poesje erbij, wat vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

poesje erbij, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 23:26

Al bijna 2 jaar hebben wij een onwijs lieve kat. Gwyn hebben we uit het asiel hier in de buurt, toen hij bij ons kwam wonen was hij nog jong, enkele maanden oud. Hij was al gecastreerd toen hij bij ons kwam. Gwyn is enorm knuffelig, heel gezellig, goed zindelijk, op wat kapot behang en gesneuvelde gordijnen toen hij klein was na altijd braaf, de beste huisgenoot die je kan bedenken ;)

Al een flinke tijd lijkt het ons erg leuk om er een vriendje of een vriendinnetje voor Gwyn bij te zoeken. Gwyn is niet veel alleen thuis, maar er is dus niet altijd iemand. 3 dagen in de week is hij van 9 tot 3 alleen. Het lijkt ons gezellig voor hem om een vriendje te hebben. En natuurlijk lijkt het onszelf ook erg gezellig.

We zijn toen met Gwyn er goed geholpen in het asiel, en willen ook nu weer hier gaan kijken.
Ik heb alleen nog een paar dingen waar ik over twijfel, ik hoop dat jullie me hiermee misschien kunnen helpen;

-Ons lijkt het verstandig te kiezen voor een jong poesje, omdat die wellicht minder bedreigend zijn?

-Wat is over het algemeen een betere match? Ik begreep dat 2 poezen soms niet goed gaat, Gwyn is een gecastreerde, niet dominante kater, is het dan beter voor een poesje of een katje te kijken?

-Gwyn is een hele gezellige aanhankelijke kat, hij komt vaak knuffelen en spelen, we zijn een beetje bang dat als hij straks een kattenvriendje heeft hij minder knuffelig is, is deze kans groot?

Over de hoeveelheid kattenbakken en hoe de katten bijvoorbeeld gescheiden eten te geven is veel te vinden, de antwoorden op mijn vragen hierboven zijn minder eenduidig..

Andere tips zijn uiteraard ook heel welkom!

Mindfields

Re: poesje erbij, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:29

Ik denk dat je beter kunt gaan voor een wat oudere kat, waarvan je het karakter al goed kunt zien.Bij een gecastreerde kater die niet dominant is, gaat het vaak wel goed met een nieuwe kater erbij, ik heb een aantal keer nieuwe katten erbij gekregen en dat ging met de katers altijd goed, eerste dagen wat blazen en wat tikken uitgedeeld maar altijd daarna de beste maatjes. Met poezen is dat net iets anders, heb ik ook ervaren.

Niet elke kat zit te wachten op een I JUMP ON YOU ALL DAY! kitten erbij :D

De kans bestaat inderdaad dat hij minder knuffelig zal worden, maar het hoeft niet. Ik heb beide meegemaakt.

Ik heb altijd 1 kattenbak per kat plus eentje extra staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:01

Ik ga helemaal met Mindfields mee :)
Ik denk niet dat als hij heel aanhankelijk is het zal veranderen :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:22

Hou er rekening mee dat een kat van nature eigenlijk een solitair is, en het ook helemaal verkeerd kan uitpakken als je er een kat bijneemt. Als hij nu tevreden oogt, geen stress vertoont, netjes alles op de bak doet, z'n eten met smaak eet, niks sloopt, en aanhankelijk naar jullie toe is, dan heeft je kat waarschijnlijk totaal geen behoefte aan een 'maatje' erbij.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:31

Katten zijn geen solitaire dieren, in tegendeel. Verwilderde katten leven vaak in heel grote groepen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:44

MarChak schreef:
Hou er rekening mee dat een kat van nature eigenlijk een solitair is, en het ook helemaal verkeerd kan uitpakken als je er een kat bijneemt. Als hij nu tevreden oogt, geen stress vertoont, netjes alles op de bak doet, z'n eten met smaak eet, niks sloopt, en aanhankelijk naar jullie toe is, dan heeft je kat waarschijnlijk totaal geen behoefte aan een 'maatje' erbij.

Ik ben het hier totaal mee eens! Ik zou een happy kat niet willen opzadelen met een huisgenoot er bij, soms hoor je dat ze dan naast de bak gaan, jaloers zijn, etc..
Als je toch voor een tweede wilt kijken inderdaad een niet te oude kat nemen, maar ook geen kitten hoor! Die zijn soms veel te speels en onopgevoed nog..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:39

Mindfields schreef:
Katten zijn geen solitaire dieren, in tegendeel. Verwilderde katten leven vaak in heel grote groepen.

Verwilderde katten leven ook liefst in hun eigen territorium, maar dit soort groepen ontstaan doordat ze op 1 vaste plaats worden bijgevoerd door b.v. 'kattenvrouwtjes'. Er heerst dan eerder een soort wapenstilstand, omdat het nu eenmaal de makkelijkste manier is om aan voedsel te komen (zo slim is een kat wel, geen energie verspillen aan zelf voedsel zoeken als het ook makkelijk kan).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:46

Wij gaan altijd voor de combi kattin-kater (beiden geholpen weliswaar) en oud-jong. Tot nu toe drie katten gehad, bij onze oude kater kwam een kitten (kattin) van het asiel, toen onze oude kater overleden was, kwam bij de (inmiddels ook al vrij oude) kattin een kitten (kater), opnieuw van het asiel.

