Wasbeertjes worden levend gevild om namaak ugg-laarsjes te m

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiyarah

Wasbeertjes worden levend gevild om namaak ugg-laarsjes te m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:06

Goed om te weten en rekening mee te houden, denk ik ..

Wasbeertjes worden levend gevild om namaak ugg-laarsjes te maken

De schapenwol die verschillende fabrikanten van uggs gebruiken in hun laarzen, is in werkelijkheid de pels van levend gevilde wasbeerhonden uit China. Dat meldt dierenrechtenorganisatie The Humane Society International, nadat het verschillende kledij onderzocht op het gebruik van pelsen.

De wasbeerhond (nyctereutes procyonoides) is een soort die oorspronkelijk in het wild leefde in in Oost-Azië (maar tegenwoordig leven er ook verwilderde exemplaren in Europa). De diertjes worden in China, maar ook in Finland bijvoorbeeld, op grote schaal gekweekt om hun pels.

Op twee jaar oude van een Zwitserse dierenwelzijnorganisatie is te zien hoe de dieren in China op een gruwelijke manier gevild worden, waarna ze nog enkele uren een pijnlijke dood tegemoet gaan. De pels wordt nadien zonder problemen in Australië ingevoerd.

The Humane Society International ontdekte nu dat verschillende kledingfabrikanten de wasbeerhondenpels gebruikt. Onder hen ook verschillende makers van de populaire ugg-laarzen. Volgens de dierenrechtenorganisatie wordt de pels aan de man gebracht als schapenwol. Ze roept de Australische regering op meer gerichte controles uit te voeren en de invoer van de pels te verbieden, maar volgens de regering is dat voorlopig geen prioriteit.

Slecht daglicht
Volgens Lena McDonald, directeur van Ugg Australia, plaatsen fabrikanten die de wasbeerhondenpels gebruiken, de hele ugg-industrie in een slecht daglicht. "Wij gebruiken enkel Australische schapenwol om de kwaliteit van onze laarzen te garanderen. Helaas stellen we vast dat er ongeveer dertig tot veertig andere fabrikanten zijn die de naam 'ugg' ook gebruiken en met pelsen werken. Velen van hen zijn niet eens Australisch en toch verkopen ze hun laarzen als 'van Australische schapenwol gemaakte uggs'."

Het probleem met ugg
"Ugg" wordt door de Australische wetgeving gezien als een generische merknaam, dus eerder om een bepaald type van laarzen aan te duiden dan een echt merk. Hoe kerken je dan echte? Makkelijk is het niet, want veel van de nagemaakte lijken echt als twee druppels water op de echte. Ten eerste: de prijs. De goedkoopste modellen kosten al gauw 160 euro (de lage Classic Mini's). Voor echte, hogere Ugg-laarzen moet je rekenen op 200 euro voor de soberste modellen (de Classic Shorts).

Echte Uggs zijn gemaakt van schapenleer en schapenbont. Ze ruiken ook natuurlijk, terwijl de namaaklaarsjes vaak een verfgeur hebben.

Katten en honden
Australië voerde in 2004 een verbod in op de invoer van katten- en hondenpelsen, nadat gelijkaardige beelden waren opgedoken. Voorlopig wil het echter niet overgaan tot een verbod op de pels van wasbeerhonden.

http://www.bliksemdetectie.nl/index.php ... 7#msg34877

bromfiets

Re: Wasbeertjes worden levend gevild om namaak ugg-laarsjes te m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:08

Niet kopen dan...

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:11

pff ben ik even blij dat ik waarschijnlijk dan wel echte heb. ze roken helemaal niet naar verf en waren en hadden een andere prijs dan de voorbeelden.
maar ik vraag me af, wat is het nut om die beesten levend te villen? je zou toch denken dat het zelfs makkelijker zou zijn om ze eerst te doden? het is natuurlijk zowieso vreselijk dat die beesten gekweekt worden voor schoenen, maar waarom levend gevild?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:15

Ik neem aan dat je in een uggstore ook echte koopt? Daarnaast vind ik de pels van die wasbeerhond totaal niet lijken op schapenwol, hoe verkopen ze die dan zo :P

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:17

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:22

rommulus schreef:
dit heeft er al eens eerder op gestaan
ik zal even gaan zoeken

edit 2 pagina's met alleen 2 tref woorden
search.php?st=0&sk=t&sd=d&keywords=wasbeer&ch=1000

