Hoe rat medicijn geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassia

Hoe rat medicijn geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:18

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleempje:
We hebben 3 tamme ratten thuis die een ruime kooi hebben met voldoende speel/knaagmateriaal enzo.
Nu zijn er 2 tegelijk ziek geworden: eentje heeft/had (wordt vandaag geopereerd, ik ga ze straks halen) een melkklierontsteking of een abces en de andere 'knorde' precies.
We zijn dus met ze allebei naar de DA (eentje die werd aangeraden op rattenfora) geweest en voor de 'verkouden' rat heb ik antibiotica in tabletvorm meegekregen.
Maar... Ze wilt gewoon alles wat ik haar aanbied niet eten. Wat heb ik al geprobeerd:
pilletje verpulveren en mengen met :
-Brintapapje met sojamelk gemaakt en honing/suiker
-Banaan geplet
-Vanillepap met sojamelk en suiker

(ik weet dat dit zeker niet de meest gezonde/evenwichtige voeding is voor een rat hoor! Zeker niet met die suiker erbij)

Heb er ook al stukken noot en bananenchips tussen gemengd maar die vist ze er dan uit...

De andere 2 zijn er als 1e bij om alles rap op te eten omdat zij het natuurlijk wel ontzettend lekker vinden. Ze heeft er wel van gegeten toen ik haar een nacht alleen in een aparte kooi had gezet maar dan bloeit ze zo hard open als ik ze dan terug bij haar maatjes zet. Ik dit dus liever niet, zeker omdat ze mekaar 's nachts lekker warm houden en mekaars gezelschap echt wel nodig hebben.
Ik zou haar dus graag gewoon even apart willen nemen en dat ze dan haar antibiotica opeet en dan kan ze terug gaan slapen/knagen/spelen...

Wie o wie kan mij de gouden tip geven van wat ze wel heel graag zou eten? (met haar medicijn in dan, haar gewoon voer eet ze wel normaal)

Alvast bedankt,

Inèz
Laatst bijgewerkt door Cassia op 05-10-11 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Re: Hoe rat medicijn geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:19

Ratje vasthouden en een pillenschieter gebruiken!

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:20

Of het oplossen in iets lekkers en met een spuitje (zonder naald) achter in de mond spuiten, dan moeten ze wel slikken

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:21

ratje vasthouden en pil achterin het bekkie stoppen. Net zo lang tot ze hem op eet. Aanhouder wint. Heb het ook eens zo met mn caafjes gedaan.
Anders da bellen en vragen of ze t niet in vloeibare vorm heeft, dan kan je het met een spuitje achterin het bekkie spuiten

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:22

antibiotica in tabletvorm voor een rat? daar heb ik nog nooit van gehoord :n ik kreeg altijd de vloeibare variant :+
dat ging er meestal prima in met wat appelmoes of pindakaas. Als dat niet ging, gewoon met een spuitje toedienen, maar ja, dat gaat wat lastig met een tablet :? misschien verpulveren en mengen met iets en dan met een spuitje toedienen?!

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:26

Pillenschieter? Ken ik precies niet.

@Patsy: Dat had mijn moeder vanochtend voorgesteld aan de DA maar die heeft toen het vanillepapje aangeraden.
Gisteren heb ik wat brintapap in een spuitje gedaan (zonder antibiotica) en ze weigert gewoon haar mond open te doen of het in te slikken... De andere 2 komen er half aan zuigen en als het op was, wouden ze de spuit ruïneren 8-)

@Kylalover: Ik zie ze straks, zal het is vragen.

@amy_leftover: Ja gewoon een pilletje hoor, en daar 1/4 van 2x per dag... Is dus heel klein. Spuitje heb ik al geprobeerd, misschien straks met iets vloeibaarder proberen :)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:10

Wat raar dat je een tabletvariant meekrijgt :s.
Ik zou restant lekker omruilen voor vloeibare ab hoor :)

Als dat om wat voor reden niet zou kunnen: Verpulveren tussen 2 lepels, aanmaken met vloeibaar iets (geen melkhoudende drankjes). Je zou ook kunnen kijken of ze het wel wil als je het mengt met visprut. Meeste ratten zijn gek op A/D van de dierenarts.

Misschien dat je op internet kan kijken (youtube?) of op rattenfora kan vragen naar foto's hoe mensen de ratten fixeren (vasthouden) voor het toedienen van medicijnen, er zijn verschillende manieren voor.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:07

Zou je het niet kunnen ruilen met de vloeibare variant? Dan kun je het gewoon op een kroepoekje druppelen ofzo :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:47

Ik heb destijds ook vanalles geprobeerd om de ratten medicatie te geven. het enige wat bij mij probleemloos werkte, was de medicatie mengen met convallescence support. geen idee of ik het juist schrijf, maar het is te krijgen bij de dierenarts. Het is een soort astronauten voeding voor katten en honden. Ratten plegen er een moord voor.

Vervolgens alle ratten uit de kooi halen, behalve de zieke, en die rat het papje voorschotelen. Doordat hij/zij in de eigen kooi zit, eten ze gemakkelijker. En de anderen kunnen er niet mee weg lopen, want die zitten niet in de kooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:17

Een spuitje zonder naald :)
Met wat lekker spul er in :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:20

Creatas schreef:
Wat raar dat je een tabletvariant meekrijgt :s.
Ik zou restant lekker omruilen voor vloeibare ab hoor :)

Eens.

