Hond ''bevriest'' op bepaalde punten buiten? Hoe aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Hond ''bevriest'' op bepaalde punten buiten? Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:15

Toch even lastig aangezien ik gewoon niet snap wat er aan de hand is, en ik dus ook geen flauw idee heb hoe ik het het beste kan aanpakken.

Sinds een week woont de Spaanse schone Havanna bij me. Ze is ontzettend angstig, in het opvanggezin waar ze een tijd heeft gewoond ging dit wel al beter en liep ze zelfs af en toe al los buiten. Hier zit er aan alle kanten duidelijk een stijgende lijn in, maar we hebben nog een lange weg te gaan :)

Buiten wandelen was de eerste dagen een ramp, vroeg me af en toe af of op skeelers niet handiger zou zijn :+ Het trekken aan de riem is inmiddels al zowat over (sta er versteld van hoe snel ze dat heeft opgepikt) en ze loopt over all ontspannen mee. Af en toe ziet ze nog wel iets spannends en tsja, dan wil ze wegrennen, maar buiten dat gaat het eigenlijk super :D

Alleen... Op een aantal redelijk vaste punten blijft ze sinds een paar dagen gewoon staan. Bevriest echt zeg maar. Soms moet ze oriënteren en das prima, krijgt ze alle tijd voor, maar is een heel andere manier van doen. Als ze ''bevriest'' staat ze er echt bij alsof ik haar op zn minst een rotschop verkocht heb, ze kruipt helemaal in elkaar en wil de tegenovergestelde kant op van wat ik haar vraag. In de eerste instantie natuurlijk met geduld geprobeerd op te lossen en vriendelijk gevraagd of ze weer mee wilde komen (wat op alle andere momenten prima werkt) maar op een gegeven moment (lees; na ruim 10 minuten) is dat ook wel een keer op. Het is niet dat ik het geduld niet heb, maar t moet wel resultaat hebben. Buiten dat; heb dat akkefietje met ponybeest ook gehad toen ie een veulen was (althans, die ging gewoon in de ankers en bloemetjes bekijken) en ik weet uit ervaring dat handig anders is.. Vandaag of morgen gaan ze midden op de weg in de ankers als je wilt oversteken.

Los het nu dus maar op door haar zo'n beetje aan haar tuigje ''op te tillen'' en haar een stukje te draaien, puur om er beweging in te krijgen. Moet haar zo'n beetje meesleuren de eerste passen en dat vind ik echt verschrikkelijk, zo zou t niet moeten hoeven. Na die paar passen loopt ze wat onzeker overigens wel weer mee, paar meter verder lijkt ze t alweer vergeten te zijn en huppelt ze vrolijk verder.

Ik snap er gewoon niks van... Op die punten zelf is niks geks te ontdekken. Een rare ritsel lijkt het me ook niet omdat het dan wel heeeel toevallig moet zijn dat die op 3 verschillende punten steeds nét er is als wij langslopen, 4x per dag. Het enige is dat je er linksaf kan (mams opperde al dat ze dezelfde ''ik wil linksaf''-afwijking heeft als mn vader :') ). De eerste keer dat ze dit gedrag vertoonde ben ik maar die kant op gegaan, toen was t met dr staart tussen dr poten spurten naar bekender gebied. Buiten die punten om loopt ze dus keurig mee en luistert ze al beter dan ik had verwacht op deze korte termijn. Ze doet het ook pas sinds ze wat meer is gaan ontspannen buiten. Loopt dan vrolijk pittig door met dr staart al een beetje in de lucht en ineens *boem* staat ze stil alsof ze een klap heeft gehad.

Ik weet nu even niet meer hoe ik hier mee om moet gaan. Toch een uur wachten tot ze weer verder wil? Of even ''aanpakken'' (voor zover ze dat op het moment al kan hebben, doe t rustig aan met haar, vooral goed gedrag belonen)? Geef ik een aai om gerust te stellen of een rukje aan de riem?

Wie herkent dit/begrijpt dit en kan me vertellen hoe ik het het beste kan oplossen?

Hondenschool etc staat overigens allemaal in de planning maar eerst moet ze even wat meer vertrouwen in ons hebben en een beetje gewend zijn. Wil haar dat nu nog niet aan doen.

Bedankt voor het lezen en je reactie! Het gaat verder zo ontzettend goed, wil haar hier graag doorheen helpen, dan is het hele rondje heerlijk ontspannend. Die punten zijn nu echt een beetje een domper voor ons beide...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:26

Ik denk dat jij heel zeker van je zelf en ontspannen toch door moet lopen en het gedrag moet negeren. Een beetje Ceasar Milan achtig, door dat de baas zelfverzekerd maar toch ontspannen doorbanjert, loopt de hond uiteindelijk ook eigenlijk overal langs waar hij of zij eerder wel bang voor is. Door er in mee te gaan en gerust te stellen geef je juist aan dat het inderdaad best eng is, dus eigenlijk fout signaal.
Eigenlijk geef je zelf ook aan als je haar wel mee hebt "gesleept" dat ze daarna al vrij snel weer verder huppelt en het dus vergeet.

