Konijn met aggressie problemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn met aggressie problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 02:32

Hallo allemaal,

Gister is mams op visite geweest bij een goede vriendin. Gegeven moment werd ik gebeld.
Want die vriendin had een teddy dwerg met aggressie problemen. Ze kon niet eens normaal het beestje voeren of ze werd al aangevallen.
Het bleek dus dat dit nijntje alleen zat in een hokje van 80 bij 40 cm.
Dus ik dacht dat daar de aggressie problemen vandaan kwamen. En had dit ook gezegd.
Even later werd ik terug gebeld dat die vriendin had besloten om het nijntje aan ons mee te geven.
Omdat ik thuis al 5 teddy's heb zitten. 4 zitten bij elkaar. En het rammetje zit apart.
Mijn nijnen zijn zeer sociaal. En heb er al vaker logeernijnen erbij gezet zonder ruzie of wat dan ook.
Alleen deze durf ik er niet zo maar tussen te gooien. Ook omdat ik vanavond moest werken tot 9 uur.
En niet bij de koppelen erbij kon zijn.

Daarom zit Kobus(ja zo heet de nijn) apart in een hok. Zodat ze wel contact heeft met de andere nijnen.
Aangezien ze ook geen andere nijnen is gewent. En aangezien deze hok aardig veel ruimte inneemt in mijn ren ( 4 bij 2 m)
wil ik haar toch zo snel mogelijk in de groep hebben.

Dus mijn idee was. Om morgenvroeg alle nijnen uit de ren. Alle stront eruit halen) En dan de oudste (leider van de groep/ tevens de moeder van hele groep) samen met Kobus te zetten. En dan als dat goed gaat. De andere toevoegen. Die ondertussen heerlijk geborstelt zijn.
En dan een grote berg hooi in de ren verspreiden. Normaal ligt hooi in een bak.

Is dit een goed idee? Want dat is de enigste plek waar ik ze kan koppelen. En binnen is helaas geen optie.
En hopelijk gaan dan de aggresie problemen over. Want anders word het lastig met borstelen. Want dat is echt noodzakelijk bij deze beestjes.

Groetjes, [***]

Anoniem

Re: Konijn met aggressie problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:21

Volgens mij is dit prima :)
Ik heb hier ook een konijn met agressie problemen gehad.

Ik doe het hokje open en ik hoor 'gegrom'.
Dat is puur terriroraal, hij heeft bij zijn eigenaren een heel mooi ruim hok :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:56

Ik denk dat ze hier ook wel op haar plek word gezet. This een sociale groep. Maar laten wel duidelijk merken dat ze onderin in de rang komt te staan. Normaal geen probleem. Maar omdat deze toch last heeft van aggressie weet ik niet zeker als het wel goed gaat. Vandaar mijn vraag.

En mijn planning was om haar eerst 2 weekjes te laten wennen aan de groep. En dan haar rustig gaan kammen.
Ik denk dat het bij haar misgegaan is door combinatie te klein hok en geen maatje. En ze is nu iets ouder als 6 maand zeggen ze. Al denk ik eerder rond de 7/8 maand. Want ze is groter als mijn 3 van 5 maand. En vanaf dat ze uit het nest was. Heeft ze alleen gezeten. de mensen hebben hun uiterste best gedaan. Wil ze niet zwart praten. en ben blij dat zze de konijn aan mij heeft meegegeven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:08

Ik ben heel erg, ik zet ze er altijd gewoon tussen. Ze komen vreemd binnen in mijn groep en moeten zich dan snel aanpassen. Ik heb er vorige week een tussen gezet die zijn eigen hokmaatje tot bloedens toe aanviel. Nu een week later ligt zij prinsheerlijk naast de rest. Ik heb wel een hok van 8 bij 3, dat moet ik er wel bij vertellen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:39

Het konijn is niet agressief, maar is verkeerd begrepen.. Arm dier zo onnatuurlijk gehouden, te klein, hok, geen maatje, verschrikkelijke vacht waardoor die regelmatig een borstel moet zien.. ik snap nog steeds niet waarom ze prooidieren opzadelen met een vacht waardoor ze regelmatig opgepakt moeten worden.. geen mogelijkheid tot graven..
Je kan een deel terug zien van de natuurlijke omgeving, ren, maatjes, misschien graven?, maar het borstelen blijft nodig zijn, of je moet gewoon een coupe kort geven.

Voor de rest, je mag in je handen knijpen als dat goed gaat in de ren gaan koppelen van 4 andere voedsters, waarvan er 3 nu in de pubertijd komen.. dat het daarvoor goed ging kan liggen aan het feit dat de dames toen jonger waren, maar nu vanaf 5 maanden beginnen de hormonen te kriebelen.. En dan 5 dames.. straks in het voorjaar wordt dat hopen dat het goed blijft gaan. Misschien je ram castreren en deze er ook bij koppelen? Dan is het in ieder geval iets stabieler.

