Behendigheid informatie? + Cursus vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Behendigheid informatie? + Cursus vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:00

Hallo bokkers,
Mijn pup is inmiddels geen pup meer (rare zin) en is in september 1 jaar geworden , dus wou ik gaan beginnen met Behendigheid.
Dit idee is niet zomaar opeens gekomen ,maar wil ik al erg lang.

Mijn hondje (Chihuahua kruising York terrier) is zeer leergierig, kent ook veel kunstjes en wat betreft energie is het net een border collie :)
O.a van kunstjes kent hij zowel de basis als vele extra'tjes en inmiddels doen we in de tuin aan ''kleinschalige Behendigheid''

Oftewel... Met bezems + blokken (net als ''het blok'' van vrijheidsdresuur ,maar dan in het klein) :')

Dit gaat erg goed! ,maar nu wil ik graag meer info over hoe we echt ''officieel'' kunnen gaan oefenen (waar zitten dat soort Behendigheidsbanen in provincie Groningen)

Of cursussen voor Behendigheid

Vraag 2:

Ik wil graag ook een keer cursussen gaan volgen die verder gaan dan basis kunstjes leren.
Dus echt uitdagingen ..

Ik hoor het wel!

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:16

kent ie wel de basisdingen van gehoorzaamheid? wel zo prettig voor je medecursisten.

kleinvosje

Re: Behendigheid informatie? + Cursus vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:18

Sterker nog, bij de meeste verenigingen moet je eerst twee basis gehoorzaamheids cursussen goed afgelegd hebben voordat je naar behendigheid mag. Ook moet je hond een bepaalde leeftijd hebben, weet alleen even niet meer hoe oud ze moeten zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:57

_blue_ schreef:
kent ie wel de basisdingen van gehoorzaamheid? wel zo prettig voor je medecursisten.

Wat is voor jou basisdingen van gehoorzaamheid?
Hij kan inderdaad netjes bij me komen , bij me blijven , lig , zit , volg , wacht en de hele mikmak ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:21

dat moet hij idd allemaal kunnen die basis dingen. En wat enorm belangrijk is. Dit moet hij kunnen in groepsverband met andere honden en wel zo goed dat hij niet als een gek rond gaat rennen of op andere honden af gaat als die enthousiast gaan blaffen bijv. Daarom zijn die cursussen zo belangrijk. Bijna iedereen kan een hond wel leren hier komen zitten liggen e.d. echter in groepsverband dit uitvoeren is iets heel anders.

Verder kan je een proefles nemen idd en het is wel een heel klein hondje maar ik zeg altijd bij plannen voor behendigheid: laat je hond door een orthopeed (dus NIET door een gewone dierenarts) rontgenen en betasten bijv. om te kijken of ellebogen, rug, heupen en knieen in orde zijn.

Waarom dat doen? Het kost helaas wel even wat geld, echter als jij van te voren weet dat je hond niet in orde is kan je de sport afblazen en leuke dingen doen die minder belastend zij. Doe je dit onderzoek pas bij klachten dan ben je dus heel laat en heb je kans veel meer kosten te moeten maken EN dat je hond een hoop pijn lijd wat voorkomen had kunnen worden.

Door dat onderzoek doet mijn hond dus geen behendigheid helaas. Gezien zijn kruising was het al mogelijk en daarom wilde ik al niet voor 3 jaar (dan het drukste eraf) behendigheid doen maar nu is dat gewoon verleden tijd. Hij is geopereed aan LPC aan beide voorpoten maar gelukkig heb ik kunnen voorkomen dat we veel schade aan de ellebogen hadden door veel en zware belasting.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:25

Ik vind rontgenen voor een uurtje lol per week een beetje overdreven. Tenzij je echt fanatiek wil gaan sporten met je hond, zou ik dat zelf achterwege laten.

Verder zal je hoogstewaarschijnlijk eerst iets van gehoorzaamheid moeten lopen voordat je aan behendigheid kan beginnen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:46

Nou om het te beginnen ben ik zeker niet van plan aan wedstrijden mee te doen of echt 5 x per week te trainen.
Het is gewoon dat mijn hondje het geweldig vind , leergierig is en vrij veel talent heeft :) (als ik de objecten zie in het parcour is dat voor hem makkie)

maar even reactie op : '' dat hondje niet mag gaan rondrennen''

Als beginner lijkt het me geen ramp als het hondje het niet helemaal volgens het boekje doet ;) ?

