Mijn nieuwe cavia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

qwerty14

Mijn nieuwe cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:28

Hoi allemaal, ik heb een nieuw dier erbij! Een cavia! Nu heb ik vier konijnen en een cavia. (en ook nog wandelende takken! :j )
Nu heb ik alleen een probleem. ik kan geen leuke naam verzinnen! Kunnen jullie mij helpen? Op die websites om een naam te vinden vind ik niks leuks. :n ik hou heel erg van originele namen. Willen jullie mee bedenken? Dat zou geweldig zijn! +:)+
Doei !! :evaw:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:38

Wat een schattige cavia! Maar cavia's zitten niet graag alleen (al zitter er konijnen bij), dus je
kunt er beter nog een cavia bij nemen! enkele namen; knabbel, kareltje, twix, dushy, binky ;)

WinSel

Re: Mijn nieuwe cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:40

Idd nog een cavia er bij halen, want je cavia heeft niks aan de konijnen :)

Maar is het een beer of zeug ?

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:41

sitaenik schreef:
Wat een schattige cavia! Maar cavia's zitten niet graag alleen (al zitter er konijnen bij), dus je
kunt er beter nog een cavia bij nemen! enkele namen; knabbel, kareltje, twix, dushy, binky ;)

de cavia zit bij konijnen en ze voelt zich echt niet eenzaam! ze ligt tussen ze in en ze knuffelen met elkaar. Ik vind binky wel een leuke naam!

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:45

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:46

Leuke cavia :) Maar...
Jammer dat je denkt dat je cavia gelukkig is

Lees dit maar ff goed door :)
Citaat:
Er gaan vele verhalen rond over het wel of niet samen houden van cavia’s en konijnen. Wat is wijsheid? De een zegt dat dat prima kan, weer een ander zegt dat het onverstandig is..

Beide zijn juist, het kan wel maar is absoluut onverstandig! Konijnen en cavia’s zijn 2 heel verschillende dieren met beiden heel ander gedrag en heel andere levensbehoeften.

Om te beginnen is een cavia een knaagdier en een konijn niet. Buiten dat spreken ze ook nog eens allebei een andere taal. Dat betekent dat een konijn en een cavia niet met elkaar kunnen communiceren. Soms ziet u wel eens een cavia en konijn samen heel innig tegen elkaar aan liggen en dat ziet er heel lief uit. Dan wordt gezegd dat het zulke goede vriendjes zijn. Dat is maar deels waar: ze stellen elkaars aanwezigheid op prijs maar daar houd het eigenlijk wel mee op.

Gedragsverschil, een aantal voorbeelden: Konijnen houden ervan om elkaar te wassen, kunnen elkaar uren “afsoppen”, cavia’s daarentegen zullen elkaar niet of nauwelijks wassen. Dat betekent dus dat een cavia flink geïrriteerd kan raken als het gewassen wordt door een konijn terwijl het konijntje het goed bedoelt. Konijnen kunnen flink stampen met hun achterpoten. Dit kan oa boosheid aanduiden. Een cavia zal dat niet begrijpen waarop het konijn mogelijk zijn boosheid op het caviaatje afreageert. Konijnen zijn dol op speelgoed, kunnen druk zijn met een bal, proppen papier, slepen met oude doeken etc. Cavia’s spelen niet op die manier, en zullen dus niet als speelkameraadje deelnemen aan de pret die het konijn heeft. Beide dieren zullen elkaar dus keer op keer ongewild teleurstellen, wat totaal onnodig is.

Voeding, ook heel verschillend: Cavia’s hebben een heel belangrijke behoefte en dat is Vit.C Het lichaampje van een cavia kan dat niet zelf aanmaken en zal dat dus uit zijn voeding moeten halen. Om die reden is er speciaal voor cavia’s biks te verkrijgen waarin dat extra is toegevoegd. Een konijn heeft dat niet extra nodig. Dat betekent dat als je beide elkaars voeding geeft het konijn teveel vit. C (mogelijk met ernstige nierproblemen tot gevolg!) krijgt en de cavia te weinig.

Nu is dat volgens velen te compenseren dmv groentes maar ook daar weer verschillen: Cavia’s kunnen praktisch alle groenten verdragen maar konijnen niet! Daarbij kunnen meerdere cavia’s grote hoeveelheden “wegwerken” terwijl bij konijnen toch wel enige voorzichtigheid is geboden. De hoeveelheid zal voor konijnen langzaam opgebouwd moeten worden. Dit heeft alles te maken met de gevoeligheid van het maag/darmstelsel van het konijn. (Meer info over voeding van het konijn en maag/darmproblemen –ziekten gas en/of verstopping zie: http://www.konijnen.nl )

Woonruimte: Konijnen hebben absoluut behoefte aan flinke woonruimte. Het dier moet kunnen hollen, rennen, vliegen als het ware. Die schitterende achterpoten hebben ze natuurlijk niet voor niets gekregen. Dat maakt 1 of meer konijnen direct al ongeschikt als huisdier als u hen maar beperkte ruimte kan bieden. Cavia’s zouden dan beter in aanmerking komen. Zij hebben uiteraard wel ruimte nodig maar aanzienlijk minder dan konijnen. Konijnen kunt u ook het hele jaar door buiten houden terwijl het voor cavia’s stukken prettiger is naar binnen gehaald te worden in de winter. Vrieskou kunnen zij maar slecht verdragen.

