Puppykopers, kinderen en puppies.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Puppykopers, kinderen en puppies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:20

Ik vang een nestje puppies op voor mensen die geen puppies wilden maar niet goed opgelet hadden, het bekende verhaal. Ze zijn aan mij afgestaan, en ik ben goede baasjes aan het zoeken.
Ze zijn morgen 5 weken oud, ik heb de moeder ook hier en ze doen het super.
Het zijn er 6, en voor 4 ervan heb ik al hele goede plekjes gevonden waar ze hopelijk de rest van hun leven mogen wonen.

Nu kwam er gister een stel kijken voor een van de puppies die nog over was. Een zwart teefje. Ook is er nog een ander teefje beschikbaar maar daar komt vanavond iemand voor kijken, plus dat ik haar qua karakter niet bij die familie vind passen.
Enfin, mensen waren op zich hartstikke aardig, alleen die kinderen :o Twee meisjes van 3 en 4 jaar. Natuurlijk snappen ze nog niet echt dat je zachtjes moet doen met de puppen, maar ze waren wel errug hardhandig af en toe. De ouders grepen wel in, maar niet echt heel doortastend zodat ze later toch weer zowat bovenop een pupje zaten.

Ze waren ook meer gecharmeerd volgens mij van het teefje dat ik sowieso niet bij hun wilde plaatsen (erg timide en rustig pupje, wat terug getrokken). Pupje kroop een beetje weg voor de gillende kids (wij hebben geen kinderen, nog niet tenminste) in hun igloo (overdag zitten ze buiten en daar slapen ze een iglo geval, soort van hondenhok), en de vader vroeg of hij het dak eraf mocht tillen en haar eruit tillen. Heb 'nee' gezegd maar dat vond ie niet zo leuk :7
Nou ja, op dat moment niet zo bij nagedacht maar na een nachtje erover slapen voel ik me toch niet zo prettig als het zwarte teefje bij hun gaat wonen. Er is van beide kanten nog niets toegezegd, gelukkig.

Ik vraag me nu dus af of ik niet een grote zeikerd ben of dat ik bij een slecht gevoel gewoon iemand anders moet zoeken. Hoe gaan kinderen van die leeftijd normaal met honden om?

Ik weet het ff niet. Het is nu niet zo dat mensen voor een zwart pupje hier in de rij staan - plus dat je hier al erg moet oppassen dat je hond niet aan een ketting ergens eindigt.
Ook zint het me niet dat, als ik blijk een verkeerde keuze gemaakt te hebben en mensen doen de hond naar het asiel, ze dan maar een dag of 5 krijgen en ze dan afgemaakt worden, wegens een overschot aan honden.
Wat te doen?

Nogmaals, ik heb dit nestje niet gefokt, probeer alleen maar mijn best te doen. En dat terwijl ik zelf over een ruime 3 weken uitgeteld ben, dus ook een beetje aan het einde van mijn Latijn ben soms. Maar dat is mijn eigen keuze geweest, en ik krijg genoeg hulp!

Thirty

Re: Puppykopers, kinderen en puppies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:20

Sorry, beetje een warrig verhaal misschien. Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:25

Als jouw gevoel zegt niet bij deze mensen, dan ben je voor mij daar geen zeikerd in.
Voor mijn opleiding ben ik nu bezig met een script over communicatie tussen dier en kind en zie veel problemen al beginnen bij het uitzoeken van een hondje.
Jij kan dit hondje behoeden voor een hoop ellende!

Vjestagirl

Ik vind het juist super dat jij op je gevoel afgaat en bereid bent langer voor het hondje te zorgen als je mensen niet geschikt vindt! Top!

Winxz_Bas

Het is je goed recht, om als jij er geen goed gevoel over hebt, nee te zeggen!
je wil het beste voor ze, en wil een baasje wat bij het pupje past.

