Hond met jeuk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Hond met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:52

Mijn hond heeft geregeld een tijdje op 1 plek jeuk. Hij bijt op die plek dan zijn huid open, het is ook verdikt warm. Heeft iemand enig idee wat het is en hoe ik het kan voorkomen?

dierenfan

Re: Hond met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:39

waar is die ene plek? Verdikt en warm kan er een abces zitten onder de huid?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:02

Op zijn flank, het is niet zo verdikt als je bij een abces zou verwachten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:03

Een hotspot?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:04

mijn hondje had in oksels jeuk en wondjes, en werd ook dik enzovoort, dat was een allergische reactie

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:04

hotspot?ik zal de dierenarts maar eens even bellen voor een afspraak en een antibiotica kuur

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:08

Ik heb even gezocht op hotspot, dat zou idd kunnen, alleen ettert het niet. Er wordt alleen antibiotica aangeraden als de hond ziek wordt. Anders goed schoonmaken en lotion erop. Die heb ik nog in huis. Maar over de oorzaken kan ik weinig vinden, behalve een vlooienbesmetting, en hij is vorige week nog ontvlooid.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:24

Ik heb de plek dik ingesmeerd met calendula en zal hem even op wat druppels drainage zetten. Het is gelukkig nog niet open, hopen dat het zo oplost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:44

Caira schreef:
Ik heb even gezocht op hotspot, dat zou idd kunnen, alleen ettert het niet. Er wordt alleen antibiotica aangeraden als de hond ziek wordt. Anders goed schoonmaken en lotion erop. Die heb ik nog in huis. Maar over de oorzaken kan ik weinig vinden, behalve een vlooienbesmetting, en hij is vorige week nog ontvlooid.

Voor een hond met een vlooienallergie is één beet genoeg.

Overigens heeft mijn Raphi een glutenallergie, en die krijgt rode oksels en liezen als hij iets eet waar gluten in zitten.

Het kan een uiting van een allergie zijn. Alleen de vraag is dan voor wat de hond allergisch is, dat kan van alles zijn.

Kan ook een abces zijn. Of een ontstoken talgklier. Er zijn gewoon best veel mogelijkheden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:48

Ja daar was ik na wat zoeken ook achter, heb dus gelijk even snoepjes gehaald waar geen varkensvlees en gluten inzitten zodat ik zeker weet dat hij niets binnenkrijgt waar hij op kan reageren.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:21

Het kan wel tot 6 weken duren voor je reactie krijgt, mocht het een voedselallergie betreffen. Daarbij weet je niet precies waar hij allergisch voor is, dus het is echt heel lastig om daarachter te komen zonder hem op een soort crash-dieet te zetten. Dat houd in: 6 wk lang alleen maar gekookte hert/konijn/andere onbekende voerdier-soort en rijst zetten (of KVV/Barf, maar er zijn maar weinig DA-en die dat aanraden), en dan kijken of het mindert. Maar dat wordt eigenlijk alleen gedaan als het heel erg is ;).
Het klinkt inderdaad als een hotspot. Het hoeft niet per se open te zijn, het kan ook net beginnen en dat je er op tijd bij bent. Dit komt door een verlaagde weerstand en soms inderdaad door een allergische reactie (door bepaalde planten gelopen, voedsel, beestjes) maar ook doordat het langer vochtig is gebleven. Ligt hij na het zwemmen misschien op die kant en droogt het daardoor minder snel? Ik heb een Golden gehad die zo af en toe een hotspot achter zijn oren had, daar bleef het lang nat. We knipten/schoren het dan zo kaal mogelijk zodat het goed op kan drogen en er frisse lucht bijkan. Een vies en pijnlijk klusje, maar het scheelt een hoop! Verder lotion erop en onze Golden heeft ook een keer of 2 aan de AB gezeten.... Sterkte en Succes!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:26

Caira schreef:
Ja daar was ik na wat zoeken ook achter, heb dus gelijk even snoepjes gehaald waar geen varkensvlees en gluten inzitten zodat ik zeker weet dat hij niets binnenkrijgt waar hij op kan reageren.

Er zijn nog veeeeeel meer dingen waar hij op kan reageren, mocht het een allergie betreffen.
En dan moet je ook kijken naar het voer dat je hem geeft.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:27

Is het niet veel makkelijker om gewoon met hem naar de dierenarts te gaan? Dan weet je het zeker wat er aan de hand is! Groetjes

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 22:30

Hij krijgt nu alleen nog smuldier vlees compleet wat schapenvet en als snack wat kipstrips, dus dan moet er weinig overblijven denk ik zo. Ik heb hem wel van de week met de tuinslang natgespoten, misschien kwam het daardoor. Hij vindt de callendula wel lekker geloof ik. Dus dat vanavond nog maar eens insmeren.

Als ik morgen geen verbetering zie ga ik zeker naar de dierenarts Emily. Maar hij heeft het na het inzalven al 2 uur met rust gelaten.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:34

Bedoelde het ook absuluut niet naar maar ik zou het zelf niet prettig vinden om in die onzekerheid te zitten wat er nou aan de hand is hihi! Goed dat de zalf helpt! Hopen dat het blijft helpen dan scheelt het wel in je portomonnee!!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 06:30

hotspot kan zich snel uitbreiden .
maak de plek kaal zodat er lucht bij kan
ik zal maar even naar een dierenarts gaan.
heeft de hond koorts?
er wordt niet alleen antobiotica gegegeven als de hond ziek wordt .
het is ook tegen het infectie gevaar .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 06:52

Plek ga ik zo knippen, ik blijk een goed middel tegen hotspot in huis te hebben: surolan. Dus dat er zo op en dan nog een laag calendula eroverheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:18

Ik denk een allergie :j