Likkend konijntje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyRemi

Likkend konijntje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 18:43

Hallo :)

ik heb sinds twee weken weer een nieuw konijntje, omdat mijn andere helaas overleden is ;(
Loesje is hartstikke lief en heeft 1 bezigheid die haar veel bezighoudt ; likken. :Y) Ze likt me hele hand af, me gezicht, echt alles. Hartstikke lief natuurlijk! nou had ik gisteren met iemand een discussie daarover; waarom doet ze dat?
Zout tekort zou ik niet denken, want ze heeft een lik steentje in haar hok die ze ook regelmatig aflebbert. :j
Mijn vriendin dacht dat het was omdat ze me gewoon lief vond :o? en ik dacht dat ze me niet "schoon genoeg" vond voor konijnen begrippen.

Wat denken jullie?

Hier heb ik er nog een filmpje van; http://www.youtube.com/watch?v=hWr8-9OwtYM :+:

Anoniem

Re: Likkend konijntje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:22

Ik denk dat ze ergens tekort aan heeft :j
Iig niet omdat ze je lief vind :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:27

Likt ze jouw alleen of gaat ze ook in dr hok dingen likken?
Op het filmpje zie ik jouw redelijk dominant doen dus zover ik het kan zien is het onderdanig en vind ze je lief. Misschien heeft ze ook behoefte aan een soortgenootje kan ze die ook helemaal likken :P
Bij mijn konijnen is het namelijk ook een onderdeel van de dag, elkaar likken. ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:36

TS heeft ze een vriendjes en 24/7 hooi?
@ saskiakefie
waarom doed ze dominant?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:37

Hand onder de kin leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:10

Sorry, kon eerst het filmpje niet bekijken;
Nee, zeker niet uit liefde ;)
Dit is óf een heel groot tekort,
of verveling...

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:18

Zout tekort zal het zeker niet zijn, een konijn heeft maar heeel weinig zout nodig, een liksteen is dus overbodig en soms zelfs gevaarlijk.
Konijnen wassen elkaar, bij gebrek aan een ander konijn zoeken ze naar iets anders.
Dit konijn heeft jou dus gevonden, wil je het oplossen ? Een konijntje erbij zetten :j

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:21

Liksteen kan meer kwaad dan goed dus gooi dat ding maar in de prullenbak..
Het is indd een verzorgend iets, dat ze jou likt. Het kan ook zijn dat ze het zout lekker vindt maar dat betekend niet dat ze tekorten heeft.
Een soortgenootje is geen luxe maar echt nodig :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:23

ik kende er ooit ook een dat was errug lief.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:26

Dit konijntje mist inderdaad een soortgenoot. Sociale behoeftes gaat ze nu op jou uiten, maar is natuurlijk niet de bedoeling.
De liksteen inderdaad weggooien, dat kan meer kwaad dan goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:03

Heb je al eens een maatje geprobeerd? :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:31

Vriendje voor hem/haar zoeken. :)
Mijn konijnen zijn ook heel de dag bezig met elkaar te wassen.

LuckyRemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 23:06

Bedankt voor jullie reacties! Over dat soortgenootje had ik inderdaad nog niet zo nagedacht. Dat is niet omdat ik een dierenbeul oid ben, maar omdat we dat niet meer wilden. We hebben hiervoor een konijn gehad en daar hadden we ook een maatje voor gehaald :) Met een ervaren persoon ze bij elkaar gezet en eentje heeft daar helaas de dood door moeten bekopen. Daarna mocht ik wel een konijn, zolang het er maar één was.

Ik snap dat een soortgenootje onmisbaar is en zal dit ook zeker bespreekbaar maken!

Maar als ik me hand onder haar kin doe ben ik dus dominant? Hoe zit dat precies? :) wat grappig!

En het is geen verveling, kan ik me niet voorstellen. Ze heeft veel speeltjes waar ze uren lang zoet mee is dus ze verveelt zich geen moment ;) Misschien inderdaad dat ze nog meer kan spelen met een ander konijntjes, maar wat is de beste combinatie met een voedster??

Edit: er komt zo af en toe een vriendinnetje langs met haar konijn, maar die vindt ze echter niet zo interessant. Ze kwam bij me vorige konijn zo'n 1 keer in de 3 a 4 weken. Tot nu toe is ze 2 keer geweest.:) Ze heeft wel altijd hooi. Soms met rozenbottels erdoorheen, maar soms ook niet :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:02

Mineralen tekort?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:02

Wat betreft je hand onder de kin leggen:

Konijnen doen dit onderling ook, alleen doen ze hun snuit dan onder de kin van hun soortgenoot duwen, daarmee zeggen ze: Lik me, soms zie je ook dat ze het allebei bij elkaar proberen en dan is de strijd van wie geeft het op en gaat de ander likken. Soms als de een zijn neus onder de ander doet en die weigert te likken, maar is de onderdanige van de twee kan die verwachten dat hij bereden wordt om te laten zien dat de ander de baas is. Als jij je hand onder de kin van je konijn doet vraag je hem nadrukkelijk om gelikt te worden. Hij heeft de keus om zich onderdanig op te stellen en 'vriendjes' te zijn om terug te likken, hij kan het negeren, hij kan zich verontwaardigd omdraaien, of indien hij dominant is kun je een bijt verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:09

saskiakefie schreef:

Konijnen doen dit onderling ook, alleen doen ze hun snuit dan onder de kin van hun soortgenoot duwen, daarmee zeggen ze: Lik me, soms zie je ook dat ze het allebei bij elkaar proberen en dan is de strijd van wie geeft het op en gaat de ander likken. Soms als de een zijn neus onder de ander doet en die weigert te likken, maar is de onderdanige van de twee kan die verwachten dat hij bereden wordt om te laten zien dat de ander de baas is. Als jij je hand onder de kin van je konijn doet vraag je hem nadrukkelijk om gelikt te worden. Hij heeft de keus om zich onderdanig op te stellen en 'vriendjes' te zijn om terug te likken, hij kan het negeren, hij kan zich verontwaardigd omdraaien, of indien hij dominant is kun je een bijt verwachten.