Is er iets - een spelletje of een voorwerp waarmee je haar op dit soort dooie punten ook af zou kunnen leiden? En dus door kunt laten lopen?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:30

Doet ze dit bij bepaalde planten/struiken als ze eraan snuffelt?
Ken een reu nl die doet dit bij snuffelen aan coniferen.. die staat er dan heel vreemd (verstijfd) bij en loopt een stukje in slomotion alsof ie van de wereld is en loopt dan weer verder alsof er niks aan de hand is.

amyz

Re: Hond ''bevriest'' op bepaalde punten buiten? Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:50

Fargo: dat probeer ik idd wel :j 1 punt kon ik vandaag zo langslopen, maar komt ook een beetje doordat ze het pas doet in t inhammetje daar en daar liet ik haar nu niet in gaan. De andere 2 punten ontkom ik niet aan. Ik ga sowieso nog even scherper op mn gedrag letten op die punten, ik probeer iig wel sowieso om gewoon door te banjeren alsof er niks aan de hand is maar misschien moet ik nog even een tikkie beter erop letten.

Neskolay: Ze snuffelt nergens aan, staan ook geen bosjes oid binnen een straal van een meter. Ze kruipt alleen maar helemaal in elkaar, koppie laag, angstige blik en blijft staan, als ik er al beweging in krijg wil ze alleen maar de andere kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:01

Lijkt een beetje op het hyperfocussen, het fixeren wat honden kunnen doen, alleen dat is roofdiergedrag, en dit lijkt meer op de defensieve variant, imo is het wel een hyperfocus.
Ik zou zeggen, probeer haar eruit te krijgen, belonen, en doorgaan. Belonen als ze eruit komt en op jou reageert uiteraard, niet omkopen op het moment dat ze erin zit. Doorbanjeren idd, en als je naar je kijkt, belonen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:04

Kun je haar afleiden net vóór je op die plekken komt?
Of kun je daar wandelen maar toch net een andere kant op een paar keer?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:38

Mijn hond heeft precies hetzelfde en doet het nog steeds af en toe. Op die punten staat hij stokstijf stil en wil het liefst weer terug naar huis gaan, hij heeft het alleen voornamelijk bij viaducten (dat is erg eng).
Zoals Fargo ook al aangaf, let heel goed op je eigen energie en houding (calm en assertive zoals Cesar altijd zegt). Als je langs die plekken loopt zie het dan in je hoofd voor je dat jullie er gewoon langs lopen zonder dat ze stilstaat. Pas als jij zelf daar van overtuigd bent, kun je haar overhalen om mee te wandelen.
Zodra ze stil gaat staan niet toegeven, maar ook niet straffen. Hou de druk op je riem totdat zij iets meegeeft, ook al is het minimaal. Zodra ze dat doet ontspan je je hand - niet de riem laten vieren - en loop je verder. Loopt ze dan niet mee geef dan weer even spanning op de riem en geef desnoods een korte ruk opzij (niet omhoog, dat werkt averechts).
Hopelijk is het duidelijk genoeg! Succes ermee, zal ongetwijfeld helemaal goed komen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:53

Ik kan me voorstellen dat het bij Havanna conflictgedrag is (intern conflict tussen doorlopen en vluchten). Ze is natuurlijk vrij angstig en het kan soms een beetje teveel worden. De keer dat ik haar heb gezien, deed ze dat namelijk ook. Ja wat er mee moet, dat weet ik eigenlijk niet. Maar als ik even hardop denk, dan moet je belonen op het moment ze weer in beweging komt en niet teveel druk en aandacht opleggen. En probeer haar in het dagelijks leven ook voldoende leiding te geven en dan zal het vanzelf wel goed komen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:22

Dank je Yamcha! Dan begrijp ik iets beter wat er aan de hand is en kan ik mn ''oplossing'' erop aanpassen :)

Alledrie de punten kan ik niet echt vermijden... Alleen die ene dan, door haar niet te ver het inhammetje in te laten gaan :) Eentje is onderdeel van het grote rondje (en 's avonds als het donker is durf ik niet langs de bosjes die op de weg erlangs staan, is een enge piepboom :') ) dus daar kom ik alleen overdag. De derde is echt onvermijdelijk, is precies de uitgang van t uitlaatveld/rondje zeg maar.

