Dieren als verjaardagscadeau/stunt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Dieren als verjaardagscadeau/stunt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:22

Naar aanleiding van een topic hier op Bokt herinnerde ik me weer een discussie die ik in de klas heb gevoerd deze week.
Dat ging over het geven van een dier als cadeau/grap aan een jarige of geslaagde persoon.
In dit geval was het een varkentje wat ze hadden gegeven en dat beest werd de hele avond rondgezeuld, er werd zelfs mee gegooid, noem maar op.
Mijn standpunt was heel erg duidelijk: Welk weldenkend mens geeft er in hemelsnaam een dier cadeau en dan zeker in dit soort gevallen waarbij het eigenlijk alleen maar als stunt gebruikt wordt?
Het dier wordt er de dupe van en bovendien ben ik van mening dat een keuze voor een dier aanschaffen altijd een bewuste keuze zal moeten zijn.
Dit los van het feit dat er hier op Bokt natuurlijk mama's rondlopen die hun dochter een pony kopen, want dat is dan wel een bewuste keuze.
Het gaat hier puur om het cadeau geven van een dier bij wijze van stunt.

Hoe denken jullie hier over? Hebben jullie al eens een soortgelijk geval meegemaakt?

mysecrets

Re: Dieren als verjaardagscadeau/stunt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:26

Verschrikkelijk. Ik snap dat zelf ook niet zo goed. Waarom? Geef dan iets anders, of gebruik de persoon in kwestie als stunt. Nee ik zou dan echt ingrijpen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:28

Ja, ikzelf als klein meisje...
Ik kreeg een goudvis van een vriendinnetje van me. Ingepakt, met kom en al...
Achteraf te gek voor woorden, als ik er nu aan terug denk heb ik medelijden met dat beestje.
2 weken heeft ie t volgehouden.
Niet dat ik er niet 'goed' voor zorgde ;) . Ik schoot nogal is uit met het voer.. Of we maakte de kom verkeerd schoon...

Ik vind 't te gek voor woorden, natuurlijk zijn er uitzonderingen :j .
Maar zoals jij het beschrijft vind ik het echt niet kunnen...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:28

Nee ik snap het ook niet, walgelijk vaak :r
Vaak weten mensen er ook niks van af en dan staat dat dier ergens in een wei te staan -:(-

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:32

Ben absoluut niet voor, MITS de persoon er om gevraagd heeft en zeg maar alles in orde is voor de komst van een huisdier!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:34

absoluut fout...om een dier kado te geven.
Ook al weet je dat het persoon er een wil...hij moet het zelf kunnen uitzoeken.
Ik heb zelf twaalf jaar geleden een pony gewonnen.Ook zo een achterlijke actie.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:35

Ik heb een puppie voor mijn verjaardag gehad, maar daar was ik echt wel blij mee :j Dit was natuurlijk al wel eens ter sprake geweest, en goed doordacht.

Maar wat jij beschrijft, over zo'n varkentje, dat vind ik eigenlijk gewoon walgelijk.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:36

Heel erg fout! Ik ken iemand die een hond kado heeft gekregen.. Nou daar zat ze dus niet op te wachten, maar uiteindelijk is hij wel gebleven.

Dingen als verjaardagsspeeltje, dus dat ze er allemaal gekke dingen mee gaan doen vind ik helemaal van de zotte...

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:37

Ik snap het idd ook niet! Maar wat ik ook niet snap is dat er dus mensen zijn die een dier, zoals bijvoorbeeld dat varkentje, verkopen zonder te weten waar het terecht komt!!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:38

Ik vind trouwens ook dat er nogal wat verschil in zit in welke kwestie dat het is.
Ik herinner me net dat de vriend van mijn nichtje 2 jaar geleden een konijn cadeau heeft gedaan aan haar.
Ik ben mee geweest het beestje uitzoeken en dat was gewoon heel bescheiden. Ze wonen samen, dus hij wist wat hij zichzelf in huis haalde.
Hij wist dat zij het leuk zou vinden omdat ze het al vaak had gezegd en hij had een groot hok en allerlei benodigdheden gekocht.

Dat is een heel verschil met het cadeau geven van bijvoorbeeld een hamster aan een jarige, die wordt overhandigd door een stel schreeuwerige pubers die niet eens aan een kooitje hebben gedacht en aan de jarige, die het misschien helemaal niet leuk vindt.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:40

Roosch schreef:
Ik vind trouwens ook dat er nogal wat verschil in zit in welke kwestie dat het is.
Ik herinner me net dat de vriend van mijn nichtje 2 jaar geleden een konijn cadeau heeft gedaan aan haar.
Ik ben mee geweest het beestje uitzoeken en dat was gewoon heel bescheiden. Ze wonen samen, dus hij wist wat hij zichzelf in huis haalde.
Hij wist dat zij het leuk zou vinden omdat ze het al vaak had gezegd en hij had een groot hok en allerlei benodigdheden gekocht.

