Ervaringen suikerziekte bij kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

josewoos

Ervaringen suikerziekte bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 22:19

Hallo

Met de zoekfunctie kon ik niet iets vinden wat echt specifiek over dit onderwerp gaat.
Ik zou graag willen weten of er andere bokkers zijn met een kat met suikerziekte.

Wij hebben afgelopen donderdag de kat laten onderzoeken en helaas kwam eruit dat hij suikerziekte heeft.
Best een heftige uitslag, omdat het ons leven ook op de kop zet. We moeten nu 2 keer per dag insuline spuiten.
Morgen moet ik weer terug naar de dierenarts om opnieuw zijn suiker te meten en daarop eventueel zijn dosering aanpassen.

Ik zou heel graag willen weten hoe anderen hiermee omgaan, hoe oud/jong de kat is (die van ons is 5 jaar oud), misschien loop je tegen problemen aan, of misschien juist positieve verhalen (kan ik wel gebruiken).
Oftewel misschien kunnen we elkaar ervaringen vertellen en misschien elkaar hierin helpen?

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:29

Ik heb een kat, van inmiddels 14/15 jaar oud, die inmiddels al een aantal jaren suikerziekte heeft. De insuline die je van de dierenarts krijgt (caninsuline), is niet de meest ideale. Deze werkt namelijk met grote pieken en dalen, dus als je net gespoten hebt MOET je kat eten omdat anders zijn suiker te snel zakt, en na een aantal uur verminderd de werking dusdanig dat de kat altijd een X uur per dag met een te hoge suikerspiegel rondloopt.

Mijn kat spuit ik met Lantus, deze insuline wordt bij mensen gebruikt. Het is een langwerkende insuline, die dus geen pieken geeft en zorgt voor een gelijkmatige suikerspiegel, de hele dag door. Dus als je kat een keer geen zin heeft om te eten, of bijvoorbeeld moet overgeven, is dat geen ramp.

Daarbij is voeding heel belangrijk! GEEN koolhydraten. Brokken zitten vol met koolhydraten. Deze dus zo min mogelijk geven. Liefst versvlees, maar veel katten lusten dit niet. Mijn kat krijgt bijvoorbeeld veel natvoer. Let hierbij op dat er geen granen, groenten, rijst, of plantaardige bijproducten inzitten. Sommige bevatten zelfs suiker... Voeding over meerdere porties per dag verdelen, zodat er ook daardoor minder pieken in de suikerspiegel ontstaan. Mijn kat krijg bijvoorbeeld 6 keer per etmaal te eten, dus elke 4 uur ongeveer. Voor de nacht gebruik ik hier een speciaal timerbakje voor die op gezette tijden open springt.

Als je meer wil weten, pb gerust, ik heb er veel tijd ingestoken om voor mijn kat uit te zoeken wat het beste is en deze kennis wil ik graag delen :)

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 11:41

tanec-meisje, poeh gelukkig dacht al dat ik geen reactie's zou krijgen, maar daar ben jij :)
Dankje wel!

Vanmorgen weer op controle geweest en zijn waardes zijn met de helft verbeterd. We hebben nu de dosering iets hoger gezet en vrijdag weer langs komen om te meten.

Mijn kat eet eigenlijk altijd goed. Nu natuurlijk in de gaten houden dat dit ook zo blijft. Bij ons staat er constant brok voor ze waar ze van kunnen eten.
De kat heeft buiten zijn suikerziekte helaas ook van kleins af aan maag problemen. Hij kan niet op ander voer dan hypo allergenic. Op ander voer word hij heel ziek. De da adviseerde nu ook om dit vooral te blijven geven, juist met zijn medische verleden en dan blijft zijn ontlasting ook goed en geeft hij ook niet over.

Maar goed, zoals ik dus al zei, m'n kat eet (tot nu toe) altijd goed. We moeten hem inderdaad in de gaten houden dat hij dit ook blijft doen. Als dit ook inderdaad gewoon goed blijft en de insuline die ik van de da krijg, adviseer je dan ook om over te stappen?
En krijg je die andere insuline dan ook via de da?

Spuit jij ook 2 keer per dag? En hoe reageert jouw kat erop?

