Nog een kat erbij nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Nog een kat erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:15

Dag allen,

Op dit moment hebben wij 2 maine coon zusjes van 1 jaar oud. Deze zijn echt super leuk en lief met elkaar.
Mijn vriend zou er graag nog een kitten bij willen hebben, aangezien hij dol is op katten. Zijn voorkeur gaat uit naar Ragdoll.
We hebben nu een leuke kitten gezien met stamboom etc. Eventueel mag deze al meteen opgehaald worden als het klikt.
Ik ben enthousiast, maar er is ook iets wat me tegenhoud om de kitten op te halen. Ik ben zo bang dat de relatie tussen de 2 maine coon zusjes wordt verstoord en dat er een soort 'oorlogje' gevoerd gaat worden. Ik zou het zo zonde vinden als een van de katten zich ongelukkig gaat voelen. Ik twijfel zo erg.
Ik weet dat de katten aan elkaar moeten wennen, maar ik ken situaties dat er blijven ruzie is tussen de katten.
Wat adviseren jullie me? De kitten die we op het ook hebben is nu 5 maanden. groet Madeleine

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:31

Ik heb zelf 4 maine coons, 2 Poezen en 2 katers.
De 2 poezen heb ik opgehaald als herplaatsers in augustus 2010.

De ene is 7 jaar en de andere is 2 jaar.
Die van 2 is echt geen makkelijke tegen andere katten maar toch wilde we er graag een kitten bij.

Onze 3e (een kater) is in Februari 2011 bij ons gekomen.
De eerste week was het een erge boze en grommende week.
Er werd wel eens een tik uitgedeeld maar dat was het ook wel.
Dit was door de 2 jarige de 7 jarige is het hoogst in rang en hoefde zich dus geen zorgen te maken dat zij naar beneden werd geplaatst terwijl die van 2 jaar het wel een enge toestand vond.
Na een week was het over.
Zodra er een nieuwe kat in huis komt moet de rangorde weer opnieuw bepaald worden dit kan 1 dag duren maar ook best een maand.
Zolang er geen bloed vloeit komt het 99% goed.

Die van 2 en de kitten werden beste vrienden.

Nu kriebelde het rond mei 2011 weer heel erg en hebben we besloten er nog 1 bij te nemen.
Deze is gekomen op 10 september 2011 en dat ging na 4 dagen eigenlijk al erg goed.

Er was wat strijdt ontstaan tussen mijn 2 jarige poes en onze kater die we in februari hadden gehaald.
Die voerde een paar dagen een machtsstrijd uit maar alles zonder nagels af en toe een tik en flink wat geblaas maar daar moet je jezelf absoluut niet door van de wijs laten brengen.

Als je 2 sociale poezen hebt moet het goed gaan.
Ik kan je alleen wel aanraden om een kater te nemen.
Katers zijn wat laconieker en vinden het vaak allemaal wel best terwijl poezen soms onderling even een hormonen kwestie moeten uitvechten ook al zijn ze gesteriliseerd.

Ik zou dus zeggen koop er lekker nog een kleintje bij !

Oja en ga geen onzin gebruiken zoals feliway etc etc dat help niet... echt niet !

Anoniem

Re: Nog een kat erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:36

Heel eerlijk.. ik zou het niet doen.
Als je er nu twee hebt en dat gaat goed, hou het zo.
Het kan goed gaan maar ook flink mis gaan en dan zit je.

Wij hebben er thuis totaal nu 5.
een poes en katerkitten van mij en 3 katers van mijn vriend.
toen we gingen samenwonen kwamen die samen. Tussen mijn poes en kater is het toen helemaal misgegaan. tussen de poes en andere 3 katers ook. wij hebben nu een heel schema wanneer wie los mag omdat anders alles wordt ondergepist en/of er flinke gevechten plaatsvinden met DA als gevolg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:40

Ik zou het ook niet doen, je verstoort hoe dan ook de rust thuis. En wat doe je als het echt niet blijkt te klikken, zou de kitten dan weer terug kunnen naar de fokker?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:53

Ik heb een poes die ECHT HELEMAAL niet makkelijk is en toch is het goed gegaan.
Je moet kijken naar hoe je kat is en vanuit dat oogpunt kun je gaan bekijken.

Zijn je poezen nog steeds speels ? anders kun je het beste overwegen om meteen 2 kittens te nemen zodat ze de oudere niet gaan lastig vallen met hun gespeel.

Ik zie net dat het kitten is spe 5 maanden is.... Ik vind dit wel moeilijker.
Hoe jonger hoe beter ze worden geaccepteerd

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:54

Ik twijfel dus erg, omdat de zusjes nu zo leuk met elkaar zijn. Het kan fout gaan, maar ook goed.
Het katertje is nu 5 maanden oud, dus al wel wat volwassener.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:55

suze_ schreef:

toen we gingen samenwonen kwamen die samen. Tussen mijn poes en kater is het toen helemaal misgegaan. tussen de poes en andere 3 katers ook. wij hebben nu een heel schema wanneer wie los mag omdat anders alles wordt ondergepist en/of er flinke gevechten plaatsvinden met DA als gevolg.

