Gerbil bodembedekker: russel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Gerbil bodembedekker: russel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 16:03

Hoihoi,

Ik ben eens verder gaan zoeken naar een bodembedekker waar ik het e.e.a. over heb gehoord, namelijk Russell. Schijnt dat ze er goed gangen in kunnen graven. Ik kan er echter niks over vinden en mijn dierenwinkel verkoopt het ook niet. Help? :')

Alvast bedankt!

Groetjes Suzanne

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:13

De webshop van Gerbil.nl verkoopt het. Je kunt daar alle geschikte bodembedekkers vinden :j .

Hennepzaagsel is ook goed spul bevoorbeeld. Je kunt zien waar je gerbils het beste op doen.
Ik heb me ook al rotgezocht maar hier in België vind je dat spul ook nergens.

Edit: Ze hebben daar ook alle geschikt voer voor gerbils. Hier in de winkels heb moest ik al hard zoeken om 1 merk te krijgen. Dus als je voer nodig hebt kan het handig zijn om alles samen te bestellen bevoorbeeld.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:18

Bij mij werkte een combi van zaagsel,flink hooi en wc-papier perfect.
Het voordeel van het hooi is dat ze er wat werk aan hebben om het te versnipperen zo hou je ze bezig :P
Russell vind ik persoonlijk wat glad om goede gangen te maken.

8nnemiek

Re: Gerbil bodembedekker: russel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:45

Die van mij waren ook altijd heel blij met een baal zaagsel en flink wat hooi :j
Ik legde de baal zaagsel in zijn geheel in de kooi, en ze gingen hem zelf helemaal uit elkaar plukken en gangen erin graven :D Waren ze dagen mee bezig!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:53

Ik gebruik Russel Bedding nu een paar jaar voor mijn gerbils in hun aquarium, tunnels graven werkt niet erg goed want het stort in, maar het risico van instorten terwijl ze liggen te slapen oid wil ik in elk geval al niet hebben dus alle tunnels in mijn kooi zijn van houten bogen en huisjes etc. zodat ze niet bedolven raken onder de bodembedekker en altijd en veilige plek kunnen vinden. Maar dit had ik 'vroeger' in mijn zaagsel kooien ook al :)

Ik heb toendertijd gekozen voor Russel bedding op aanraden van mijn dierenarts, één van mijn gerbils toendertijd had namelijk problemen met de luchtwegen en had het daardoor vaak benauwd door de stof in het zaagsel. Met de russel bedekking was dit zo'n 75% verminderd :) Zaagsel neem ik dus ook liever niet meer, mede omdat sommigen beweren dat zaagsel de reden kan zijn van ademhalingsproblemen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:54

Ik deed hetzelfde als 8nnemiek. Was erg leuk om te zien hoe ze de hele baal zaagsel uit elkaar aan het trekken waren en alles netjes verdeelden. Uiteindelijk hadden ze dan een heel gangenstelsel met kamertjes :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:37

Volgens mij is gerbil.nl een prima site :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:43

Wij hadden onze gerbils vroeger in een aquariumbak met daarin aarde, compost en stro. Konden ze eeuwen zoet mee zijn en die tunnels zijn nooit ingestort, terwijl wij zeker 15 jaar gerbils hebben gehad.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:01

passieAppel schreef:
Volgens mij is gerbil.nl een prima site :)

Die ervaring heb ik ook.

@Mick: Aarde en compost is echt een no-go volgens mij. Probleem is als ze instorten dat je dan wel een groot probleem hebt. Ik zou het risico niet durven nemen in elk geval.

@Telpeva: Graven de jouwe zelf geen gangen dan? Hier wel en regelmatig storten ze in. Dan graven ze zonder problemen een weg naar boven en beginnen ze meestal van voor af aan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:21

BraveSpots schreef:
@Telpeva: Graven de jouwe zelf geen gangen dan? Hier wel en regelmatig storten ze in. Dan graven ze zonder problemen een weg naar boven en beginnen ze meestal van voor af aan.

Jahoor! met regelmaat vinden hier grote verschuivingen plaats, dan is de ene kant van de kooi geheel bedekt met een mooie berg bedding, en een paar dagen later kan de kooi er weer compleet anders uit zien.

Zoals ik al zei, ik heb onderin de kooi allerlei spul verstopt onder de bedding, tunneltjes en stukken hout en dergelijke, deze worden met grote ijver netjes uitgegraven :+ een gedeelte van mijn kooi wordt ingenomen door een houten kasteel, dit is hun nesthuisje en dit word ook heel netjes gehouden, er ligt meestal geen bedding (of heel weinig) op en om het kasteel dat houden ze helemaal netjes bij :D En wat je zegt, als ze een tunnel graven in de bedding, dan is deze bedding ook zacht genoeg om weer uit te klimmen, maar meestal kijken ze gelukkig wel uit dat ze niet bedolven worden.

Heb één keer mee mogen maken met zaagsel, dat ik een gerbil, helemaal opgekrult, klam, koud en zielig, van de bodemplaat van de kooi kon pakken. Diertje was helemaal de weg kwijt, ziek, maar leefde nog. hij had zich te diep ingegraven en er lag veel te veel spul bovenop hem. Hij heeft het overleefd, maar dat scheelde niet veel. Dit is ook de gerbil die ik had die achteraf dus niet tegen zaagsel kon. Dit wil ik nóóit meet meemaken, vandaar dat ik ook liever geen zaagsel meer gebruik.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:35

Ik gebruik zaagsel, hooi en No Smell.
Dat meng ik dan, stinkt nauwelijks, schoon, en ze graven er prima mee :D