Dus je hoeft je helemaal niet onprettig te voelen! je doet het goed hoor!
en nog 3 week, jeetje!! Doe je zelf ook een beetje rustig aan? hierover moet je niet gaan stressen hoor :)

Dakotah

Kinderen van die leeftijd zien zo'n beestje inderdaad vaak als levende knuffel.
Al hoeft de wat lauwe reactie van de ouders niet te zeggen dat ze thuis niet wat harder optreden hoor.
Bij vreemden doe ik vaak ook wat minder boos dan thuis.. (niet dat ik ze thuis helemaal de pan uit veeg hoor ;) )
Ach en bij de meeste kids is het nieuwe er na een weekje of 2 wel af en laten ze het beestje al meer met rust.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:26

ik zou wachten tot je een ander geschikt plekje voor de pup vind
je hebt dit voorgevoel niet voor niets.

aan de andere kant als ze echt geintresseerd zijn kun je ze wellicht nog een keer laten komen kijken of het dan beter gaat
zo niet dan kun je het alsnog niet doen toch

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:34

Ik denk dat je op je gevoel moet afgaan en dat is niet positief, als ik het zo lees.
Kinderen zijn kinderen en zien puppies idd als levende knuffels. Ouders moeten ze daarin begeleiden.
De 1 doet dat beter dan de ander. Mijn kids wisten op die leeftijd heel goed hoe ze met dieren moesten omgaan.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:35

Als je het niet vertrouwd dan NIET doen, ga op je gevoel af.
Ik heb ook ooit een pupje verkocht aan mensen tegen mijn gevoel in en tegen me zelf gezegd dat ik me niet aan moest stellen maar toen ik de stamboom ging brengen sprongen de tranen in mn ogen omdat ze in een schuurtje tussen de fietsen zat |(
Ze kwam er nooit uit, werd nooit uitgelaten en je kon wel ruiken dat ze in dat schuurtje ook haar behoeftes deed.
Ik heb de mensen hun geld terug gegeven en pup weer meegenomen en ze is afgelopen jaar bij ons gestorven op 14 jarige leeftijd!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:43

Lijkt me een goeie beslissing om deze mensen geen puppy te verkopen :j
En over dat 3/4 jarigen nog niet snappen dat ze zachtjes moeten doen met dieren: mijn dochter is opgegroeid tussen de honden, mijn vader heeft katten en mijn dochtertje heeft zelf 3 tamme ratten waar ze heel graag mee op de bank speelt/knuffelt (dochterlief is in feb. 3 geworden en in maart hebben we de ratjes gekocht)... dus kinderen weten dat wel heel goed, mits ze dat ook geleerd wordt ;)

Nu was mijn dochtertje toch nooit zo'n rauwdauwer zeg maar, ook met baby's was ze altijd al heel voorzichtig, super voorzichtjes over het hoofdje aaien en niet duwen enzo toen ze zelf nog maar 1,5 was maar ze heeft ook wel eens een beetje lomp gedaan, bijv. puppies van mijn zusje iets te hardhandig oppakken maar daarin hebben wij haar gewoon gecorrigeerd.

Die mensen hebben dat hun kinderen dus niet voldoende geleerd, wijs plan om ze dus maar geen puppy te verkopen aangezien ze hun kinderen niet leren hoe ze met beestjes om moeten gaan.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:46

Bedankt voor alle reacties!

Dit is d'r:
Afbeelding

Inderdaad als ze geen kinderen hadden gehad, had ik haar zo aan ze toevertrouwd.Maar ik ben gewoon een beetje bang dat de kids iets te ruw zijn...Ze hebben wel een kat, maar daar weet ik verder niets van (hoe ze ermee omgaan). Ze wonen wat ver weg om zo even langs te rijden ook, ruim een uur en ik heb geen TomTom en ik vind rijden hier waar ik die richting op nog niets ken, wat griezelig.
En het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze thuis anders met de kinderen omgaan, maar ik vind dat zo banketstaaf om te vragen :o

@Meaghan: wat een verhaal!! Mensen kunnen je inderdaad van alles wijsmaken, dat vind ik ook wel eng hoor! Gelukkig heb je haar daar weg kunnen halen +:)+

