Kip wordt mager en kaal.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Kip wordt mager en kaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 16:04

Ik heb 5 kippen, wyandottes. Nu wordt 1 kip erg mager en kaal in de nek en bij de vleugels. De pennen zitten nog wel in de kip maar de veren zijn eraf. Dit ziet er erg vreemd uit en de andere kippen hebben hier geen last van. Luis is het niet, heb alles nagekeken en kon hier geen tekenen van vinden, ook krabt de kip niet en zouden de andere het ook moeten hebben. De kip eet nog goed, maar komt niet meer aan en is nu de helft kleiner als de rest. Ben helaas mijn camera kwijt ander had ik er een foto van gemaakt. Kan een kip zo erg in de rui zijn dat ze kaal worden? Dit is trouwens mijn eerste koppel kippen.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:13

Onze kippen zien er nu, in de rui ook niet uit. Sommigen hebben inderdaad kale plekken op de hals en de staartveren zijn volledig verdwenen. Daarnaast zijn de kammen klein en flets en ogen de kippen soms wat sloom. De een is er eerder mee dan de ander en bij de een is het ook heftiger dan bij de ander. Tot nu toe zijn ze er allemaal weer knap uit gekomen, met een nieuw dik pak veren.

Ik kan me voorstellen als je dit voor de eerste keer meemaakt dat het lijkt alsof ze ziek zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:15

heb je ze al ontwormd?

Bij ons is er ook vaak een groot verschil tussen de kippen. Zo zijn onze legkippen van vorig seizoen bijna kaal geweest (rui), maar die van dit seizoen zien er nog normaal uit en de new hamptons (dacht ik) lijkenook nog geen pluim verloren te hebben....

krijgt die ene kip wel genoeg kans om te eten? misschien wordt ze weggepest...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 16:28

petitparis schreef:
heb je ze al ontwormd?

Bij ons is er ook vaak een groot verschil tussen de kippen. Zo zijn onze legkippen van vorig seizoen bijna kaal geweest (rui), maar die van dit seizoen zien er nog normaal uit en de new hamptons (dacht ik) lijkenook nog geen pluim verloren te hebben....

krijgt die ene kip wel genoeg kans om te eten? misschien wordt ze weggepest...

Ja ze kunnen onbeperkt eten. (havens legmeel) en krijgen veel groente en fruit. Ontwormen? :+ Moet dat ook bij kippen, had ik nog nooit iets over gehoord.
Las op een forum dat je die kip kattenvlees kan geven om makkelijker door de rui te komen?
Mijn vriend wou de kip al opeten omdat het er zo niet uitzag zo'n kale kip in het hok. :Y)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:38

ik had er ook nog nooit van gehoord (en thuis jaren kippen gehad) totdat ik eens rode stipjes in de mest zag en ging kijken op het kippenforum. Kippen moet je vrij regelmatig doen eigenlijk, maar ik doe het ook maar 2x/jaar

Wilawander

Re: Kip wordt mager en kaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:15

Klinkt als een flinke rui en vrij normaal. De één heeft er meer last van dan de ander.

Ontwormen en tegen uitwendige parasieten behandelen doen wij regelmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:20

Ik zeg rui :j
Heb je een foto?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:24

Waar worden kippen mee ontwormd ??
Ik heb er ook een paar lopen met flinke kale plekken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:27

Ik heb nu ook 1 wyandotte die flink in de rui is en er niet uitziet.
Terwijl de rest er geen last van heeft.
De hele ren lag wel overduidelijk vol veren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:08

Oramec of flubenol. Je moet er goed opletten dat het is toe gestaan voor kippen ivm de wachtijd op eieren en vlees.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:12

Geen last van de pikorde. Vaak is de kip die het laagste in rang is ook mager en door het pikken kaal.