Konijn ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Konijn ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 10:01

Hoihoi,

Dank voor het bekijken van dit topic, misschien kan je mij helpen!

Heb sinds (begin) mei dit jaar een 2jarige voedster overgenomen, genaamd Heidi. Hier een onwijs leuke gecasteerde ram bij gevonden vanuit een konijnenopvang (genaamd Renzo :Y) ) en het een helemaal heppie de peppie koppeltje. Altijd lekker klef en Heidi's hobby is (naast eten :+ ) Renzo de hele dag wassen, lekker tegen hem aan liggen etc. Beide konijnen zitten in een grote ren met daarboven een nachthok. Handig om te weten: Heidi is altijd een binnenkonijn geweest. We hebben dan ook rustig opgebouwd met haar naar buiten te doen en sinds eind juni zit Heidi 24/7 buiten. Verder is Heidi een super aanhankelijk konijn. Altijd in voor een aaitje of een knuffel en nergens bang voor. Tevens is Heidi zindelijk, ook super handig! (erg dank voor haar oude baasjes: door hun is Heidi zo ontzettend lief en makkelijk).

Hok:
Afbeelding
Met alleen nog Heidi erin.

Heidi en Renzo:
Afbeelding
<3

Zoals ik al aangaf is Heidi echt DOL op eten.
Ter info: konijnen krijgen onbeperkt hooi en in de ochtend krijgen ze tevens hun groenvoer, wat kan bestaan uit broccolie, maiskolfen, een winterpeentje op z'n tijd, andijvie, witlof etc. Vooral broccolie en witlof staat bij Heidi boven aan haar lijstje. Voor hun brokjes heb ik een "meet-bakje", waar precies 25 gram aan brokjes in past. Heidi weegt zo rond de 2,5 á 3 kilo (groot konijn) en Renzo zal nu rond de 1,5 kilo zitten. Omdat Heidi aanleg heeft om dik te worden, probeer ik zo gepast mogelijk te voeren. Wat scheelt is dat Heidi het hooi de voorkeur geeft aan bixjes, dus zij zit bij het voeren altijd eerst aan haar verse hooi te knabbelen en dan pas komen de brokjes.
Maargoed, als er dus gevoerd wordt (ochtend en begin avond) komt Heidi altijd zowat persoonlijk het hooi afhalen :Y) en zit (als ze haar hooitjes niet eerst krijgt) zowat IN de voerbak :z :') . Ze wordt ook altijd helemaal hyper en gaat keihard door het hok rondjes rennen en bokkensprongen geven als ik aankom lopen om te voeren. _O-

Gisteravond was dat dus anders: ze kwam niet aanlopen bij het voeren maar bleef achter in de ren zitten. Renzo had wel lekkere trek dus hij begon lekker te eten. Heidi zo gelaten, veel konden we er op dat moment niet aan doen. Vanochtend met voeren zat alleen weer Renzo vooraan in de ren. Heidi had zich verstopt in hun houten tunneltje: in elkaar gekropen en apatisch voor zich uit te staren. Nu toch maar maatregelen genomen en haar uit het hok gehaald. Hierbij was ze erg slapjes, terwijl ze normaal niet zo'n fan is van oppakken (iets wat we normaliter dan ook niet doen). Heb haar in een kratje in de schuur gedaan met wat veldsla (krijgt ze toch wat vocht binnen), een maiskolf en een stukje wortel. In het kratje begon ze wel wat meer om zich heen kijken. Eten had ze nog geen interesse in.

Wat nu te doen?
Zelf ben ik iemand die met een (erg) ziek konijn gewoon naar de dierenarts gaat. Ik wil zelf niet te veel aanklooien, die kennis heb ik (denk ik) gewoon niet. Zo heb ik dat met mijn twee vorige nijntjes ook gedaan en dat heeft altijd positief gewerkt. Één van mijn vorige nijntjes had een (zwak uitgedrukt) een teer gestel: een aantal keer onderkoeld geweest, uitgedroogd etc. Heeft heel wat uurtjes bij de DA doorgebracht, aan infusen gelegen om het vocht weer op peil te krijgen, dwangvoeding mee naar huis gekregen etc. Misschien heel gek allemaal, maar ik vind dat je gewoon voor je huisdier hoort te zorgen en als het dier erg ziek is daar de juiste hulp voor te zoeken en deze ook te geven. Dat konijn is trouwens nog heel vrolijk bejaard konijntje geworden van 10 jaar.