Als er een pupje overblijft kunnen ze nog wel even blijven, maar niet permanent want we hebben er zelf al een aantal die genoeg aandacht vragen en ook nog jong zijn. En het moet wel te combineren zijn met de baby in een paar weken.
Daarom ben ik ook nu al aan het zoeken naar geschikte plekjes, want met een kleine baby kom ik daar niet aan toe.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:52

Luister alsjeblieft naar je gevoel!
Wij hebben in hetzelfde schuitje als jou gezeten, alleen dan alleen de pups (maar ook nog 3 honden van ons eigen..). Man wilde heel graag het hondje, wij toch weggegeven.. Gelijk die dag 3x gebeld met vragen.. Volgende dag kwam ie terug want z'n vriendin was bang :? Heel gezeur nog maar uiteindelijk goed terecht gekomen.
Ik ben blij dat er nog mensen zijn die zo pups verkopen, dus niet denken aan ''ik verdien geld, ben van de pup af dus verder maakt het me niet uit ''
+:)+

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:57

Oh voor het geld hoef ik het niet te doen...ze eten me arm (nu al!)...Ze gaan niet gratis weg, maar natuurlijk ook niet de hoofdprijs. Gewoon het bedrag (50 dollar per pup) aan ontworming/DA (enting)/ontvlooien, iets voor het voer, dat was het wel zo'n beetje.
En als mensen dat niet kunnen betalen moeten ze ook geen hond van dit formaat in huis nemen. De moeder is een Lab mix en de vader onbekend...maar de pups zijn echt al aan de maat (ruim 9 pond op 4 en een halve week).

Wat een vreemde mensen zijn er toch Macs. Ik heb gister ook iemand geweigerd want haar man was allergisch, maar 'meestal ging het wel goed'. Naja, heb idd geen zin in een experiment of manlief er wel of niet tegen kan, en blijft kunnen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:05

Ja inderdaad! Het is geen apparaatje waar je de volgende dag mee terug kan onder het mom van ''niet goed, geld terug'''..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:09

Thirty schreef:
Ik weet het ff niet. Het is nu niet zo dat mensen voor een zwart pupje hier in de rij staan - plus dat je hier al erg moet oppassen dat je hond niet aan een ketting ergens eindigt.
Ook zint het me niet dat, als ik blijk een verkeerde keuze gemaakt te hebben en mensen doen de hond naar het asiel, ze dan maar een dag of 5 krijgen en ze dan afgemaakt worden, wegens een overschot aan honden.
Wat te doen?

Ik wilde zeggen dat ik me heel erg ergerde aan deze uitspraak omdat dat in NL dus absoluut niet gebeurt. Maar jij woont toch niet hier? Zo ja dan is het alsnog ergerlijk :+
Edit: ik zie dat je in Amerika woont, geen idee hoe het er daar aan toegaat...
Misschien dat die mensen denken van , oh , als het verkeerd gaat bel ik Cesar Millan ff op :+

En ik snap je heel goed hoor, als de vader ook al vraagt of dat hij het deksel van de iglo af mag tillen om de pup eruit te pakken, tja dan heeft hij niet helemaal de goede instelling. Zo'n gezin kan beter een volwassen hond overnemen die het e.e.a. al gewend is.
Ik ben trouwens ook allergisch voor dieren/zaagsel enzo, maar ik slik me helemaal lens aan de medicatie want ik wil mijn dieren gewoon niet missen :+
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 05-10-11 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:12

Ik vind het juist goed dat je zo op je gevoel afgaat :)

En ik geef je groot gelijk. En nee, je bent geen zeikerd ;)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:12

Nu ben ik van mening dat kleine kinderen en pups sowieso al slecht samen gaan (zowel voor de ouders als met de kinderen). Wil hiermee overigens niet zeggen dat het nooit goed kan gaan, maar ik denk wel dat je al vaker honden moet hebben gehad om in te schatten hoe je dat gaat doen qua tijd (kinderen ophalen, naar sport brengen, bij vriendinnetjes ophalen, boodschappen doen en ondertussen wil een pup zo ieder uur eventjes naar buiten toe, en ook nog wandelen). Als je dan ook nog een slecht gevoel hebt zou ik het niet doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:14

