Hondentuigjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Hondentuigjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 10:30

Aangezien ik van de halti af wil en mijn hond inmiddels goed luistert en ik hem beter aan kan
heb ik een Hurtta Y tuigje besteld, zodat ik hem in ieder geval niet aan zijn nek hang als hij dan
toch een keer trekt. Verder heb ik hier ook nog een K9 tuigje hangen, maar die is heel warm
voor hem (hij heeft het snel warm) en ligt helaas niet helemaal lekker. Ik hoop dat het hurtta
tuigje goed bevalt!

Wat voor tuigjes hebben jullie voor jullie hond?

floorsil

Re: Hondentuigjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:47

ik heb gewoon een simpel tuigje http://cdn.agradi.nl/productimages/4037252.jpg zo'n soort.
alleen dan in het blauw. bevalt mij eigenlijk wel goed. Die k 9 vind ik ook wel mooi maar erg groot.
op zich lijkt mij ook zo 1 wel fijn met een dikker borst stukje. die je nu uit gezocht hebt lijkt mij ook wel prettig maar geen ervaring mee.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:41

Ik heb hier een julius K-9 tuigje liggen. Ben er zeer tevreden over :)

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:19

Ik heb voor mijn Jack Russel en Border Collie een K9 en Mac Leather tuig.
De K9 tuig gebruik ik eigenlijk altijd. Makkelijk en snel met aandoen.. verschuiven niet.

AfbeeldingAfbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:39

heb vanalles maar ja dat heb je als een een tic heb van tuigen,riemen,halsbanden e.d.
Die K9 heb ik ook. vorige boxer vond dit tuig geweldig! Die werd gek als hij het aan mocht tijdens een wandeling. Huidige boxer vind het wel oke maar is er niet echt kapot van. Mijn kruising vind het veel te warm en sowieso in de zomer ligt het op zolder te wachten t/m de winter.

Hurtta tuig heb ik ook. En zou niets anders meer willen. Wat een geweldig spul is dat! Zit heerlijk voor de hond, is zacht, zit niet achter de voorpoten te wringen en snijden en schuift niet heen en weer. Daarnaast zit er een handvat aan wat in combi met mijn kruising exact lang genoeg is om hem even aan vast te houden. Scheelt weer een riem. Overigens ook tijdens de revalidatie van LPC operatie ideaal geweest. Geen druk op voorpoten en je kan je hond er wat mee optillen zodat zijn gewicht niet geheel op zijn voorpoten rust.
http://www.justdogit.nl/Upload/630/Hurt ... Tuigen.jpg Dat tuig heb ik dus

Rogz for dogz tuig. Zitten lekker bij de honden, ideale tuigen, goed te verstellen, schuiven wel wat maar snijden echt niet. Zeer veel variatie en is niet warm. Zijn ook prettige tuigen maar tuig met handvat is voor mij handiger (met een kleine hond is het misschien alweer anders)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:01

Ik heb voor Ollie een Hurtta tuigje, bevalt prima. Wilde bewust niet een tuig wat tussen z'n voorbenen doorgaat (zgn 'instaptuig' ) ivm de achterlijke hoeveelheid haar die Ollie op z'n borst heeft, en dat gaat schuren lijkt me als ik daar een tuig doorheen laat lopen ;) Dus zodoende hangt Ollie af en toe in zo'n tuig:

Afbeelding

En dat bevalt prima :) Vind het ook heel praktisch dat ie er niet in hoeft te stappen maar dat ik m gewoon over z'n hoofd aan kan doen :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:02

Leuk om al die honden te zien! Ik vind overigens veel honden mooier met een tuigje zonder halsband.
Mooie tuigjes ook. Als het goed is krijg ik de mijne deze week binnen dus ik ben heel benieuwd of het
gaat bevallen. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:16

zo zie je er nog minder van:

Afbeelding

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:21

ligt er helemaal aan wat voor soort hond je heb de meeste die ik nu voorbij zie komen zie ik niet graag bij een beetje hond als je begrijpt wat ik bedoel.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:56

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 19:24

Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt _blue_?
Zelf heb ik overigens een hollandse herder x jachthond met de kleuren van een mechelaar. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:29

Hier ook een fan van de K9 tuigen :D

Afbeelding

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:31

_blue_ schreef:
ligt er helemaal aan wat voor soort hond je heb de meeste die ik nu voorbij zie komen zie ik niet graag bij een beetje hond als je begrijpt wat ik bedoel.