Ik heb de indruk dat kittens minder bedreigend overkomen en de oude kat heeft dan meer het gevoel dat hij de situatie nog meester is. Ook zijn de meeste katten zachter in hun correcties naar kittens toe. En kattin-kater was bij ons de enige combi die werkte, onze eerste kater was namelijk niet van plan zijn huis met een andere man te delen ;)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:46

het asiel gaf ook als tip te kijken voor een rustige kitten. we hadden al een keer gebeld om advies te vragen.
als ik zoek op internet lopen de antwoorden nogal uit een, net als hier in het topic.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:53

Mijn DA gaf mij het advies om een kitten erbij te nemen en geen volwassen kat. Bij een kitten is de rangorde gelijk duidelijk.
Het ligt een beetje aan je kat of het een type is waarbij je een ander kat kan houden. Niet elke kat zal het waarderen. Maar dat kan jij alleen bepalen.
Je kan in elk geval wel verwachten dat je kat je nieuwe aanwinst geen warm onthaal zal geven. Meestal duurt het een dag of 2 met een beetje mazzel. Sommige katten zullen nooit vriendjes worden, helaas.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:57

onze kat is absoluut geen dominante kat, het is echt een allemansvriend. voor honden is hij wat bang en kijkt dan de kat uit de boom, maar katten ziet hij niet als vijanden. (scheelt denk ik ook dat hij zijn eerste levensmaanden in het asiel heeft gezeten met veel andere katten)
we denken juist dat hij het gezellig zou vinden.
bij het asiel is het gelukkig wel mogelijk een proef periode te krijgen.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:05

Ik heb zelf ook een goedzak uit het asiel, het duurde toch wel een dag voor hij zijn vriendin kon waarderen :D
Ik heb haar wel vanaf kitten maar nu zijn ze alweer 6 jaar samen en dat gaat prima.
Succes met het vinden van een kleine haarbal :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:27

Wij hebben twee oudere katten, een gecastreerde kater en een gesterriliseerde poes overigens ook broer en zus. Zij zijn altijd samen geweest.
Sinds een maand of twee hebben we, via bokt :), twee zwerfkatertjes uit België erbij. Zij waren een week of 10 oud. Het gaat zeldzaam goed.
Eerlijk gezegd had ik gen idee of de oudere katten het zouden accepteren, maar ze vinden het uitstekend. Als ik er niet voor waak dan gaan de oudere katten zelfs opzij om de jonkies uit hun voerbakje te laten eten.
Ik denk dat alles sterk afhangt van de karakters van de dieren, maar persoonlijk zou ik als ik jou was liever voor een kitten gaan als voor een volwassen kat.
Ik denk dat het niet uitmaakt of het een poes of een kater is aangezien die van jou al gecastreerd is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:39

mirim schreef:
Wij hebben twee oudere katten, een gecastreerde kater en een gesterriliseerde poes overigens ook broer en zus. Zij zijn altijd samen geweest.
Sinds een maand of twee hebben we, via bokt :), twee zwerfkatertjes uit België erbij. Zij waren een week of 10 oud. Het gaat zeldzaam goed.
Eerlijk gezegd had ik gen idee of de oudere katten het zouden accepteren, maar ze vinden het uitstekend. Als ik er niet voor waak dan gaan de oudere katten zelfs opzij om de jonkies uit hun voerbakje te laten eten.
Ik denk dat alles sterk afhangt van de karakters van de dieren, maar persoonlijk zou ik als ik jou was liever voor een kitten gaan als voor een volwassen kat.
Ik denk dat het niet uitmaakt of het een poes of een kater is aangezien die van jou al gecastreerd is.

Toch nog even hier op inpikken, onze oudste kater was ook gecastreerd, gewoon op jonge leeftijd, maar die heeft nooit andere katers (gecastreerd of niet) kunnen verdragen. Het ging zo ver dat hij op pension zelfs tussen de katinnen werd gezet, want hij hakte elk kater in de 'katerkamer' in stukjes. Hij kan hier wel een uitzondering in zijn :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:55

Ohhhh wat een mannetjesputter :D
Ik weet niet of jouw 'kater' een uitzondering is? Misschien is die van ons wel een uitzondering...die kan zelfs spelen met een kater uit de buurt. De kater wacht hem op en dan gaan ze samen aan de wandel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:07

Onze ex-kater is hetzelfde type als jij omschrijft. Lief, aanhankelijk en speels... daar is een klein poesje bijgekomen toen hij 1 jaar oud was. Hij matchte beter met poezen dan met katers (omdat we kittens hebben opgevangen voor het asiel heb ik dat kunnen uitproberen), dat was namelijk gewoon heel duidelijk.

