Kat gek op chocola

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Kat gek op chocola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:48

Mijn kitten van 5 maanden is echt verzot op chocola... :\
Als er een chocolade hageltje of een kruimel chocola is gevonden eet ie het gelijk op, zodra die merkt dat we aan met de hagelslag bezig zijn is hij er alweer bij en heb 'm ook al een paar keer op de tafel aangetroffen toen daar nog een paar hagelslagjes lagen. Hij smeekt er echt voor.
Maar we hebben echt nooit chocola aan hem gegeven of laten ruiken zelfs. Al vanaf het begin is hij er zo op, alsof het in hem zit.
Ik weet dat chocola slecht is voor katten, hoe kan het dan dat ze er zo verzot op zijn? Ik bedoel kan die beter iets anders uitkiezen, kaas ofzo, vind ie ook lekker maar doet niet zo gestoord als bij chocola.

Hebben jullie hier een verklaring voor of heb je zelf ook zo'n kat?
Chips vind ie trouwens ook lekker want als er een zak in de prullenbak ligt probeert ie er nog uit te likken.... -O-

Gek beest, hij krijgt onbeperkt brok en ook nog vaak wat vlees.... Dus niks tekort zou je zeggen...?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:50

Tja dat had mijn kat met pinda's.. :+ Die heb ik ook nooit doelbewust gevoerd. :P Ik denk dat het niets meer en minder is als een echte chocoladeverslaving idd. := Niets aan te doen vrees ik, behalve dan goed oppassen met chocola rond laten slingeren. :D

Anoniem

Re: Kat gek op chocola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:22

Tja.. niks aan te doen :+

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:23

niet laten eten! groter hoeveel heden kunnen dodelijk zijn voor honden en katten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:24

hm das een lastig probleem vreemd dat tie iets lekker vind dat slecht is.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:25

gewoon uitkijken, onze kat die doet een moord voor een mondjevol koffiemelk :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 22:29

Rideltje1992 schreef:
niet laten eten! groter hoeveel heden kunnen dodelijk zijn voor honden en katten

Nee maar je kunt als er een hagelslagje valt die moeilijk uit zn mond halen :+
Met opzet geven doen we sowieso niet haha :P

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:33

haha ik pas nu op een huis met 2 katten & de kitten is gek op spagetti, heb nu 2x spagetti gegeten en hij keek het nog net niet van m'n bordje weg. De eerste keer had ik een restje in de prullebak gegooit en binnen 2 minuten lag de prullebak verspreid door de keuken en zat meteen rustig aan z'n portie spagetti te knabbelen.. katten.. :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:36

als je kat een chocoladehagelslagje eet dan is dat echt niet schadelijk. zelfd 3/4 niet :+
Onze kat likte ons bakje met vanille vla af, en dan was die weer mooi schoon. (we deden hem wel in de vaatwasser hoor ;) )

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:37

HAHA ik zit hier hardop te lachen! Feest der herkenning: wij hebben ook zo'n kat (Puma, foto's in profiel :) ). Probeer de situatie gewoon zo veel mogelijk te voorkomen. Zorg dat de prullenbak goed sluit zodat er niets uit gejat kan worden, zorg dat je je etenswaar opruimt als je er klaar mee bent enz.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:39

Tsja die van mij drinkt limonade en eet fruit. Het liefst zou ze ook nog mijn chips en snoepjes afpakken.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:58

Tsja, die van mij zat laatste te genieten van zeebanket. Was ik vergeten op te ruimen, denk dat hij er 2 op heeft gegeten.

Ken trouwens een hond die iedere dag chocolade krijgt. Hij is er dol op, en zijn eigenaren kopen zelfs chocoladerepen voor hem. Beest is inmiddels ruim 6 jaar...........

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:04

Een hagelslagje kan geen kwaad hoor (en een paasei ook niet, weet ik uit eigen ervaring :D ).
Mijn Pumbaa is ook zo'n 'sokkolaa' monster, die zegt altijd 'heb zin in iets lekkers'. Als ik een pak chocomel ergens in huis heb (gewoon dicht), dan zal hij er álles aan doen om het pak kapot te bijten. Ik heb me al zó vaak afgevraagd of er ook chocolade in de verpakking verwerkt zit ofzo :? Hij maakt er in elk geval een bende van.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:09

Chocola is niet goed voor ze, maar ze worden er inderdaad door aangetrokken. Ons is altijd verteld dat het komt door de vetten die erin zitten. Wij hebben een hond die zelfs pure cacao (nouja, die waar je chocolademelk mee kan maken) opeet als hij de kans krijgt. Dus, bij ons ligt chocolade hoog opgeborgen. Hebben al een paar keer (2 keer denk ik) de maag van de hond leeg moeten laten maken. Dat is echt geen pretje, voor zowel hond als ons. Het is slecht voor ze vanwege de theobromine erin, zorgt dat het hart veel harder moet werken en ook de nieren moeten harder aan de slag. Bij onze hond merkte we dan dat, ookal werd de maag leeggemaakt, hij stuiterde als een gek. Denk wel dat chocohagelslag nou niet zo'n hoog percentage heeft dat soms een korreltje echt kwaad kan. Maar om dus antwoord te geven op waarom ze het doen: de vetten. Zelfde reden dat ze pinda's en chips lekker vinden. Vet (en het zout bij pinda's en chips is ook aantrekkelijk).

@xxJacqyxx: dat beest is misschien inmiddels 6 jaar, maar zal toch waarschijnlijk op latere leeftijd nier en hart problemen ontwikkelen. Chocola is echt een no-go!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:10

Dat was ik nog vergeten te zeggen inderdaad.
Chocolade kan hartritmestoornissen veroorzaken bij dieren, dus opzettelijk voeren is een no-go inderdaad.
Mijn Jipje heeft een keer chocolade uit mijn tas gejat (toen hij even 5 minuten in de auto moest wachten) en is een hele nacht aan het kotsen geweest (en dat meurt, zure chocolade).

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:14

Heel herkenbaar, mijn katje is ook helemaal gek op chocolade. Rond de kerst kwamen we daar achter toen ik een schaal met verpakte chocolaatjes op tafel had gezet. Volgende morgen was bij meer dan de helft de verpakking er af gekrabd... En had ze aan de chocola gelikt, zag er best grappig uit zo een gestreept chocolaatje, van haar tong.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat het goed is voor een kat... Daarbij moet ik alles wat eetbaar is opruimen aangezien mijn kat werkelijk alles eet wat ze tegen komt :') Zelfs chips is bij mij niet veilig.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:16

Honden (katten weet ik niet zeker) kunnen de voor hen schadelijke stoffen in chocolade niet afbreken. Die hoeveelheid bouwt zich daardoor in hun lijf op. Op een gegeven moment is de max bereikt: hond is dan eigenlijk niet meer te redden. Iedere hond heeft een eigen max. Na 15 chocoladerepen kan een paaseitje bijvoorbeeld het verschil maken... Of dat ene paaseitje was al de dooddoener.

Chocolade aan een hond geven? Levensgevaarlijk voor dat beest :n

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:22

Ben geen chocolade eter, maar mijn buurvrouw die ooit een op mijn husky paste, dacht dat Djaga een choccolaatje wel lekker zou vinden , en dat vond ie ook, en Hyper dat ie was!!
Gelukkig niks gebeurt.

Mijn kitten vreet wel alles wat hem lief is maar chocolade weet ik niet, eet het niet zoveel.
Maar als ik het in huis haal let ik wel op.