Hoe konijnen/kippenren schoonhouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe konijnen/kippenren schoonhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:55

Hallo allemaal,

Ik heb achterthuis een ren van 4 bij 4 meter. Wat door 2-en is gedeeld. Aangezien de konijnen de kippen aan het terroriseren zijn.
Dus beiden een ren van 4 bij 2 m. Alleen het probleem is dat ik om de dag beide rennen helemaal moet uitvegen omdat er teveel stront ligt. En errug veel hooi. Wat vooral in deze tijd erg snel nat is. Ze lopen ook op tegels.
Binnenkort komen er ook nog golfplaten op. Gedeelte is al bedekt. Maar nu word het helemaal bedekt.
En ik zoek dus een andere bodembedekking. Zodat ik minder last heb van de stront.

En zindelijk zijn ze niet te krijgen.

Dus hebben jullie idee-en :)

groetjs, Michell

Faniek

Re: Hoe konijnen/kippenren schoonhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:11

Hooi wellicht in het binnenhok en om de dag vegen is toch niet zo erg? Ik moet hier elke dag vegen met de hupsels.. zindelijk maken is een optie, maar bij veel konijnen wel erg moeilijk. Een bodembedekking op steen is veel meer werk nog elke keer schoonmaken dan even om de dag vegen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:25

Bij mij lopen de konijnen in de voliere die betegeld is en alleen in de zomer een deel los is. Ze hebben twee hokken waarvan 1 met verdieping en twee grote toiletten en dat werkt aardig goed. Om de dag veeg ik, het hooi zit in ruifjes. Valt allemaal erg mee.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:38

Heb je het hooi dan als bodembedekking? want anders regel je toch zelf hoeveel je geeft en dan zoveel geven dat ze het ongeveer op hebben iedere dag :Y) en alleen onder het afdak leggen en/of evt in bakje/ ruifje :)

Ik zou op de stenen geen bedekking doen, maar alleen in het hok of als je geen hok hebt een open kattenbak onder het afdak (of een houten frame maken, zodat de bedekking daarin blijft). Hennepvezel is fijne bedekking of zand. De konijnen zullen dit in ieder geval kiezen boven het op de stenen te doen :j
Kippen zullen het denk ik wel gewoon op de stenen blijven doen die gebruiken het strooisel/zand liever om in te liggen, zandbadderen, broeden. Maar als je geen bedekking hebt op de tegels is de (opgedroogde) stront zo opgeveegd/ geschept :)
Bij ons op stal lopen de kippen los en die doen t dus ook wel eens op het stenen pad, maar als het dus opgedroogd is is het echt heel makkelijk op te vegen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:44

Ligt misschien ook aan de hoeveelheid dieren die op de ruimte lopen.
Hoeveel kippen heb je bijvoorbeeld op de 8 m2 lopen ? En hoeveel konijnen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:15

Tja..
Had ik eerst (toen ik mijn ren 2 dagen had) ook,
na een tijdje gingn het weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:54

Tegels al bodembedekking. Hooi ligt al in een bak. Maar dat halen ze er altijd uit.
En het is in totaal 16 m2. Alleen door 2en gesplitst. Waardoor ze beide 8 m2 tot hun beschikking hebben. En hebben 4 kipjes (Sulmtalers als goed is) en er lopen 5 nijnen rond. En konijnen en kippen hebben allebei een nachthok. Waar ze alleen 's winters inzitten. Zomers zitten ze er nauwlijks in.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:05

zowel zand als stenen veeg ik 1x per 1 á 2 dagen aan met een hele harde bezem. Gaat super goed! Elk half jaar moet ik wel het zand bij vullen omdat er dan best wel wat weg is maar tja dat is 8 euro ofzo.
Hooi geef ik hier niet onbeperkt. Dus kleine porties per keer 2x per dag. Zo heel erg is dat niet en er wordt duidelijk minder gemorst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:09

Probleem is zodra het gaat regen dat alles 1 grote drapbende word en er niks meer aan te doen valt. En de ren krijg in nevernooit water dicht. En wil de ren graag schoonhouden. Anders mag ik telkens rommel uit de vacht van de nijnen halen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:57

Voor 4 kippen is 8 m2 erg weinig... kan me goed indenken dat het één grote modderpoel word.
Zou toch kijken of de kippen en de konijnen niet samenkunnen en anders proberen de ren groter te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:09

Kunnen niet samen. Raken kippen van de leg en kunnen niet meer in het nachthok. En het zijn krielkipjes. En hebben ruimte zat. En er komt sowieso zwart zand in te liggen bij de kippen.
En de ren kan wel groter, maar is net nieuw. Dus ga er niet meer geld investeren.

Konijnen is het grootste probleem. Maar daarvoor bedenk ik een oplossing.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:56

Hooi dan in ruifje/ bol doen zal dan misschien ook al schelen :)

deze schroef je gewoon tegen het hout
Afbeelding

of als je liever iets ophangt
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:46

Ruif zat ik ook al aan te denken. Want ze zitten ook in de bak met hooi en schijten dan ook.
Ik zal eens rondkijken.