Wat interessant!
Wist ik helemaal niet :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:16

passieAppel schreef:
saskiakefie schreef:

Wat interessant!
Wist ik helemaal niet :)

dat wist ik ook helemaal niet! Ik ga er hier eens opletten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:22

Ik zie wel altijd dat mijn konijnen het bij elkaar doen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:12

LuckyRemi schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Over dat soortgenootje had ik inderdaad nog niet zo nagedacht. Dat is niet omdat ik een dierenbeul oid ben, maar omdat we dat niet meer wilden. We hebben hiervoor een konijn gehad en daar hadden we ook een maatje voor gehaald :) Met een ervaren persoon ze bij elkaar gezet en eentje heeft daar helaas de dood door moeten bekopen. Daarna mocht ik wel een konijn, zolang het er maar één was.

Ik snap dat een soortgenootje onmisbaar is en zal dit ook zeker bespreekbaar maken!

Maar als ik me hand onder haar kin doe ben ik dus dominant? Hoe zit dat precies? :) wat grappig!

En het is geen verveling, kan ik me niet voorstellen. Ze heeft veel speeltjes waar ze uren lang zoet mee is dus ze verveelt zich geen moment ;) Misschien inderdaad dat ze nog meer kan spelen met een ander konijntjes, maar wat is de beste combinatie met een voedster??

Edit: er komt zo af en toe een vriendinnetje langs met haar konijn, maar die vindt ze echter niet zo interessant. Ze kwam bij me vorige konijn zo'n 1 keer in de 3 a 4 weken. Tot nu toe is ze 2 keer geweest.:) Ze heeft wel altijd hooi. Soms met rozenbottels erdoorheen, maar soms ook niet :j

De beste combinatie met een voedster is een gecastreerd ventje.

Een konijn van een vriendin langs komen is risicovol, omdat konijnen zomaar bij elkaar zetten stress geeft dus ze worden steeds opnieuw "gekoppeld".. konijnen herkennen elkaar namelijk na een dag al niet meer.

Mocht je een passen vriendje tzt zoeken, er zit een opvang heel dichtbij je in de buurt ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:20

Ze heeft tekort aan een vriendje.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:43

Faniek schreef:
konijnen herkennen elkaar namelijk na een dag al niet meer.

Hoe kom je daarbij?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:56

saskiakefie schreef:
Faniek schreef:
konijnen herkennen elkaar namelijk na een dag al niet meer.

Hoe kom je daarbij?

Ervaring :) Konijnen die een dag weg waren na ontsnapping, bij terug zetten ruzie. Konijnen die voor operatie weg waren, terug zetten, ruzie.
Al dat soort dingen en er zijn natuurlijk ook gevallen dat wel weer bij elkaar weg kan, maar na een dag kan het al mis zijn. Ik had het ook kunnen verwoorden in konijnen kunnen elkaar na een dag al niet meer herkennen.. En dan heb ik het echt over koppels die dikke mik waren. Overigens heeft dit alles te maken met geuren.
En ja, ik weet dat je leert dat het 2 weken is, maar geloof me als jij 2 konijnen 2 weken uit elkaar haalt en naast elkaar laat leven zal je ze echt na 2 weken opnieuw moet koppelen.
Maar dat is verder niet relevant aan dit topic, want dit konijn komt zo nu en dan op bezoek en dan spreken we vast niet over om de dag.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:53

Een maatje erbij is inderdaad misschien wel een oplossing. Maar haal alsjeblieft die liksteen weg. Konijnen kunnen calcium en zouten opslaan in hun blaas en als het erg genoeg is moet de blaas open gemaakt worden om het eruit te halen. Er zit dan een soort stopverf in de blaas. Als je goed voer geeft (bijv science selective) heeft hij niets extra's nodig. in ieder geval geen gemengd voer geven.

Edit: Dit is niet aanvallend bedoeld, maar als advies om je konijntje zo gezond mogelijk te houden.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:40

Mijn konijnen likken elkaar ook en knabbelen aan elkaars haren :j
Regelmatig is het een strijd wiens hoofd onderop ligt, want degene die onderop ligt, die wordt gelikt :Y)
Ze likken mij ook, vooral als ik ze aai of geaaid heb :) .

LuckyRemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 20:55

Nou de liksteen wordt niet gebruikt, dus die kan ik inderdaad net zo goed weghalen. :) Ze doet het ook alleen bij mij, ook niet aan spullen of bij mijn vriend ofzo. Ik heb het overlegd voor een soortgenootje en hij zou er over nadenken! Waarschijnlijk is er dus volgende week 1 bij *\o/*