Nieuwe ratjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Nieuwe ratjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:05

Na een half jaar geleden besloten te hebben dat ik ratjes wilde,
zijn die er toen ook gekomen.
Na een half jaartje vindt ik toch dat ze toe zijn aan een nieuwe kooi.
Nou na een dagje marktplaats kijken, vandaag net een nieuwe kooi gekocht!
een hele grote van 60x60x170! ook fijn voor de wat oudere ratjes.
Ben er echt heel blij mee, maar ik vondt 2 ratjes toch wel heel zielig in zo'n grote kooi.
Nou hadden mijn ouders eerst altijd zoiets van bah bah ratjes,
maar nu is het hele gezin gek op ze en iedereen speelt en knuffelt met ze!
Dus mijn ouders vinden het geen probleem nog een paarn ratjes bij.
Maar wat kan ik nu het beste doen?? ik heb 2 rattendames die niet meer doen dan wat stoeien en verder heel lief zijn maar wel heeel erg druk zijn! ze rennen de hele dag rond,
dagen alles en iedereen uit, zijn nergens bang voor!
Maar hoe zou dat gaan als ik nu nieuwe ratjes ga kopen?
oe zit dat? gaat het meestal goed of gaat het vaak niet?

groetjes Anne

Laptopmuis

Re: Nieuwe ratjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:38

Op school hebben we ook een heel aantal ratten, sinds dit jaar is het een beetje ingekrompen (omdat de opleiding dier gaat verdwijnen).
Hier zaten heel veel vrouwtjes bij elkaar in een kooi, denk dus niet dat er echt problemen gaan komen.

Een probleem hier op school is wel dat heel veel ratten tumors hebben. Dus ik zou de nieuwe ratjes goed controleren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:41

Ik zou wel ratten kopen bij een goede fokker of opvang weg. Deze zijn vaak al gewend aan introducties bij nieuwe ratten. :) Meestal gaat het goed hoor. Op neutraal terrein kennis laten maken en kleine huisjes waar ze vast in kunnen zitten eruit halen. Kooi goed schoonmaken. Eerst de nieuwe erin zodat ze alvast kunnen verkennen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:42

Ik krijg een pleegratje van een bokker hier!
een gecastereerd mannetje!
hoop dat het goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:57

Wat leuk! :)
Ik denk dat je het beste er vrouwtjes bij kunt zetten :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:25

Nee hoor, een gecastreerd mannetje kan ook prima. Hartstikke leuk zo'n dikke worst tussen die smalle vrouwtjes. :D

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:54

Castraten gaat over het algemeen super met dames! Zal vast goedkomen. Zal ze wel eerst laten wennen op neutraal gebied en daarna niet meteen in de grote kooi stoppen. Eerst klein en dan zo uitbreiden. Ook niet meteen huisjes geven etc want daar kunnen ze ruzies om krijgen, laat ze eerst maar lekker in een kale kooi zitten en als alles goed gaat en blijft gaan kan je iedere dag ze een beetje meer speeltjes/hangmatjes etc terug geven. :) Leuk joh een castraat erbij! :D Mocht je nog vragen hebben over de koppeling etc dan mag je me altijd pb-en ;)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:58

Laptopmuis schreef:
Op school hebben we ook een heel aantal ratten, sinds dit jaar is het een beetje ingekrompen (omdat de opleiding dier gaat verdwijnen).
Hier zaten heel veel vrouwtjes bij elkaar in een kooi, denk dus niet dat er echt problemen gaan komen.

Een probleem hier op school is wel dat heel veel ratten tumors hebben. Dus ik zou de nieuwe ratjes goed controleren.

Dat zijn idd veel problemen bij ratten, echter kan je dit niet van te voren controleren als je ratjes krijgt.
Een tumor kan zo van de 1 op de andere dag doorbreken en zichtbaar worden. Ratjes van de broodfok zullen tumoren
sneller en vaker ontwikkelen dan als je een ratje van een rattery haalt. Bij een rattery fokken ze echt op de gezondheid
van de rat en niet voor het geld (zoals broodfokkers doen). Daarom is het dus ook wel van belang dat mensen nu
gewoon nog naar rattery's gaan en niet zomaar naar dierenwinkels gaan om hun ratten te kopen. Dierenwinkels en dat
soort dingen houden de broodfok in stand en zo zullen er altijd ratten blijven die minder gezond zijn als rattery ratten ;)
(weet dat dit topic hier niet over gaat maar wou het toch nog eens aan het licht brengen. :) )