De koeien loeien aan een stuk door, hoe kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barron

De koeien loeien aan een stuk door, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 22:54

Tegenover ons huis staat een grote kudde prachtige blonde (vlees) koeien. Ze leven er met een stier en hun kalfjes. Vanmiddag was ik thuis en zag dat de boer bij de koeien was. Wat hij heeft gedaan weet ik niet, niet opgelet. Vaak laten de koeien wel even van zich horen als de boer er bij is. Maar nu is het niet meer gestopt. De koeien loeien al vanaf vanmiddag aan een stuk door. Hard en klagelijk en echt voortdurend.

Mijn paarden had ik vanmiddag wat eerder uit de wei gehaald en in de bak gedaan i.v.m. met de regen en ook mijn ene paard is steeds op de koeien aan het letten. Elke keer als hij het (hele harde) loeien hoort kijkt hij op en hij loopt steeds naar de kant van de afrastering in de richting van de koeien (die hij niet vanuit de bak kan zien). Hij is niet onrustig, maar hij reageert er wel op. Ik heb hem al beloofd dat als ze het morgen nog doen dat we samen gaan kijken ;)

Maar nu ben ik benieuwd, wat kan er met de koeien aan de hand zijn waardoor ze nu onafgebroken loeien? }:0 Kan het zijn dat er kalfjes zijn weggehaald? Of omdat ze op een nieuw stuk wei staan? Ik kan zo niet direct zien dat er in de kudde iets is veranderd, maar ik had de kalfjes ook niet geteld...

Misschien is er iemand die verstand heeft van koeien met een idee?

Groeten Saskia
Laatst bijgewerkt door Barron op 12-10-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

cissi

Re: De koeien loeien aan een stuk door, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:57

Kan het zijn dat de kudde gesplitst is? Die van ons loeien ook wel eens als ze verplaatst zijn, en inderdaad kan het ook heel goed dat er kalfjes weg zijn, dat zorgt ook voor onrust. Kortom, het kan van alles zijn, maar morgen is het waarschijnlijk wel weer rustig.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:58

Staan er nog kalfjes in de weide?

Indien nee, dan heeft de boer ze dus gespeend en is de kudde moeders het daar niet mee eens ;) . Kudde kinders hoogstwaarschjnlijk ook niet, maar die zullen nu dan wel in een schuur beetje verderop zitten. Kalmeert vanzelf wel.

Nieuw stuk weiland gaan ze niet om loeien. In een gekke bui willen ze wel eens wat rondhupsen en verder is dat onmiddelijk in alle stilte snuit in het nieuwe gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 06:57

Ik denk dat hij een paar koeien heeft meegenomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:58

Je weet zeker dat de boer weer weg is gegaan en niet tussen de koeien ligt?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:24

Mocht je gaan kijken, blijf dan wel achter de omheining! Blonde d'agitaine (geen idee meer hoe je het schrijft) in combi met kalfjes en stier en onrustig houden niet van vreemden. Vorige week is er nog een boer door z'n eigen koe doodgedrukt..

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:29

[***] schreef:
Je weet zeker dat de boer weer weg is gegaan en niet tussen de koeien ligt?

_O- Hier dacht ik ook aan...."Hey, haal die tweepoter hier es weg, ligt opt lekkerste stukje gras...Heeeeeeeeey!!!"

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:35

annepanne schreef:
Mocht je gaan kijken, blijf dan wel achter de omheining! Blonde d'agitaine (geen idee meer hoe je het schrijft) in combi met kalfjes en stier en onrustig houden niet van vreemden. Vorige week is er nog een boer door z'n eigen koe doodgedrukt..

:oo
Nou hoop ik dat dat het niet is zeg. Maargoed lijkt me stug dat ze daar om loeien. Zullen idd wel kalfjes weg zijn.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 10:44

Bedankt voor de reacties!

Gister nog even met de zaklamp (op veilige afstand en van achter de omheining :D ) gekeken. Ik kan geen verandering zien. De kudde is nog steeds groot en er lopen ook nog steeds kalfjes bij. Maar zo als ik al zei ik weet niet precies hoeveel er bij liepen, dus het kan best zijn dat ze de grootsten er bij weggehaald hebben. Vanmorgen waren ze ook nog bezig.

Voor zo ver ik kon zien heb ik geen boer zien liggen...

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:37

Eentje Tochtig misschien?
En anders als je de boer weer eens ziet of je weet hem te wonen gewoon het gaan vragen.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:34

Denk dat hij er wat kalfjes bij weg heeft gehaald. Wij hebben ook vleeskoeien, en ook net een paar weken geleden de grootste kalfjes verkocht. :j