Ik ben nog niet zo goed in het bedenken van praktische oplossingen, maar het zit zo:
Mijn konijnen zijn achterlijk verwend. Ze kunnen namelijk bijna al hun natuurlijke gedrag ook gewoon uitoefenen. Inclusief graven en bergen zand verplaatsen.
Ze hebben een ren van ongeveer 1,5 bij 2 meter, en daar zit een zandlaag op van ongeveer een halve meter diep (was me een werk hoor, die kuil graven). Daaronder zit natuurlijk netjes gaas.
Iedere keer maken ze een enorme bende van die ren! Deze maand is het echt heel erg, je stapt erin en je zakt meteen in een tunnel. Nu moet ik wegens omstandigheden (dierenartsbezoekjes) wat vaker in de ren stappen en begin ik het wel vervelend te vinden.
Goed, dat moet je maar gewoon op de koop toe nemen.
Maar sinds we in dit huis wonen (kleinere tuin, dus ook iets kleinere ren, dat geef ik toe, vroeger zaten ze op 2 bij 4 meter) stouwen ze dus elke keer de ingang van hun 2 verdiepingen tellende houten hok helemaal vol met zand. Het zand komt ook op de onderste verdieping van het hok en ik verrek elke keer zowat mijn schouder bij het weer eruit scheppen, dat spul is zwaar!
Bovendien is het kleine deurtje dat voor hun ingang zit (vroeger gebruikte ik dat om het hok af te sluiten 's nachts, maar het ding is wat roestig dus hij gaat niet meer goed dicht) dan ook volledig geblokkeerd.
Ze moeten zich helemaal a la katten "pletten" voor ze erin of eruit kunnen.
Wat ik vrij knap vind voor 8-jarige konijnen...

Maar het is ontzettend onpraktisch voor mij als eigenaar.
Ik zat al te denken om er dan misschien een stel stenen voor te leggen, maar waarschijnlijk gooien ze dan het zand gewoon daar overheen.
Wie heeft er tips of ideeën? Wie heeft er nog meer zulke idiote konijnen die het zichzelf liever moeilijk maken?
Dat doen ze hè. Is er geen mogelijkheid om het hele hok een eindje omhoog te brengen?