Mijn konijnen maken er een bende van! (Hun ren dan...)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Mijn konijnen maken er een bende van! (Hun ren dan...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 23:15

Wie helpt er mee denken?

Ik ben nog niet zo goed in het bedenken van praktische oplossingen, maar het zit zo:

Mijn konijnen zijn achterlijk verwend. Ze kunnen namelijk bijna al hun natuurlijke gedrag ook gewoon uitoefenen. Inclusief graven en bergen zand verplaatsen.

Ze hebben een ren van ongeveer 1,5 bij 2 meter, en daar zit een zandlaag op van ongeveer een halve meter diep (was me een werk hoor, die kuil graven). Daaronder zit natuurlijk netjes gaas.
Iedere keer maken ze een enorme bende van die ren! Deze maand is het echt heel erg, je stapt erin en je zakt meteen in een tunnel. Nu moet ik wegens omstandigheden (dierenartsbezoekjes) wat vaker in de ren stappen en begin ik het wel vervelend te vinden.

Goed, dat moet je maar gewoon op de koop toe nemen.
Maar sinds we in dit huis wonen (kleinere tuin, dus ook iets kleinere ren, dat geef ik toe, vroeger zaten ze op 2 bij 4 meter) stouwen ze dus elke keer de ingang van hun 2 verdiepingen tellende houten hok helemaal vol met zand. Het zand komt ook op de onderste verdieping van het hok en ik verrek elke keer zowat mijn schouder bij het weer eruit scheppen, dat spul is zwaar!
Bovendien is het kleine deurtje dat voor hun ingang zit (vroeger gebruikte ik dat om het hok af te sluiten 's nachts, maar het ding is wat roestig dus hij gaat niet meer goed dicht) dan ook volledig geblokkeerd.
Ze moeten zich helemaal a la katten "pletten" voor ze erin of eruit kunnen.

Wat ik vrij knap vind voor 8-jarige konijnen... :')

Maar het is ontzettend onpraktisch voor mij als eigenaar.

Ik zat al te denken om er dan misschien een stel stenen voor te leggen, maar waarschijnlijk gooien ze dan het zand gewoon daar overheen.

Wie heeft er tips of ideeën? Wie heeft er nog meer zulke idiote konijnen die het zichzelf liever moeilijk maken? :')

Sanniej_

Re: Mijn konijnen maken er een bende van! (Hun ren dan...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:20

Geen zand meer in het hok :p
Sja meid lastig, blijven diertjes die doen wat zij willen.
Op de 2e verdieping deurtje maken?
Misschien ff wat foto's plaatsen, vind het lastig mee denken zonder beeld.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 23:23

Ik zal kijken of ik morgen foto's kan maken, het is nu een beetje donker, en de foto's die we hebben zijn natuurlijk close-up van de konijnen. :')

Heb ze wel wegens het dierenartsbezoek van morgen (één van de nijnen moet voor een echo en is een beetje boos op me na de afgelopen week) in het hok opgesloten, dus al een heel stuk voor het deurtje weggegraven...

Een deurtje op de tweede verdieping is helaas uitgesloten, en inderdaad zoals jij zegt, ze doen toch wel wat ze willen.
Alleen wat ik niet helemaal begrijp is waarom ze dit nu doen, en in de eerste 6 jaar van hun leven niet. :')

Dus ik wil kijken of ik kan zorgen dat ze het niet meer nodig vinden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:26

:)) Dat doen ze hè. Is er geen mogelijkheid om het hele hok een eindje omhoog te brengen?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 23:27

Het staat al op pootjes, en oorspronkelijk staat het ook wel hoger dan het zand-oppervlak, alleen hebben de nijnen dat dus kunstmatig even lekker zelf verhoogd.

Terwijl ze ook rustig een halve meter recht omhoog springen naar de tweede verdieping... ook al heb ik daar gewoon een trapje voor ze.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:30

Dan zit er maar 1 ding meer op, kluisteren. :+

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:30

Bij mij deden ze dat ook, heel het hok vol zand en aarde wat vervolgens het hout laat rotten.. Eerst een hokje gemaakt zodat ze niet recht naar binnen lopen maar een hoek om moeten. Helaas hielp dat niets.. Nu maar de ren bestraat en een bak met zand erin. T is niet anders!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 23:32

Aaaaaaaaah... :')
Ik denk nog even verder.

Ben helaas (nog) geen gedragsexpert dus dit is voor mij even onverklaarbaar. Misschien toch weer een plankje vanaf de grond tot hun hok leggen, zoals we vroeger deden toen ze nog baby's waren.

annepanne: Nee inderdaad, dat denk ik ook al twee jaar en het is niet dat ik het vervelend vind elke maand die ren weer vlak te moeten maken (anders hebben ze niets nieuws meer om te graven, of een plek om te zitten...) maar het hok lijdt er wel onder, en daar zitten ze ook net zo graag.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:38

Heb jenooit een plankje(trappetje) van het hok naar de grond gehad?
ik weet nou niet wat beter voor ze is, ik heb al 10 jaar lang een trappetje bij mijn konijnenhok.
Alleen kon me konijn een tijdje terug niks meer met de achterbenen.
Hebben toen gelijk dierenarts gebelt, en nou zou het goed kunne dat hij van t trappetje is gevallen en verkeerd terrecht is gekomen en daardoor een hernia had?