Ik weet bij konijnen dat niet eten funest is: hun darmpjes moeten gewoon in beweging blijven en zo niet, dan plegen ze bij wijze van spreken passieve zelfmoord. Ook zal ze vocht moeten binnen krijgen. Maargoed, voor het zelfde geld is er sprake van darmimmobiliteit en is er een verstopping in haar darmpjes. Kan ook niet zien of ze nog gepoept heeft omdat Renzo in hetzelfde toiletje zijn behoeftes doet. Echter kan het ook zo zijn dat ze gewoon een fikse terug slag heeft van de kou: ze heeft immers 2 jaar binnen doorgebracht, ook de winters. Maargoed: ze zit vanaf juni buiten, heeft al een dikke wintervacht ontwikkeld en was tot gistermiddag nog helemaal happy.

Wil Heidi en Renzo niet te lang van elkaar weg hebben, dus vanmiddag wordt de oude binnenkooi van Heidi weer opgebouwd en in de schuur gezet. Haar terug in huis zetten vind ik geen optie, zo raakt haar immuunsysteem nog meer in de war. Kooi is wel wat aan de kleine kant voor twee grote konijnen maar zo zitten ze in ieder geval lekker bij elkaar en kan Heidi zich daar wat in 'herstellen'. Kan haar zo ook beter in de gaten houden. Moet ik verder vandaag al de DA bellen (het is zondag) of toch nog een nachtje aankijken? Ben zo bang dat dat ene nachtje funest is, maargoed, voor het zelfde geld knapt ze vanmiddag op. Mocht ze nou niet willen eten, is dwangvoederen dan een optie? Vind dat zo eng, met kans op darmimmobilieit. Straks raakt de boel nog meer verstopt.

Help!!

WinSel

Re: Konijn ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:06

Het kunnen een aantal dingen zijn, omdat ze zo slapjes was denk ik eerst aan gas...
Maar het kan ook een verstopping zijn, juist omdat alle konijnen nu erg verhare kan het zijn dat er haren binnen gekomen zijn en ze dus verstopt zit

Keutelt ze nog helemaal niet en ook nog niks gegeten ? Dan moet je idd gaan dwangvoeren
Maar ik zou zeker even naar de dierenarts gaan, iig even bellen...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 10:20

Dank voor je snelle reactie. Hoelang moet ik het aankijken tot de dierenarts te bellen? Een middagje? Om te kijken hoe alles ontwikkeld? Of is dat te lang?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:38

Het is gisteravond begonnen he ?
Na 24u word het kritiek, dus als ze vanmiddag nog niet eet en keutelt zal ik zeker bellen
Heb je ook hooi bij haar ? Peterselie willen ze vaak ook nog wel eten als ze niks willen...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 10:43

Oke. Heb hooi bij haar liggen. Zal er zo ook wat peterselie bij leggen. Dank!

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:55

heb hier ook wel eens een konijn die een dag niet eet en wat stilletjes is, dat kijk ik dan ook een dagje aan duurt het langer ga ik naar de dierenarts. niet dat het ooit nodig is geweest want de volgende dag zijn ze dan weer kiplekker, op eentje na maar die was 16 jaar. die was gewoon aan zijn eind. helemaal slap in je armen hangen en niet eten is wel een aandachtspunt.
ik denk dat jou konijntje gewoon nog moet wennen aan het buitenleven kan je nagaan wat dat binnenleven dr in heeft gehakt. dus even aankijken maar vertrouw je het niet hop naar de dierenarts.
(zou het zelf alleen niet snel doen bij een jong konijn heb ik der gewoon niet voor over maar dat is een andere discussie)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:06