Of aan de DA vragen of ze er zelf een mengseltje van kunnen maken.
Zij hebben daar namelijk zelf mengspul voor.

Ik heb na jaaaaren ratten eigenlijk zelden tot nooit meegemaakt dat er mensen ab in tabletvorm meegekregen hebben.
Begrijp goed dat je nu grote problemen hebt. :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:41

Verpulveren en mengen met chocoladesaus (dessertsaus) wedden dat ze het zo weggewerkt hebben.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 23:13

Vloeibare variant had ze niet.
Heb het nu met een spuitje met vanillepap(wat ze ih begin heel lekker vond) gedaan maar wat een gevecht seg! En normaal is ze de braafste, liefste en rustigste van ze alledrie.
Chocoladesaus ga ik morgen is proberen. De (zelfgemaakte, wat een verwende beesten eig!) appelmoes viel alleszinds wel in de smaak ook.
Bedankt voor de tips!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 05:49

wat raar... een tabletje????? Ik heb in mijn 22 jaar tijd al heel wat ratten gehad en nog nooit een tabletje voor ze gehad voor verkoudheid..... Ik krijg vaak baytrill ofzoiets voor verkoudheid... nee een tabletje.. vind ik echt heeel gek! Ik zou toch eens terug gaan naar die DA en vragen voor een vloeibare (en als deze DA het niet heeft dan een andere proberen?). Ik snap dat dit namelijk heeel moeilijk gaat worden. Ik doe het altijd met een spuitje, ratje vast houden, spuitje in de mond en klaar... Succes! :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 06:00

Tot hoever moet jij je spuitje optrekken als je alles erin wil krijgen?
Als je gewone AB hebt zit je zo op 0.1 of 0.2 ml. Dat is als je er handig in bent nooit een gevecht omdat je het gewoon in 1 of 2 keer leeg kan spuiten.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:42

Dit bedoel je tegen mij toch Iris? :) ik snap je vraag niet helemaal namelijk ;) hihi

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:43

Nee naar TS.

Zij moet haar tabletje vermalen met iets en daarna opzuigen in een spuitje.
Ik was benieuwd hoeveel ml ze nu per keer moest geven voordat ze het tabletje naar binnen had. :)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:45

Aahhhaa okee ;) heb er nog nooit van gehoord trouwens, tabletje vermalen en zo in een spuitje geven.. is dat iets nieuws???

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:46

Ouds. Das een kwestie van weinig knaagdieren behandelen en daarom niet de juiste AB op voorraad hebben.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:54

Zoiets vermoedde ik helaas al...

TS: hoe gaat het nu inmiddels? lukt het al wat beter?

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 17:44

@Iris82: Goh daar kijk ik niet echt naar eig hoeveel ml ik geef(gemengd met papje)

En ze knort al veel minder en is al bijgekomen! (of gespierder geworden door zo tegen te spruttelen :D kan ook natuurlijk).
Met de andere rat die geopereerd is gaat het wat minder, die heeft de eerste avond gewoon haar draadje eruit getrokken en de 'lijm' heeft ook losgelaten en zij krijgt nu antibiotica (wel vloeibaar, 0,2 ml), pijnstiller en antibioticazalf...
We zijn ah denken om ze terug dicht te laten naaien en dan zo'n speciaal rekverband errond zodat ze er niet aan kan (we snappen zelf niet waarom de DA dit niet zelf direct heeft gedaan...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:12

Cassia schreef:
@Iris82: Goh daar kijk ik niet echt naar eig hoeveel ml ik geef(gemengd met papje)

En ze knort al veel minder en is al bijgekomen! (of gespierder geworden door zo tegen te spruttelen :D kan ook natuurlijk).
Met de andere rat die geopereerd is gaat het wat minder, die heeft de eerste avond gewoon haar draadje eruit getrokken en de 'lijm' heeft ook losgelaten en zij krijgt nu antibiotica (wel vloeibaar, 0,2 ml), pijnstiller en antibioticazalf...
We zijn ah denken om ze terug dicht te laten naaien en dan zo'n speciaal rekverband errond zodat ze er niet aan kan (we snappen zelf niet waarom de DA dit niet zelf direct heeft gedaan...)

Klinkt heel goed!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:53

Hoe gaat het nu met het ratje? :)

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:06

Goed goed. Na alles proberen doe ik het nu gwn met water en dan het medicijn verpoederen. Ze heeft zich er al bijna helemaal bij neergelegd dus ik heb geen duizend krassen meer op mijn handen en armen :) .
Ze 'knort' ook volledig niet meer, af en toe hoor je wel nog een beetje een piepende ademhaling als je haar dichtbij je hebt, maar we zitten nog maar id helft vd ab kuur dus ik heb er goede hoop op dat het volledig in orde komt.
De andere rat die geopereerd was, had de eerst avond haar lijm en draadje kapot dus die krijgt ook ab (wel in direcht vloeibare vorm, pijnstiller en een goede verzorging met abzalf en van dat stretch verband in flashy kleurtjes :-D .