Wat kun je doen tegen myxomatose?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat kun je doen tegen myxomatose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:00

Ik schrok toch een beetje...
Het heerst!

Maar wat kan ik doen om mijn konijnen te beschermen? :)
Ze krijgen geen inentingen, en daar gaat ook niets aan veranderen :) (We zijn nu toch al te laat)

Van google werd ik niet direct heel veel slimmer...

moonie

Re: Wat kun je doen tegen myxomatose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:03

klinkt crue maar als ze het al hebben in laten slapen bespaar je ze een hoop pijn en leed

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:04

Ik kan verhalen dat er wel konijnen met Myx zijn genezen en een soortgelijk geval heb ik hier ook wel gehad (opvangdiertje en niet zeker of het myx was) Ooit een site gezocht en het konijn dezelfde behandeling gegeven.. hij leefde hierna nog een half jaar (maargoed dit was niet zeker of het myx was.)

Vermoed je het bij een van je konijnen?
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 27-09-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:07

moonie schreef:
klinkt crue maar als ze het al hebben in laten slapen bespaar je ze een hoop pijn en leed

Sorry, ze hebben het niet :o
Maar ik wil het voorkomen :o

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:08

passieAppel schreef:
Het heerst!

Ze krijgen geen inentingen, en daar gaat ook niets aan veranderen :) (We zijn nu toch al te laat)

Ik wil alleen reageren op het dikgedrukte stukje, je bent nog niet te laat met enten! De mijne zijn pas vorige week woensdag gered.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:10

Rubiquil schreef:
passieAppel schreef:
Het heerst!

Ik wil alleen reageren op het dikgedrukte stukje, je bent nog niet te laat met enten! De mijne zijn pas vorige week woensdag gered.
Succes!

Waren ze ook ziek?

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:11

dan zou ik ze toch enten hoor hoe zo zou je te laat zijn dan mijne krijgen komende vrijdag hun half jaarlijkse prik weer

Anoniem

rabbeltje

Inenten! Anders konijn binnenhouden en vliegen, muggen en andere vliegende insecten buiten houden. En dan hard duimen dat het dier niet gestoken wordt. Niet in aanraking komen met wilde konijnen of hun sporen.... En in enten kan nu ook nog als ze geen myx hebben.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:12

Voorkomen kan echt alleen door enten!

Myx is overdraagbaar door andere konijnen (dus geen bij nemen) en door vliegen/ stekende insecten. Dus tenzij je ze steriel ergens op kan sluiten waar geen insecten kunnen komen is enten toch echt de enige preventieve maatregel.

Ik ben trouwens erg benieuwd waarom als je zo bang bent voor myx (ik heb er meerdere in de praktijk (als DA assistente) zien bezwijken, echt geen pretje) je zo tegen enten bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:15

Zilfstar schreef:
Voorkomen kan echt alleen door enten!

Myx is overdraagbaar door andere konijnen (dus geen bij nemen) en door vliegen/ stekende insecten. Dus tenzij je ze steriel ergens op kan sluiten waar geen insecten kunnen komen is enten toch echt de enige preventieve maatregel.

Ik ben trouwens erg benieuwd waarom als je zo bang bent voor myx (ik heb er meerdere in de praktijk (als DA assistente) zien bezwijken, echt geen pretje) je zo tegen enten bent.

Omdat het eens in de zoveel tijd heerst,
en omdat 60 euro pj toch nog best veel is :)
En ik hoor ook overal dat het helemaal niet altijd werkt :=

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:18

Nou het heerst NU! Dus dan zou ik nu enten.

Geloof me de kosten van behandeling etc als ze het wel krijgen wegen niet op tegen die 60 euro per jaar.
Om maar niet te spreken van de zorg om je konijnen, de pijn en het verdriet als ze wel bezwijken.
Daarbij hanteren veel artsen special tarieven op konijn-entingsdagen met korting etc.
Omdat ze de preventie zo belangrijk vinden.

Als je later een paard zou hebben, ga je deze dan ook niet enten?
En je kinderen? (ook al ben je pas 13)

Echt, je kan je dier er een enorme lijdensweg mee besparen. En bij mijn weten werkt de enting nagenoeg altijd.
En ja, er zijn uitzonderingen daarop, maar dat heb je met alles.

