Help! Moederpoes valt kitten aan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juliettek

Help! Moederpoes valt kitten aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 00:26

Even een vraag..

Schrik me dood hier..

Het verhaal;
Ik vang een nestje kittens op voor het asiel. Toen ze kwamen waren ze ongeveer 7 wk oud, nu zijn ze 10 wk oud.
3 kittens zijn al geplaatst, 1 is er nog over.

Nu gaat het eigenlijk heel goed tussen moeder en kitten, moeder loopt zelfs achter kitten aan om melk te geven etc. Tot net!
Ze hebben samen even in de bench gezeten (omdat ik even weg was, en ze dan de boel even niet afbreken).
Tot 1 min geleden. Ik hoor een raar gemiauw, dus dacht dat moederpoes een andere kat/ kater buiten zag.
Tot het gemiauw uitbreekt in een wild gevecht; er zal toch geen vreemde kat binnen zitten?
Nee moeder en kitten zijn in wild gevecht.
Kitten laat poep/ plas lopen en moeder is vreselijk boos..
Kitten ligt -verlamd van angst - op de grond.

Nu heb ik moeder opgesloten in de bench en kitten schoongepoetst en even bij laten komen..
Maar wat IS dit? Ze leek hem wel te gaan vermoorden? Of werd hij heel wild op z'n plek gezet?

Ik snap er niets van.. Wie kan mij uitleg geven? Kunnen ze nog bij elkaar?

Ze staren elkaar nu heel erg aan en miauwen nog steeds wat..

HELP!

janne

Re: Help! Moederpoes valt kitten aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:29

mischien zet de moeder dr kitten op zijn nummer.ik zou het anders ook niet weten.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 00:30

Dat doet ze normaal ook wel, met een bijt/ pootje uit halen.. Maar ze leek hem nu wel te vermoorden? :S

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:36

hm raar toch maar apart zetten denk ik mamma vast als jij er niet bent en kitten ergens anders. kan door van alles komen.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 00:42

Moederpoes zit nu in de bench en kitten hier bij mij.. Nog steeds helemaal trillend. Zodra ze elkaar zien gaan ze weer heel hard miauwen, echt bizar.. Ze lijkt hem ook meteen weer aan te willen vallen..

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:46

mm mischien een dierenarst bellen en het probleem even voorleggen.
meestal doen ze het niet zo maar.ik weet dat we ooit een nestje konijntjes hadden daarvan was 1 konijntje niet goed die viel de moeder konijn ook aan maar ook pas na een week of 7/8 was ook best heel appart.
konijntje heeft nog wel 4 jaar geleefd maar had een mank pootje

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 00:48

Ja t bizarre is dan wel dat dit de zwakste was.. Hij heeft een hartruis.. Maar je ziet niets aan m. Hij is goed gegroeid en blijft nu zeker niet achter op de rest van de kittens..

Ben aardig wat gewend, maar dit was wel eng om te zien.. Vraag me af wat er was gebeurd als ik niet thuis was geweest..

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:48

even van internet:
Katten onderhouden sociale contacten wanneer ze in groepen leven en men denkt ook dat er bij hen een soort van sociale structuur is. Sociale structuren worden meestal met agressieve handelingen in stand gehouden. Sommige katten vertonen daarom agressief gedrag naar mensen of andere katten om de situatie onder controle te houden en om hun leiderschap te benadrukken als ze door een lagergeplaatste worden "uitgedaagd".
Om te zorgen dat de kat in rang daalt en de eigenaar de baas wordt, moet geen gebruik gemaakt worden van fysieke kracht of confrontaties. Dit leidt alleen maar tot angst of agressieve acties van de kat om zijn positie te benadrukken.
Het beste kan men met voedsel werken. Neem controle over al het eten en leer de kat dat gehoorzaam, goed gedrag de enige manier is om eraan te komen.
Elk spelletje, snoepje, beetje voer moet verdiend worden. De eigenaar heeft controle over dit alles en op een positieve manier.
Beloon de kat dus niet als hij gaat zeuren om aandacht of eten door vervelend gedrag. Negeer in dat geval de kat en loop eventueel de kamer uit.
Leer de kat dat hij wat krijgt op het moment dat u hem roept.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:48

bedacht me net ook iets kijk ff naar de tepes van de moederpoes mischien is daar wat mee rood of ontstoken of iets van wondjes en doet ze daarom zo boos tegen de kitten dat ie wil drinken maar zei het niet wil omdat het pijn doet ja ik bedenk ook maar wat

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 00:49

Ja.. Maar moet ik ze het dan nog laten uitvechten?

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 00:50

Kan niets aan haar zien, behalve dat ze -nog steeds- heel boos is..

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:52

Natuurlijk niet, gewoon uit elkaar halen als je er niet bent. Zolang je er wel bent wel veel bij elkaar laten, is goed voor het sociale gedrag van kitten later.

De leuke eigenschap van katten is dat ze HEEL plotseling geirriteerd kunnen raken. Wie kent het niet dat als je lekker met je kat op schoot tv kijkt terwijl je hem aait, hij ineens in je hand bijt of ineens wegspringt? Katten hebben een kort lontje ;)

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:55

Oja, tip! Laat moeders steriliseren, katten (okee poezen ;) ) kunnen na 1 week alweer krols worden en op die weg dus aggressie vertonen tegen het jonge spul!

