Het heerst!
Maar wat kan ik doen om mijn konijnen te beschermen?

Ze krijgen geen inentingen, en daar gaat ook niets aan veranderen
(We zijn nu toch al te laat)Van google werd ik niet direct heel veel slimmer...
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

(We zijn nu toch al te laat)passieAppel schreef:Ik schrok toch een beetje...
Het heerst!
Ze krijgen geen inentingen, en daar gaat ook niets aan veranderen(We zijn nu toch al te laat)
Van google werd ik niet direct heel veel slimmer...
Rubiquil schreef:passieAppel schreef:Ik schrok toch een beetje...
Het heerst!
Ze krijgen geen inentingen, en daar gaat ook niets aan veranderen(We zijn nu toch al te laat)
Van google werd ik niet direct heel veel slimmer...
Ik wil alleen reageren op het dikgedrukte stukje, je bent nog niet te laat met enten! De mijne zijn pas vorige week woensdag gered.
Succes!
Zilfstar schreef:Voorkomen kan echt alleen door enten!
Myx is overdraagbaar door andere konijnen (dus geen bij nemen) en door vliegen/ stekende insecten. Dus tenzij je ze steriel ergens op kan sluiten waar geen insecten kunnen komen is enten toch echt de enige preventieve maatregel.
Ik ben trouwens erg benieuwd waarom als je zo bang bent voor myx (ik heb er meerdere in de praktijk (als DA assistente) zien bezwijken, echt geen pretje) je zo tegen enten bent.

moonie schreef:hebben ze geen konijnen spreek uur bij jullie dan en anders zou ik een andere da bellen hoor meschien is die goedkoper

dierenfan schreef:sorry hoor maar waarom die vraag terwijl je weet dat enten helpt maar je weigerd het te laten doen? Dieren houden kost geld dat weet iedereen van te voren. Mijn 6 konijnen worden niet uit voorzorg geent omdat de enting 1 maand heel goed werkt en daarna af zwakt. Echter mochten ze myx krijgen en ze zijn geent dan overleven ze het hoogst waarschijnlijk omdat ze een veel mildere vorm krijgen. Via de dierenambu, konijnenforum, dierenarts, jagers in de buurt weet ik of het heerst en waar (vooral het nijnenforum wordt het heel goed bij gehouden) en dan ent ik ze gelijk als het in de buurt is. Beter voorkomen dan genezen. Alle 6 enten kost hier 60 euro maar vind het meer dan waard!! Een ziek konijn kost meer namelijk. Mijn konijn wat laatst overleden is kostte me eerst maanden diverse keren DA en medicatie en vervolgens nog eens het inslapen maar dat weet je van te voren dat het kan gebeuren.
Verder brengen dus muggen het over. Drink water dus dagelijks verversen (daar leggen muggen eieren in) dus bak goed schoon houden. En ook de ontlasting weg halen. De mijne zitten nu op stenen maar normaal op zand en dus gaat de urine al in het zand of nu tussen de stenen weg i.p.v. dat het in een hok blijft liggen. De poep wordt dagelijks op geveegd en zo voorkom je al problemen. Net als maken dat ze niet aan de diaree gaan en dat de nijnen zelf geen ontlasting in hun vacht hebben.
Mijn tip is dus enten en idd muggen weren door wat ik al op noemde. Hier al 10 jaar nijnen in buiten gebied en ent nu 8 jaar. De eerste 2 jaar dat ik niet ente 2 doden gehad van de 2 en daarna nooit meer 1 door Myx of VHS. (eerst ente ik niet omdat ik nog geen rijbewijs had en dus niet weg kon naar de DA verderop met mijn nijnen (30 km op fietrs met nijnen gaat niet echt) en mijn ouders het niet wilden hebben. Na die 2 nijnen heb ik dus ook 2 jaar geen nijnen gehad omdat ik het niet nog eens wilde meemaken.

Ik vind het zelf ook niet helemaal nodig