Konijn gevonden, drachtig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuh

Konijn gevonden, drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 22:28

Hallo,

Ik heb een konijn gevonden 2 weken geleden.
Helemaal onder de teken, en alle teken verwijderd.
Daarna heeft hij/zij tijdje rond gelopen bij de kippen in de ren.

Even later kreeg ik van mijn mans vrienden een konijn kado.
Ze zijn nog niet samen geweest en hebben elkaar ook nooit gezien.
Staan nou allebij binnen.

Het nieuwe konijn is na horens zeggen een mannetje.
Maar is nog te jong om het te zien.

Het andere konijn groeit de laatste dagen toch wel hard en drinkt en eet echt veel.
Ook dacht ik teken te voelen onder de buik (haal het konijn er niet elke dag uit) maar bleken tepels.. Die ik me toen niet kon her hinderen dagen na dat ik het konijn had gevangen.

Was aan het rijden, en stak een wit konijn over, dus er achteraan gegaan, kon konijn makkelijk pakken..
Volgende dag alle teken weg gehaald.
Maar dacht vorige week ineens,, Straks is het een vrouwtje en in het wild gedekt.

Ik heb al gezocht op internet met hoe ik kan zien hoe het een mannetje of vrouwtje is, ook op school gehad.
Maar vind dit echt een twijfel geval. Volgende week komt de dierenarts hier weer voor de varkens en voor de paarden. Dan wil ik vragen om geslachts bepaling,maar nou zit ik echt te twijfelen of het een vrouwtje is, en of ze dus drachtig is van een wild konijn...
hoe kun je dat zien/voelen?

Wie kan mij helpen??
En wat te doen als ze drachtig is? moet ze ander voer? En wat moet er met de jongen gebeuren(melk of dergelijke)?

Groetjes

SaBiNa_S

Re: Konijn gevonden, drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:30

Ik geloof dat ze geen ander voer hoeft ;)
De jongen die verzorgt ze zelf als het goed is, ze maakt een holletje en dan moet je er verder niet aanzitten.. ;)

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 22:31

Dat had ik idd al gehoord :) Maar als ze er zelf niet tot nauwelijks voor zorgt..
Hoe kan ik het zien dat ze drachtig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:33

paardjuh schreef:
Dat had ik idd al gehoord :) Maar als ze er zelf niet tot nauwelijks voor zorgt..
Hoe kan ik het zien dat ze drachtig is?

Ik krijg over een maandje een nest, ( 3e )
extra voer is het enige wat ik doe :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:34

Boller worden, nestje willen maken, haren uit haar borst plukken.
Je zou haar kunnen wegen om haar gewicht in de gaten te houden.
Heel veel hooi geven en wat extra brok.

Als ze door een wild konijn gedekt is, dan vermoed ik dat de jonkies ook wel veel bruin zullen zijn.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 23:36

Ze is zelf ook wit met bruin. Blauwe ogen.
Ik heb haar gevonden..
Altijd wel konijnen gehad, vroeger.. En nou sinds 2 weken dit konijn en vorige week een ander konijn gekregen.
Maar nog nooit in aanraking geweest met een zwanger konijn ..

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:53

als het een ram is dan zie je het snel genoeg want dan hangen er net als bij honden en katten ballen onder (die ze wel in kunnen trekken maar dan nog zie je de balzak). Echter als hij gecastreerd is wordt het een ander verhaal. Gezien je nieuwe zeer waarschijnlijk een ram is (laten we dat hopen nu je geen ballen ziet bij dit konijn) komt het heel mooi uit omdat je toch ram en voedster moet hebben in vele gevallen wil de koppeling goed slagen en ze gelukkig samen leven. Echter dus wel de ram op tijd laten castreren en voordien niet bij elkaar zetten en 2 á 3 weken na castratie (dan zijn de hormonen gedaald) koppelen.

