde dag al met valium rustig houden daar ze zo'n energiebundel is. Ze mocht een maand niet springen en gek doen ivm bloedingen. Dat was even erg lastig. Ze is niks veranderd behalve dat ze iets meer aanleg heeft om dikker te worden. Maar daar heb je zelf de hand in. Ze was toen 28 kilo, nu 30 en ze is nu 6. Zou ik niet oppassen dan zou ze zo 35 zitten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:10

Baarmoeder geeft vroeg of laat problemen bij honden, het is goed dat het weggehaald is.

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat het een saaie hond wordt, vroeger hadden we ook bij een hond een baarmoeder laten verwijderen ivm ontstekking eraan, ze is niets veranderd hoor.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:21

Gelukkig dat het allemaal zo meevalt, dat geeft me wel goede hoop!
We hebben haar net opgehaald en ze is al best vrolijk. Ze mag nu zeker 10 dagen niet druk doen en dan hebben we een nieuwe afspraak met de dierenarts om te kijken of alles goed gaat.

Het dik worden hoop ik dat bij haar wel meevalt, ze beweegt de hele dag dus tot nu toe hebben we nooit problemen met haar gewicht gehad.

Dat van die vachtverandering heb ik trouwens ook gelezen, maar dat is dus niet bij alle honden zo?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:31

Nee hier niet hoor.