Dat is een heel verschil met het cadeau geven van bijvoorbeeld een hamster aan een jarige, die wordt overhandigd door een stel schreeuwerige pubers die niet eens aan een kooitje hebben gedacht en aan de jarige, die het misschien helemaal niet leuk vindt.

Ja dit is inderdaad een ander verhaal. Zo kan het ook best hoor, als de jarige zelf er helemaal achter staat en er goed voor gaat zorgen die ik het probleem niet? Zolang het beestje maar niet 'ingepakt' aan komt... Zou wel erg sneu zijn. :')

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:41

Ik heb ook een konijn gekregen voor mijn verjaardag. Maar we hebben wel allemaal info opgezocht enzo. We hadden ook al een hok, voer, hooi, zaagsel enzo. We hebben het 's avonds opgehaald, toen de verziete weg was, dan kunnen ze lekker in alle rust de omgeving verkennen

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:44

Een vriendin dr hamster was overleden en toen heeft ze van de vriendenclub een nieuwe gekregen voor dr verjaardag, zoiets vind ik prima. :)

Maar zoals dat in de OP, zielig gewoon :j

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:47

Ik heb zowel mijn kat, als hond, als cavia's cadeau gekregen. En dat gaat hartstikke prima, ze hebben absoluut geen naar leven oid. Dus het ligt echt helemaal aan de persoon aan wie je het geeft.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:51

Ik heb een keer een kat aan iemand cadeau gedaan :) Ze heeft haar zelf uitgezocht e.d. maar ik heb het betaald. Ze wou ook al een poos weer een kat en is er nu (5 jaar later) nog steeds heel blij mee :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:52

Als ik van vrienden een varkentje zou krijgen zou ik het grappig vinden, en hem daarna gewoon lekker in de wei zetten :+ maar op de manier die jij bedoelt vind ik het ook verschrikkelijk.

Ik ken een verhaal over een oude vrouw die haar geliefde varkentje verkocht aan wat ze dacht een goede jongen. Bleek dat ze dat beest dus op feest hadden en dat arme beest is van de trap gegooit enz. De vrouw heeft haar zware gewonde varentje toen terug genomen en hem nooooooit meer weggedaan (ze was al 75 ofzo, daarom deed ze hem weg)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:57

tja één konijn is geen konijn dus één konijn voor een verjaardag geven is al zielig voor het beestje. Verder vind ik het idd twee kanten hebben. Zouden ze mij een dier voor mijn verjaardag geven op het moment dat ik al aangegeven heb dat er een dier bij kan zou ik niet blij zijn. Ik zoek veel liever zelf uit wat er binnen komt en/of wat niet. Als ze mij een zogenaamde bon geven met: zoek in het asiel een leuke hond/kat uit dan zou ik dat geweldig vinden!!!

Verreweg de meeste dieren die voor verjaardag gegeven worden worden fout gegeven!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:01

wij hebben een haan kado gekregen toen we onze houdewarming hielden. Of dat nou een doordacht kado was weet ik niet. Maarw ij hebben het beestje 2 jaar gehad en toen naar iemand anders gebracht en een andere haan aangeschaft om ons kippenras door te fokken. in ons geval was het niet erg omdat we op ' het plattelaand ' gingen wonen. Maar bij een rijtjes huis vind ik het echt niet kunnen en zou het zelf nooit doen!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:09

Ook al van alles cadeau gekregen, kuikens, biggetjes, pony, hond, poes, schildpad, cavia's en zelf mijn zoontje een aquarium met visjes cadeau gegeven. (het ding stond al weken voor zijn verjaardag in de kamer om het water goed te krijgen. Met zijn verjaardag de visjes gekocht en er in gedaan.)
Maar goed, je moet wel weten aan wie je zoiets geeft. Mijn man was meestal de gever van deze dieren en hij zorgt zelf ook super goed voor alle dieren, beter dan mij. Hij weet dus waar hij aan begint. We hebben nu dus ook een hele veestapel. Kuikens zijn inmiddels kippen, biggetjes lopen als vrije varkens te scharrelen op 4 ha boomgaard, pony is een schat van een ding waarmee ik koets rijd. Hond is na bijna 13 jaar heen gegaan, schildpad struint lekker om de vijver heen, cavia's hebben een geweldig groot hok (20m2) en het aquarium is zo goed ontvangen dat we er een tweede bij hebben. Oja en de poezen vangen de muizen in de hooischuur en komen iedere ochtend even in huis voor een druppeltje melk. Dus als je een dier aan iemand geeft, dan moet je er wel zeker van zijn dat ze er goed voor gaan zorgen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:11