Met allebei gaat het nog steeds prima, ze zijn nu 3 en 2 jaar oud. Samen spelen ze heerlijk, soms stoeien ze wat en ook als ze naar buiten gaan lopen ze vaak samen rond. Mijn kater is niks veranderd sinds de andere kat erbij is, hij speelt hooguit wat meer en zodoende heeft 'ie soms minder aandacht voor mij :+ maar dat vind ik niet erg.

Let er wel goed op als je er een kat/kitten bij neemt dat je aandacht genoeg hebt voor beide katten, je hoort weleens dat de kat die er al was jaloers wordt als de nieuwe kat meer aandacht krijgt.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:08

Solleke_Noah schreef:
Wij gaan altijd voor de combi kattin-kater (beiden geholpen weliswaar) en oud-jong. Tot nu toe drie katten gehad, bij onze oude kater kwam een kitten (kattin) van het asiel, toen onze oude kater overleden was, kwam bij de (inmiddels ook al vrij oude) kattin een kitten (kater), opnieuw van het asiel.

Ik heb de indruk dat kittens minder bedreigend overkomen en de oude kat heeft dan meer het gevoel dat hij de situatie nog meester is. Ook zijn de meeste katten zachter in hun correcties naar kittens toe. En kattin-kater was bij ons de enige combi die werkte, onze eerste kater was namelijk niet van plan zijn huis met een andere man te delen ;)

Ik heb een week geleden voor dezelfde keuze gestaan en toen is mij door drie dierenartsen onafhankelijk van elkaar bovenstaande geadviseerd, om dezelfde redenen. Dus zo jong mogelijk en van het andere geslacht. Ik heb bij mijn tien jaar oude kat die net zijn broertje kwijt was, een kattin van 5 maanden erbij genomen.
Het is een bijzonder en spannend proces...hoe gaat de kennismaking en vinden ze lekaar leuk. Ik vond het heel spannend hoe hij ging reageren, maar na een week vind ik het eigenlijk erg goed gaan. Al snel kwam het 'neus'stadium. Hij tolereert haar goed. Ja, er wordt nog wel wat geblazen en hij corrigeert haar als ze te druk in zijn nabijheid wordt. Zij heeft goed door hoe de verhoudingen liggen, maar laat zich niet volledig uit het veld slaan.......Maar ze komt er nu s nachts bij liggen en ze zitten samen op balkon.......In zijn algemeenheid kan het weken tot maanden duren voordat het echt helemaal gesettled is, maar ken ook verhalen van katten die na paar dagen mandje delen. Het kan ook de andere kant op...

Maar wat hierboven staat: geef de oudere kat meer dan voldoende aandacht. Laat hem merken dat hij de hoofdpoezel is en blijft.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:44

bedankt voor de tips!

aandacht is er gelukkig genoeg :) dat is ook wel een van de redenen dat we voor een poesje erbij willen kijken, zodat we s avonds alletwee iets op schoot hebben ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:27

van nature zijn katten solitair levende dieren. Idd zijn er katten die totaal geen andere kat accepteren. ER zijn katten die het wel oke vinden maar meer niet (de mijne bijv. ze leven naast elkaar maar negeren elkaar volkomen) Ook zijn er katten die onderling bemiddelen jij boven wonen/ik beneden jij buiten/ik binnen jij voorkamer/ ik achterkamer.

Echter er zijn ook zeker katten die een maatje enorm waarderen!!! In het asiel hebben we het niet heel vaak maar vorig jaar ook weer 2 katers van 1 en 3 jaar. Ze kwamen elkaar tegen in de losloop ruimte en werden onafscheidelijk in het asiel. Enorm veel samen spelen en slapen. Samen plaatsen wilde niet lukken dus toen apart. Echter binnen een week was die kat terug. Het ging totaal niet alleen en hij was dolblij de andere kater weer te zien. Toen na weken samen geplaatst en enorm gelukkig met elkaar.

Nu hebben we weer zo'n kat zitten. Die kan niet als enigste kat wonen. Deze poes van 4 jaar heeft vrede gesloten met een 2 katers van 1 jaar die elkaar ook maar sinds 2 maanden kennen. Met zijn 3en hebben ze grote lol en daarnaast heerlijk tegen elkaar slapen.
maar ja waar vind je een thuis voor 3 katten? Met elk een heel eigen verhaal. Het zou mooi zijn 2 van de 3 samen te kunnen plaatsen en de andere te plaatsen waar al een sociale kat is.

Overigens die ene poes is een poes die al 1.5!!!!!!! jaar! in het asiel zit. En waarom? Ze is mega gek op andere katten. Maar durft bij drukte zich niet aan mensen te geven. Dus ze zit achteraf en zoekt geen contact en durft als iemand contact zoekt ook niets dan wegkruipen/lopen. Echter als je alleen bent op het asiel dan komt ze knuffelen en kroelen. Wil je ze aaien dan vind ze dat doodeng. Geen idee wat ze mee heeft gemaakt.
Ben zelf helemaal weg van haar maar vol is vol thuis heel makkelijk. Echter ik hoop zo van harte dat ze binnenkort toch eens een eigen mandje krijgt. Na 1.5 jaar mag dat toch wel?