Anoniem14

Re: Ervaringen suikerziekte bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:54

Kun je al zelf meten? Ik heb zo'n glucosemeter waarmee ik elke dag 2 keer meet voordat ik ga spuiten. Heel handig en zo kun je nooit fout gaan. Ik spuit idd dus ook 2keer per dag, kat geeft er niks om, is het zo gewend! Zo'n inieminie naaldje ook, dat voelt hij gewoon niet.

Die andere insuline krijg ik idd gewoon via een dierenarts! Niet elke dierenarts wil dit voorschrijven trouwens, maar er zijn er dus wel die het doen. Omdat het gewoon echt veel geschikter is dan caninsuline. Deze geeft gewoon altijd pieken, zo werkt die caninsuline nu eenmaal. En Lantus werkt dus veel lang(zam)er en geleidelijker, dat is altijd beter. Plus wat ik zei, als er dan ooit eens gekotst wordt, maakt niks uit.

Maar zelf kunnen testen is wel iets wat ik je zeker aanraad!

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:03

Nee, zelf meten doen we (nog) niet. Het is afgelopen donderdag geconstateerd, dus het is voor ons ook echt nieuw allemaal. Ik probeer me ook al in te lezen op internet :)
Ik lees ook inderdaad dat Lantus erg positief is aangeschreven, sommige katten kunnen zelfs dan op 1 keer spuiten op een dag?
Met een glucose meter, hoe weet je nou bij welke waardes je welke dosering moet geven dan?

Nu jij dit al een aantal jaren met je kat heb, kom je nog wel eens op controle of zo voor deze ziekte bij de da?

De kat van ons vind dat geprik nog niks, gelukkig kunnen we hem met eten aardig afleiden, maar ook voor ons zelf is het prikken natuurlijk heel erg wennen.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:11

Ok dat zelf meten komt dan nog wel :)

Er zijn geen vaste waardes gekoppeld aan het aantel eenheden. Het is meer een richtlijn die bij jouw kat past. Stel dat je bijvoorbeeld 3 eh geeft per spuitje waar hij constante waardes bij heeft, gebruik je de meter gewoon elke keer voor het spuiten als controle. Door allerlei invloeden kan de suikerspiegel namelijk hoger of lager zijn, hierop kun je dan het aantal eh aanpassen mocht dat nodig zijn. Dus het is vooral een controlemiddel. Mijn kat is bijvoorbeeld van 3 eh naar 1,5 eh gegaan, dit merk je gewoon gaanderweg, dat ze steeds wat lager (of hoger) zitten oid, dan kun je gaan proberen met de eh de spelen en dan kom je door het meten elke keer vanzelf uit bij een aantal eh dat voor dat moment goed is :)

Ben al jaren niet mee bij de dierenarts geweest hiervoor! Hij doet het heel goed op deze manier, en ik meet dus elke dag 2 keer zijn waardes dus ik kan het precies in de gaten houden.

Katten wennen gauw aan iets hoor, en zelf wen je er ook snel genoeg aan, ik heb al honderden keren gespoten ondertussen, kan het nog wel slapend haha

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:15

Haha nou het stelt me gerust dat jij het al slapend kan, wie weet ga ik dat ook nog eens zeggen :D

Nou ja, zoals ik al zei we zijn echt helemaal nieuw op dit gebied, 1ste prioriteit is ook om de kat weer te laten opknappen al merken we dat de insuline nu al goed aanslaat.
Het is ook de ervaring opbouwen hierin en ons goed inlezen in de ziekte, de kenmerken en de behandelingen.
Ik sta echt helemaal open voor iedereen z'n ideeën en ervaringen!
Ik zal het ook eens aan de da vragen over Lantus.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:17

Wij hebben ook een kat met suikerziekte. 2x per dag prikken doet mijn moeder in principe. We zijn er wel zo makkelijk in dat als we de kat niet te pakken krijgen het best weleens een half uurtje later kan gebeuren, en als we haar helemaal niet te pakken kunnen krijgen gebeurd het niet, en dan komt het 12 uur later wel weer. Gelukkig lijkt ze het door te hebben en komt ze regelmatig zelf al naar binnen, waar ze vroeger niet te pakken te krijgen was.
Poes wil ook regelmatig niets eten, nou, dan niet, dan vangt ze maar een muis buiten. Ze krijgt het altijd aangeboden, maar wil ze niet dan wil ze niet.