Dit konijn staat nu ruim 5 maand buiten en is echt een super actief beestje, dus nu zij wel een dagje niet een en stilletjes is, vind ik zorgwekkend. Ze zit heel apathisch voor zich uit te staren, terwijl ze normaal ook enorm aanhankelijk is. Kbel dus vanmiddag toch eventjes de DA, maar alle tips zijn verder welkom!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:29

Het zal zeker niet komen van de overgang van binnen naar nu buiten. Een konijn dat niet eet is kritiek, zeker als ze al vanaf gisteravond niet eet zou ik nu met spoed naar de dierenarts gaan.
Broccoli kan bijv. gas geven en mais kan voor verstoppingen zorgen beide dingen zijn dus zeker opties. En hou haar lekker warm en even apart van Renzo, dat is even heel sneu, maar anders kan je nooit zien wat ze doet qua keutelen.. En zeker gewoon binnen halen in een kamer waar de temperatuur warmer is, want je haalt daar niks mee in de war, maar ze zal zeker als ze zo in een hoekje heeft gezeten ondertemperatuur hebben.. met konijnen kan het heeeeeeeeel snel gaan, want als het mis is, is het goed mis.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:11

Heb net onze dierenarts gebeld. Hij zei dat het wel eens vaker voorkomt dat een konijntje niet eet en dat ik het anders even moet afwachten. Eet ze morgenochtend nog niet dan kan ik op het spreekuur komen. (...) .

Al met al weet ik nog niet goed wat ik moet doen.

@ Aniek: bedoel je met een kamer waarin de temperatuur warmer is gewoon binnenshuis? Haal ik daar echt niks mee in de war? En kan ik haar dan als ze weer fit is gewoon weer buiten zetten? Want in de schuur is het niet veel warmer dan buiten. Het waait er alleen niet (niet dat nu wel waait, tis nu buiten ook windstil). Zelf gaf m'n vriend aan dat het misschien een idee was om haar achter bij de paarden in het zonnetje te zetten (in haar oude binnenkooi). Daar is het heerlijk warm.

Weet wel van m'n oude konijntje dat ik die toen zij ziek was (en ook onderkoeld was geraakt) ik haar van m'n oude DA warm moest houden met kruiken, gewoon binnenshuis (was ook een buitenkonijn), alleen toen was het tegen het einde van de lente en was de buitentemperatuur rond de 15 a 20 graden. En dat is nu niet het geval.

Renzo is een beetje in de war nu, is telkens Heidi aan het zoeken en rent telkens van z'n binnenhok naar de ren, trappetje op trappetje af. :(:)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:16

Hoelang kan ik Heidi en Renzo eigenlijk van elkaar weg houden? Ivm anders opnieuw koppelen.

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:17

Hoor je de buik borrelen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:23

Afwachten tot morgenochtend? Ik zou maar snel een andere dierenarts zoeken als ik jou was! Een konijnkundige want ik denk dat deze dat niet is. Morgenochtend is je konijntje al dood als ze verder niks meer eet.

Konijnen eten niet voor niks niet, dan hebben ze pijn. Ik vind dat je gewoon naar een konijnkundige dierenarts moet gaan. Het kan erg snel gaan als je konijntje bijvoorbeeld gas heeft. Hoe voelt haar buikje aan? Heeft ze verder niet opgezwollen ogen?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:49

Hoor niks borrelen. Hebben haar (in haar binnenkooi) in het zonnetje gezet. Buiten in het zonnetje is het nu warmer dan binnen (verwarming is eigenwijs) maar tegen het einde van de middag doen we haar naar binnen, in de bijkeuken.
Hoe ze er nu bijzit: nog steeds licht apatisch, alhoewel ze in het zonnetje wat meer interesse in haar omgeving leek te krijgen. Kijkt wel wat suf uit haar ogen. Ligt verder niet in een ongemakkelijke houding, ze zit gewoon (niet kaarsrecht, ook niet helemaal ingekakt) . Geeft echter bij het optillen weinig weerstand terwijl ze dat normaliter wel doet. Haar ademhaling is niet sneller dan normaal, ze hijgt ook niet.

