Konijnen koppelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 18:38

Ik heb 5 konijnen.
een vrouwtje die gekoppeld zit met haar gecastreerde zoontje.
2 semi wildjes (die erg klein zijn) broer en zus gecastreerd.
en een franse hangoor ram die zit alleen. Ik heb dus 3 mega hokken in de tuin plus nog 2 mega rennen :+

Ik vind sneu dat harry (me fransje) alleen zit en zie dat hij een vriendinnetje mist. Ik mag er geen konijn meer bij. Valt er iets te koppelen? heb als ik ze al naast elkaar zet (met ren ertussen) kunnen ze Harry wel afmaken, harry daarintegen hupt vrolijk op ze af gaan we spelen?

Enige optie die ik zie is, me 2 semi wildje na goed huis doen en een vriendinnetje voor harry erbij nemen. Semi wildjes vind ik erg leuk ik heb ze zelf grootgebracht met de fles vanaf dag 1 omdat ze achtergelaten waren. Ik kon ze niet achterlaten maar heb ze nooit echt gewild. (klinkt banketstaaf maar is zo)

Maar ze hoeven niet persee weg en niemand wil toch 2 konijnen die niet jong en schattig meer zijn!

Captain

Re: Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:41

Heb je een ruimte beschikbaar waar ze nog nooit geweest zijn?
Koppelen op neutraal terrein heeft het meeste succes. Bak voer erbij en een stok/bezem/plantenspuit en dan de eerste keer 20 minuutjes samen laten zitten. Dag erna weer en dan kun je zelf wel inschatten wanneer ze bij elkaar kunnen. Zo doe ik het altijd. :)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 19:13

Klopt maar punt is met wie moet ik hem kopellen? 2 manntjes gaan toch niet samen? (gecastreerd of niet)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:13

Als er een vrouwtje bij loopt heb je opzich wel een goede kans van slagen hoor. :j

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 19:19

oke ga er eens over na denken want dan moet harry eerst gecastreerd worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:34

moeilijk ik zou zeggen maak dat alles in rennen naast elkaar zit en dan wel met dubbele omheining zodat ze niet door de omheining heen elkaar kunnen bijten. En daarna gewoon de stoute schoenen aan trekken. Ze ze allemaal bij elkaar in totaal vreemde omgeving voor allemaal liefst met veel stress en afleiding. Eventueel in vervoersmandjes doen en in de auto zetten en stukje gaan rijden. Laat ze maar even al flink stressen. Daarna in die totaal vreemde omgeving zetten met overal heel erg lekker onweerstaanbaar voer, plaatsen waar ze voor anderen uit zicht kunnen zitten maar wel via 2 kanten weg kunnen en een emmer water erbij als ze te erg gaan vechten is water een hele goede oplossing om uit elkaar te krijgen (ik neem zelfs ook nog tuinhandschoenen mee en doe stevige broek aan en schoenen.

Tot nu toe met die vele stress en totaal vreemd terrein hier hele goede koppelingen gehad. Liet ze uren zitten in die vreemde ruimte en als ze allemaal bekaf waren dan thuis in de verbouwde en geheel schoon gemaakte ren met veel schuilmogelijkheden en veel voeding.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:57

Nou nou stresskoppelen lijkt me een beetje vroeg.. Ik zou dat pas doen als het echt niet wilt en je wil ze persé bij elkaar hebben. Ik zou dan ook voor de semi wildjes gaan. Sowieso eerst castreren, dat moet toch als je hem wil koppelen. :) Plantenspuit heeft weinig zin als ze gaan vechten, je kunt beter een stevige handschoen aan doen. En dan in onbekend terrein koppelen met een bak vol groente/fruit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:07

saskiakefie schreef:
Nou nou stresskoppelen lijkt me een beetje vroeg.. Ik zou dat pas doen als het echt niet wilt en je wil ze persé bij elkaar hebben. Ik zou dan ook voor de semi wildjes gaan. Sowieso eerst castreren, dat moet toch als je hem wil koppelen. :) Plantenspuit heeft weinig zin als ze gaan vechten, je kunt beter een stevige handschoen aan doen. En dan in onbekend terrein koppelen met een bak vol groente/fruit.

In een moeilijke koppeling heeft water hier heel erg geholpen met geuren veranderen, wassen, extra stress e.d. en waarom ik zelf altijd kies voor koppelen met stress? Omdat dit gewoon het gemakkelijkste en snelste gaat en voor de dieren uiteindelijk dus minder stress geeft. Daarnaast zou ik na 1 foute koppeling nooit meer nog eens proberen omdat je vaak maar 1 kans hebt bij konijnen is mijn idee. Wil het ook in 1x goed doen en trek daar echt een hele dag vooruit doe die dag niets anders dan alleen mijn nijnen in de gaten houden e.d.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:12

hm ik ben het niet met je eens, als je voor veel stress zorgt dan zijn ze misschien in het begin wel lief maar op bekend terrein kan het dan alsnog weer fout gaan. Ik heb 2 konijnen die al een half jaar bij elkaar zaten en toen gingen ze 3 keer vechten, tot aan rollen toe, overal plukken haar, wondjes. Toen heb ik ze uit elkaar gezet een tijdje en opnieuw gekoppeld. Nu zijn ze weer de beste vriendjes. En ik heb niet stress gekoppeld, alleen van te voren wel allebei getraind om energie kwijt te raken en ik heb ze dezelfde geur gegeven dmv een etherische olie druppel gemengd met zonnebloemolie en dan bij de neus en de kont gesmeerd. Ik denk juist dat ontspanning belangrijk is...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:23

heb met mijn stress koppelingen nooit problemen gehad daarna maar ook altijd uren laten zitten in vreemde omgeving en eigen ren heel anders gemaakt. Inmiddels al 3x met stress gekoppeld en 1x zonder. Die 1x zonder is overigens erg mislukt en na 3 pogingen konijn moeten herplaatsen.