waar de caviakooi neerzetten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Malima

waar de caviakooi neerzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 23:13

hallo allemaal,

wij zijn net de gelukkige eigenaren geworden van een cavia.
het zijn 2 vrouwtjes, ik wou namelijk geen cavia alleen, dat vind ik zo zielig.
ze hebben een grote konijnenkooi van 1 meter breed en erg hoog, dus alle ruimte.

alleen nu lees ik op internet dat de kooi niet op de grond mag staan, is dat echt zo?
Dan zou ik namelijk moeten kijken of ik los een standaard kan kopen.
de rand van hun kooi is wel heel hoog aangezien het eigenlijk een konijnenkooi is, maar ik vond hem mooi groot!
ze verkochten hem ook als caviakooi maar op internet staat overal bij deze kooi, konijn/cavia.

Armaris

Re: waar de caviakooi neerzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:34

De kooi mag niet op de grond vanwege tocht, doorgang mensen en voor hun is het ook aangenamer om wat meer te zien dan alleen voeten :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 00:50

Ik heb jaren caafjes bij m'n ouders op de grond gehad :+ Ze stonden wel achter de bank in een hoekje dus wel tochtvrij, niet in de loop en op vloerbedekking.. Toen ik in mijn eigen huis twee caafjes kreeg, had ik laminaat liggen en dat maakt best een hoop herrie en trillingen, buiten dat heb ik geen huis met hoekjes dus de caafjes stonden echt in de loop, en het leek me voor hen nogal onprettig dus het eerste wat ik gedaan heb is de kooi op twee schragen gezet (die lagen er nog van de verbouwing) als tijdelijke oplossing. Nouja tijdelijk werd 3 jaar ofzo haha :') En uiteindelijk zijn ze op een lack-salontafeltje van de Ikea beland. Das niet zo hoog als een paar schragen en met een hond in huis ook wel prettig want iets stabieler :P

Moraal van dit verhaal: IMO is het situatieafhankelijk, maar persoonlijk zie ik ze liever op een verhoogje. Is voor jezelf ook makkelijker met voeren en ze eruit halen enzo, dan hoef je niet telkens zo te bukken :+ Enige voordeel van een kooi op de grond is dat je het deurtje open kan zetten zodat ze naar eigen blieven de kamer kunnen verkennen :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 01:23

Hier staan ze gewoon op de grond, als ze tochtvrij staan is het geen probleem hoor. :)
Ben eigenijk wel benieuwd wat voor kooi je hebt? Cavia's hebben opzich geen hoogte maar vooral vloeroppervlak nodig dus de hoogte van de kooi maakt niks uit...

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 08:17

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 08:19

Ik heb niet zulke goeie ervaringen met die verhoging haha, mijn caafjes waren nogal wild en dan lag de verhoging door de hele kooi :P

Maar mijn cavia's stonden ook op de grond, wel uit de tocht, dat is iets waar je zeker rekening mee moet houden.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:25

Ooh, dat is een gewone standaard caviakooi. Ik dacht dat je echt een hele hoge had haha. :P
Maar dat hij aan de voorkant open kan is wel ideaal inderdaad. :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:03

Ik heb mijn kooi altijd op de grond in de hoek (onder een dicht raam). Ik hang over de zijkant waar het raam zit een handdoek zodat het daar niet direct het hok in tocht en daar kunnen ze prima tegen. Waar ze echter niet tegen kunnen is vloerverwarming. We zijn daar twee cavia's aan verloren (en die stonden al wel op een verhoging, zo'n 25cm van de grond).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:07

Haal een kastje bij de kringloop, is ook wat makkelijker bij het eruit halen enzo :) En in dat kastje kan je mooi alle spulletjes voor je caafjes kwijt.

Veel plezier met je nieuwe huisgenootjes :D

Edit: als je niet vies bent van een beetje klussen, is het misschien leuk om een extra verdieping erin te maken aan de andere kant, met een bruggetje naar de andere verdieping. Kunnen ze lekker onderzoeken :) En het voerbakje op de verdieping, anders gooien ze hem steeds vol met zaagsel 8)7

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 17:20

ja het voerbakje zetten we straks op de verdieping, maar ze vinden het nu giga eng en zitten allemaal maar onder die verhoging, we zien ze de hele dag niet, drinken ook nog niet en eten overdag dus ook niet.

hoop dat ze dat in de nacht wel doen. heb nu zoizo een pluk hooi eronder gelegd.

ik heb even gekeken en haal een salontafel van lack.
die is 90 cm en mijn kooi is 97 cm. die 7 cm moet kunnen. is aan beide kanten 3,5 cm ernaast.
en dat tafeltje heeft een hoogte van 45 cm.
we hebben geen vloervermaring, dus ook goed :)

en klussen ben ik niet echt goed in, hihihi.
maar kan het altijd proberen natuurlijk.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:48

Ik had ze ook op de grond...naast de huiskamerdeur...Ze zijn nooit ziek geweest...
Al let ik wel altijd op tocht ed...De reden dat ze op de grond stonden is dat ik dan
het hok gewoon open kon zetten en ze er dus gewoon lekker uit konden om rond
te lopen. Dat deden ze dan ook graag.

PS...en ja, ze kwamen zelf uit het hok. Soms had ik voor het gemak er iets voor
gezet...een verhoginkje...maar dat was niet echt nodig...