Weet dus niet of ik het trappetje beter kan laten ofweg kan halen?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 23:41

Dat trappetje heb ik wel gehad toen ze nog klein waren, maar op een gegeven moment gebruikten ze het niet meer. Misschien is het nu wel fijn om een trappetje te hebben.

Ze hebben ook een schuine plank met "treetjes" in hun hok zitten, maar sowieso één van de twee gebruikt die niet, die springt gewoon recht omhoog. :=

Of ze er een hernia van kunnen krijgen weet ik niet, maar ze moeten toch ook naar boven en naar beneden kunnen dus als je het trappetje niet te steil maakt zal het geen kwaad kunnen.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:43

jaa ik weet het ook niet, de dierenarst zei dat het zo was, en neem aan dat het dan wel klopt :P

maar ik laat dus mooi mijn trappetje erop zitten:)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 23:47

Ja hoor, de kans dat dat gebeurt is vrij klein, laat staan dat het twee keer gebeurt.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:49

ja nou het probleem is dus, hij gaat er niet meer af, en als ik hem buiten zet kom hij er ook niet meer in.
hij probeert niet eens meer het trappetje op te komen, en loopt nog erg moeilijk, maar heeft geen pijn.

Maar ben nu alleen zo bang voor mijn andere konijn van alweer 9 jaar oud

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:56

Op de kinderboerderij hadden we ook eerst grond met daaronder in de grond gaas. Was heel leuk voor de konijnen, maar ook niet zo leuk voor ons. De kinderen mochten ook bij de konijnen in de ren om ze te knuffelen. Veel kinderen zakte ook weg en we konden de hele tijd konijnen uitgraven die in een ingestorte tunnel zaten.

Nu hebben we na de winter ook de hele ren betegeld. In de ren hebben we een kleine zandbak gemaakt voor de dieren. Die is gewoon gemetseld van stenen met als ondergrond beton. Daar hebben we een laag zand ingedaan zodat ze toch nog kunnen graven, alleen niet meer zo diep.

Schoonmaken is nu ook een heel stuk handiger!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 13:26

Oeh Laptopmuis, dat is wel een HEEL gaaf idee voor wanneer ik de volgende keer een ren moet maken! Dan wil ik ook een stukje met gras inzaaien, kunnen ze grazen. ;)

Overigens heb ik nu foto's gemaakt, ik zal ze even uploaden.
Heb alles ook weer gelijk gemaakt met een schep, ziet er weer een stuk beter uit en ze rennen er als gekken door rond. :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 13:40

Het deurtje:
Afbeelding
Wel al iets zand weggegraven omdat ik er dus een steen voor moest leggen etc. want hij moest vannacht dicht blijven wegens dierenartsbezoek. Anders kan ik ze echt niet vangen namelijk.
Je kunt aan de zijkanten wel zien hoe hoog het zand zat, en hoe klein het gat dus moet zijn geweest. :=

Afbeelding
Min of meer vrijgemaakt deurtje aan de binnenkant, maar je kunt zien dat er nog veel zand ligt. Dit lag ook zo hoog opgestapeld zoals aan de hoogste puntjes/bergjes nog te zien is. Beetje donkere foto helaas.

Afbeelding
Zo zit het hok aan de ren vast.

Afbeelding
Met een schep de hele boel weer gladgemaakt, het deurtje zit helemaal niet zo hoog boven de grond dat het raar wordt voor ze, zoals je ziet.

Afbeelding
En dit past toch veel beter?

Afbeelding
En dit staat ook netter... _O-

Helaas behoorlijk donkere/raar gekleurde foto's geworden want ik ben GEEN fotograaf, maar mijn moeder dus wel en de camera-instellingen zullen wel niet op het grijze licht van buiten berekend zijn op het moment.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:39

ik ben van gemakzuchtig: dus deur gat hoger maken zodat ze meer ruimte hebben. En dan gaas maken waarmee je het hok af kan sluiten als je dat wil (hebben ze dus een kijk gat).

Maar zelf heb ik een groot hondenhok. Opening naar binnen/buiten is heel groot en het hok is zo breed en makkelijk dat ik het met de bezem of schop zo leeg kan schrapen terwijl ik zelf overeind blijf (het dag kan eraf). Ideaal!!! tweede hands vanaf marktplaats al vrij goedkoop te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:11

Ik vind dat ze iig een mooi hok hebben!
Sorry.. konijnen :))

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:19

Hmm.. ik zat te denken: misschien het stuk voor het hok betegelen... maarja, dan gaan ze daar onder graven... met de gevolgen Maar als je daar wat op kan vinden.. En dan gewoon veel zand er uit halen zodat ze het niet allemaal meer in het hok kunnen gooien.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 23:37

Het is niet echt een optie om die opening hoger te maken denk ik, dan stouwen ze hem gewoon vol met méér zand... :')

Maar voorlopig hebben ze in ieder geval weer even wat te doen.

Enige jammere vind ik dus dat het hek van de ren zo scheef is, maar ik moest het zeg maar voor het eerst in mijn leven helemaal zelf doen, en er zit ergens beton in de grond in onze tuin (vorige bewoners waren gestoooord) dus die palen konden er ook niet recht in. Balen dat ik deed!
En dan krijg je het gaas ook niet mooi strak. :(