@ Caira
Dat is echt heel, heel veel geluk hebben dat het zo goed gaat.. ondanks de ruimte heb ik regelmatig konijnen gezien die wel verwond waren en soms zie je het in eerste instantie niet, maar pas als je een konijn oppakt. Zelfs in het hertenpark in Hoogeveen wat enorm groot is natuurlijk, zaten konijnen onder de wonden en dan niet alleen de rammen.. grotendeels waren het trouwens ook dames. En dat waren wonden door andere konijnen toegebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:42

Dat doe ik normaal dus ook. Maar de dames moeten sowieso weer gekamd en beetje bijgeknipt worden.
Dus dat ga ik eerst maar eens doen. En dan ff de ren weer fatsoeneren. Want ze maken er wel een bende van steeds.
Tegels zijn dus niet handig. Maar ga daar een oplossing voor bedenken.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:09

wij hebben er ook ooit 1 gehad die zo deed,
maar die begon er in eens mee.
na onderzoek bleek ze last van een tand te hebben die had ze gestoten en was scheef gegroeid.
bij de DA er uit laten halen en binnen een paar dagen was ze weer heel lief.
dus ik zou lichaamlijke mankementen eerst helemaal uitsluiten.
agresie kan namelijk uit veel dingen voort komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:23

Maar ze is sinds gister gelukkig niet meer aggresief. Sinds ze contact heeft gehad met mijn nijnen. Weet alleen niet als ze nog last heeft van voedernijd. Het lijkt alleen een heel onzeker konijn. Maar ze zit nou in de groep. Alleen 1 had zijn bui niet. Want die zat gegeven moment naar iedereen te snauwen. Maar dat is nu over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:25

love_western schreef:
Maar ze is sinds gister gelukkig niet meer aggresief. Sinds ze contact heeft gehad met mijn nijnen. Weet alleen niet als ze nog last heeft van voedernijd. Het lijkt alleen een heel onzeker konijn. Maar ze zit nou in de groep. Alleen 1 had zijn bui niet. Want die zat gegeven moment naar iedereen te snauwen. Maar dat is nu over :)

Dit is nou een goed voorbeeld van hoe gelukkig een konijn wordt van een maatje!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:57

Idd, maar eerst even afwachten. Ze heeft afgelopen dag genoeg indrukken gemaakt. Waardoor ze tijdelijk mischien beetje vanslag is. En hierdoor haar ware aard niet laat zien.

Ze is geaccepteerd door de groep, alleen houdt ze zich wel apart van de groep. En zit vaak onder het nachthok. Denk dat het kwestie is van wennen. Want ze snuffelen wel allemaal aan elkaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:03

hier een vlaam opgevangen die met 7 maanden (was gevonden amar wel getatoeerd) al enorm vals was. Viel iedereen aan! Helaas voor hem was het een ram. Dus naar asiel gebracht en na 2 weken opgehaald (asiel moet dieren 2 weken bewaren en dan mogen ze herplaatsen particulieren moeten een jaar wachten voordat een dier van hun is) Gelukkig voor mij kwam er geen eigenaar opdagen maar triest vind ik het wel dat ze dieren verkeerd houden en daarna dumpen.

Hij was echt vals dus moest heel goed oppassen met wat ik deed. Echter in de eerste week laten castreren en toen nog 2 weken geheel apart gehouden in grote ren. Hij werd al rustiger maar was nog steeds erg oppassen met hem. Daarna een week lang in ren gezet naast mijn konijne (en zodanig dat ze door de omheining niet bij elkaar konden komen). Vervolgens op vreemd terrein gekoppeld. Na de koppeling heeft hij nooit meer gebeten en tot voor kort was hij de enigste die elke keer weer kwam om te knuffelen en geaaid te worden (nu nog zo'n sociale vlaam erbij). Echt heerlijk gewoon om te zien hoe ze opbloeien. Hoewel bij hem natuurlijk ook ngo eens de hormonen verdwenen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:11

Ik zou haar laten catreren, grote kans dat haar hormonen haar in de weg zitten
Iedere keer als ik een voedster dat te heftig reageert laat castreren zitten er cystes op de eierstokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:13

Mooi verhaal :) Vind het echt mooi om te lezen/zien hoe konijnen opknappen als ze een maatje(s) krijgen.

