Gedrag van hamster veranderd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Gedrag van hamster veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:03

Hallo iedereen, ik open dit topic omdat het voor mij zelf heel lang geleden is dat ik hamsters heb gehad en daarom meerdere inzichten nodig heb..

Ik heb dus sinds Mei een Russische dwerghamster, een mannetje. Zijn gedrag is in de laatste tijd erg veranderd. Ik leg eerst even de woonsituatie uit en daarna het gedrag. Deze hamster zit solitair in een aquariumbak, boven onafgesloten. De maten zijn ongeveer 80 cm lang, bij 40 cm breed en 50 cm hoog. Er liggen speciale zachte donkere schorsstukken op de bodem, gekocht bij de dierenwinkel. Hij heeft één slaaphuisje, dat gevuld is met biologische watten. Ook ligt er veel hooi in de bak om aan te knabbelen en nestjes mee te bouwen. Ik heb de ruimte zoveel mogelijk gebruikt om te zorgen dat hij een mooie interessant leefgebied heeft. Er ligt een lange tak in, toiletrollen, een holle boomstam uit de winkel, een brug met veel grip, en twee kunstof stenen die ook grotten zijn. Vervolgens heb ik sinds kort ook een looprad voor hem waar hij gek op is.

Genoeg te doen zou je zeggen, en toch heb ik het idee dat dit hamstertje zich kapot verveeld..... Hij mag iedere avond uit de kooi en in de bal en daarna los op het bed. Zijn ritme overdag weet ik niet, omdat ik werk en dus weg ben van 6 uur tot 19u45... 'S nachts is hij zoals iedere hamster actief. Maar daar ligt het probleem, in de zomer was hij overdreven rustig, sliep heel veel en je zag hem bijna nooit. Ik wek hem nooit, dus hij komt alleen uit de kooi als hij zelf wakker word en uit het huisje komt. Nu is hij ook overdag in het weekend dus heel veel wakker, overdag en 's nachts. Ik kan hem letterlijk roepen en hij komt naar me toe gesjeest en klimt op een steen zodat ik hem kan pakken. Hij probeerd een gat in de kunststof rots te graven, vreet zijn huis op etc etc.

Allemaal dingen die hij vantevoren nooit deed, nu dus sinds 2 weken. Hij krijgt 2 soorten voer, kleine korrel en grove korrel met zonnebloempitten etc. Iedere avond iets speciaals, als wortel, sla, broccoli etc etc. Water word iedere dag verschoond en zit in een laag schaaltje. De hamster zelf heeft een hele zachte mooi liggende vacht, heldere oogjes en de tandjes controleer ik ook regelmatig.

Ik maak dit weekend foto's en plaats deze dan ook. Heeft ondertussen wel al iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik vind het zelf niet uitermate storend, ja het wieltje haal ik er snachts uit want daar wordt ik wakker van, maar het scharrelen etc stoort me niet. Zou alleen graag willen weten wat de oorzaak is van het deze verandering? En wat ik zou kunnen doen? Een tweede hamster is overigens geen optie, heb geen zin op gewonden.. Maar zelf aandacht geven, dus meer eruit?

Hopelijk kan iemand me een beetje meer inzicht geven. Alvast bedankt!

MirandaNH

Re: Gedrag van hamster veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:13

Dat je het wieltje er snachts uit haalt dat zou ik niet doen. Hamsters zijn snachts (als je niet kijkt vaak) veel actiever en dan zullen ze ook veel rennen.... ik zou die er dus in laten (als het te veel lawaai maakt even een beetje olie erbij doen en je hoort hem waarschijnlijk niet meer.. Een tweede hamster erbij halen moet je ook niet doen. Russische dwerghamsters leven alleen (ik heb hier ook 1 zitten). heb je ook een zandbak voor hem??? Dat zijn hamsters ook nodig.. gewoon een bakje (liefst van steen zodat hij niet omvalt) pakken en hier chinchilla zand in doen (is gewoon te koop in de dierenwinkel en niet duur). Een zandbakje is goed voor hun vachtje namelijk (hele verandering als ze een zandbakje een tijdje gebruiken, was bij die van mij ook zo hihi). Verder denk ik niet echt dat er wat met je hamster is. Mijn hamster heeft soms ook de vreemdste tijden om wakker te worden... soms zie ik hem een aantal dagen niet en dan kom ik weer overdag kijken en dan rent hij in 1 x in zijn wiel.. dus mijne heeft ook een raar ritme haha. Als je hamster echt veel gaat knagen aan dingen kan je hem ook wilgentakken of takken van fruitbomen geven, die kan die lekker helemaal kapot maken als die wil. Verder heb ik het idee dat je het gewoon goed doet.... de kooi is ook mooi groot voor een dwerghammie! super!

Misschien kunnen ze je hier nog een beetje helpen: http://forum.dehamster.nl/ hier zitten ook mensen die echt goed fokken met hamsters etc.. die hebben er meer verstand van dan ik ;)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:29

Wat ik vermoed is dat het seizoen verandferd. Mijn inmiddels overleden rusje was in de zomer ook een stuk rustiger dan in de winter en mijn campbelli's zijn dat ook.

Enkele tips nav je openingspost:
1. Biologische watten zou ik eruit halen, daarin kunnen ze verstrikt raken namelijk,
2. Wieltje eruit 's nachts zou ik persoonlijk niet doen. Ze zijn juist 's nachts actief en rennen er dan jusit het liefste in.
3. Wat MirandaNH al zegt, een zandbakje vinden ze ook heeeeel erg fijn dus dat is een goede tip!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:36

Heel erg saai, maar ik kan me enkel in het rijtje aansluiten qua reactie.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:52

Bedankt voor de reacties iedereen! Ik weet dat ze 's nachts actiever zijn, het probleem is dan het wieltje zelf geen geluid maakt, maar hij erin, het wieltje staat iets scheef en heeft rilletjes, dus hij moet zeg maar een beetje krabbelen niet om te vallen zelf.. Maar ik ga eens kijken voor een houten wieltje dat gaat zeker beter. Een zandbak hadden we wel voor mijn zusjes gerbil maar als dat voor hamster ook goed is dan ga ik het zeker doen.

@Suuskipje: Deze watten zijn niet zoals de standaard watten, ze gaan bij het minste geringste uit elkaar. Ben het in betrekking tot normale watten wel met je eens, dat is inderdaad erg gevaarlijk. Maar deze niet die hebben een hele; hoe moet ik het uitleggen; luchtige en lichte structuur. Maar bedankt voor de tip!

Ik ga morgen eens bij de dierenwinkel langs, die paar zaakjes inkopen. Ik zal zo snel mogelijk dan ook een foto plaatsen van het eindresultaat.

Bedankt iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:27

Wat ik zo kan bedenken is seizoensverandering.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:21

Toiletrollen waar nog een beetje toiletpapier aan zit vinden ze ook helemaal geweldig!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 21:19

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties! Heb jullie tips gevolgd en zoals gezegd ook even een paar foto's gemaakt! (wel met mijn ipad dus de foto's zijn geen topkwaliteit maar alles is zichtbaar :) )

Hierbij dus het eindresultaat, voor de grote tak was geen plaats meer dus heb er een kleine in gelegd.
Afbeelding

Meet Pikachu! :)
Afbeelding

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:42

Dat ziet er helemaal super uit! :D Wat een schattig hamstertje ook <3 (en leuke naam ^^)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 12:40

Dankjewel! :D