cavia paradise, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

cavia paradise, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:18

jaja, over enkele weken ga ik verhuizen, en krijgen we een huisje met een mooie grote achtertuin.
Nu is het al jarenlang een diepe wens om een mooie caviatuin aan te leggen.
dus een mooi groot buitenhok en een aangrenzende ren waar ze zomers lekker kunnen spelen en leven, en naar eigen wens in en uit kunnen lopen :j

op dit moment in het bezit van 2 cavia heren die er als eerste in zullen gaan. maar ja.. ik heb geen ervaringen met de wensen en do's en dont's van zo'n buiten verblijf, en wil toch wel graag dat Bacon & Eggs wat langer blijven leven straks buiten :=

het idee:
we hebben al supermooie hardhouten planken voor het buitenhok zelf. deze komt wel op een lichte verhoging zodat er een boven en onderkant is, met een schuine niet de stijle brede plank zodat ze omhoog en omlaag kunnen.

de ren zelf zal een soort weitje worden gemaakt van latten met daartussen klein gaas. het hok staat gewoon in dit weitje.

de voornamelijke vragen zijn;

}:0 hoe diep zal het gaas en de planken de grond in moeten? ( geen idee of cavia's kunnen graven :+ )
}:0 moeten we ook gaas op de grond doen en hier een laag aarde en gras overheen gooien, of kunnen we volstaan met alleen de omheining?
}:0 wat kan ik nog meer erin maken om het voor de caafjes leuk te maken? ideetjes waren hangmatten en buizen, en eventueel een een plank aan de zijkant waar ze onder kunnen " vluchten"

ideen en voorbeelden zijn onwijs welkom, alle hulp is perfect, want vriendlief kan eigenlijk alles wel maken :Y)

XoNo

Re: cavia paradise, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:21

Ik heb nog nooit cavia's zien graven :D Ik zou dus geen gaas aan de onderkant doen of de grond in. Gewoon eromheen. Als cavia's uit de wind zitten en kunnen vreten, is het prima :D Je kan wat buisjes maken (pvc buizen bv) e.d.

Wel leuk trouwens! Ik wil sowieso wel een fotootje zien als je klaar bent :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:22

Houd er rekening mee dat cavia's geen ondervacht hebben en zich dus bijna niet zelf warm kunnen houde 's winters!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:25

cavia's graven niet dus gaas op de grond of in de grond is niet nodig

zorg dat ze goed van de grond af kunnen slapen want s'winters is het erg koud voor ze
ik zou kijken of je er nog wat bij kunt zetten, hoe meer hoe warmer voor ze al moet je ook uitkijken dat ze geen ruzie gaan maken

cavia's klimmen/springen ook niet dus heel hoog hoef je het gaas voor de cavia's niet te maken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:33

Vjestagirl schreef:
Houd er rekening mee dat cavia's geen ondervacht hebben en zich dus bijna niet zelf warm kunnen houde 's winters!

zoals in m'n bericht staat, gaat het om de zomerperiode :j

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:00

De cavia's zullen er niet springend of gravend vandoor gaan,maar er zijn zat beesten die graag cavia jagen(honden,katten,vogels...),dus ik zou het toch maar goed dicht maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:50

Cavia's graven niet :)
Verder zijn de tips al gegeven :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:52

Wat wij destijds gedaan hebben is de tuin uitgegraven (ca 40cm), daar grindtegels in gelegt, vervolgens weer grond erop en gras gezaait. Op die manier konden ze er iig van onder niet uit.
Ren van boven goed dicht maken. Wij hebben helaas, zeer regelmatig een wezel op bezoek gehad en dat heeft me meerdere cavia's gekost

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 19:01

serieus? jeetje... ik heb echt totaal geen rekening gehouden met eventuele roofdieren :n

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:27

wow geweldig leuk klinkt dit zeg!!! Graag veel foto's als het af is haha. Succes met uitdenken! Doe het beter dan dat ik gedaan heb. Ga zeer binnenkort mijn 4de ren afbreken die wel beviel maar omheining van hout gaat rotten..... mijn nijnen zitten al in een noodren en heb alle dingen die me niet bevielen op papier gezet dus hopelijk komt nu de prefecte ren te staan. Echter heb ik het voor konijnen en gezien cavia's anders is.... Maar wel dus 1 tip. Hout gaat rotten en wil je hebben dat het vele jaren mee gaat, stabiel blijft EN kinderen kan verdragen die er graag tegen gaan hangen neem dan geen houten omheining.

Verder zou ik een cavia forum op zoeken. Daar is vast veel ervaring met rennen maken en alle dingen die je tegen gaat komen.

