' Goudvis wordt agressief van kleine kom '

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

' Goudvis wordt agressief van kleine kom '

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:28

UTRECHT – De aquaria en vissenkommen die veel mensen thuis hebben staan bieden te weinig ruimte en
zorgen daardoor voor onnatuurlijk agressief vissengedrag.

We hebben dit niet door omdat we de vissen niet in hun natuurlijk leefomgeving kennen.

Dit zegt Ronald Oldfield, een Amerikaanse bioloog die het gedrag van een bepaalde baarsachtige heeft bestudeerd,
van de kratermeren in Midden-Amerika waar de vis oorspronkelijk vandaan komt,
tot grote vijvers in dierentuinen en aquaria van normale huiskamerformaten.

In zijn publicatie in een wetenschapsblad voor dierenwelzijn, het Journal of Applied Animal Welfare Science,
schrijft Oldfield dat de vissen veel vaker dreigende signalen afgeven met de vinnen en charges uitvoeren naar soortgenoten wanneer ze in een aquarium zitten,
dan wanneer ze zich met een gelijke visdichtheid in een grotere ruimte bevinden.

Om te voorkomen dat gemeten agressief gedrag met voortplanting te maken zou hebben, zijn alleen jonge, nog niet geslachtsrijpe vissen onderzocht.
Daarnaast werd vissenvoer verwijderd, zodat ook dit geen bron van competitie kon zijn.

Levensgeluk

Vissenwelzijn zou volgens de bioloog door veel mensen niet belangrijk worden gevonden en daarom ook nauwelijks wetenschappelijk zijn onderzocht.

Gezien de schaal waarop vissen worden gehouden, vindt hij dat zelf onterecht. Naar schatting gaat het om vele honderden miljoenen huisdieren.

Voor aquariumbezitters heeft Oldfield nog wel een tip. Uit zijn onderzoek blijkt niet alleen een groter waterbasin te leiden tot minder agressief gedrag, ook een ‘complexere leefomgeving’ voor de vissen. In aquaria met veel verschillende schuilplekken en waterplanten zouden de baarzen meer van hun soortgenoten tolereren.

Bron : http://www.nu.nl/wetenschap/2626967/gou ... e-kom.html

Dit is even ter info voor mensen die vinden dat een goudvisje in een klein kommetje kunnen omdat ze
zich toch maar 2 seconden kunnen herinneren. :+

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:49

ON --> BB

Vjestagirl

Re: ' Goudvis wordt agressief van kleine kom '

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:50

Goed om te lezen dat er eens onderzoek naar gedaan wordt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:52

En hoe toont dat gedrag zich dan? Wat zijn de symptomen?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:00

MiniBoots schreef:
En hoe toont dat gedrag zich dan? Wat zijn de symptomen?

Gewoon even goed de tekste lezen ;)
vissen veel vaker dreigende signalen afgeven met de vinnen en charges uitvoeren naar soortgenoten wanneer ze in een aquarium zitten,
dan wanneer ze zich met een gelijke visdichtheid in een grotere ruimte bevinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:10

Een goudvis hoort niet eens in een aquarium, dus laat staan in een kom ( :r ).
Laat een goudvis lekker in een vijver zwemmen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:04

Helaas voor die agressieve goudvis ben ik daar niet erg van onder de indruk :')

Maar eh, viskommen zijn niks voor mij. Vind een groot aquarium veel mooier :j helaas geen ruimte voor, dus hier geen vissen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:51

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:55

Heb t artikel ook gelezen.
Moest toch wel even lachen over de 'aggresieve goudvis' :')
Maar, ik vind het zielig, en ben ook totaal nit voor kommen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:14

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:26

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:16

awww dit is al jarenlang bekend..... ik vind dat goudviskommen verboden moeten worden :j

niet alleen die zogenaamde agressie, maar ook de levenskwaliteit van je visje wordt er zoveel meer door verbetert.

k heb het toppunt ooit eens bij zusje van ex gezien, twee langwerpige buizen op tafel met een vis erin. en dan doodleuk vertellen dat ze elke week nieuwe moest halen, gek he?

die van mij zitten met z'n tweetjes in een middelgroot vierkant oud schildpadaquarium, met heel veel kunststof en echte waterplantjes en dus een platformpje waar niemand ze kwaad kan doen. gaan al jaaaaaren mee en zijn ook vrij ontwikkeld in hun 'taal'geworden om te laten weten wat ze willen en hoe ze zich voelen en zitten(hoe omschrijf je dat?) altijd meteen lekker bij me als ik naast het aquarium ga zitten om te lezen. en nee dat is niet voor eten, want als het volk eten wenst dan vliegen de stenen uit de bak als het niet snel genoeg gaat.

nee ik ben voor vierkante bakken en tegen kommen! en anders is het plaatje van da van hierboven terecht, wij zouden ook in staking komen en errug nare karaktertjes ontwikkelen als we de hele dag in een bolletje op een tafel moeten leven :D

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:30