Over het algemeen gaat een introductie tussen oudere katten erg moeizaam.
hebben jullie de tijd genomen of ze meteen los bij elkaar gelaten ?

Als je oudere bij elkaar zet trek daar dan minimaal 2 weken voor uit een introductie die te snel gaat en daardoor vaak fout gaat kan nooit meer opgelost worden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:56

suze_ schreef:

hier ben ik het super mee eens !!!!!!!!!!!!!!!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:59

Romeo2007 schreef:
Ik twijfel dus erg, omdat de zusjes nu zo leuk met elkaar zijn. Het kan fout gaan, maar ook goed.
Het katertje is nu 5 maanden oud, dus al wel wat volwassener.

even denken 5 maanden is 20 weken .... hmmm ik zou gaan voor max 15 a 16 weken.
even voor de duidelijkheid een introductie met een kitten is heel anders dan met volwassen katten.
Ik wil je geen kat opdringen want het kan inderdaad fout gaan.
Maar ik heb altijd de afspraak met de fokker gehad dat ik ze terug kom brengen als het niet ging !

Maar geef het wel tijd. Grijp niet in zolang er geen bloed vloeit... dit klinkt hard maar het is wel zo.
Maine Coons zijn hele lieve katten die eigenlijk alles wel accepteren.
Ik kom in de maine coon wereld haast niemand tegen waarbij het zo fout gaat dat het niet meer goed komt.

Maar katten zijn soms gekke wezens.
Wij hebben de stap 2 keer durven nemen terwijl een hele leuke groep hadden met 3 maar toch heb ik het aangedurfd. maar 4 is genoeg en nu gaat het lekker dus 4 is bij ons de max.
Laatst bijgewerkt door superrizzo op 05-10-11 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:59

superizzo we hebben het allemaal rustig aan en volgens de boekjes gedaan.
we hebben ook een groot huis en genoeg ruimte voor terugtrekplekken, maar het zoekt elkaar echt gewoon op om het gevecht aan te gaan.
katten zijn mijns inziens niet bedoelt om met veel samen te leven.
bij ons moet het maar.. je doet geen katten weg.. (al zal ik eerlijk zijn dat ik er wel vaak aan denk, voor mijn en hun gemoedsrust :+ )

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:01

Gewoon doen.
Ik heb er vier
eentje van 4 jaar
broer en zus van 3 jaar
een een aantal weken geleden eentje bijgnomen van 3 maanden.
En de eerste week was het eventje grommen en blazen maar dat is nu verleden tijd.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:03

Onze maine coons zijn inderdaad super lief, zit geen enkel kwaad in. Ook gewoon nieuwschierig naar honden toe, erop af lopen etc.
De ene is een echt speel aapje en de ander is liever lui dan moe. We denken erover om nu een kitten erbij te nemen omdat ze zelf ook nog jong zijn en we dan hopen dat ze makkelijker een andere kat/kitten accepteren.

Lees inderdaad van jullie dat het goed of fout kan gaan. Heb gewoon alleen geen zin in oorlogje.
Ik twijfel zelf over de aanschaf, men zegt altijd 'Bij twijfel, niet doen' maar kan het toch niet loslaten.
Zit ook met de verhuizing van mijn paard naar een andere stal binnen 3 weken, dus daar ben ik ook druk mee.

Ben ook een beetje bang dat ik het misschien moeilijk vind om de aandacht te verdelen tussen de katten. Ben zo aan het genieten van die 2 leuke zusjes dat ik misschien niet open sta voor een nieuwe kitten en er daardoor niet van kan genieten? Of vinden jullie dat een rare gedachte?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:05

suze_ schreef:
superizzo we hebben het allemaal rustig aan en volgens de boekjes gedaan.
we hebben ook een groot huis en genoeg ruimte voor terugtrekplekken, maar het zoekt elkaar echt gewoon op om het gevecht aan te gaan.
katten zijn mijns inziens niet bedoelt om met veel samen te leven.
bij ons moet het maar.. je doet geen katten weg.. (al zal ik eerlijk zijn dat ik er wel vaak aan denk, voor mijn en hun gemoedsrust :+ )

Ik vind het heel erg vervelend voor jullie dat het zo gaat maar ik wilde graag vertellen dat dit niet heel erg veel voorkomt.
Katten zijn geen dieren die alleen willen zijn zoals veel mensen denken maar leven graag in een groep.
Let op : dit moeten ze dus wel gewend anders kan het dus fout lopen.

