Shiro ; Amerikaanse akita

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Shiro ; Amerikaanse akita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 23:21

Hallo allemaal,

Bij deze vind ik dat shiro wel eens in de schijnwerpers gezet mag worden.

Even een klein paspoortje:
Naam: Shiro
Ras: Amerikaanse akita
Leeftijd: 3

Nog even een leuk weetje, voor dat we shiro hadden, hadden we ook een Akita genaamd Shiba, een broertje van Shiba is de vader van Shiro. Helaas is Shiba 3 jaar terug overleden aan kanker in de maag op 8 jarige leeftijd.

Natuurlijk kunnen er geen puppy foto's ontbreken bij het topic dus daar beginnen we mee.

Hier gingen we kijken bij het nest puppy's en hij was hier 4? weken oud geloof ik.
Afbeelding

Afbeelding

Hier was hij net bij ons thuis aan gekomen
Afbeelding

1 of 2 weekjes later
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier issie al weer stukke ouder:
Afbeelding

Afbeelding

En deze zijn van laatst
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hier nog een foto van onze vorige hond, Shiba:
Afbeelding

Liefsx

JPTinkers

Re: Shiro ; Amerikaanse akita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:04

nice
ben gek op akita's

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:06

Aandoenlijke hoofd heeft ie zeg!
Wat is nou het verschil tussen een gewone en een Amerikaanse?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:08

Leuk! Hij heeft de zelfde naam als de (Japanse) schoonvader van mijn oom :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:09

Wat een schítterende hond!!!!! Ben wég van akita's <3
En Shiba was ook een schitterende hond! Wat jammer dat hij niet ouder heeft mogen worden.... ;(

Waar ik wel benieuwd naar ben :o Als Shiro zijn vader een broertje is van Shiba, dan is hij toch niet helemaal een Amerikaanse akita?! :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:06

Wat een schoonheid, ik houd van Amerikanen. Heb zelf een jap zitten hier, onze fokster had ook amerikanen. Lekkere knuffelberen!
Ben inderdaad ook wel benieuwd naar de vraag van Kentaro. Vind je japanner ook wel wat weg hebben van een amerikaan, heeft ook geen goede kleur voor een jap.

Iris82 schreef:
Aandoenlijke hoofd heeft ie zeg!
Wat is nou het verschil tussen een gewone en een Amerikaanse?

Het zijn twee verschillende rassen ;)
De japanse akita is vroeger door de amerikanen meegenomen naar Amerika, waar ze er eigen rassen infokte, waaronder duitse herders en sint bernardshonden. De japanners waren hier erg verbolgen over, waardoor er geen japanners meer die kant op mochten, dus daardoor zijn de rassen totaal gescheiden van elkaar. In Amerika is de "akita" een amerikaan, de japanner heb je daar niet echt. In nederland (en volgens mij heel europa) is de "akita" echter een japanse akita, de amerikaan heet de "american akita". Vroeger was de japanner een Akita Inu, maar de Inu is tegewoordig weggevallen.

Als je ze naast elkaar ziet is het verschil vrij duidelijk. Op de eerst plaats de kleur: Amerikanen mogen alle kleuren hebben, maar zie je vrijwel altijd in het bont of de kleuren die je bij TS ziet.
Japanners mogen maar 3 kleuren hebben, namelijk rood, wit of brindle (een soort zwart gestroomlijnd), en bij alle kleuren moet de borst en de buik wit zijn, zoals bij de onderst foto van TS ook te zien is.

Vervolgens is het aan de kop ook goed te zien, de japanners hebben vaak spleetogen, de kop van een amerikaan is grover en breder gebouwd, bijna als een beer.

Daarnaast is de bouw ook heel verschillend: Amerikanen zijn groot, grof gebouwd en heel erg breed. De Japanners zijn een stuk sierlijker. Stiekem moet ik zeggen dat als je een witte amerikaan en een witte japanner naast elkaar ziet zitten, het verschil soms twijfelachtig is, zeker als de amerikaan wat smaller gebouwd is.