Zag zelfs een filmpje van een poedel die aan die wedstrijd meedeet ,maar na een paar sprongen af en toe een ere rondje alvast deed :=

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:55

bij onze vereniging moet je eerst de A (pup) en de B cursus hebben voltooid voordat je je kan opgeven voor agility , op zich wel logisch je hond moet toch op commando aan de voet kunnen blijven los en wachten als jij dat wil, mensen die al vaker cursus hebben gelopen kunnen een vaardigheidproef laten zien om toch al eerder mee te mogen doen, het heeft voor die mensen weinig zin om weer die basiscursussen te doorlopen, die weten wel hoe je dit je hond snel aanleert. Maar je kan niet zo even meegaan doen omdat je dat leuk lijkt, zelfde voor doggy dance en flyball.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:14

Je hondje moet zeker wel goed onder appel staan. Niets irritanter dan honden die de benen nemen en de hele groep moet wachten tot baas Fikkie weer onder controle heeft.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:23

Waar ik met mijn Beagle cursus heb gelopen was je ook verplicht tot het volgen van twee gehoorzaamheidscursussen....
Denk dat je daar niet makkelijk onderuit komt als ik de rest van de berichten hier zo zie.
Maar ik heb ook deze cursussen als heel leuk en leerzaam ervaren!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 23:09

Oke! ja k denk dat sommige mij verkeerd begrijpen aangezien ik dus echt doel naar training en zeker niet naar wedstrijden , ook niet in de toekomst (tenzij het echt super super goed gaat..)

Ik ga denk ik zelf even aan de knutsel en oefen even zelf verder (en dan bijv. met hond van vriendin erbij etc)

Maar Cursus A (Pup) .. het is geen pup meer (1 jaar geweest) en hij kent meer dan een gemiddelde hond :+
Qua ''kunstjes''
:\

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:22

Maakt niet uit. Ook in de training moet je hond onder appel staan :S En zul je dat moeten 'bewijzen' dmv een diploma oid.
Er zijn meer cursussen dan alleen puppenklasjes, eigenlijk elke hondenschool geeft wel een cursus gehoorzaamheid voor jonge honden.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:48

Elin_ schreef:

Als beginner lijkt het me geen ramp als het hondje het niet helemaal volgens het boekje doet ;) ?

jij kan het geen ramp vinden maar honden scholen zijn hier niet van gecharmeerd, sterker nog je kan het veld worden afgestuurd. vergeet niet dat je als enigste aan het meelopen bent en er op elkaar gewacht moet worden bovendien zitten dr nog medecursisten ook met grotere honden die vaak niet zo enthousiast reageren op rond rennend kleine hondjes, dat is geen goede combie. en vaak worden er nog zwaardere trainingen op hetzelfde veld gegeven dus echt niemand zit erop te wachten als je hondje gaat rondrennen. op onze club krijg je een proefles om et beoordelen of jou hond gehoorzaam is, gaat hem dat niet worden loop je een paar lessen mee in gehoorzaamheid.
en nog even wat, behendigheid is geen kunstjes als high 5 en doodliggen maar toestellen springen, band, slurf, katteloop en paaltjes lopen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:26

_blue_ schreef:
jij kan het geen ramp vinden maar honden scholen zijn hier niet van gecharmeerd, sterker nog je kan het veld worden afgestuurd. vergeet niet dat je als enigste aan het meelopen bent en er op elkaar gewacht moet worden bovendien zitten dr nog medecursisten ook met grotere honden die vaak niet zo enthousiast reageren op rond rennend kleine hondjes, dat is geen goede combie. en vaak worden er nog zwaardere trainingen op hetzelfde veld gegeven dus echt niemand zit erop te wachten als je hondje gaat rondrennen. op onze club krijg je een proefles om et beoordelen of jou hond gehoorzaam is, gaat hem dat niet worden loop je een paar lessen mee in gehoorzaamheid.

Ik kan dit alleen maar bevestigen. Er is niets zo storend als een hond die gewoon zijn rondje niet afmaakt maar halverwege naar een andere hond toe loopt. Mijn hond heeft op topklasse behendigheid gelopen en geloof me, die had jouw hondje serieus verwond als ze dacht gewoon maar even te komen snuffelen. Maakt dat mijn hond agressief of niet geschikt om in groepsverband te trainen? Nee hoor, ze heeft nog nooit een andere hond gegrepen. Ze luistert perfect, maar ze is helemaal waus als ze op het veld staat. Dan kan ze enkel nog aan trainen denken en heeft ze zeker geen behoefte aan knuffels, kriebels of sociaal contact.

De meeste hondenclubs gaan hier gelukkig heel serieus mee om en stellen cursussen verplicht. Of je mag een proefles mee doen, maar dat is vaak voor de wat oudere honden die later instromen.

Verder zou ik je toch adviseren om zo min mogelijk zelf te gaan springen met je hond totdat ze wat ouder is. 1 jaar is nog erg erg jong. Wij beginnen dan met de minder belastende oefeningen. Springen kun je beter uitstellen.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:37

ik zit sinds een maandje met mijn 2 chihuahuas op behendigheid, de 1 luisterd echt SUPER de andere is gewoon nog een jonge dolle dries die luisterd prima als der aandacht er maar bij is.
dit heb ik vermeld,
ze vertelde mij toen:
Het is juist goed om met een hond dit te doen die wel al luisterd maar snel "afgeleid" of de basic oefeningen saai vindt worden, nu doe je spelen de wijs je oefeningen maar juist de sprongen tussendoor maakt het weer leuk. ook merk ik dat ze na een uur echt echt moe zijn terwijl ze normaal uren achter elkaar kunnen rennen en ravotten.
ik merk dat de basic oefeningen steeds beter gaan, sneller zit/af/blijf ect.
we doen dit allemaal nog aan de lijn en als je zelf je hond los wilt doen is dat prima maar dan moet die GOED luisteren, ik probeer steeds een stapje verder met haar.. tenslote loopt ze buiten ook los.

ik zou zeggen, mail verenigingen en vraag voor een proefles, ik wil met Noa flyball gaan doen:D dat vindt ze zooooooo leuk... :D

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:53

hoiii ik heb ook een chi en doe al een tijdje behendigheid met haar (1x in de week) ze vindt het geweldig. ik heb alleen de puppy cursus gedaan en ben toen begonnen met behendigheid.

ik doe het in belgie dus beetje ver voor jou :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:54

Ik heb jaaaren geleden met mn vorige hondje een paar lessen behendigheid gedaan (combineerde niet met paardrijden en ik ging als 14-jarige eigenwijze écht niet naar een andere les :+ Nog steeds spijt van trouwens). Nouz had voor die tijd nog nooit een cursusveld van dichtbij gezien.... Misschien zijn die regels van eerst basiscursus daarna pas gekomen ofzo? Toch wel een goeie 7, 8 jaar geleden... Wil t mettertijd met mn huidige hond ook gaan doen maar die is ook al te oud voor puppycursus.
Anyway, wat dat betreft heb je aan mij dus niks :')

Wat ik met Nouz veel deed was speeltuintjes opzoeken. Schommels enzo zijn ideaal om overheen te springen :D Heb dat met Nouz gedaan tot ze op een dag 2 passen mank liep, daarna een doodenkele keer nog een sprongetje voor de fun (want ze vond het schitterend!) maar ze werd er toen ook gewoon te oud voor. Ze is wel tot kort voordat we afscheid moesten nemen heel fit geweest, op normale artrose na. Ik heb altijd gezegd dat het kwam door het vele springen dat ze zo fit en soepel is gebleven :)
Een check-up voor recreatief wat rommelen, och, tsja, moet je zelf willen denk ik. Ik zou het niet zo gauw doen tenzij ik echt ambities zou hebben :)

Zou t iig zeker doen, is waanzinnig leuk!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 19:29

Thirty schreef:
Maakt niet uit. Ook in de training moet je hond onder appel staan :S En zul je dat moeten 'bewijzen' dmv een diploma oid.
Er zijn meer cursussen dan alleen puppenklasjes, eigenlijk elke hondenschool geeft wel een cursus gehoorzaamheid voor jonge honden.

Oke ;)

_blue_ schreef:
Elin_ schreef:

en nog even wat, behendigheid is geen kunstjes als high 5 en doodliggen maar toestellen springen, band, slurf, katteloop en paaltjes lopen.

Pff als het zo gezegt word := lijkt het me al een stuk minder leuk .. ik dacht gewoon dat het leuk was , je met een hele groep samen met de honden gewoon lol kon maken en samen sportief zijn ,maar het veld afgestuurd worden omdat een hond (tis immers een dier) is een keer niet luisterd??

Oh en behendigheid dat dat geen kunstjes zijn dat snapte ik wel :') Ben onervaren ,maar niet dom hihi (niet gemeen bedoeld)

Iris82 schreef:
[Ik kan dit alleen maar bevestigen. Er is niets zo storend als een hond die gewoon zijn rondje niet afmaakt maar halverwege naar een andere hond toe loopt. Mijn hond heeft op topklasse behendigheid gelopen en geloof me, die had jouw hondje serieus verwond als ze dacht gewoon maar even te komen snuffelen. Maakt dat mijn hond agressief of niet geschikt om in groepsverband te trainen? Nee hoor, ze heeft nog nooit een andere hond gegrepen. Ze luistert perfect, maar ze is helemaal waus als ze op het veld staat. Dan kan ze enkel nog aan trainen denken en heeft ze zeker geen behoefte aan knuffels, kriebels of sociaal contact.

De meeste hondenclubs gaan hier gelukkig heel serieus mee om en stellen cursussen verplicht. Of je mag een proefles mee doen, maar dat is vaak voor de wat oudere honden die later instromen.

Verder zou ik je toch adviseren om zo min mogelijk zelf te gaan springen met je hond totdat ze wat ouder is. 1 jaar is nog erg erg jong. Wij beginnen dan met de minder belastende oefeningen. Springen kun je beter uitstellen.

Ja ,maar jij hebt het idd over topklasse behendigheid. Die van mij vind het leuk , kan het goed ,maar meer dan voor de lol kan hij / wil ik niet gaan doen ;)

Word je niet per klasse of leeftijd hond of grootte hond ingedeeld?? met zijn alle (verschillende klasses , beginners en gevorde gemixt lijkt me toch erg lastig.. ?
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 14-10-11 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 19:30

A_man schreef:
ik zit sinds een maandje met mijn 2 chihuahuas op behendigheid, de 1 luisterd echt SUPER de andere is gewoon nog een jonge dolle dries die luisterd prima als der aandacht er maar bij is.
dit heb ik vermeld,
ze vertelde mij toen:
Het is juist goed om met een hond dit te doen die wel al luisterd maar snel "afgeleid" of de basic oefeningen saai vindt worden, nu doe je spelen de wijs je oefeningen maar juist de sprongen tussendoor maakt het weer leuk. ook merk ik dat ze na een uur echt echt moe zijn terwijl ze normaal uren achter elkaar kunnen rennen en ravotten.
ik merk dat de basic oefeningen steeds beter gaan, sneller zit/af/blijf ect.
we doen dit allemaal nog aan de lijn en als je zelf je hond los wilt doen is dat prima maar dan moet die GOED luisteren, ik probeer steeds een stapje verder met haar.. tenslote loopt ze buiten ook los.

ik zou zeggen, mail verenigingen en vraag voor een proefles, ik wil met Noa flyball gaan doen:D dat vindt ze zooooooo leuk... :D

Mijn hondje is idd ook super blij en dol als ie met andere is , daar oefenen we nog heel hard op! (zowieso was ik allang van plan op basiscursus te gaan zodat ie niet meer zo opgefokt (als in blij , geen aandacht meer) is .

Aaan een lijn is inderdaad ook goed :)

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:28

Elin_ schreef:
Pff als het zo gezegt word := lijkt het me al een stuk minder leuk .. ik dacht gewoon dat het leuk was , je met een hele groep samen met de honden gewoon lol kon maken en samen sportief zijn ,maar het veld afgestuurd worden omdat een hond (tis immers een dier) is een keer niet luisterd??

waarom zou het wel leuk zijn als je hond gewoon rond mocht rennen en tussen de kaken van bv een IPO hond terecht zou komen? rondrennen is gewoon een absolute nono, veiligheid boven alles wel zo leuk voor jouzelf EN je medespelers.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 21:53

_blue_ schreef:
Elin_ schreef:

waarom zou het wel leuk zijn als je hond gewoon rond mocht rennen en tussen de kaken van bv een IPO hond terecht zou komen? rondrennen is gewoon een absolute nono, veiligheid boven alles wel zo leuk voor jouzelf EN je medespelers.

Naja ik had niet gedacht dat een enthousiast hondje aggressie opwekt bij andere honden ;)
IPO ??

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:03

Elin, niet te moeilijk over denken, gewoon naar een vereniging in de buurt gaan die een behendigheidscursus geeft en gewoon proberen. Het kan zijn dat je eerst een gehoorzaamheidscursus moet hebben gedaan, maar dat is ook heel leuk om te doen.
Zo snel sturen ze je niet weg hoor, ik heb een aantal jaren met verschillende honden (recreatief) behendigheid gedaan en maar 1x meegemaakt dat een hond niet meer mocht terugkomen, maar die viel zomaar andere honden aan en dan is het toch begrijpelijk dat je niet meer welkom bent.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:08

Inderdaad. Gewoon informatie inwinnen en dan weet je snel genoeg hoe de cursus opbouw is en of je hond nog aanvullende diploma's nodig heeft. :)

Een enthousiaste hond (naar andere honden) kan zeker agressie opwekken bij honden die heel erg fanatiek zijn, want zij sluiten zich helemaal af voor de buitenwereld. Kunnen enkel nog aan werken denken. Maar goed, vooralsnog helemaal niet van toepassing. Je moet gewoon contact opnemen, dan zullen ze je alles uitleggen. De ene hondenschool gaat er ook anders mee om dan de andere.

Sommige doen alle schofthoogtes honden bij elkaar in de beginnersklassen en sommige werken meteen al gesplitst. Sommige beginnen aan de riem, anderen direct los. Allemaal heel wisselend.