Bedoel je dat je bang bent dat de meeste honden die echt kwaad willen uit dit soort tuigen kunnen ontsnappen? Dat is namelijk idd wel zo is mijn bevinding. De sloten zijn sterk genoeg echter bijv. bij rogz tuigen met band om nek, band om middel en band tussen schouders en tussen voorpoten onderdoor ter verbinding is moeilijker uit te ontsnappen.
Echter de tuigen die voorbij komen zijn allen van degelijke en stevige kwaliteit dus los schieten is er niet snel bij!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 19:47

Knappe hond zeg Kentaro! Staat hem erg leuk.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:52

Ik heb op ebay vanuit engeland 2 hele mooie lederen tuigjes gekocht..Ze waren maar iets van 5/6 euro maar ze zitten echt fantastisch en staan mooi en de kwaliteit is ook goed..Het nadeel is wel dat ze alleen maar kleine maatjes hebben,maar evt. willen ze ook grotere maten maken..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:55

hier een ander merk, maar het model van het hurtta tuig. zou m graag van leer willen hebben, maar die heb ik nog niet gevonden, enkel modellen waarbij ook druk op de hals komt zoals oa die HC post, of het juiste model, maar gefabriceerd voor dog/pitbull/stafford types met erg breed leer en noppen, wat ik persoonlijk niet zo vind staan bij mijn elegantere jachthondje :D

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:39

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:53

hier ook goede ervaring met K9

Afbeelding

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:14

_blue_ schreef:
dierenfan nee dat bedoel ik niet.
ik vind de getoonde tuigjes dermate dun dat ik het als naaigaren in een body van een beetje sterke stevige hond zie snijden. betere tuigen staan bij http://www.pulsardogdesign.com/nylon_tuigjes.htm of http://www.fretten.nl/halsbandenframe.html maar goed voor hetzelfde gelt is het voor een chiwawa want we weten nog steeds niet om wat voor hond het gaat

In de eerste link staan ook de K9 tuigen. Ben benieuwd wat je daar dan van vind? Want die staat hier ook meerdere malen in het topic aangegeven.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:25

k9 vidn ik rommel even verder kijken. ik heb hier een k9 tuig gehad bij mn boerboel de striemen stonden op zn barst en met een maand kon ie bij het huisvuil

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:04

Striemen bij een K9 tuig ??? Had je hem dan niet gewoon te strak staan ?
Ik heb voor mijn beide honden (beiden ca 25 kg) een K9 tuig, naar volle tevredenheid. Bij B2 (dove aussie) hangt er altijd een 20 meter sleeplijn aan, oftewel het tuig staat eigenlijk altijd op spanning rond zijn hals en borst, maar heb nog nooit problemen met striemen oid gehad, nog geen afgebroken haren zelfs !

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 02:29

Ik kon voor mijn hond ook geen geschikt tuig vinden. Ik gebruik altijd een tuig als ik met de honden ga hardlopen, dus een goede bewegingsvrijheid was echt een must! Maar vaak was de pasvorm niet goed, of het materiaal vond ik niet fijn. Ik heb nu deze voor hem gekocht: http://www.dogfysion.nl/fleece-harness-p-1399.html Echt super fijn! Het heeft 2 sluitingen, waardoor de hond dus geen poot hoeft op te tillen.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:44

Jade schreef:
hier een ander merk, maar het model van het hurtta tuig. zou m graag van leer willen hebben, maar die heb ik nog niet gevonden, enkel modellen waarbij ook druk op de hals komt

Welke ´druk´?

Een halsband of tuig is een interface en net als bij de teugels aan een hoofdstel geen rem.

Jouw opmerking over ´druk´ is de valkuil van de tuigen:
De eigenaars bedoelen het goed want ze willen de keel ontzien en stappen dan vervolgens met twee voeten in de valkuil van vergeten dat de hond simpelweg niet in het tuig moet hangen of knallen.

Hoewel het sipkettingje terecht als negatief bezien wordt heeft het wel als voordeel dat de eigenaar zich ervan bewust is dat de hond niet moet trekken en punt.
Let op: ik schrijf niet positief over de slipketting; alleen over het perceptieve effect op de mens.

Tuigen waar een olifant een boom mee kan trekken zijn imo een brevet van onvvermogen van de opvoeder.
Een 10 mm. dik rondleer als halsband moet voldoende zijn als interface. Als dat niet vriendelijk is, is er een opvoedingsprobleem.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:14

druk wanneer ze onverhoopt weg sprint omdat ze een bekende wil begroeten, wanneer ze een keer niet netjes naast me blijft lopen en wanneer ik haar bij het tuigje beetpak als ze uit de auto springt zodat ze niet vol op haar voorpoten landt.
nee, mijn hond is niet 100% gehoorzaam, denk niet dat veel eigenaren dat kunnen zeggen. maar zo zwart wit als je het nu weer impliceert is het ook niet. fijn dat je jezelf als doel hebt gesteld de onwetenden voor te lichten, maar vrij vermoeiend als het als toehoorder elke keer informatie is die al bekend is.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:22

Hier een mooi leren tuig met studs in Engeland gekocht van een zeer goede kwaliteit tuigleer.

Afbeelding

Wilde geen stoffen tuig oid ivm de sterkte en deze is helemaal verstelbaar + goed schoon te maken.