Afbeelding
akita (mamma van ons hondje)
Afbeelding
American Akita
Laatst bijgewerkt door secricible op 07-10-11 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:12

Leuke hond! En weer wat bijgeleerd deze ochtend. Ik heb toevallig pas de film Hachi gezien, vandaar dat m'n oog op dit topic viel (dat was toch een Japanse Akita of ben ik nu helemaal abuis?).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:13

jep, dat was een echte japanner :D
Van de week was hij weer op tv, ik kan er echt niet meer naar kijken sinds wij een japanner hebben, raak helemaal van slag. Daarvoor ging ik ook wel in tranen, maar niet zo erg.
Heb hier nog een foto van Sumiko, waar ze als pup gebiologeerd ligt te kijken naar Hachi op tv.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:16

Ik kijk er ook echt niet naar :P

(en ben benieuwd naar die foto :D )

En over het algemeen is de amerikaan gemoedelijker/makkelijker dan de japanse!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:11

prachtige honden :+:

echt een hond die ik best nog weleens zou willen hebben :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:17

Wauw prachtige honden zeg!

Vind ze idd echt enorm gaaf (maar voor zover ik begrepen heb is het nogal een klus om ze op te voeden := ).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:18

Ik moet denken aan dat filmpje van die hond die steeds zachter ging blaffen. Helemaal geweldig.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 12:56

Kentaro schreef:
Wat een schítterende hond!!!!! Ben wég van akita's <3
En Shiba was ook een schitterende hond! Wat jammer dat hij niet ouder heeft mogen worden.... ;(

Waar ik wel benieuwd naar ben :o Als Shiro zijn vader een broertje is van Shiba, dan is hij toch niet helemaal een Amerikaanse akita?! :P

Nee klopt haha maar op het paspoort is het een amerikaanse akita
Zal het even uitleggen.

Het begon met Shiba de japanse, uit dit nest zit niet de vader van shiro.
4 jaar later heeft de fokker nog een nestje van de zelfde vader en moeder ( de moeder is een amerikaanse akita ) gemaakt, hierbij zit de vader van shiro.
van dit nestje heeft de fokker er dus een op een amerikaanse akita gezet.

maar het is toch echt een amerikaanse hoe dit precies werkt weet ik niet haha

Bergje schreef:
Leuke hond! En weer wat bijgeleerd deze ochtend. Ik heb toevallig pas de film Hachi gezien, vandaar dat m'n oog op dit topic viel (dat was toch een Japanse Akita of ben ik nu helemaal abuis?).

Volgens mij was het idd een japanse akita, ik ben het echt totaal niet eens met die film, heeeeel veel mensen hebben zich een akita aangeschaft alleen maar door die film, maar een akita is echt een hond met een beschrijving, zeker niet geschikt als eerste hond.
Kentaro schreef:
Ik kijk er ook echt niet naar :P

(en ben benieuwd naar die foto :D )

En over het algemeen is de amerikaan gemoedelijker/makkelijker dan de japanse!

Ja, dit is bij ons idd het geval, shiro is veel gemakkelijker in omgang en echt vééél meer mens gericht, komt elke avond bij je liggen totdat je hem naar bed hebt gebracht :Y)
Shiba daar in tegen hield zich altijd lekker afzijdig en moest niets van vreemde hebben super waakhond dus.

Maar beide rasse zijn echt familie honden! heerlijke beeste gaan voor je door het vuur.

Iris82 schreef:
Ik moet denken aan dat filmpje van die hond die steeds zachter ging blaffen. Helemaal geweldig.

Haha ja, gisteravond nog gezien, maar dit was geen akita, het was een Shiba inu haha

amyz schreef:
Wauw prachtige honden zeg!

Vind ze idd echt enorm gaaf (maar voor zover ik begrepen heb is het nogal een klus om ze op te voeden := ).

Ja klopt, een hele klus mijn moeder heeft meer dan een jaar cursus met deze gevolgd en dagenlijks oefenen, heel consequent en alles.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:06

Ohhh (ik snap het nu nog niet helemaal.... _O- )
Dat afstandige herken ik wel heel erg bij onze shiba's! Aan de ene kant komen ze het liefst bij je zitten als je op het toilet zit, aan de andere kant...... Vooral Taro. Als hij op de bank ligt, ga je naast hem zitten en als dat te dichtbij is, kijkt hij je aan met een blik.... Dan springt ie van de bank en gaat even verder op liggen......... _O-
Het is inderdaad heel erg belangrijk dat je consequent bent!! Wanneer je bijvoorbeeld weer té streng bent, gaat het ook absoluut niet werken!

