anaalklieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

anaalklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:44

Ik kijk nu regelmatig dieren op spreekuur, en zie daar toch wel regelmatig honden die last van de anaalklieren hebben en waarbij ze leeggehaald moeten worden.
Hoe merk je eigenlijk dat je hond hier last van heeft? Behalve het bekende sleetje rijden?
Want bij die van mij (10 en 13 jaar oud) is er nog nooit wat aan gedaan?

kleinvosje

Re: anaalklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:45

Als je merkt dat je hond bijvoorbeeld moeite heeft met poepen. Aan die van mij merk ik dat heel goed, die krijgt dan niet alles er goed meer uit, poept in etappes zeg maar. Ik laat ze dan ook altijd bij de jaarlijkse enting en check even uitknijpen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:48

Zeg maar de 'kussentjes' van de anus kunnen dikker zijn en het gaat ook echt niet lekker ruiken.... :P
Wij hebben het bij onze vorige hond en deze 2 ook nog nooit gedaan/laten doen.
Je kunt het ook zelf doen, maar de meeste vinden het prettiger om door de dierenarts te laten doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:49

maar het is dus niet iets wat standaard elk jaar MOET gebeuren?
Ik zit bij een zeer goed aangeschreven kliniek, en er is eigenlijk nog nooit naar gevraagt of iets?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:50

Nee hoor, het moet niet. Ze doen het vooral als je zegt dat het dier moeite heeft met poepen, het is niet iets wat je standaard doet.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:53

De hond van m'n oma heeft dit heel erg (mede door alle koekjes, brood en slechte brokken die hij krijgt) en likt de hele dag aan z'n reet :')
Bij onze honden is dit ook nog nooit gedaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:56

Absoluut niet! Heb inderdaad ook wel eens wat vernomen dat het ook met (verkeerde) voeding te maken heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:57

nouja, als ik zo eens rondlees op bokt krijgen mijn honden waardeloos voer ;)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:57

Toen onze labrador last had van zijn anaalklieren stonk hij af en toe verschrikkelijk!! Echt de stank was niet te omschrijven.. Ook moeite met poepen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:59

stef schreef:

De hond van vrienden van m'n ouders heeft nog nooit een hondenbrokje op.... At alleen wat de pot schafte... Beestje is 17 geworden en heeft nog nooit last van z'n anaalklieren gehad :D
Maar het zou kunnen, is natuurlijk net als bij mensen dat de een ergens beter tegen kan dan de ander!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:00

stef schreef:

Het is maar net hoe je honden het er op doen.
Onze krijgen 's ochtends brokken en 's avonds vlees.
De hond van mijn oma krijgt onbeperkt supermarkt brokken, brood wanneer hij wil en koekjes na het uitlaten. Hij kan er niet goed tegen en wordt veel te dik maar ze weigerd er iets aan te doen. Hij heeft namelijk 1 keer vlees gehad en ging aan de diarree. Maar dat lijkt me niet zo vreemd als ie het niet gewend is. :=

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:01

Ontsteking van de anaalzakjes zorgt voor jeuk. Dus buiten slederijden gaan honden ook regelmatig idd likken, bijten aan de staartbasis, ...

Heeft volgens mij niet perse iets met voeding te maken, maar eerder met aanleg. Anaalzakjes zijn klieren die een geurend secreet afscheiden, maar aangezien de porieën daar erg klein zijn, raken ze soms verstopt door het te dikke secreet. Als ze verstoppen gaan ze ontsteken en dan krijgt de hond er dus last van.

Verder weet ik er niet zoveel over, dit is wat ik ervan heb geleerd tijdens mijn studie :) .

Maar echt nakijken moet je het niet laten doen, mocht er zich een probleem voordoen dan laat de hond dat wel merken denk ik ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:04

Als de anaalklieren van de hond niet goed legen is dit een teken dat de ontlasting niet goed is. Door goede ontlasting worden de anaalklieren automatisch geleegd.

Slechte/verkeerde voeding is vaak een groot probleem.

Mijn reu hadt hier erg veel problemen mee totdat we eindelijk het juiste voer voor hem hadden. Sinds die 4 jaar dat we dat voeren geen anaalkleiren meer hoeven uitdrukken.