Ohhh daar had ik geen idee van, ik kreeg het vandaag toegezonden.
maar iig zal het geen kwaad kunnen als anderen het nu ook lezen!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:23

neu opzich niet
maar ik weet van een topic wat ge draait heeft over exact het zelfde onderwerp

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:29

Die wasbeertvachtjes gebruiken ze ook voor bontkraagjes van die populaire winterjassen van afgelopen (en komende?) winter waar half Nederland van 15-25 jr mee loopt

;( ;(

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:31

Adrija schreef:
Die wasbeertvachtjes gebruiken ze ook voor bontkraagjes van die populaire winterjassen van afgelopen (en komende?) winter waar half Nederland van 15-25 jr mee loopt

;( ;(

ja afgrijselijk hè!!!!! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:35

En hier sta ik op uggs.. :o

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:40

ik heb ook uggs aan op dit moment :\

man man man.... als ik die mensen toch ooit eens tegenkom he.... dan verander ik écht in een monster!

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:42

Het zijn de namaak UGG's waar wasbeerhondenpelsjes inzitten, in de echte UGG's zit schapenvacht.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:45

Ik heb geen Uggs en na deze beelden hoef ik ze helemaal niet meer......gadver......draait me de maag echt van om :r
Met die mensen mogen ze van mij part hetzelfde doen! Levend villen.....bah die blik in die oogjes.......die gaan een hel door dat kun je je niet voorstellen ;(

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:49

niet alle namaak uggs hebben wasberenvacht ik heb echt nep spul wat niet van een dier afkomstig is maar toch warm is voor in de winter

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:52

princesmax schreef:
niet alle namaak uggs hebben wasberenvacht ik heb echt nep spul wat niet van een dier afkomstig is maar toch warm is voor in de winter

Echt NEP spul erin is nog beter voor de dieren iig!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:53

Van dat hele schapen villen wist ik al iets.. en gadver nu ook wasberen.

Godzijdank vind ik die uggs net mislukte pantoffels en zou ik ze sowieso niet hebben gekocht.. en nu al helemaal niet meer :r

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:54

maar met namaak bedoel ze dan die je op website's koopt en waar ook echt uggs op de hak staat? of van die uggs met een andere naam (vergeten) die je bijvoorbeeld bij de makro ofzo haalt?

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:55

Horse321 schreef:

Godzijdank vind ik die uggs net mislukte pantoffels en zou ik ze sowieso niet hebben gekocht.. en nu al helemaal niet meer :r

voor de echte uggs worden schapen gevillt? wat een miselijk makende dieren zijn mensen

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:56

Zit dat pels dan ook in Ella uggs?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:10

Horse321 schreef:

Ik denk dat de schapen gewoon geschoren worden voor de wol...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:16

Gelukkig vind ik die uggs helemaal niet mooi en koop ik ze ook niet. dus ook geen nep-uggs met wasberenvelletje.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:18

even heel erg mierenn**kerig, maar wasbeertjes zijn wat anders dan wasbeerhonden toch?
Verder vind ik het sowieso niet kunnen dat dieren levend gevild worden voor wat dan ook. Maar die schapen, worden die ook gevild, of worden die gewoon geschoren? (wat Esther zegt)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:19

xEline schreef:
Horse321 schreef:

voor de echte uggs worden schapen gevillt? wat een miselijk makende dieren zijn mensen

wie zegt dat schape gevilt worden voor uggs? de schapen die voor uggs gebruikt worden worden ook geslacht voor het vlees dus het is niet alleen voor de vacht zoals bij pelsdieren als wasberen, nertsen etc :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:40

peacehorses schreef:
even heel erg mierenn**kerig, maar wasbeertjes zijn wat anders dan wasbeerhonden toch?
Verder vind ik het sowieso niet kunnen dat dieren levend gevild worden voor wat dan ook. Maar die schapen, worden die ook gevild, of worden die gewoon geschoren? (wat Esther zegt)

Schapen worden idd ook gevild, maar niet levend, wat ik persoonlijk wel een redelijk groot verschil vind.

Maar echte Uggs worden gemaakt van schapenbont, en niet van schapenwol.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:52

dat vind ik inderdaad wel een groot verschil. Nog steeds niet echt hoe het hoort, maargoed, liever dat de vacht er pas afgetrokken wordt als het beest er toch niks meer van voelt dan..