Dank voor het bekijken van dit topic, misschien kan je mij helpen!
Heb sinds (begin) mei dit jaar een 2jarige voedster overgenomen, genaamd Heidi. Hier een onwijs leuke gecasteerde ram bij gevonden vanuit een konijnenopvang (genaamd Renzo

Hok:

Met alleen nog Heidi erin.
Heidi en Renzo:

Zoals ik al aangaf is Heidi echt DOL op eten.
Ter info: konijnen krijgen onbeperkt hooi en in de ochtend krijgen ze tevens hun groenvoer, wat kan bestaan uit broccolie, maiskolfen, een winterpeentje op z'n tijd, andijvie, witlof etc. Vooral broccolie en witlof staat bij Heidi boven aan haar lijstje. Voor hun brokjes heb ik een "meet-bakje", waar precies 25 gram aan brokjes in past. Heidi weegt zo rond de 2,5 á 3 kilo (groot konijn) en Renzo zal nu rond de 1,5 kilo zitten. Omdat Heidi aanleg heeft om dik te worden, probeer ik zo gepast mogelijk te voeren. Wat scheelt is dat Heidi het hooi de voorkeur geeft aan bixjes, dus zij zit bij het voeren altijd eerst aan haar verse hooi te knabbelen en dan pas komen de brokjes.
Maargoed, als er dus gevoerd wordt (ochtend en begin avond) komt Heidi altijd zowat persoonlijk het hooi afhalen

Gisteravond was dat dus anders: ze kwam niet aanlopen bij het voeren maar bleef achter in de ren zitten. Renzo had wel lekkere trek dus hij begon lekker te eten. Heidi zo gelaten, veel konden we er op dat moment niet aan doen. Vanochtend met voeren zat alleen weer Renzo vooraan in de ren. Heidi had zich verstopt in hun houten tunneltje: in elkaar gekropen en apatisch voor zich uit te staren. Nu toch maar maatregelen genomen en haar uit het hok gehaald. Hierbij was ze erg slapjes, terwijl ze normaal niet zo'n fan is van oppakken (iets wat we normaliter dan ook niet doen). Heb haar in een kratje in de schuur gedaan met wat veldsla (krijgt ze toch wat vocht binnen), een maiskolf en een stukje wortel. In het kratje begon ze wel wat meer om zich heen kijken. Eten had ze nog geen interesse in.
Wat nu te doen?
Zelf ben ik iemand die met een (erg) ziek konijn gewoon naar de dierenarts gaat. Ik wil zelf niet te veel aanklooien, die kennis heb ik (denk ik) gewoon niet. Zo heb ik dat met mijn twee vorige nijntjes ook gedaan en dat heeft altijd positief gewerkt. Één van mijn vorige nijntjes had een (zwak uitgedrukt) een teer gestel: een aantal keer onderkoeld geweest, uitgedroogd etc. Heeft heel wat uurtjes bij de DA doorgebracht, aan infusen gelegen om het vocht weer op peil te krijgen, dwangvoeding mee naar huis gekregen etc. Misschien heel gek allemaal, maar ik vind dat je gewoon voor je huisdier hoort te zorgen en als het dier erg ziek is daar de juiste hulp voor te zoeken en deze ook te geven. Dat konijn is trouwens nog heel vrolijk bejaard konijntje geworden van 10 jaar.
Ik weet bij konijnen dat niet eten funest is: hun darmpjes moeten gewoon in beweging blijven en zo niet, dan plegen ze bij wijze van spreken passieve zelfmoord. Ook zal ze vocht moeten binnen krijgen. Maargoed, voor het zelfde geld is er sprake van darmimmobiliteit en is er een verstopping in haar darmpjes. Kan ook niet zien of ze nog gepoept heeft omdat Renzo in hetzelfde toiletje zijn behoeftes doet. Echter kan het ook zo zijn dat ze gewoon een fikse terug slag heeft van de kou: ze heeft immers 2 jaar binnen doorgebracht, ook de winters. Maargoed: ze zit vanaf juni buiten, heeft al een dikke wintervacht ontwikkeld en was tot gistermiddag nog helemaal happy.
Wil Heidi en Renzo niet te lang van elkaar weg hebben, dus vanmiddag wordt de oude binnenkooi van Heidi weer opgebouwd en in de schuur gezet. Haar terug in huis zetten vind ik geen optie, zo raakt haar immuunsysteem nog meer in de war. Kooi is wel wat aan de kleine kant voor twee grote konijnen maar zo zitten ze in ieder geval lekker bij elkaar en kan Heidi zich daar wat in 'herstellen'. Kan haar zo ook beter in de gaten houden. Moet ik verder vandaag al de DA bellen (het is zondag) of toch nog een nachtje aankijken? Ben zo bang dat dat ene nachtje funest is, maargoed, voor het zelfde geld knapt ze vanmiddag op. Mocht ze nou niet willen eten, is dwangvoederen dan een optie? Vind dat zo eng, met kans op darmimmobilieit. Straks raakt de boel nog meer verstopt.
Help!!