Mocht ze drachtig zijn is het heel makkelijk. Het nest wat ze gaat maken niet vernielen en hok proberen goed schoon te houden. Regelmatig nest controleren als je wil weten of er jongen zijn en hoe je dat moet doen? Ik zou sowieso nu een konijnenopvang of dierenopvang in de buurt benaderen. De zwerfdieren in je reagio gaan altijd naar een opvang. Waarom die benaderen? Het volwassen konijn wil je houden begrijp ik. Echter die jongen kan je zelf proberen te plaatsen maar er is al een enorm overschot aan nijnen. Mij lijkt het heel goed om dus een instantie te benaderen die over zwerfdieren gaat .En duidelijk aangeven dat je het nest best wil verzorgen met moeder en wil proberen jongen te plaatsen maar dat de jongen vanaf 8 weken bijv. naar een opvang zullen moeten omdat ze veel plaats in gaan nemen en zelf ook weer al vroeg vruchtbaar zijn.....

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 00:52

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:40

Omdat ja zegt 'wat als ze er niet voor zorgt' wil ik nog wel even zeggen
dat konijnen vaak onzichtbaar voeden. Dat wil zeggen...meestal maar
2x per dag en dat mis je gewoon snel. Denk dus niet te snel, ze kijkt er
niet naar om. Kijk in het nest en kijk of ze bolle buikjes hebben.

Veel succes...

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 12:05

Dankje wel voor jullie tips!
Ik heb de dierenarts al benaderd.
Konijnenasiel zat op dit moment vol en nam niet wat nieuws op.
Van mij mogen ze hier wel blijven, en ik weet dat er veel te veel nijnen zijn, ik zal er ook nooit bewust een nestje willen fokken.. Ze worden hier regelmatig uit een auto gezet. En bij de zorgboerderijen over het hek gegooid.. Op marktplaats staan ze zat gratis af te halen..
Maar we hebben de ruimte er op dit moment wel voor, winterdag doe ik ze in huis en vant voorjaar mogen ze weer lekker naar buiten :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:47

De meeste opvangen nemen wel dieren die gevonden zijn gewoon op, een noodhokje extra hier en daar :)
Heb je Asiel Goofy te Oldenzaal geprobeerd? Echt een goede en hele grote opvang www.asielgoofy.nl

Verder gewoon lekker met rust laten, je kan namelijk niet zien of een konijn zwanger is. Met een nest maken kan ze ook nog schijnzwanger zijn, nooit extra voeren dat is pas na de geboorte.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 14:00

Ja had goofy gemaild.. Maar me dierenarts zij dat die haast uitpeild..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:05

Eventueel dierenambulance bellen, zij komen het konijn halen en zoeken dan een opvang die nog plek over heeft.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:12

Ik snap even niet waarom een opvang ze zegt toch dat dit konijntje bij haar kan blijven? Ik vind het super dat je dat doet! Voor wbt de jongen, zorg gewoon dat het hok goed schoon is en houd het mogelijke nest heel, de jongen als ze komen ook niet aanraken in het nest. Voor de rest zou ik zorgen voor ruim voldoende hooi en groen voer en brok pas extra gaan geven wanneer de jongen er zijn. Wanneer de da komt kan je deze extra laten controleren en laat de mogelijke RAM castreren.

Succes en super dat je het konijntje een goed thuis bied!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:34

Ik weet ook niet waarom een opvang, maar omdat het er stond en de woonplaats dacht ik even informeren. Als het konijntje bij de TS kan blijven, super zeker!
Opvang Goofy is een volle opvang, maar meestal hebben ze nog wel plek, vermits het nodig mocht zijn.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:41

Bij mijn konijn heb ik echt niet gezien dat ze drachig was tot de dag van bevalling. Mevrouw begon een nestje te maken en binnen no time waren er baby's. Echt bizar!

Geef gewoon dezelfde hoeveelheid brokjes als bij een niet drachtig konijn en onbeperkt hooi, dan moet het sowieso goedkomen hoor :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:32

helaas is het een ramp bij de nijnenopvangs. Ze zitten idd werkelijk overvol. Gevonden nijnen kunnen wij ook nog amper onderbrengen in een opvang (die met de dierenambu opgehaald zijn). Zo triest he!!!

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:50

Ja, echt zielig. Ik heb ruimte genoeg. Woon op een boerderij.
Maar in de vakantieperiode worden ze gewoon gedumpt. Kan er met mijn hoofd niet bij.
Als je niet voor je dier kan zorgen, schaf er dan geen aan! Kan me er echt kwaad om maken.
Had bijna dit nijntje onder de auto gehad.. Als ik hem niet had gepakt was die al overreden dacht ik.