Trouwens: Als niemand laat enten heeft Myx veel meer kans om te gaan heersen dan als iedereen WEL ent. Want dan kan myx zich niet veder verspreiden.
Waarom heerst het bij tijd en wijlen? NU schrikt iedereen ervan en gaat enten. En volgens jaar wrs ook nog en over enkele jaren denkt iedereen: mwah valt wel mee.
Gevolg: minder entingen, minder konijnen met weerstand dus meer slachtoffers voor myx dus meer besmettingen etc.
Preventief enten werkt dus niet alleen voor nu en voor jouw konijn, maar ook voor in de toekomst en voor andere konijnen.
Zo zijn ziektes als polio etc ook in nederland bezworen en komen nu zelden voor.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:21

hebben ze geen konijnen spreek uur bij jullie dan en anders zou ik een andere da bellen hoor meschien is die goedkoper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:24

moonie schreef:
hebben ze geen konijnen spreek uur bij jullie dan en anders zou ik een andere da bellen hoor meschien is die goedkoper

:j
Heb net even gebeld :)
Daar doet 'ie aan! (dus misschien doe ik het toch...)

Maar hoe kun je het voorkomen, want ik lees overal dat konijnen die wel zijn geent het net zo goed krijgen! :?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:25

Waar lees je dat?
Ik heb in de 5 jaar dat ik in de praktijk werkte (en toen heerste het erg in Brabant) er geen een binnen gehad die het toch kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:27

Zilfstar schreef:
Waar lees je dat?
Ik heb in de 5 jaar dat ik in de praktijk werkte (en toen heerste het erg in Brabant) er geen een binnen gehad die het toch kreeg.

Hier een beetje op bokt, een beetje google...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:53

sorry hoor maar waarom die vraag terwijl je weet dat enten helpt maar je weigerd het te laten doen? Dieren houden kost geld dat weet iedereen van te voren. Mijn 6 konijnen worden niet uit voorzorg geent omdat de enting 1 maand heel goed werkt en daarna af zwakt. Echter mochten ze myx krijgen en ze zijn geent dan overleven ze het hoogst waarschijnlijk omdat ze een veel mildere vorm krijgen. Via de dierenambu, konijnenforum, dierenarts, jagers in de buurt weet ik of het heerst en waar (vooral het nijnenforum wordt het heel goed bij gehouden) en dan ent ik ze gelijk als het in de buurt is. Beter voorkomen dan genezen. Alle 6 enten kost hier 60 euro maar vind het meer dan waard!! Een ziek konijn kost meer namelijk. Mijn konijn wat laatst overleden is kostte me eerst maanden diverse keren DA en medicatie en vervolgens nog eens het inslapen maar dat weet je van te voren dat het kan gebeuren.

Verder brengen dus muggen het over. Drink water dus dagelijks verversen (daar leggen muggen eieren in) dus bak goed schoon houden. En ook de ontlasting weg halen. De mijne zitten nu op stenen maar normaal op zand en dus gaat de urine al in het zand of nu tussen de stenen weg i.p.v. dat het in een hok blijft liggen. De poep wordt dagelijks op geveegd en zo voorkom je al problemen. Net als maken dat ze niet aan de diaree gaan en dat de nijnen zelf geen ontlasting in hun vacht hebben.

Mijn tip is dus enten en idd muggen weren door wat ik al op noemde. Hier al 10 jaar nijnen in buiten gebied en ent nu 8 jaar. De eerste 2 jaar dat ik niet ente 2 doden gehad van de 2 en daarna nooit meer 1 door Myx of VHS. (eerst ente ik niet omdat ik nog geen rijbewijs had en dus niet weg kon naar de DA verderop met mijn nijnen (30 km op fietrs met nijnen gaat niet echt) en mijn ouders het niet wilden hebben. Na die 2 nijnen heb ik dus ook 2 jaar geen nijnen gehad omdat ik het niet nog eens wilde meemaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:14