Het verschilt heel erg per kind, sommigen zijn van zichzelf vrij lomp, anderen juist al heel voorzichtig, ook op die leeftijd.
Het zou voor mij heel erg afhangen van de ouders, als die bij jou al niet corrigeren dan vraag ik me af of ze dat thuis wel doen?
Maar misschien ben jij ook wel gewoon wat te gevoelig?

Ik zou ze dan nog eens laten komen en beoordelen hoe de ouders ermee omgaan, evt. juist bepaalde dingen extra benadrukken.
Heb je bv ook gezegd waarom de vader de pup niet uit de igloo mocht halen? Sommige mensen snappen dat gewoon niet hé? En zo kun je ook een beetje met die kinderen aan het kletsen, wie weet zijn ze ineens wel heel voorzichtig als je ze uitlegd dat ze het pupje pijn kunnen doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:14

Je gevoel zegt nee, dan zou ik zeker verder op zoek gaan naar een ander baasje. Wat betreft de leeftijd van kinderen. De ene ouder is het andere kind niet in de opvoeding van kinderen. Ik heb hier honden in huis lopen en een vriendin met twee kinderen van al > 10 jaar en als zij komen doe ik de honden apart van de kinderen. Terwijl ik eigenlijk bij alle andere kinderen die komen de honden gewoon laat waar zij zijn, en hen dus niet gesplitst hou.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:15

Je vraagt hoe normaal gesproken kids van 3 en 4 met pups om horen te gaan? Nou, toen wij 5 jaar geleden onze lab-pup kregen was het spul hier anderhalf en 4 jaar oud. Er wordt hier rustig met puppen (en alles wat leeft) gedaan. Niks hardhandig gedoe en er bovenop gaan zitten al helemaal niet. Kids van 3 en 4 moeten dat best kunnen leren. En dan zijn onze kids nog wel van het onrustige, temperamentvolle en drukke soort (allebei) en oudste heeft inmiddels diagnose ADHD en een stoornis in de impulsbeheersing: kortom flink ontremd! Doet wat zijn gedachten hem ingeven. Maar vanaf dag 1 (geboorte :P ) ben ik hier bezig ze bij te brengen hoe je verantwoord met honden en andere dieren omgaat (bijgestaand door mijn geweldige kat }> die een flink kreng kan zijn maar met veel geduld en liefde beide baby's opgevoed heeft dat er nagels in een poezepoot zitten. Gewoon heel zachtjes laten voelen naar mate ze ouder werden. De kinderen hebben dus geen kras gehad (itt de grote baas :+ (ik dus) die ze grijpt als die weer eens geflikt heeft op vakantie te gaan).) Kortom het is ze met de borstvoeding erbij ingegoten.

Wij hebben aldus: 1 labrador, 1 poes, 3 caafs, een slang, een hamster, een paard en een pony :+ en ik durf eerlijk te zeggen dat mijn kinderen (nu 6 en 9) goed weten hoe ze daarmee om moeten gaan. (en ik laat ze met geen enkel dier alleen handelen!)

Als jij bij deze mensen geen goed gevoel hebt: niet doen! Nogmaals kinderen van 3 en 4 kunnen dat leren! Tenzij ze miss zware afwijkingen hebben en niet op die leeftijd functioneren. Maar zelfs mijn dochter kon op anderhalf/ twee jaar prima met onze onstuimige pup overweg.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:16

Als je gevoel niet goed is moet je het niet doen.
Het is voor mij afhankelijk van hoe het diertje op de mensen en kinderen reageert, hoe de ouders op de drukke kinderen reageren; leren ze de kinderen hoe ze met de pup om moeten gaan? Je kan niet verwachten dat elk kind weet hoe die met een pup om moet gaan, als ze het nog nooit hebben meegemaakt. Die kinderen zouden ook de kans moeten krijgen om dat te leren, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de opvoeding van de ouders.