Toen mijn ouders op vakantie waren heb ik geprikt, en toen heb ik ook de tijd van het prikken een 2 uur verschoven naar een tijd die mij beter uitkwam. Het prikken zelf stelt geen drol voor.

De eerste dierenarts die we hadden werd heel panisch, altijd precies om de 12 uur prikken, afgemeten porties dieët voeding, etc etc etc. Gelukkig was de 2de wat nuchterder, want door de eerste arts had mijn moeder bijna de kat in laten slapen.

Mijn main tip: maak je er niet te druk om. Alles komt goed :)
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 03-10-11 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:21

Op het forum van de site www.suikerkatten.nl staat heel veel info, ook over Lantus! Maar wellicht ben je daar al bij terechtgekomen :)

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:24

tanec_meisje schreef:
Op het forum van de site http://www.suikerkatten.nl staat heel veel info, ook over Lantus! Maar wellicht ben je daar al bij terechtgekomen :)

Inderdaad, die had ik ook gevonden :D

Vjestagirl, bedankt voor je reactie :)

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:28

Ik dacht in eerste instantie ook: heel mijn leven op zijn kop!
Maar het valt mee, na de eerste schrik te boven zijn, loopt het allemaal wel los, zo'n suikerpoes <3

Ik spuit met Caninsuline, zit aan de veilige kant qua hoeveelheid, zodat ze niet zo snel in een hypo kan terecht komen. Het spuiten zelf is zo ongelooflijk simpel, nu heb ik ook wel een supermakkelijke kat hiervoor. Die begint al te knorren als ze de spuit ziet, want spuit = snoepje :D :Y)
Ik check een aantal malen de glucose, maar dat doe ik niet iedere dag. Dit doe ik ook zelf thuis, dus eigenlijk ga ik niet meer naar de DA, ik heb het mooi zelf in controle nu. We spuiten idd 2x per dag, 7 u en 19.00 uur en dat lukt eigenlijk altijd, alleen heel soms als het echt echt echt klem loopt en ik niemand vervangends kan vinden, dan sla ik haar 1x over. Dit gaat goed en de volgende prikbeurt pak ik weer mooi op tijd op. Maar dit durf ik pas sinds een tijdje aan. Qua voer krijgt ze speciaal te eten, ik geef de poezen hun brokjes en dan binnen 't half uur prik ik, dan weet ik zeker dat ze gegeten heeft, en mocht dit minder zijn, dan kan ik ook de hoeveelheid insuline aanpassen.

Succes in ieder geval! Mijn suikerpoes is in ieder geval super opgeknapt!

Wat Vjestagirl ook zegt: maak je niet te druk, het loopt wel los heb ik gemerkt. Zelfs bij een chaotisch huishouden als wat ik voer :D

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:10

Dankje wel Krista, ik ben ook heel benieuwd hoe jullie omgaan met vakantie's en eventuele oppas of zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:37

Ik heb er -gelukkig- geen ervaring mee,
maar als je het aan een snoepje koppelt... :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:28

josewoos schreef:
Dankje wel Krista, ik ben ook heel benieuwd hoe jullie omgaan met vakantie's en eventuele oppas of zo

Onze kat is naar opa en oma gegaan, zelfde wat ze al jaren doet. Even uitgelegd hoe het prikken gaat en voila, wij konden 3 weken weg.

Toen we het net wisten ben ik in de vakantie van mijn ouders thuis gebleven, en heb ik haar geprikt.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:59

josewoos schreef:

Nu ga ik eigenlijk nooit veel op vakantie, dus dat scheelt :D

Als ik een wedstrijd heb en mijn man niet mee is, prikt hij Okkie. Als hij wel mee is, vraag ik mijn ouders en anders heb ik nog iemand achter de hand die het insuline prikken niet eng vindt. Zij kan eventueel bij ons thuis logeren als we langer weg zijn. Ik heb nog 3 katten lopen, dus je parkeert 4 van die monsters niet even snel bij een ander.