Alle puppy's chippen vanaf 2012

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Alle puppy's chippen vanaf 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 22:20

Citaat:
DEN HAAG - Alle pasgeboren honden zullen vanaf 2012 worden gechipt. Het gaat om circa 100.000 puppy's per jaar. Het kabinet heeft vrijdag besloten tot deze maatregel om zo misstanden in de handel en fokkerij aan te pakken.

Met de chip kan de herkomst van een hond goed worden bepaald. Daardoor kan bijvoorbeeld makkelijker worden achterhaald wie de eigenaar van een achtergelaten of mishandelde hond is. Ook kan het helpen bij de aanpak van fokkers die zich niet aan de regels houden. Zo worden honden soms te ver doorgefokt, waardoor gezondheidsproblemen bij honden kunnen ontstaan. Volgens staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) gaat het welzijn van de dieren er met de nieuwe regels op vooruit.

Mensen die een puppy willen kopen, moeten volgend jaar goed in de gaten houden of de pup is gechipt en geregistreerd. Een hond zonder chip is in principe illegaal en de eigenaar is dan in overtreding. Puppy's moeten binnen 7 weken na de geboorte zijn gechipt.

Bron : http://www.dvhn.nl

Ik vind dit helemaal super, alleen schrok behoorlijk van het aantal pups per jaar...
Wat vinden jullie van deze nieuwe regel ?

bromfiets

Re: Alle puppy's chippen vanaf 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:21

Helemaal +:)+

Maar dan moet er wel een beter systeem komen dan ze nu hebben. Nu kun je verhuizen en dan zijn ze je kwijt als je geen adreswijziging doorgeeft. Dan helpt het natuurlijk helemaal niks.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:22

NM >> BB

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:22

Onzin, net als het verplicht chippen van paarden en pony's.
Dat broodfok aan gepakt moet worden en het dierenwelzijn moet verbeteren sta ik 100% achter, maar dat gaat echt niet gebeuren door het verplicht chippen van pups

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:23

Ik dacht dat dit al verplicht was :+
Maar ik vind het wel goed hoor, maar het moet wel goed te controleren zijn

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:24

Bespottelijk, ik vind dat je dat zelf mag kiezen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:25

vind het ook super.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:27

Heel goed maar hoe het broodfok tegen zou moeten gaan? iedereen kan zelf chippen en de spullen bezorgen.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:32

goede zaak maar dit gaat de broodfok natuurlijk niet tegen want je heb ook niet erkende rassen waar stambomen voor worden afgegeven

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:38

Ik dacht ook dat het al langer verplicht was....

Ik ben absoluut voor chippen!! Maar dan vooral ook voor wanneer je je hond kwijt bent!
Wij hebben vorig jaar een hond gevonden. Gelijk naar de dierenarts voor het checken van de chip. Had hij die niet.....
Uren door de buurt gelopen of iemand hem kon/wist waar hij woonde. Later in de avond opgehaald door de opvang. Volgende ochtend naar het asiel gebracht. Heeft daar nog geen uur gezeten en kwam zijn baasje hem ophalen........
Had met chip dus dezelfde avond weer met zijn baasjes herenigd kunnen worden.... :P

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:48

super, alleen is chippen alleen niet genoeg. Er moet ook meer benadrukt worden naar de eigenaren toe dat je zelf ook nog de chip moet registreren bij NDG en ook adreswijzigingen enz. moet doorgeven.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:49

Dat is zeker waar!!
(en ook je gegevens checken op die site :P Wij kwamen er na een hele tijd heel toevallig achter dat ons telefoonnummer niet klopte..)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:19

ik denk niet dat je er veel aan hebt, vaak zijn ze niet eens geregistreerd, en heb je er dus niks aan. Bovendien kun je de chips doormidden breken als je hem opspoort in de hond en hier in de omgeving zijn ook al honden gevonden waarbij de chips eruitgesneden waren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 06:03

Je hebt er misschien geen zak aan maar vind het geweldig!! Bij de dierenambu is het enorm handig dat alle dieren gechipt zijn. Immers niet allemaal worden ze levend of in super conditie gevonden en als ze overleden zijn of ziek is het enorm handig dat de eigenaars het gelijk weten. Ze hoeven niet langer in spanning te zitten en als het dier ziek of gewond is kunnen ze gelijk zelf over de behandeling en de arts beslissen.

