Van asiel naar een nieuw thuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

britv

Van asiel naar een nieuw thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:26

Dinsdag gaan wij ons poezekind uit het asiel ophalen, we zijn er helemaal verliefd op en hebben ons kwa spullen goed voorbereid, veel gelezen, internet afgezocht etc.

Nu kan ik toch niet heel veel vinden over het moment dat je thuis komt. Moet je de kat gelijk bij de kattenbak zetten (die staat boven bij ons), moet je hem in de woonkamer kennis laten maken? Ik kan hier niet veel uit opmaken, en weet dus niet wat juist is en of je gewoon je gevoel moet volgen.

Moet je de kat ook echt een hele week in een aparte kamer houden, wij hebben een kamer over die erg klein is, zie wasrek, logeerbed en bureau met pc.. Dus naar mijn idee is die kamer veels te klein.
De kattenbak heb ik op de vliering gezet, wij hebben een grote vliering waar je net niet rechtop kan staan en is met een vaste trap bereikbaar, de vliering is een rustige plek voor de kat maar heeft geen deur.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen, adviezen en tips!

One_Love

Re: Van asiel naar een nieuw thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:28

Zelf zet ik ze als eerste op de kattenbak en laat ze daarna vrij rondlopen en alles onderzoeken. Ik doe er niet zo kramachtig over. 1 kamer wordt aangeraden maar dat heb ik nooit gedaan dan zijn ze net gewend aan die ene kamer en dan moeten ze weer naar een andere..Beter alles in 1 keer behalve als je de kat in een bepaalde kamer wilt houden natuurlijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:30

Ik heb een paar keer een volwassen kat uit het asiel opgehaald.
Bij mij is het altijd goed gegaan op de volgende manier:

thuiskomen, inderdaad meteen bij de kattenbak zetten.
Verder eigenlijk met rust laten, zodat ie de boel kan verkennen.
Waarschijnlijk de 1e week zal hij veel wegkruipen en schuilen (hangt wel van de kat af natuurlijk).
Zorgen dat hij niet naar buiten kan, dus alle deuren en ramen goed sluiten.
Ik liet de katten gewoon door het hele huis gaan.
De kat zelf naar je toe laten komen, of rustig tegen hem praten.
Niet gaan proberen te pakken etc.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:33

Ook wij hebben al onze katten eerst op de kattenbak gezet.

Daarna hebben wij onze poezels met rust gelaten en zelf alles laten ontdekken. Eten en drinken vonden ze vanzelf, en de kattenbak zat dus ook al in hun systeem...

Nooit problemen gehad, gewoon kijken hoe het gaat en hun zelf alles laten ontdekken.

Super dat je een poezel uit het asiel gaat halen! Heel veel plezier ermee, en hij/zij zal jullie waarschijnlijk ontzettend dankbaar zijn!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:46

wij hebben een groot thuis en volwassen kat gehaald. Wilden ruimte afsluiten maar waren te laat haha dus maar duimen gedraaid dat ze de bak wist te vinden (wel kap van de bak af gehad) en die wist ze te vinden gelukkig. Wel bij binnekomst even half uur met zicht op de kattenbak en de omgeving van de kattenbak in het reismandje laten zitten. Kon ze de omgeving en bak al goed in zich opnemen. Gen enkel probleem gehad. 1x heeft ze de bak niet gehaald maar tja ik was niet gewend aan de kat en had ze per ongeluk in de keuken opgesloten dus was geheel mijn fout (ze kon dus niet bij de bak komen).
Wel idd de poes gewoon met rust gelaten en alles zelf laten onderzoeken.
Na 2 dagen de kap op de bak gedaan en deurtje zit er nu nog steeds niet in. Vind de bak niet stinken dus zo'n raar klap deurtje is niet nodig hier.

Geweldig dat je er 1 uit het asiel genomen hebt!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:07

Als je de kattenbak boven hebt staan dan zou ik de kat in die kamer zetten inderdaad, met gewoon de deuren op een kiertje zodat ie zelf de kamers kan gaan ontdekken als ie daar klaar voor is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 06:58

Ik weet wel dat vrienden van mij 'm in alle kamers lieten en dat hij overal plaste...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:56

als het niet wil lukken dan even meerdere kattenbakken zetten en langzamerhand steeds 1 weg pakken of ze steeds dichterbij elkaar zetten totdat er 1 over blijft...

Een kat die uit het asiel komt en overal in huis plast is een kat die een territorium af gaat bakenen en niet een kat die niet zindelijk is. Mijn eigen kat namelijk plast 1 á 2x per dag dus overal in huis plassen klinkt dan enorm raar. Die kat is echt niet zijn bak kwijt. Helaas maak je dat weleens mee en enigste optie is schoonmaken (niet met chloor dat trekt katten aan) en eventueel in 1 ruimte zetten en langzaam uitbreiden. Of als je het niet ziet zitten zo'n kat terug brengen inclusief je ervaringen ermee. Heel rot maar een asiel weet dat die kans erin zit. Katten zijn immers vaak op straat gevonden en geen geschiedenis bekend. Sommigen zijn in asiel netjes zindelijk maar in huis niet. Dit kan heel goed. Echter geef na 1 misser niet op. Er zitten altijd enorm veel katten in het asiel zonder problemen. Mensen waren die dan gewoon beu!!