Konijn hoeft bijna geen brok.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Konijn hoeft bijna geen brok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:09

:wave:

Ik heb nu ruim een week een nieuw konijn. Hij is van januari en kreeg op zijn vorige adres onbeperkt brok.
Toen hij bij mij kwam at hij vrij slecht. Brok at hij bijna niet, alleen hooi ging er heel erg goed in. Groente eet hij ook amper, rozijntjes interesseren hem niets terwijl ik juist konijnen gewend ben die álles doen voor een rozijntje.
Hij eet wel brok, alleen heel erg weinig. Hetgene waar mijn voedsters 5 minuten over doen doet hij 2 dagen mee. Het is niet zo dat hij mijn brok niet lekker vind want zijn eigen brok eet hij ook niet echt goed.

Groente en brok gaan er dus nauwelijks in.
Hooi eet hij wel erg goed. Ik heb ook van die konijnensnoepjes, daar is hij ook niet gretig op, hij eet er alleen de oranje versie van. (ik weet dat konijnensnoepjes slecht zijn, maar ik wilde alleen even kijken of hij deze wel at) Wilgenblad gaat er prima in.
Hij is vorige week gecastereerd, ik dacht eerst dat het aan de hormonen lag en dat hij dus meer interesse in de vrouwen had dan in het voer maar nu eet hij nog steeds nauwelijks brok. Tanden zijn prima in orde.

Kan het kwaad dat een konijn heel weinig biks eet? Ik weet dat hooi de hoofdvoeding is, heeft een konijn voldoende aan (bijv) 5 biksjes op een dag? (volgens mij eet hij niet heel erg veel meer. :P)

edit; ik heb gewone basisbiks voor konijnen. Niet gemengd dus. Science Selective hoeft hij ook niet.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:14

Nee, het kan geen kwaad. In je OP schreef je dat hij op z'n vorige adres onbeperkt brok kreeg, ik neem aan dat hij dit dan ook slecht at. Ook schreef je dat zijn tanden prima zijn, heeft de da dit bekeken en verteld?
Mijn konijn krijgt maar een paar brokjes 'sochtends en hetzelfde in de avond. Verder hooi, hooi en nog eens hooi van goede kwaliteit en wat kruiden erbij.

Captain

Re: Konijn hoeft bijna geen brok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:16

Ja, die brok at hij ook niet goed. Dacht eerst dat hij gewoon 'volgevrete' was en daarom slecht at maar als ik 's morgens en 's avonds wat geef hoeft hij nog steeds bijna niets.
Klopt, tanden zijn in orde! :j

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:19

Ik zou het wel in de gaten houden, wanneer hij specifiek de harde dingen laat liggen zoals brokjes, harde snoepjes en harde groenten. Eet hij ook geen andijvie blad?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:20

Andijvieblad nog niet geprobeerd. Wortelloof hoeft hij iig niet.. :n
edit: harde konijnensnoepjes eet hij wel, maar niet direct. Als ik het in zijn bakje leg laat hij het eerst liggen en als ik dan later kom kijken is het op..
Laatst bijgewerkt door Captain op 27-09-11 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:21

Konijnen hebben op zich geen apart voer nodig zolang ze onbeperk hooi kunnen eten de rest is alleen aanvulling, ik zou dan eerder wat groente geven als brok of ander knaagdiervoer.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:24

Ik zou me er niet druk om maken, als hij zijn hooi goed eet en hij energiek oogt. Wat ik wel eens doe is wat groenten raspen. Een klein worteltje en wat komkommer flinterdun maken en door zijn hooi mengen. Probeer dat eens, succes :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:27

Ja, hij zit vol energie. Wil graag naar de dames toe. :')
Dat is een goed plan, dank je wel! Ga ik proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:53

Ik denk dat het geen kwaad kan :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:57

Is hij gecastreerd? dan zou ik hem lekker bij de vrouwen zetten (3 weken na castratie) en zijn tanden zijn die door de DA gecontroleerd? Immers de voortanden kunnen goed in orde zijn maar als ik je verhaal zo lees kan het heel goed zijn dat zijn kiezen niet in orde zijn. Het komt regelmatig voor dat de voortanden wel goed zijn maar dat er haken op de kiezen groeien. Dat is ook heel pijnlijk en voor een normaal mens vaak niet te ontdekken (mijn DA doet het in elk geval met een extra kijker nijnen vinden dit ook echt niet prettig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:09

Ja, vorige week dus hij moet nog 2 weken wachten. :P
Ja, achterste ook in orde, kon mooi onder narcose. :P

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:15

Als ze haken hebben, stoppen ze vaak juist eerst met hooi eten etc. (spreek uit ervaring, heb 3 konijnen gehad die iedere 2 maanden naar de da moesten voor tandjes bij te slijpen)

Opzich zou ik me niet al te druk maken. Een konijn heeft geen brok nodig, je zegt dat hij hooi wel goed eet, dit is veel belangrijker dan de brokjes. Zorg gewoon dat hij constant hooi heeft om te knabbelen. Geef je hem een volle bak brokken, of geef je hem netjes een afgewogen hoeveelheid brokjes? Dat kan ook nog wel eens schelen :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:17

Hij kreeg dus eerst onbeperkt voer maar toen hij zo slecht at ben ik elke keer porties gaan geven. (mijn andere konijnen krijgen ook alleen 's morgens en 's avonds maar omdat hij nog jong was wilde ik eerst nog even onbeperkt geven)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:23

Het is zo, dat een konijn 25 gram brokjes per kilo lichaamsgewicht mag krijgen. Ze hoeven maar 1 portie per dag, brokjes is een aanvulling en absoluut geen hoofdvoer. Misschien scheelt het als je het konijntje maar 1 keer per dag brokjes aanbiedt, als hij het dan niet opeet, maakt niet uit, dan heeft hij gewoon geen honger. Hou wel in de gaten dat hij goed hooi blijft eten en probeer toch verschillende groentes uit, die zijn namelijk wel belangrijk voor ze! :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:33

heb zelf geen (gelukkig!!! en afkloppen maar) ervaring met nijnen met gebitsproblemen en wat er veranderd aan eetgedrag. Weet alleen dat veel mensen vergeten dat nijnen ook kiezen hebben.

Super dat in elk geval dat goed gecontroleerd is en dat hij geholpen is. Zou dan nu idd maar gewoon groenvoeding geven en klein snijden. En dan langzaam steeds grotere stukken geven zodat hij leert om dat ook te gaan eten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:00

Even een upje, hij heeft de laatste 2 dagen netjes zijn bakje leeggegeten! *\o/*

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 00:04

netjes!
verder is hooi veel belangrijker als brokjes maar fijn dat hij het nu allebei eet.