Sommige honden kunnen het zelf. Heb een teefje die dat wel eens doet. kan je vertellen dat is echt geweldig................ :r >;)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:08

Kentaro schreef:
Zeg maar de 'kussentjes' van de anus kunnen dikker zijn en het gaat ook echt niet lekker ruiken.... :P
Wij hebben het bij onze vorige hond en deze 2 ook nog nooit gedaan/laten doen.
Je kunt het ook zelf doen, maar de meeste vinden het prettiger om door de dierenarts te laten doen.

Ik ben zelf bezig met de trimopleiding en ze leren ons om absoluut zelf GEEN anaalklieren uit te knijpen en de klanten gewoon door te verwijzen naar de dierenarts. Er kan namelijk vanalles mis gaan waardoor je weer veel verder van huis bent. Verder hebben onze honden er nooit last van gehad en dus ook nooit iets na gedaan. Het onstaat door verkeerde voeding ( veel groente e.d. in brok is slecht ) maar aanleg speelt ook wel mee.
@ stef: nee dit is niet iets wat standaard elk jaar moet gebeuren alleen als ze er last van krijgen. Ze kunnen zich ook kaal bijten aan de achterkant als ze er last van hebben of inderdaad sleetje rijden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:09

Heb nog nooit wat aan de achterste van onze honden gehad...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:46

Onze hond heeft er wel af en toe last van en dan merk je inderdaad dat hij moeilijker poept en sleetje gaat rijden. Onze DA controleert hem altijd helemaal als hij zijn entingen krijgt en checkt ook standaard de anaalklieren. Die worden bij hem dus sowieso elk jaar geleegd als het nodig is en anders wanneer wij zelf merken dat hij last heeft.

Overigens een tip qua voeding van onze dierenarts: geef af en toe eens een ei met schil eromheen. Dat kan klachten voorkomen :j Die van ons doet het er tot nu toe prima op.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:49

kleinmere hondjes hebben er meer last van dan grotere en ook hebben reuen meer last dan teefjes. Sommigen gaan sleetje rijden, andere likken aan de anus, weer anderen bijten de staart kapot. Het is per hond verschillend! Mijn da kijkt altijd even als we er zijn. Geen idee of dat standaart is of dat ze het gewoon fijn vindt om te doen :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:05

zo we hebben het over anaalklieren en er ligt hier een labrador te rotten :P :D

Ik heb het nog nooit met mijn honden gehad ( heb nu 3 labjes en 1 boomer )

kennis van me heeft een engelse bulldog en die heeft het dus wel die hond stinkt ook altijd heel goor

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:41

suuzepuus schreef:
kleinmere hondjes hebben er meer last van dan grotere en ook hebben reuen meer last dan teefjes. Sommigen gaan sleetje rijden, andere likken aan de anus, weer anderen bijten de staart kapot. Het is per hond verschillend! Mijn da kijkt altijd even als we er zijn. Geen idee of dat standaart is of dat ze het gewoon fijn vindt om te doen :P

uhm dit slaat echt nergens op, het heeft niks met grootte of geslacht te maken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:45

Volgens mijn da wel! maar dat is dus niet zo?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:42

Onze hond had hier twee jaar geleden behoorlijke last van. Keertje uitdrukken door DA en een peniciline kuur waren afdoende toen. Nu heeft ze hier al verschillende weken last van. Twee keer uitgedrukt door DA en 4 penicilinekuren verder is er nog geen echte verbetering.

Dus vanmiddag maar weer erheen. De stank is idd ondraaglijk .....
Volgens DA zijn idd labs er bijna genetisch mee belast. Maar onze hond heeft er iig de eerste 10 jaar van haar leventje geen last van gehad. Ze krijgt overigens haar hele leven al hetzelfde voer: Eukanuba brokken. Op ander voer reageert ze direct met een doffe vacht.....

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:19

Ik heb sinds een paar weekjes een franse bull die ook sleetje rijdt.
Z'n ontlasting komt er wel moeilijk uit, maar is goed van dikte.
(hij schommelt/loopt op z'n teentjes-te "persen")
Nu heb ik hem ook nog geen 1x z'n achterste schoon zien maken dus zou ik ook denken dat hij zo reinigt. Ik moet toch nog terug voor de enting dus dan vraag ik het gelijk maar aan de DA.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:22

Gisteren is onze hond dus even flink "uitgeknepen" en uitgespoeld. Weer een AB kuur voor 2 weken....

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:24

Ik heb trouwens ook gelezen dat je ze operatief kan laten "verwijderen" ? (google)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:28

Waar ruikt het naar dan als die klieren zo stinken?
hond of poep?