ratje Elmo bij de DA (heup uit kom?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

ratje Elmo bij de DA (heup uit kom?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:20

Sinds gisteravond laat (uurtje of 10) gebruikte elmo haar linker achterpoot niet meer..
het was te laat om naar de DA te gaan dus maar even apart in een klein kooitje gezet zodat ze zo min mogelijk het pootje kon belasten mocht ie eventueel uit de kom geschoten/gebroken zijn.

vanmorgen om 8u gelijk de DA gebeld, maar we konden pas om kwart voor 4 terecht :\
Dus wij om half 4 in de auto richting de DA, en hij dacht ook aan een heup uit de kom.
Nou om een lang verhaal kort te maken:
Elmo is nu opgenomen bij de DA en ligt ongeveer nu (5u) met een roesje onder het röntgenapparaat om te kijken wat er aan de hand is.
We worden tussen half 6 en half 7 gebeld met de uitslag, en dan kunnen we haar hopelijk snel weer ophalen.

Duimen jullie mee voor mijn kleine monster?? :)

Afbeelding

edit:
terwijl ik dit aan het typen was ben ik gebeld door de DA, er was een afspraak afgezegd waardoor ie eerder met Elmo kon beginnen.

Op de foto was, gelukkig, niks (meer) te zien, hij vermoed dat de heup weer teruggeschoten is tijdens het onderzoek wat ie heeft gedaan toen Elmo onder narcose was.
Ze heeft nu weer een prikje gekregen om bij te komen, en krijgt nu ontstekingsremmende pijnstillers.
Als alles goed gaat en ze weer helemaal bij is, en ze belast het pootje weer normaal dan mogen we haar komen ophalen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:23

Jeetje dat is even schrikken! Is ze gevallen in het hok?
Hopelijk is het ook daadwerkelijk haar heup en kan ze zometeen weer volledig op haar pootje lopen.

Carr_friesje

Re: ratje Elmo bij de DA (heup uit kom?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:28

we weten niet wat er gebeurd is, ze zitten in een grote konijnenflat met gaas eromheen, en we zijn natuurlijk niet de hele dag thuis.
maar ik hoop inderdaad dat het allemaal weer goed komt.
we gaan zo uit eten omdat paps en mams vandaag 20jr getrouwd zijn. dus het kan zijn dat er wat later pas weer een update komt :)

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:30

Gelukkig zit het weer goed! :D

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:31

hmm...

Weet je zeker dat hij uit de kom was? Dikke kans dat je ratje zich gewoon vestapt heeft... Dede de mijne ook wel eens, zonder pijnstillers gewoon in hok mikken :) En dan komt alles wel goed.

Je hebt dus kans dat Elmo nog wel op 3 pootjes loopt.

neemt niet weg dat ik je zorg voor je topper geweldig vind.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:33

thnx malih :)
ja ik was bang om weer een topic te openen, omdat de vorige over 1 mijn andere ratten nogal wat discussies en commotie met zich meebracht omdat ik die niet liet opereren ivm een tumor. maar de kans op herstel is met een tumor klein, en de kans op terugkerende tumoren heel groot.
maargoed, ik hoop echt dat alles goed komt met haar.

edit: ze heeft zich denk ik niet verstapt, ze deed helemaal niks meer met het pootje en sleepte hem ook echt mee, als ik eraan zat trok ze hem ook niet terug.
en als ik haar op een glad oppervlak zette dan zag je linksachter echt een stuk bij de heup omhoog steken.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:19

hier een update..elmo is goed uit de narcose gekomen, maar heeft nog wel moeite om haar temperatuur op peil te houden, ze is inmiddels weer thuis, maar moet wel in een apart hokje met een kruik erbij om haar warm te houden.
als ze morgen nog niet beter is dan dat ze nu is moeten we weer even bellen en kunnen we extra pijnstillers voor haar krijgen.
pff, t tikt wel aan zeg. ben tot nu toe al ruim €121,- kwijt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:50

Zo wat een geld! maar goed, als dat is wat je ratje nodig hebt is dat het wel waard, althans vind ik van wel ;). Succes met haar, gebruikt ze haar pootje nu wel weer helemaal?

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:50

Kruik nu goed warm houden en gooi er ook lekker veel fleece dekens bij. Ratten zijn enorm gevoelig voor kou en zullen zichzelf niet zo snel na narcose goed warm kunnen houden. Goed dus dat de kruik er al bij ligt! Misschien een idee als ze heel koud aanvoelt om haar onder je trui tegen je borst aan te leggen. Hopelijk komt ze de nacht goed door! Ikzelf heb ook een ratje gehad die moeilijk uit de narcose kwam, duurde 2 dagen maar dat was ook helemaal goed gekomen. Ze sleept trouwens niet met haar andere achterpootje? Het is echt 1? En hoe oud is ze nu? Want als ze het bij alle bij heeft kan het ook nog wel achterhandsverlamming zijn, maar dit gebeurd vaak pas op oudere leeftijd.

En tsja, ratjes kosten nu eenmaal veel geld ;)

Edit: Wat voor narcose heeft je DA trouwens gebruikt als ik vragen mag? :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 23:44

Meis, k weet wat je bedoeld....zeker vrouwen hebben zo vaak mamatumoren dat je er bang van word. T enigen at nog wel wil helpen is galastop. Maar ook ik lied ze niet opereren aan een tumor.... Terwijl ik dat wel deed bij een baarmoeder ontsteking. Ik weet precies wat je voelt, heb er zelf max 24 gehad exclusief de opvangers..

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 07:42

@MirandaNH
ze sleept echt met maar 1 achterpootje, de andere gebruikt ze nog wel gewoon goed.
welke narcose de DA heeft gebruikt weet ik niet, ik weet wel dat het een injectie was ipv een gasnarcose.

ik ga nu weer even bij haar kijken, zometeen weer een update :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 07:58

Zo, Elmo ligt nu bij mij op schoot in een fleecedeken..
het gaat weer redelijk met haar.
ze belast haar achterpootje weer ( *\o/* ) alleen haar temp is nog wel erg laag: 35,9

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:21

Geef haar gewoon alles wat god verboden heeft, als ze het maar lekker vind.

Bambix, smeerworst euhm sonja melk. Gewoon lekkere dingen die makkelijk weg slobberen katten en honden voer(nat) ze moet goed eten dan kan ze zich goed warm houden. Mijn zieke ukkies kregen altijd een 6 gangen dinner haha

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:59

haha, nouja ze krijgen hier normaal altijd al alles wat god verboden heeft :+
als we hebben gegeten 's avonds wat gekookte, ongezouten groenten wat over is.
kaas, fruit, broodkorstjes, crackers, eigenlijk vanalles haha.
's ochtends warme brinta.

maar is het neit zo dat ze pas verteren als ze warm genoeg zijn?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:53

nou niet dat ik weet...enne...als jij niet eet krijg je het koud en voel je je niet lekker. Gewoon n prakkie geven, van mij part pleur je er druiven suiker door. als je kleine monster maar weer lekker smikkeld

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:56

ik kreeg net te horen dat mijn laatste 3 uur uitvalt, ben dus lekker vroeg thuis en ga m'n kleine monster dan weer lekker volproppen :D
haha

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:21

Succes joh! laat je weten hoe t gaat?

K weet nog dat ik nachtelang om t uur wakker werd om paolina te helpen met eten...en uit eindelijk overleed ze als nog aan een infectie die ze kreeg na dat ze was geopereerd aan een baarmoeder ontsteking...