Ben nu aan het googlen welke praktijk ik kan bellen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 15:09

Nou, heb een andere dierenarts gevonden. Even verteld dat het konijn sinds gistermiddag niet meer wil eten en maar wat apathisch voor zich uit zit te kijken terwijl die normaliter een vrolijk dier is. Hij vroeg hoe oud die was dus aangegeven dat ze 2 jaar is en ook dat ik haar heb overgenomen. (of dat laatste nou zinvolle informatie was weet ik niet :') maargoed). Hij zij dat dat niet zo best klonk en ik kan straks om 18:00 uur even op de praktijk langs komen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:41

Fijn dat je een andere dierenarts hebt gezocht en gevonden! Ik hoop voor jullie dat er niks ergs aan de hand is en dat het gewoon weer goed komt :)

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:46

zat te denken kan hij wel eten? Is het gebit wel in orde?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 18:48

Hoi allemaal,

Uiteindelijk toch naar onze eigen DA gegaan. Terwijl ik een andere DA zocht, had mijn vriend nogmaals onze eigen DA gebeld. Hij had de situatie nog een keer uitgelegd en we konden langskomen. Ik dus snel de andere DA afgebeld en we zijn naar onze eigen DA gegaan. Hij heeft haar temperatuur opgenomen, deze was normaal. Dus gelukkig geen ondertemperatuur en ook geen koorts. Ook heeft hij naar haar darmen geluisterd en ook die klonken goed. Verder heeft hij naar haar gebit gekeken en was ook in orde. Echter vond hij haar erg mager. Hij heeft haar nu wat voor wormen gegeven en voor de zekerheid ook pijnstillers. Waarschijnlijk was ze al een poosje niet fit (door wormen) en is ze gisteren ingestort. Vind het heel erg dat ik dit over het hoofd heb gezien, maar het is al gebeurt. We moeten haar sowieso vannacht binnen houden en anders een paar daagjes, als ze morgen nog niet fit is. Volgens de DA kon het geen kwaad, liever ergens verblijven waar ze warm blijft dan dat ze onderkoeld raakt (zoals Faniek in dit topic ook al aangaf). Het naar buiten gaan kunnen we dan weer rustig opbouwen. Haar vriendje hebben we mee naar binnen gehaald, zodat de stressfactor van alleen zitten er niet is. Waren erg blij elkaar weer te zien en haar vriendje begon haar meteen te wassen. Net eventjes gekeken en Heidi zat weer aan haar hooitjes te knabbelen. Nu goed in de gaten houden dat ze gaat keutelen en verder zal ik haar vanavond zelf even water geven.

Nogmaals bedankt voor alle tips!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:45

Gisteravond leek het wat beter te gaan, maar dat kwam waarschijnlijk door de pijnstillers. Vanacht lag ze enorm raar, helemaal van de wereld. M'n schoonmoeder heeft vanacht ook nog een keertje gekeken en zij zag hetzelfde. Even dachten we dat Heidi op de groene weides was, maar dat was dus nog niet het geval. Ze ligt de hele tijd, oogjes half dicht en heeft nog steeds niet gekeuteld. Ook heeft ze na dat ienieminie kleine beetje hooi en water van gisteravond (want ze dronk toen ineens wel zelfstandig uit een waterbakje) niks meer. Vanochtend ook totaal geen interesse in haar verse hooi, bixjes en blaadje witlof dus toch weer DA gebeld. Hij gaf aan dat er twee opties zijn: of nog een keertje behandelen en proberen, en anders in laten slapen. Ik wil haar toch nog een kans geven dus gaan nu naar de DA voor nog 1 x een behandeling. Pff, ben er wel naar van.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:43

Ik zou haar zeker nog niet in laten slapen, wat ik mis in het verhaal van de DA zijn darmstimulerende middelen en dwangvoeding.
Ze moet als ze niet eet gedwangvoerd worden en ze zal cisaral drops/metocloral drops moeten hebben. Hoe heeft hij de diagnose wormen vast gesteld? Welke ontworming is gebruikt?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:57