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 00:55

Bedankt voor jullie meedenken, ben echt nog gechoqueerd! ;)
Maar als ik ze nu bij elkaar laat - ook al ben ik er bij - vliegen ze elkaar weer direct aan.
(net even geprobeerd..)

Misschien is het kitten te dominant? Waarom ging het dan al die weken perfect? Moeder is echt één van de liefste moederkatten die ik heb gezien!

Maar ik ben blij dat ie nog leeft na deze aanval..

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 00:56

Dat is een goeie! Ze miauwt iig wel als een krolse kat..

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:56

Klinkt als mijn gemuteerde hellekat. Kan van de ene op het andere moment veranderen in een monster. Ook tegen haar kittens deed ze dit (inmiddels 2 jaar geleden) ze is zelf al als 4 weken ooud dreuteltje noodgedwongen bij haar moeder weg gehaald en ik denk echt dat daar het probleeem zit. Gewoon te jong geweest om de grote boze wereld aan te kunnen.

Het is echt een schatje verder hoor, maar af en toe vreselijk vreemd gedrag wat niet "hoort".

Edit:Het gedrag kwam ook pas later, toen de kittens al wat ouder waren.
Laatst bijgewerkt door PussInBoots op 15-10-11 00:58, in het totaal 2 keer bewerkt

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:57

mm mischien als je dr wat lekkers geeft de mine doet n oord voor een blikje en ze dan bv rustig ij elkaar zet zou dat werken?

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 00:59

Nou zodra ze elkaar zien begint het al.. Dus heb nu de bench afgedekt en het is nu stil..
Kitten is gestopt met trillen en komt al iets tot leven, maar kijkt steeds zeer angstig rond.

Tot vanavond deden ze alles samen; slapen/ eten/ spelen

En nu kunnen ze elkaar niet eens aankijken?!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 01:05

blijft vreemd
ik zou de kitten lekker aandacht geven en als het al zelfstandig eet lekker zelf laten eten en drinken en vooral uit de buurt van mams houden

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 01:26

Juliettek schreef:
Kitten is gestopt met trillen en komt al iets tot leven, maar kijkt steeds zeer angstig rond.

Tot vanavond deden ze alles samen; slapen/ eten/ spelen

Wil niet heel vervelend zijn, doe het toch *D

Kitten ziet mama niet meer > mama weg? waar is mama? Mama?
(krijg spontaan die reclame van die mama roepende chocoladeblokjes in mijn hoofd :P )

Nee, ik ken je poes niet dus kan niet echt beoordelen wat je moet doen!
En dan hebben we daar de katten advies lijn op dinsdag tussen 17-18 uur.
http://www.kattengedragcentrum.nl/50-Katten-Advies-Lijn.html

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 05:59

waarom niet naar het asiel bellen en overleggen? Die krijgen HELAAS 100den kittens op jaarbasis waarschijnlijk en zullen DE tip wel hebben. Als ik het zo hoor lijkt mij het verstandig mams terug bij het asiel te brengen kan ze geholpen worden en geplaatst en kitten nog bij jou hebben. OP deze leeftijd moet het kunnen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:55

Ik vang al jaren kittens (met of zonder moederpoezen) op voor een asiel, en ik moet zeggen dat ik dit ook nog nooit heb meegemaakt !
Gaat het hier om een jonge moederpoes ? want die kunnen wel heel wispelturig zijn met hun kittens heel omstuimig e.d. gaan er gewoon op liggen waardoor ik al meerdere malen de helft of het hele nest verlorgen heb, maar de aggressie die jij beschrijft...nog niet meegemaakt in de 15 jaar dat ik dit al doe...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:59

Tis een lastig probleem en misschien heeft het wel degelijk met de hartruis te maken. ik weet het ook niet ik weet wel dat samen kunnen dus niet kan. maar asiel bellen is wel een goede

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:06

Juliettek schreef:
Ja t bizarre is dan wel dat dit de zwakste was.. Hij heeft een hartruis.. Maar je ziet niets aan m. Hij is goed gegroeid en blijft nu zeker niet achter op de rest van de kittens..

Ben aardig wat gewend, maar dit was wel eng om te zien.. Vraag me af wat er was gebeurd als ik niet thuis was geweest..

Ik heb geen antwoord op wat je moet doen, maar wat jij daar zegt.. Mijn kat, die bij ons is geboren, werd als kitten na een paar weken steeds onder de bank of in een kast gesleept door mams, en hij bleek ook een hartruis te hebben. Snap ik eindelijk waarom ze dat deed. :+ Wel raar dat deze moederpoes de kitten echt aanvalt! :oo Inderdaad even een dierenarts vragen ofzo!

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 22:15

Even een korte update..

Ik heb ze de hele nacht apart gehouden en niet geslapen, door een loslopend kitten in m'n slaapkamer, haha. Vanochtend heb ik me wederom heel erg verbaasd. Kitten was relax, moeder leek relax. Ik zette ze bij elkaar en ze deden alsof er niets aan de hand was. Zo raar..

Terwijl ik het vannacht ook nog 3x geprobeerd heb en moeder toen tot 3x toe vreselijk reageerde..
Maar het goede nieuws is dat moederpoes vandaag is geadopteerd, en er nu rust is..

Maar wat er gisteravond is gebeurd, zal ik nooit vergeten..

Ik zal dan ook zeker navragen bij het asiel hoe dit heeft kunnen gebeuren en vooral waarom.

Het kittentje is nu alleen en morgen komt er een - net gevonden - nieuw maatje voor hem bij, een iets jonger kitten.