Alleen 1 nijntje was een beetje chaggie. Zat zelf naar andere te grommen. Todat ze het bij de grote deed. En toen werd ze op haar plaats gezet en was het over. En vervolgens ging ze verder lopen mokken in een hoekje. En die blik van haar was toen geniaal.

Hopelijk voelt Kobus zich al snel lekker thuis in de groep. En rent ze net hard mee als ik aankom met voer en water. Dan moet je echt oppassen dat ze niet tussen je benen doorglippen naar buiten als je de deur van de ren open doet. Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:15

Sizzle schreef:
Ik zou haar laten catreren, grote kans dat haar hormonen haar in de weg zitten
Iedere keer als ik een voedster dat te heftig reageert laat castreren zitten er cystes op de eierstokken.

Waarom gelijk castreren als ze gewoon behoefte had aan een maatje en meer ruimte :) Ik kan nu alles gewoon met haar doen.
Mischien dat haar gedrag weer veranderd als ze meer gewent is. Maar daar ga ik niet vanuit.
Ze ziet er ook erg onzeker uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:48

En er is nog steeds niks mis met kobus. Alleen het pakken is nog wat moeilijk. Maar in de hand is het een schatje. Alleen je moet je vinger niet voor haar mond houden. Dan is het HAP. Maar dat doet mijn andere nijn ook.

En ze loopt ook steeds meer mee met de groep. Alleen verschuilt zich sneller onder het nachthok dan de rest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:59

love_western schreef:
Waarom gelijk castreren als ze gewoon behoefte had aan een maatje en meer ruimte :) Ik kan nu alles gewoon met haar doen.

sorry, daar had ik over heen gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:19

Sizzle schreef:
love_western schreef:

sorry, daar had ik over heen gelezen.

Maak niet uit :)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:25

Ik weet niet hoe oud ze is, maar mijn konijn had ook een periode waar ze 'agressief' was. Dus aanvallen als je in het hok komt, eten wilt geven, etc. En ze had een zeeeee van ruimte in haar hok :P Voorheen was ze altijd een schatje. Ik heb gehoord dat het de 'pubertijd' kan zijn. Na een bepaalde tijd ging het idd ook weer over, en was ze weer dat lieve konijn waar je alle mee kan.
Dit heb ik ook maar 1 keer meegemaakt :P
Ze was trouwens ook een voedster, en we snapten echt niet waarom ze zo 'vals' opeens was. Maar het verwaterde gewoon en was weer een schat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:13

Aurelia schreef:
Ik weet niet hoe oud ze is, maar mijn konijn had ook een periode waar ze 'agressief' was. Dus aanvallen als je in het hok komt, eten wilt geven, etc. En ze had een zeeeee van ruimte in haar hok :P Voorheen was ze altijd een schatje. Ik heb gehoord dat het de 'pubertijd' kan zijn. Na een bepaalde tijd ging het idd ook weer over, en was ze weer dat lieve konijn waar je alle mee kan.
Ze was trouwens ook een voedster, en we snapten echt niet waarom ze zo 'vals' opeens was. Maar het verwaterde gewoon en was weer een schat!

Zou je het topic mischien willen doorlezen? Sinds ze samen zit met de andere nijnen. Is haar gedrag compleet veranderd.
En eigenaresse zei dat ze 6 maand was. Maar ik heb zelf 3 nijnen rondlopen van die leeftijd. En ze is veel groter. Dus pubertijd is ze voorbij.
En ik heb hier nog nooit een aggresief konijn gehad.

Dus als ik jou was zou ik gewoon een maatje voor je nijn kopen. Worden ze veel gelukkiger van.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:41

love_western schreef:
Aurelia schreef:

Zou je het topic mischien willen doorlezen? Sinds ze samen zit met de andere nijnen. Is haar gedrag compleet veranderd.
En eigenaresse zei dat ze 6 maand was. Maar ik heb zelf 3 nijnen rondlopen van die leeftijd. En ze is veel groter. Dus pubertijd is ze voorbij.
En ik heb hier nog nooit een aggresief konijn gehad.

Dus als ik jou was zou ik gewoon een maatje voor je nijn kopen. Worden ze veel gelukkiger van.

Sorry hoor, ik heb dan hoogstwaarschijnlijk over de leeftijd heen gelezen. T was maar een idee xD En mijn konijn is al lang overleden, maar heeft een korte tijd alleen gezeten met veel aandacht. En is al snel lekker in de grote ren met groot hok en zandbakje met nog een stuk of 5 konijnen gegaan, ze had zeker wel een gelukkig leven. :)
edit: O wacht die leeftijd zeg je nu pas. (A) Kan me ook eigenlijk niet meer herinneren hoe oud mijn konijn was. Al mijn kennis over konijnen is een beetje verwaterd :') Nu ben ik meer into de cavia's.