Een van mijn birmaan kittens is naar iemand gegaan met 2 jonge, vrij drukke kinderen. Het was een érg vrij nest en ze kwamen bij het meest vrije kitten kijken. Maar het klikte gewoon. Moeder leerde ze meteen dat ze rustig moesten doen maar het kitten was er ook totaal niet bang van. Ze ging juist met ze spelen en knuffelen, het ging meteen goed. Ookal zijn ze druk, het gevoel was goed en 't kitten vond het geweldig.

Het gevoel moet gewoon goed zijn, altijd.. Als dat niet zo is moet je het niet doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:17

Xjosee schreef:
Nu ben ik van mening dat kleine kinderen en pups sowieso al slecht samen gaan (zowel voor de ouders als met de kinderen). Wil hiermee overigens niet zeggen dat het nooit goed kan gaan, maar ik denk wel dat je al vaker honden moet hebben gehad om in te schatten hoe je dat gaat doen qua tijd (kinderen ophalen, naar sport brengen, bij vriendinnetjes ophalen, boodschappen doen en ondertussen wil een pup zo ieder uur eventjes naar buiten toe, en ook nog wandelen). Als je dan ook nog een slecht gevoel hebt zou ik het niet doen.

Vrienden van ons hebben het wel gedaan. Toen kind een halfjaar oud was hebben ze een Zwitserse herderpup opgehaald. Maar zij hadden zich echt supergoed ingelicht, het hele internet afgestruind, cursus dit cursus dat, en het gaat perfect. Het grootste probleem dat ze hebben is dat het kind als hij op een kleedje op de grond ligt weggaat zodat ' hondje liggen' :+ . Niet helemaal goed voor de baas-hond verhouding maar toch.
Beest vind dan ook wel echt letterlijk alles goed, ze hebben het echt getroffen. Hij komt lekker bij je op schoot zitten als je op de grond gaat zitten :')

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 16:18

Klopt ik woon niet meer in NL :) Er zijn hier een paar 'no-kill shelters' maar die zitten altijd vol en nemen geen nieuwe dieren aan. Bij de andere asielen worden elke vrijdag de huidige honden afgemaakt zodat er weer plaats is voor nieuwe. Zo gaat dat hier, kan het niet helpen, helaas...

Ja ik vond dat ook een hele rare vraag, of hij de pup eruit mocht tillen.
Het is zo'n hondenhok ding: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... YDHoKJWmuQ
Daar liggen wat dekens in en slapen ze in overdag als ze rust willen. En zien ze als veilig plekje.
Pupje zat tegen de achterwand, kids zaten voor de ingang nog net niet te graaien, en vader wilde dat ding wel even optillen om het pupje te pakken. EN dat terwijl ik al gezegd had dat dat pupje niet bij ze paste, qua karakter.

He, Ik ga ze nu afzeggen ook. Weet nog niet wat ik precies ga zeggen. De kans zit erin dat het wel heel goed zal gaan maar ik durf het risico niet te nemen.

Oh wow, wat een reacties terwijl ik dit typ. Even weer bijlezen :)

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:19

Dat iedereen het er mee eens is dat je het niet doet is al gezegd en de adviezen zijn al gegeven.
Niet doen inderdaad!

Wilde je alleen wel even complimenteren op je besluit, je gaat op je gevoel en mensen komen niet voor niks kijken. Gelukkig zijn er weldenkende mensen op de wereld die niet alles zomaar weggeven omdat het ongewenst is of omdat het geld op levert.
Er zwemmen genoeg vissen in de zee, en zo ook zal er voor deze pup een huisje zijn dat wel geschikt is.
Top +:)+

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:22

Je gevoel is er niet voor niks.
Ik had precies hetzelfde als jij gedaan.
Ik vind het super van je!
Laatst bijgewerkt door iertje2valen op 05-10-11 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt