Is het echt Myxo.?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is het echt Myxo.?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:06

Sjors

Re: Is het echt Myxo.?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:07

Nee hoor volgensmij niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:07

Sjors493 schreef:
Nee hoor volgensmij niet :)

Heerlijk zo'n reactie! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:09

volgens mij ook niet...maar ik zie alleen maar wilde konijnen in een ver stadium van myomatose.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:10

Ik zie niets vreemd aan dat oog hoor:) Maar ik weet natuurlijk niet hoe het er normaal uitziet, wat is er veranderd? Als ik het zo zie denk ik niet aan myxomatose maar als je twijfelt gewoon even een da bellen of langsgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:10

geerke schreef:
volgens mij ook niet...maar ik zie alleen maar wilde konijnen in een ver stadium van myomatose.

Ik zou zooo blij zijn als het niet zo was!
Maar ik ben er nu ook heel bang voor :o
Dus dikke kans dat ik mij druk maak om niks :o

Linea schreef:
Ik zie niets vreemd aan dat oog hoor:) Maar ik weet natuurlijk niet hoe het er normaal uitziet, wat is er veranderd? Als ik het zo zie denk ik niet aan myxomatose maar als je twijfelt gewoon even een da bellen of langsgaan.

Ik ben er eergister met de cnaafs geweest :+
Maar als het moet ben ik er iedere dag! :)

Linea schreef:

Veranderd...?
Nou... ik dacht dat het gister minder dik was :o (Denk het sinds dinsdag)
Laatst bijgewerkt door SanderD op 13-10-11 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Drie berichten samengevoegd, graag niet (drie)dubbelposten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:17

Op basis van deze foto is het echt niet te zeggen vrees ik. Bel even met je dierenarts, die kan je zeker verder helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:19

chocobroodje schreef:
Op basis van deze foto is het echt niet te zeggen vrees ik. Bel even met je dierenarts, die kan je zeker verder helpen.

Als ik het nog niet gedaan had :)
Ik heb net ook nog een foto naar ze gestuurd met de nodige uitleg.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:19

Op de foto zie ik neits vreemds. Als het mixo was geweest, waren er wondjes rond ogen en oren geweest.
Dat zie ik niet. Hij ziet er kerngezond uit. Als je het écht niet zeker weet, zal ik je aanraden om naar de DA te gaan. ;)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:20

hmm oke want ik heb een voedster waarvan de oogjes altijd wat uitpuilend zijn en die zien er vergelijkbaar uit (naja uitpuilend is ook weer zo'n groot woord weet niet hoe ik het moet omschrijven). Terwijl mijn ram juist zijn oogjes wat dieper in zijn kop heeft liggen. Gedraagt je konijn zich verder normaal? 'grotere' ogen zie je ook wel eens bij pijn of stress.

Als ik het zo zie zou ik het even aankijken of het erger wordt. Jij kent je nijn zelf het beste en het is via deze foto lastig in te schatten of er echt iets is met het oog. Is het andere oogje hetzelfde? Ik ken het probleem van vaak naar de dierenarts gaan maar al te goed:P Afgelopen zomer zat ik er bijna iedere week maar als het moet moet het he xD Is hij ingeeënt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:26

Linea schreef:
hmm oke want ik heb een voedster waarvan de oogjes altijd wat uitpuilend zijn en die zien er vergelijkbaar uit (naja uitpuilend is ook weer zo'n groot woord weet niet hoe ik het moet omschrijven). Terwijl mijn ram juist zijn oogjes wat dieper in zijn kop heeft liggen. Gedraagt je konijn zich verder normaal? 'grotere' ogen zie je ook wel eens bij pijn of stress.

Als ik het zo zie zou ik het even aankijken of het erger wordt. Jij kent je nijn zelf het beste en het is via deze foto lastig in te schatten of er echt iets is met het oog. Is het andere oogje hetzelfde? Ik ken het probleem van vaak naar de dierenarts gaan maar al te goed :P Afgelopen zomer zat ik er bijna iedere week maar als het moet moet het he xD Is hij ingeeënt?

Het andere ook is hetzelfde :j
Ingeent niet, mijn ouders :x
Maar ze hebben wel 5 vierkante meter voor zich met een dubbeldekker! :D

Ja, ze had wat stress. Ze houdt er niet zo van opgepakt te worden.
Het moest even als je dat begrijpt. Verder doen ze heel normaal,
aan gezien ze heel hard renden en gaten in de lucht sprongen in de ren :D

Edit: Het is een voedster met jongen van een maand in haar buik.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:28

Lijkt me geen rare dingen hoor. :)
Zo ziet er er een beetje uit als je konijn mixomatose heeft.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:29

Aah wat een nare foto!
Maar er is ook nog een begin stadium :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:30

Ja oke. Maar jou konijn ziet er nog gezond uit hoor.
Heb zelf ook een konijn. Heeft soms ook van die tijden dat ze wat anders is, maar ze leeft uiteindelijk nogsteeds. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:32

Biggers schreef:
Ja oke. Maar jou konijn ziet er nog gezond uit hoor.
Heb zelf ook een konijn. Heeft soms ook van die tijden dat ze wat anders is, maar ze leeft uiteindelijk nogsteeds. :)

Mijn konijn ziet er ook zo uit :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:34

Dat konijn is er idd heel slecht aan toe, en ik meende ook dat myxomatose in een beginstadium begint met rode oogleden en zwellingen en dat zie ik ook niet terug op jou konijn. Hopelijk heb je snel reactie van de dierenarts, zou fijn zijn als je je niet zoveel zorgen meer hoeft te maken. Denk zelf ook dat het wel meevalt maar het is toch fijn als je zekerheid hebt:P

Dat je niet mag inenten van je ouders is wel jammer, misschien helpt het als je ze verteld hoeveel zorgen je je maakte en dat een simpele inenting dat kan voorkomen:P Niet dat inenten 100% garantie geeft maar als ze dan myx krijgen hebben ze in ieder geval een eerlijke kans om er van te winnen.

Succes met je nijn!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:36

Ben het eens met Linea.

@Linea
Ik neem aan dat je er ook mee bedoeld dat als je je nijn niet inent, dat je niet meteen myxo krijgt?
Mijn konijn ent ik nooit, omdat ik er nooit tijd voor heb.
Op zaterdag ben ik er nooit, en dan zijn die inentdagen.
En mn ouders zijn dan ook niet thuis, dus het lukt me gewoon totaal niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:37

Myx betekent onder andere ontstoken slijmvliezen.
Dus niet enkel de ogen. Ik zou van deze foto niet kunnen beoordelen of dit konijn myx heeft of niet.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:46

Biggers schreef:
Ben het eens met Linea.

@Linea
Ik neem aan dat je er ook mee bedoeld dat als je je nijn niet inent, dat je niet meteen myxo krijgt?
Mijn konijn ent ik nooit, omdat ik er nooit tijd voor heb.
Op zaterdag ben ik er nooit, en dan zijn die inentdagen.
En mn ouders zijn dan ook niet thuis, dus het lukt me gewoon totaal niet.

Een konijn dat nooit ingeënt wordt krijgt zeker niet gelijk myxomatose. Ik ken heel veel mensen die nooit inenten en ook nooit met deze rotziekte te maken krijgen. Echter, als je konijn wel ziek wordt en het is niet ingeënt is de kans op overleving heel erg klein. Omdat ik dit nooit mee wil maken laat ik mijn konijnen 2x per jaar inenten (april en augustus). Helaas bieden ook deze inentingen niet 100% garantie, ook omdat is gebleken dat een intenting maar een maand optimaal werkt, en 12x per jaar inenten is ook niet te doen natuurlijk. Maar zoals ik al eerder schreef, is de kans op overleving dan wel groter mochten ze ziek worden. Op Bunnybunch, een konijnenforum loopt nu bijvoorbeeld een verhaal van een ingeënt konijn dat er doorheen gekomen is, maar dit is wel een lange en zware weg geweest voor zowel het konijn als baasje.

Als je toch graag wilt inenten, kijk dan eens goed om je heen, zijn er geen andere dierenartsen in de buurt? Ook organiseren konijnenopvangen en dierenwinkels wel eens een entingsdag. Hoewel het in oktober wat lastiger is, veel dierenartsen hebben hun laatste inentinsgsuur al gehad dus waarschijnlijk heb je volgend voorjaar vanaf april meer kans:)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:50

Wij enten wel en toch had mijn konijn een beetje geiriteerd oogje, maar dat kwam door zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:21

Bedankt voor alle reacties! :)
Ik ben nu minder bang :D
Ze zijn zeker heel actief! Maar konijnen laten dat ook pas na een héle tijd zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:13

De reactie van de DA:
Die foto van het konijn ziet er niet direct uit als myxomatose, daarbij zien we meestal dat de ogen nog boller en viezer zijn en dan hebben ze meestal ook neusuitvloeiing.
We hebben ook nog niet gehoord dat er weer sprake is van een myxomatose-uitbraak, maar dat zou je ook zelf kunnen ontdekken; als er in de buurt in de bossen dode konijnen met vieze ogen gevonden worden, weet je wel hoe laat het is.
We denken eerder dat het een abces uitgaande van een van de kiezen kan zijn, maar om dit zeker te weten moeten we em toch even zien.

Als het niet gillend erger is geworden, kun je een afspraak maken voor maandag, of dinsdag op het avondspreekuur komen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:57

Ze nemen dit gelukkig serieus. Sommige denken, ah last maar. Met deze info hebben ze wel genoeg.