Zomaar als kadootje iemand een dier geven, laat staan de stumperd als geintje of stunt gebruiken, vind ik drie keer niks. Zelfs met de beste bedoelingen zou ik nog niet iemand zonder toestemming een dier kado doen. Ik ken wel twee gevallen waarbij een dier als verjaardagskado fungeerde, maar dat was dan op de manier die ik wel kan goedkeuren, namelijk dat er vooraf over is gesproken, het iig duidelijk is wat het dier nodig heeft en dat het feestvarken het dier zelf mocht uitkiezen. Kijk, dat is gewoon leuk, dan weet je dat het dier in goede handen terecht komt én geliefd is.
Zou het zelf ook niet leuk vinden om zomaar met een beest opgescheept te zitten. Ook al ben ik gek op bijna alles wat beweegt en zou ik, als ik de ruimte en de financien had, al een komplete boerderij op na houden. Je geeft niet alleen een dier, maar neemt dan ook extra tijd, ruimte en geld die zo'n dier kost, aan iemand en het is maar de vraag of ze daar op zitten te wachten...
Dieren als louter speeltje of stunt, daar kan ik al helemaal niet tegen. Neem dan zo'n ding uit de speelgoedwinkel, die kunnen ook krijsen en bewegen...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:16

Ik ben er ook geen voorstander van, tenzij het overlegd is met de mensen die mee in het huis van de jarige wonen (ouders, vriend,...), die akkoord zijn, en de jarige al vaak heeft laten vallen dat soort huisdier heel graag te hebben. Zo heb ik voor mijn eerste communie een konijntje gekregen, mijn zus een cavia, maar dat was met hok en alles en dat wilden we ook wel héél graag :)

Vrienden van mij hebben voor hun huwelijk twee schapen gekregen, ook als grapkadootje, alleen wel jammer dat ze de dag erna op huwelijksreis vertrokken en geen weide hadden voor de schapen :roll: Ze hebben de beesten nu na 10 jaar wel nog steeds, zijn altijd goed verzorgd, maar ze waren er toen niet echt blij mee ;)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:19

Pluizebolpum schreef:
Zomaar als kadootje iemand een dier geven, laat staan de stumperd als geintje of stunt gebruiken, vind ik drie keer niks. Zelfs met de beste bedoelingen zou ik nog niet iemand zonder toestemming een dier kado doen. Ik ken wel twee gevallen waarbij een dier als verjaardagskado fungeerde, maar dat was dan op de manier die ik wel kan goedkeuren, namelijk dat er vooraf over is gesproken, het iig duidelijk is wat het dier nodig heeft en dat het feestvarken het dier zelf mocht uitkiezen. Kijk, dat is gewoon leuk, dan weet je dat het dier in goede handen terecht komt én geliefd is.
Zou het zelf ook niet leuk vinden om zomaar met een beest opgescheept te zitten. Ook al ben ik gek op bijna alles wat beweegt en zou ik, als ik de ruimte en de financien had, al een komplete boerderij op na houden. Je geeft niet alleen een dier, maar neemt dan ook extra tijd, ruimte en geld die zo'n dier kost, aan iemand en het is maar de vraag of ze daar op zitten te wachten...
Dieren als louter speeltje of stunt, daar kan ik al helemaal niet tegen. Neem dan zo'n ding uit de speelgoedwinkel, die kunnen ook krijsen en bewegen...

Jup! Ben het helemaal eens met Pluis.
Niets meer aan toe te voegen.
Bedankt voor het typwerk, Pluis! :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:22

Een pony winnen vind ik echt zo belachelijk. Als ik een pony zou winnen zou ik toch echt een probleem hebben :+ Ik zou het graag willen, maar dat kan ik gewoon niet betalen. Leuk als mensen dan denken; "ach we kijken wel", omdat het toch een soort impuls aankoop is. Zit je 3 maanden later blut en met een pony die niemand wil hebben. En waar gaat het beestje dan heen? Tja, dan maar naar de slacht want niemand wil hem.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:27

Als cadeau voor de verhuizing twee vissen gekregen in een lange vaas. Ook zo iets achterlijks. Heb niks met vissen heb er een schurft hekel aan om die kom schoon te maken. Uiteindelijk aan iemand gegeven met een grote vijver met goudvissen erin. In de zomer er bij gezet een paar jaar geleden en begreep dat ze het nog steeds doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:31

Zo wilde het meisje waar mijn broertje verliefd op was een ratje.
Hij een ratje gekocht voor haar mocht ze dat beestje niet hebben van haar ouders.
Toen zat mijn moeder met een ratje opgescheept.
Die heb ik toen een tijd gehad.