Conclusie: Wilt u uw cavia en/of konijn echt een groot plezier doen dan geeft u hen beide een vriendje/vriendinnetje van hun eigen soort! Want één feit is absolute waarheid: Konijnen en cavia’s zijn beide groepsdieren en horen dus niet alleen te leven!

Bron: Konijnenopvang Jamies

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:47

Leuke caaf. Mijn caafjes heete Aston en Martin :+

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:37

Leuke cavia! Ik ga wel mee met de rest, een konijn is geen cavia en kan een vriendje echt niet vervangen.

En namen ben ik ook nooit zo goed in. :P Mijn cavia's heten Jack, Johnny, Elvis, Brysa en Luna :D (misschien zit dr wat leuks voor je tussen :)) )

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:40

Ik zal er ook een maatje bij nemen.
Wij hadden vroeger voor onze moeder een cavia gekocht uit de dierenwinkel, zonder goed geinformeerd te zijn en die is gewoon overleden aan eenzaamheid.

Maar verder leuk beestje, heb alleen zelf weinig met cavia's.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:41

Ik zeg amen tegen de bron: konijnenopvang Jamies.
Wel een leuke cavia :)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:43

Ben het eens met de rest een cavia alleen is sneu, leuk een vriendje bij kopen is toch niet vervelend hihi

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:44

Maar wel een vriendje uit de opvang en niet uit de dierenwinkel :D

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:45

Heb je het aan de cavia gevraagd of die zich eenzaam voelde? Ben benieuwd wat die zei dan nl...?

Wel een erg leuke cavia! Is het een zeug of een beer? En waar heb je je cavia gehaald?

@winsel: Opvang of fokker, inderdaad geen dierenwinkel ;)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:47

Wat een leuke! Toen ik dat koppie zag moest ik meteen denken aan Shelo (sjelo) :j
Shelo betekent "hemel" in het Papiaments. <3

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:48

Fokker kan idd ook :D Maar dan wel een goeie...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:52

Ik snap dat je inderdaad een cavia niet bij een broodfokker wil halen... Maar een goede hobby fokker is mijn inziens niks verkeerds aan ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:53

Ik bedoel dan ook de broodfokkers hoor :) Een goeie hobby fokker is niks mis mee

Maar TS ik hoop dat je er wat mee doet
Als je weet of je een zeug of beer hebt, is namen bedenken ook wat makkelijker :D

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 06:54

WinSel schreef:
Ik bedoel dan ook de broodfokkers hoor :) Een goeie hobby fokker is niks mis mee

Maar TS ik hoop dat je er wat mee doet
Als je weet of je een zeug of beer hebt, is namen bedenken ook wat makkelijker :D

ik heb m'n cavia van een vroegere collega van m'n vader. die had een nestje en toen mocht ik er een mee nemen! Het is een zeug. Shelo vind ik wel een leuke naam!!!! :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:56

Maar hou je het bij 1 of neem je er nog een zeugje bij ?

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:48

WinSel schreef:
Maar hou je het bij 1 of neem je er nog een zeugje bij ?

ik hou het er bij 1

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:02

nou ik heb ook een caaf en konijn samen zitten
en die 2 kunnen dus echt niet zonder elkaar , zodra ik er dus 1 uit het hok haal wordt de ander gek

paar jaar terug had ik ook een caaf en konijn samen zitten
de cavia werd ziek en kon niet meer recht lopen , konijn liep dus naast de cavia mee zodat deze niet zou omvallen!!!

de rest van mijn caafjes zitten wel allemaal in koppeltjes en tuurlijk het zou leuker voor de caaf zijn om nog een caaf erbij te hebben
maar dat wilt niet zeggen dat hij zich niet kan hechten aan de konijnen

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:24

@Wilgje2003 misschien even de post van Winsel lezen. Konijnen en cavia zijn gewoon 2 totaal andere soorten die niet met elkaar kunnen communiceren.... een cavia met een konijn is hetzelfde als een cavia alleen.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:26

ow die heb ik wel gelezen hoor
maar dan toch ze kunnen niet zonder elkaar

heb ze zelfs al eens appart gezet en dat ging niet goed

dus zo zie je maar dat er altijd uitzonderingen zijn

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:39

Ik vind het toch vreemd want hoe je het ook went of keert, ze kunnen niet communiceren....

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:43

tja nou deze zitten al 4 jaar samen en die anderen hebben ook 5.5 jaar samen gezeten
vind t dan ook raar dat da konijn wel wist dat hij naast de cavia moest gaan lopen zodat deze niet zou omvallen ,

die 2 wat ik nu heb zaten dus appart van elkaar en die hebben dus het tussenschot gewoon kapot gemaakt da ze weer samen konden zitten