Mijn eerste 2 poezen heb ik als herplaasters gekocht omdat omdat ze daar in een groep van 23! katten leefde en het dus veeeel te druk werd voor ze...

Kleine groepen gaan vaak goed en dan zeg ik het liefst max 6 stuks.

Ik vind dit echt heel erg voor jullie en ik snap dat je geen katten weg wil doen maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat dit wel het beste is voor je groep en vooral voor de gemoedsrust.
Houden van is soms loslaten en ik weet hoe moeilijk dat is.
je neemt een kat niet om weer weg te doen maar om gelukkig te maken

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:06

Romeo2007 schreef:
Onze maine coons zijn inderdaad super lief, zit geen enkel kwaad in. Ook gewoon nieuwschierig naar honden toe, erop af lopen etc.
De ene is een echt speel aapje en de ander is liever lui dan moe. We denken erover om nu een kitten erbij te nemen omdat ze zelf ook nog jong zijn en we dan hopen dat ze makkelijker een andere kat/kitten accepteren.

Lees inderdaad van jullie dat het goed of fout kan gaan. Heb gewoon alleen geen zin in oorlogje.
Ik twijfel zelf over de aanschaf, men zegt altijd 'Bij twijfel, niet doen' maar kan het toch niet loslaten.
Zit ook met de verhuizing van mijn paard naar een andere stal binnen 3 weken, dus daar ben ik ook druk mee.

Ben ook een beetje bang dat ik het misschien moeilijk vind om de aandacht te verdelen tussen de katten. Ben zo aan het genieten van die 2 leuke zusjes dat ik misschien niet open sta voor een nieuwe kitten en er daardoor niet van kan genieten? Of vinden jullie dat een rare gedachte?

Nee hoor helemaal geen gekke gedachten dat had ik ook.

Maar ik denk dat het beter is als je eerst de drukke periode achter je laat en dan gaat kijken voor een klein mormel erbij.

De aandacht gaat goed komen ik heb er 4 en krijgen allemaal de aandacht die ze verdienen

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:17

Het is niet dat ik me heel onrustig voel hoor door de verhuizing. Kijk er wel naar uit.
Maar ik twijfel gewoon enorm erg, of de 2 zusjes niet ongelukkig worden als er ineens een katertje bij komt. Waar hij nu woont, zijn er in totaal 15 katten.
Waar de 2 maine coon zusjes vandaan komen leefden er ook 14 katten samen.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:40

Romeo2007 schreef:
Het is niet dat ik me heel onrustig voel hoor door de verhuizing. Kijk er wel naar uit.
Maar ik twijfel gewoon enorm erg, of de 2 zusjes niet ongelukkig worden als er ineens een katertje bij komt. Waar hij nu woont, zijn er in totaal 15 katten.
Waar de 2 maine coon zusjes vandaan komen leefden er ook 14 katten samen.

Dat is wel een voordeel ze kennen dus wel degelijk ''kattentaal''
ook niet iedereen in de groep bij de fokker vinden die kleine mormels leuk.
Bij ons vind ik het ontzettend grappig dat ze Cara (mijn oudste van 7) meteen met rust laten die hoeft echt alleen maar een blik te geven en alle 3 druipen ze af!

Terwijl ze Cat (2jarige maine coon poes) altijd uitdagen omdat zij wel heel lelijk doet maar eigenlijk een beetje bang is dus die kunnen ze makkelijk op de kast krijgen ;)

Hoe oud zijn je poezen nu ?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:29

Onze poezen zijn nu net 1 jaar sinds een paar dagen en nog onzettend speels en vrolijk.
We noemen Minoes vaak skelter, omdat ze zo aan het racen is door het huis. De andere kat, Truffel, is wat meer lui en doet het rustig aan (die eet ook graag).

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:31

Ik heb 3 katten, en om eerlijk te zijn word ik er knettergek van.. :') Met z'n tweeën waren ze bij ons stukken kalmer en rustiger.. Maar goed ik denk dat dat per huishouden en katten totaal verschild. Als jullie het er allebei over eens zijn, kan je het altijd proberen toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:15

Ik zou het niet doen :)
Strakts pissende katten...!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:56

Ik zou zeggen gewoon doen en proeftijd op papier zetten van 2 á 3 weken. Mocht het echt niet gaan dat je de kat terug kan geven en jullie je geld terug krijgen. Net als bij een asiel dus. Dan kan je het vrij proberen en zit je niet gelijk met een extra kat opgezadeld.
Er kan veel fout gaan en er kan veel heel goed gaan en ze kunnen hem negeren, ze kunnen een leuk trio worden en het kan dat het 2 en 1 wordt.
Hier 2 katten die naast elkaar leven en zou er zo een 3de bij kunnen zetten wegens hun. Echter heb de tijd niet voor een 3de kat.