Echter zien we nu al vele chips die niet geregistreerd of niet goed geregistreerd zijn. Vind dit echt een verantwoording van een goede baas. Hier wordt het altijd gecontroleerd www.chipnummer.nl bij welke data bank (abiec de belgische databank pakt deze link niet dat zijn vaak de 967....... numnmers) betreffend dier staat en of alles in orde is. Dit doe ik uiteraard maar 1x als het dan al in orde is en als er wat wijzigd gaan die gegevens ook gelijk wijzigen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 06:30

Er zou 1 databank moeten komen. Rashonden worden al jaren gechipt. Ze hebben dit al eerder geprobeerd maar dat is mislukt. Ik hoop dat het lukt maar geloof er niet zo in. Hondenhandelaren bedenken wel weer wat nieuws. En mensen die kopen bij puppyfabrieken blijven dat vaak doen,lekker goedkoop en op voorraad.
Als mensen nu nog zeggen ik wist niet dat je niet bij handelaren moet kopen hoe denk je dan dat deze mensen (willen) weten dat er een chip in moet zitten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:25

roxiie schreef:
Onzin, net als het verplicht chippen van paarden en pony's.
Dat broodfok aan gepakt moet worden en het dierenwelzijn moet verbeteren sta ik 100% achter, maar dat gaat echt niet gebeuren door het verplicht chippen van pups

Broodfok zul je er niet mee kunnen voorkomen, echter iemand zal zich wel bedenken voordat de hond ergens aan een boom achter gelaten zal worden. En dat is natuurlijk ook een groot voordeel van het chippen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:33

Dan zouden een hoop asiels eens gewoon zonder vragen te stellen honden moeten aannemen. Hier in de buurt kan je bij geen een asiel terecht als je je hond kwijt moet. Ik ben voor chippen maar van mij hoeft het niet verplicht,denk dat er beter goede voorlichting gegeven kan worden op tv en internet.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:36

josewoos schreef:
Ik dacht dat dit al verplicht was :+
Maar ik vind het wel goed hoor, maar het moet wel goed te controleren zijn

Dacht het ook al hoor, maar blijkbaar niet :)
Maar ik denk zelf niet dat het helpt maar misschien ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:47

Ik vind het super!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:27

Nu de katten nog! *\o/*
Naja, dat zal onbegonnen werk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:55

Iris82 schreef:
Nu de katten nog! *\o/*
Naja, dat zal onbegonnen werk zijn.

Ja, als dat zou kunnen...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:22

dit is gewoon een verkapte manier om alle honden te kunnen registreren en de volgende stap is zeker dat je automatisch hondenbelasting in de bus krijgt zeker, dit gaat overigens niet werken, ken ook genoeg paarden die nu nog steeds niet gechipt zijn en idd als je verhuist niets doorgeven en de registratie is ook weer weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 07:54

Als ze dat nou eens zouden gebruiken om die pretnestjes aan te pakken van mensen die wel willen fokken, maar het niet op een goede manier kunnen en willen doen.....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:53

Ik hoop dat ze bij het registreren direct de mogelijkheid geven de ouders eraan te koppelen. Zodat je een stamboom ook kan volgen zonder dat het direct een rasdier hoeft te zijn en zonder dat het voor de fokkers veel werk is. (dus koppelen aan chipnummer)

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 06:57

De belastingdienst zal er ook blij mee zijn. Nu kan regelgeving voor rashonden ook voor niet rashonden gaan gelden.