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 13:30

Kentaro schreef:
Ohhh (ik snap het nu nog niet helemaal.... _O- )
Dat afstandige herken ik wel heel erg bij onze shiba's! Aan de ene kant komen ze het liefst bij je zitten als je op het toilet zit, aan de andere kant...... Vooral Taro. Als hij op de bank ligt, ga je naast hem zitten en als dat te dichtbij is, kijkt hij je aan met een blik.... Dan springt ie van de bank en gaat even verder op liggen......... _O-
Het is inderdaad heel erg belangrijk dat je consequent bent!! Wanneer je bijvoorbeeld weer té streng bent, gaat het ook absoluut niet werken!

Uit het nestje waar shiba (onze vorige hond ) uitkwam zit niet de vader van shiro,
4jaar later heeft de fokker nog een keer een nestje met de zelde vader en moeder van shiba gehad.
Uit dit nest komt de vader van shiro.
De moeder van shiba is tevens een amerikaanse akita hoe dat helemaal zit snap ik niet.

Heb net nog aan mijn moeder gevraagt waarom shiba dan geen amerikaanse akita is, volgens haar waren ze toen nog in strijd vanwege het amerikaanse / japanse akita gedoe, dus vandaar dat shiba een japanse is maar er zit ook amerikaanse in.

Snap je het nu een beetje ? :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:39

:D Je dacht er in het ieder geval hetzelfde over als ik!!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:49

oooh wat een snoepie! Die puppyfoto's zijn ook echt lieef <3

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:26

Wat een prachtige hond <3 geweldig!

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:31

Wat een ontzettend mooi dier! Hier in de buurt loopt er ook regelmatig een Amerikaanse Akita. Ik kijk altijd vol bewondering naar die hond. Prachtig ras!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:07

in 2000 zijn de rassen inderdaad pas van elkaar gescheiden, dus dat kan natuurlijk de reden zijn inderdaad. Dat verklaart ook waarom je jap veel weg heeft van een amerikaan ;)

dees is ook nog wel leuk als je je afvraagt wat het verschil is tussen de twee rassen, Iris 82.
http://www.akitaweb.info/verschillen.htm

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 18:30

secricible schreef:
in 2000 zijn de rassen inderdaad pas van elkaar gescheiden, dus dat kan natuurlijk de reden zijn inderdaad. Dat verklaart ook waarom je jap veel weg heeft van een amerikaan ;)

dees is ook nog wel leuk als je je afvraagt wat het verschil is tussen de twee rassen, Iris 82.
http://www.akitaweb.info/verschillen.htm

Ja en shiba was in 2000 of 1999 geboren haha

Ik vind wel dat shiba het karakter had van een japanse akita, leuke site trouwenns heel interesant.

meer info is welkom, erg leuk om nóg meer over verchillende akitas te wete te komen

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:14

Het blijven prachthonden! <3
Heb persoonlijk zelf meer met de donkere kleuren :o
Wij hebben er zelf ook 1, een donkerbruine met de naam Akito :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:41

een amerikaan dan denk ik ielsjj?

Ik ben zelf helemaal gek van die reu die ik hierboven al postte, en van hun andere reu:

Afbeelding

dit is trouwens onze dame:

Afbeelding
eerste dag thuis (dus 7 weken)
Afbeelding
iets ouder
Afbeelding
Afbeelding
en samen met zusje!

Heb eigenlijk geen mooie digitale foto's van haar volwassen, maar einde van de maand gaat ze op de foto door Femke (kyno focus, waar ook hypofocus onder valt), dus dan hebben we weer mooie foto's.
Vandaag wel studiofoto's binnen gekregen, maar die zijn niet digitaal. Heb er ook een waakbordje bij gekregen en een sleutelhanger!

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:46

Jep een amerikaan.
Ik vind de meeste amerikaanse akita's net wat mooier als de japanse, maar die mogen er ook wezen hoor!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:59

oeh, nee, geef mij maar die jappen hoor, veel mooier!