Succes!!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:35

http://www.nhdp.nl/caviaforum3/ -> caviaforum :)

Leuk idee! Ik wil later ook zoiets, heb er al vaak aan zitten denken. Goed afsluiten voor roofdieren en zorgen dat de caven ook een schuilplaats hebben waar ze warm zitten, aangezien de zomer nog steeds niet altijd even warm is hier! Cavia's kunnen echter ook niet goed tegen teveel hitte, dus ze moeten ook uti de schaduw kunnen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:23

Ze moeten idd schaduw hebben en iets voor de roofdieren is ook handig ja x3 En graven kunnen cavia's niet zover ik weet.
Het gaas zal niet zo hoog hoeven, cavia's springen over het algemeen niet(hoog). Maar wij hebben zo'n caviarennetje die je zo even neer kan zetten weet je wel. Zo een: http://www.huisdierspeciaalzaak.nl/thumbnail.php?file=artikelfotos/artikel908_4b23a5d8c1c2e.JPG&breedte=230&hoogte=172
Nou daar kwam meneer gewoon bijna overheen.. Hij sprong en pakte daarbij met zijn voorvoetjes de bovenrand van het hekje en hing er zo aan :+ Die kunnen we er dus niet alleen in laten haha. Maar dit ding is erg laag dus als het wat hoger is dan dit moet het geen probleem zijn denk ik. Mijn twee dames komen er met geen mogelijkheid overheen haha. Ik denk ook dat jonge cavia's meer(/hoger?) springen dan oudere.

Dit hekje is trouwens 23cm hoog lees ik op die site haha

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:50

Aurelia schreef:
Ze moeten idd schaduw hebben en iets voor de roofdieren is ook handig ja x3 En graven kunnen cavia's niet zover ik weet.
Het gaas zal niet zo hoog hoeven, cavia's springen over het algemeen niet(hoog). Maar wij hebben zo'n caviarennetje die je zo even neer kan zetten weet je wel. Zo een: http://www.huisdierspeciaalzaak.nl/thumbnail.php?file=artikelfotos/artikel908_4b23a5d8c1c2e.JPG&breedte=230&hoogte=172
Nou daar kwam meneer gewoon bijna overheen.. Hij sprong en pakte daarbij met zijn voorvoetjes de bovenrand van het hekje en hing er zo aan :+ Die kunnen we er dus niet alleen in laten haha. Maar dit ding is erg laag dus als het wat hoger is dan dit moet het geen probleem zijn denk ik. Mijn twee dames komen er met geen mogelijkheid overheen haha. Ik denk ook dat jonge cavia's meer(/hoger?) springen dan oudere.

Dit hekje is trouwens 23cm hoog lees ik op die site haha

Die van mij springen daar probleemloos overheen. Ik zie ze in de kooi ook vaak zat huppen en springen , en als ze in het hok zitten vinden ze niets leuker dan huisje op en huisje af, rondje rennen, trappetje op trappetje af, dus lekker actief, geef ze veel mogenlijkheid om actief te zijn!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 23:19

het uitgangspunt is wel dat ze er dag en nacht in gaan wekenlang, dus denk wel dat als ik dit zo hoor, dat er op de ren zelf een dak van gaas gaat komen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:42

Kou kunnen ze overigens wel tegen, je moet alleen opletten dat ze niet op de tocht staan als ze bijv in een nachthok gaan. Die van mij kwamen zelfs met sneeuw gewoon buiten (hadden wel zelf de keuze, konden een verwarmde schuur in)

Op de ren een dak van gaas... hmmz... wel heel goed aan laten sluiten dan, een wezel heeft maar 2cm nodig en hij wurmt zich er zo doorheen.
Ik weet niet of je erg landelijk woont of juist in de stad? Dat scheelt ook natuurlijk

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 15:18

we wonen bijna in het centrum van Enschede straks :j

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:45

Gaas moet je wel doen op de grond maar dan tegen roofdieren.
De vos leeft voortaan het liefst midden in de stad en wat denk je van honden.
Een kennis dacht dat geen hond bij haar in de tuin kon ,maar toch wel...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:51

Een roofdier komt niet alleen via de grond Liesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:58

stef schreef:
Een roofdier komt niet alleen via de grond Liesje

:j
Zelfs een kauwtje is bij ons uit zijn kooi gehaald... |(

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:34

Lowara schreef:
we wonen bijna in het centrum van Enschede straks :j

Katten kunnen ook geinteresseerd zijn ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:14

mijn ervaring is dat katten de grotere cavia's niks doen
hier lopen nu 2 mannetjes vrij rond en vroeger had ik er ook eentje los in de tuin, geen kat die er aan kwam
cavia's zijn te groot, te rustig om leuk achteraan te jagen en ik vermoed dat ze lelijk bijten als het nodig is }>

verder heb ik een hond die ieder konijn pakt die hij pakken kan, tamme zijn dus altijd de klos , maar de cavia's vind hij niks aan

ik heb geen idee wat roofdieren doen met cavia's maar ik heb hier alleen s'nachts last van roofvogels en als de kuikens jong zijn en veel piepen(die zitten dan ook onder een net)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 11:09

over katten maak ik mij niet zoveel zorgen :+
heb er zelf jarenlang 2 gehad, en die konden altijd bij de caafjes zonder ze iets te doen. ( check foto :j )
ook heb ik m'n hele jeugd op de boerderij gewoond, en alle katten die daar ooit rondliepen, hebben nog nooit de kippen, kuikentjes of cavia's iets gedaan

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:57

Een kennis had een heel buizenstelsel in een "berg" gemaakt en daar gras op gezaaid. Vonden ze gaaf joh, en rennen door die buizen heen, lol dat ze hadden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:00

dat ken ik ook maar dan voor konijnen, zal in de winter best warm zijn, alleen, hoe maak je zoiets schoon?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:02

spatter schreef:
dat ken ik ook maar dan voor konijnen, zal in de winter best warm zijn, alleen, hoe maak je zoiets schoon?

Soort van pijperagers ofzo :? weet niet, als je de buizen niet enorm lang maakt zou dat kunnen