Heel eerlijk gezegt heb ik geen idee welk ontwormingsmiddel is gebruikt. De diagnose wormen had hij vastgesteld om dat ze zo mager was en het gister (nog) niet was opgemerkt dat ze een verstopping had. Vanochtend bij de DA heeft ze een infuus van 60 cc gehad om haar vocht weer op pijl te brengen. Verder heb ik lax-a-past mee gekregen en moet ik haar onder dwang een water-oplossing met bruine suiker geven. Heb dat dan ook net gedaan. Heb verder niks gehoord over darmstimulerende middelen en ook niks voor evt. gas mee gekregen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:09

Ik duim voor jullie. Zelf zou ik niet weten wat je verder nog kan doen.
Ik ben vorige week zelf een jong konijntje verloren en ik ben er zelf nog helemaal niet goed van ;(

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:18

Het klinkt bij mij toch echt in de oren dat er iets niet goed is met de darmen. Ik zou toch echt gaan dwangvoederen. Hiervoor kan je bij de DA speciaal spul voor halen (ik heb daar Recovery voor van suprieme sience). Je eigen DA klinkt absoluut niet alsof diegene verstand heeft van konijnen. En inderdaad metocloral drops halen.

Hoe heeft je DA naar het gebit gekeken? Want de achterste kiezen kan je heel moeilijk zien. Zeker met het blote oog is dat niet te doen. En wat hoorde hij bij de darmen?

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:28

millennium schreef:
Gisteravond leek het wat beter te gaan, maar dat kwam waarschijnlijk door de pijnstillers. Vanacht lag ze enorm raar, helemaal van de wereld. M'n schoonmoeder heeft vanacht ook nog een keertje gekeken en zij zag hetzelfde. Even dachten we dat Heidi op de groene weides was, maar dat was dus nog niet het geval. Ze ligt de hele tijd, oogjes half dicht en heeft nog steeds niet gekeuteld. Ook heeft ze na dat ienieminie kleine beetje hooi en water van gisteravond (want ze dronk toen ineens wel zelfstandig uit een waterbakje) niks meer. Vanochtend ook totaal geen interesse in haar verse hooi, bixjes en blaadje witlof dus toch weer DA gebeld. Hij gaf aan dat er twee opties zijn: of nog een keertje behandelen en proberen, en anders in laten slapen. Ik wil haar toch nog een kans geven dus gaan nu naar de DA voor nog 1 x een behandeling. Pff, ben er wel naar van.

Zoals ik het lees, is je dierenarts ook wel heel snel met zijn oordeel, en lees ik in je vorige berichten dat hij er eigenlijk vrijwel meteen vanuit ging dat het wormen waren.... Als ik jou was zou ik het toch eerst verder laten uitzoeken en dat eventueel door een andere dierenarts laten doen !

In ieder geval heel veel succes !

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:22

Net even gebeld maar de assisente vertelde mij dat ze op dit moment geen metocloral drops hadden, dus zij raadde aan om naar een andere praktijk te bellen.
Natuurlijk meteen gedaan, maar werd niet zo vriendelijk behandeld door de assistente. In plaats van even naar mijn verhaal te luisteren moest ik maar vanmiddag langs komen op het spreekuur en anders dan hield het op blabla. Ze begreep mijn verhaal denk ik niet zo goed. Ik uitgelegd dat mijn konijn door mijn eigen DA was onderzocht en dat ik lax-a-past had mee gekregen, maar dat hun dus geen metocloral drops hadden, en dat hun mij hadden geadviseerd naar een andere praktijk te bellen voor metocloral drops. Maargoed, ze onderbrak mij telkens en het kwam er op neer dat ik lax-a-past zo kon ophalen bij hun (terwijl ik dat dus al heb en ook al had verteld) en dat ik voor metocloral drops eerst op het spreekuur moest komen. Opzich heel logisch, maar het werd op een wat snauwerige manier medegedeeld. Dus toch nog even bij weer een andere praktijk naar informatie gevraagd en deze assistente was wel heel vriendelijk, kon rustig even m'n verhaal houden en ze ging voor me kijken wat ze kon doen. Ze belt mij zo terug.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:57

Nou, geef de hoop op, kreeg ook van de laatste praktijk te horen dat ik cisaral drops/metocloral drops bij m'n eigen DA moet halen. Maargoed, die hebben het niet. Werd trouwens nu wel keurig behandeld.