Vlooien bij konijn, what to do?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Serendipity1

Vlooien bij konijn, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:27

Goedenavond!

Controleer net mijn buitenwonende konijn... Kom ik tot de gruwelijke ontdekking dat ze last heeft van vlooien.
Is er iets dat nu ik op de zaterdagavond kan ondernemen of wordt het maandag antivlooienmiddel kopen? Heb frontline voor de hond in huis maar lees overal dat niet op het konijn gebruikt mag worden dus dat doe ik dan ook maar niet :D En welk vlooienmiddel is aan te raden?

Het andere konijn lijkt nergens last van te hebben, zij heeft ook een kortere vacht.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groetjes [naam]

Oh en... Ik heb nu zelf overal jeuk. Zeg me alsjeblieft even dat dat iets psychisch is...

LauwtjuhLevi

Re: Vlooien bij konijn, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:33

Pipetje stronghold, verkrijgbaar bij de dierenarts. Nu kan je niks ondernemen. Dus helaas tot maandag wachten. De zichtbare vlooien kan je er uit kamen met een vlooienkam. Dat scheelt ook al een stuk!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:39

Ja heb ik gedaan, kammen! Bedankt voor je antwoord!
Weet je toevallig of de kans bestaat dat ze zich nu ook in huis nestelen? Ik heb een deeltijd-hond, die momenteel bij mijn moeder is, al een paar weken... (Gescheiden ouders, hond gaat heen en weer al naar gelang wie er het meest in huis is en dus de meeste tijd voor haar heeft)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:44

Vlooien kunnen idd in je huis gaan zitten of meeliften op de hond!

Edit: een tip met het kammen, zet een bakje water neer met wat afwasmiddel erin. Als je je kam leeg tikt in dat bakje, zinken de vlooien en gaan ze dood.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:47

Ohw en ik vond dit nog (hier zijn de supermarkten open tot 22:00u )

Anti-vlooienmiddel dier: Snij een citroen in vieren en doe dit in een diepe schaal,
Giet hier kokend water over en laat het een nacht trekken en klaar is het antivlooien middel.
Doe dit in een plantenspuit en besproei uw dier hiermee, pas wel op dat het niet in de ogen komt. Een klein beetje knoflook door zijn eten, door dat dit in zijn bloed komt, vinden vlooien en teken het niet lekker meer en blijven ze weg.

Antivlooienmiddel huiskamer: Stofzuig u huis grondig, besprenkel uw vloerbedekking met een dun
laagje keukenzout, laat dit een nachtje liggen, en stofzuig dan de kamer grondig.
Al de onwelkome gasten zullen verdwijnen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:55

Wat vervelend zeg, hopelijk komen ze niet bij je in huis! Goeie tips heb je al gekregen maar aan knoflook zou ik niet beginnen. Voor zover ik weet is knoflook voor bijna alle dieren giftig en de werkzaamheid is nogal omstreden. Konijnen hebben erg gevoelige darmen, dus ik zou het zelf het risico niet waard vinden.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:16

Harstikke bedankt jongens!
Konijn zit inmiddels weer buiten, arm ding.

Is er nog iets dat ik kan doen om te zorgen dat ze niet in huis komen? Ik heb de kleren die ik aan had toen ik met het konijn bezig was in een plastic zak gestopt en dichtgeknoopt. Hond is er niet dus daar hebben ze geen gastheer aan, het enige eetbare ben ik dan... Moet ik me zorgen maken? :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:31

stronghold geven aan al je dieren en verder gaan met ademhalen en leven.

Zo doe ik het tenminste. Met vlooien vergaat de wereld niet en als je dieren het goede middel krijgen dan zijn ze gewoon weg. Heb hier vlooien gehad (2 honden, 2 katten) en heb ze behandeld en meer niet. Totaal geen last meer gehad daarna. Als je er op tijd bij ben is het geowon goed.

Echter let erop als je op vakantie gaat bijv. even je huis behandelen voordat je weg gaat. Anders kans dat je besprongen wordt zodra je thuis komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:10

Even wachten tot maandag, en zolang iedere dag even kammen :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:36

in ieder geval geen vlooienmiddel met als werkzame stof fipronol gebruiken ( zit bijv in frontline ) hiervan gaan konijnen dood.
stofzuigen is de grootste onzin, hiermee haal je mischien een enkeling weg maar lang niet alles.
vlooienlarve gaan onder je parket zitten en in hoeken waar je bijna niet kunt schoonmaken gebruik liever een omgevingsspray.