dierenfan schreef:
sorry hoor maar waarom die vraag terwijl je weet dat enten helpt maar je weigerd het te laten doen? Dieren houden kost geld dat weet iedereen van te voren. Mijn 6 konijnen worden niet uit voorzorg geent omdat de enting 1 maand heel goed werkt en daarna af zwakt. Echter mochten ze myx krijgen en ze zijn geent dan overleven ze het hoogst waarschijnlijk omdat ze een veel mildere vorm krijgen. Via de dierenambu, konijnenforum, dierenarts, jagers in de buurt weet ik of het heerst en waar (vooral het nijnenforum wordt het heel goed bij gehouden) en dan ent ik ze gelijk als het in de buurt is. Beter voorkomen dan genezen. Alle 6 enten kost hier 60 euro maar vind het meer dan waard!! Een ziek konijn kost meer namelijk. Mijn konijn wat laatst overleden is kostte me eerst maanden diverse keren DA en medicatie en vervolgens nog eens het inslapen maar dat weet je van te voren dat het kan gebeuren.

Verder brengen dus muggen het over. Drink water dus dagelijks verversen (daar leggen muggen eieren in) dus bak goed schoon houden. En ook de ontlasting weg halen. De mijne zitten nu op stenen maar normaal op zand en dus gaat de urine al in het zand of nu tussen de stenen weg i.p.v. dat het in een hok blijft liggen. De poep wordt dagelijks op geveegd en zo voorkom je al problemen. Net als maken dat ze niet aan de diaree gaan en dat de nijnen zelf geen ontlasting in hun vacht hebben.

Mijn tip is dus enten en idd muggen weren door wat ik al op noemde. Hier al 10 jaar nijnen in buiten gebied en ent nu 8 jaar. De eerste 2 jaar dat ik niet ente 2 doden gehad van de 2 en daarna nooit meer 1 door Myx of VHS. (eerst ente ik niet omdat ik nog geen rijbewijs had en dus niet weg kon naar de DA verderop met mijn nijnen (30 km op fietrs met nijnen gaat niet echt) en mijn ouders het niet wilden hebben. Na die 2 nijnen heb ik dus ook 2 jaar geen nijnen gehad omdat ik het niet nog eens wilde meemaken.

Bedankt voor de reactie :)
En ja, dat weet ik ;) Ik vind het zelf ook niet helemaal nodig :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:20

offtopic en misschien ook niet: hier izjn toch dierenartsassistenten aanwezig op het forum? MOchten die dit lezen: een hond kan je titeren of die bepaalde entstoffen nog voldoend in zijn lichaam heeft zodat die nog werken tegen een ziekte en het dier niet nog eens geent hoeft te worden in het komende jaar.

Kan dit bij konijnen ook? Ik verwacht namelijk een bepaalde resistentie op een gegeven moment maar geen enkele DA wil me hier in geloven en mijn eigen dieren zijn me veel te dierbaar om het te willen bewijzen.

Dit omdat mijn overburen 2 nijnen hadden die samne zaten. 1 was geent door vorige eigenaar en andere niet. die ene is maar 1x geent. Na 5 jaar kreeg het niet geente konijn myx en was zo dood gelukkig (geholpen) wel 100% zeker myx. Echter het andere konijn wat er altijd mee samen heeft gezeten heeft nooit ook maar 1 teken vertoond en is van ouderdom gestorven. Toeval? Kan bijna niet gezien het oz enorm besmettelijk is. Dus toch resistent?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:50

Ik ben door mijn werk ook bekend met Myxo en het enige wat helpt is enten en dan elk half jaar. Ik heb 7 konijnen en die worden netjes geeent. Ik ben als eigenaar verplicht ze te beschermen tegen zoiets. (mijn mening). Hier heerst ook Myxo en woon ook nog eens buitenaf en door te eten heb ik zelf nog nooit geen myxo gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:03

De konijnen hebben nu écht niet een afgedekt hek hoor! O:)
En zeeeker niet mijn moeders dure kussens!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:23

Als je je konijnen niet wilt laten enten moet je geen konijnen nemen.. Grote kans dat ze het krijgen, het heerst enorm. Hier worden ze ook tweemaal per jaar ge-ent. Is duur maar ík wil dieren dus ik zorg er ook zo goed mogelijk voor.