Sunny_l0ve; klinkt erg herkenbaar idd :j Imo zijn het bij Havanna niet echt ''enge'' plekken maar misschien ziet zij het natuurlijk weer heel anders :) Ze verschillen alleen zo (heel open, iets minder open en bosjes) dat ik er geen verband in kan leggen zeg maar. Waarom het juist die punten zijn is me een raadsel :+

nowornever; ben idd ook meteen begonnen met commando's te introduceren :j Paps zegt altijd ''een hond heeft een baas nodig'', dus oa vanuit die gedachte meteen aan de gang gegaan. Wel nog met de focus op belonen als t goed gaat en al het andere aanmoedigen/negeren natuurlijk :) Buiten dat denk ik dat het voor Havanna, omdat ze al zo onzeker is, misschien het prettigst is om meteen structuur te hebben zodat ze daarop kan terugvallen :) Vooralsnog doet ze het verder echt super, echt boven verwachting, dus ik denk dat het ook goed helpt :)

Calm and assertive :') Loop mn rondjes met niet veel anders in mn hoofd geprent idd := Ze was me vorige week ontflipt (meteen tuigje gekocht, gebeurt me niet nog een keer) dus was wat nerveus voor t middagrondje, mams meegevraagd zodat ik niet zou lopen te zenuwen :) Af en toe sowieso even diep zuchten.. T scheelt toch wel dat ik de afgelopen 2 jaar in de weer ben geweest met mn pony, die kocht ik als veulen, dan ben je toch redelijk getraind in kalm blijven :) (flauwe is alleen dat mn pony bomproof is en Havanna niet echt, heel gek is dat := )

Bedankt voor de adviezen en het meedenken! Dus toch met veel geduld oplossen :j Het in mn hoofd prenten van gewoon doorlopen doe ik idd al, kijk veel Cesar Milan, helpt toch, goeie tips! Ze lijkt af en toe wel steun te zoeken op die momentjes en ik gaf dan wel een aai, maar vroeg me toch ook af of ik daarmee het gedrag niet zou belonen. Uitgaande van jullie adviezen toch maar weer doen.

Zal sowieso even googlen op hyperfocus!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:30

Cesar Milan lost dit op door druk op de lijn te zetten en meteen weer te ontspannen op het moment dat de hond een stapje doet. Hij beloont overigens niet bij een klein stapje, wel bij een paar stappen maar dan meer met zijn houding en gedrag dan dat ie de honden aait. (toevallig laatst nog een aflevering over gezien)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:38

Dat soort echt toepasbare afleveringen mis ik dan uiteraard weer :+

Dmv (weg laten vallen) van druk belonen doe ik sowieso heel t rondje wel zo ongeveer, op die manier heeft ze ook zo vlot geleerd niet meer te trekken :)

Maar dus alleen belonen voor een serieuze poging? Gezien t met t ponybeest juist belonen is voor de kleinste poging, wel handig inderdaad om dat even te weten!

Aaien doe ik vooral als geruststelling, tijdens het lopen enz enz beloon ik vooral met mn stem. Aai is echt, nouja, gewoon een aai haha. Als ze gezellig bij me komt of als ik thuiskom, even een aai. Buiten een doodenkele keer eigenlijk, ze is ook net te klein om onder het lopen te aaien :+

Weet je toevallig nog om welke honden t ging in die aflevering? Kan ik m misschien terugzoeken en kijken :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:44

Die aai moet je dan wel pas doen op het moment dat ze het wenselijke gedrag vertoont lijkt mij en niet op het moment dat ze 'frozen' is :j anders beloon je inderdaad juist het verkeerde gedrag.
Als jezelf ook bepaalde stukjes eng vindt om te lopen zal ze dat ongetwijfeld op pikken ;-)
Calm and assertive - way to go! Gaat vast goed komen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 26-09-11 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:46

Nja, die aai krijgt ze idd ook op t moment dat ze duidelijk steun zoekt bij me, maar twijfelde idd er al over of het nou wijs was of niet :)
En idd, daarom nam ik mams toen al mee :j Even mijn spanning weg doordat ik afleiding had :)

Zo goed als ze al gaat twijfel ik er idd ook niet aan dat t goed komt! Zo super, binnen een week al vrij netjes en ontspannen meelopen aan de riem, kwispelen als ik thuis/beneden kom, vandaag lag ze voor de bank waar ik op zat, echt fantastisch zo snel als dat gaat! :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:47

Wat fargo zegt, ik denk dat dat komt omdat het erg erg lastig te timen is. De kans dat ze net een halve poot verzetten en jij braaf zegt of een koekje erin duwt terwijl hondebeest alweer versteend staat is te groot.

Edit: ik denk ook zeker dat het helemaal goed komt. Als je al hoort hoe snel ze opgeknapt is in een week.
Maar het is altijd fijn om handvaten te krijgen, helemaal als het om zulk complex gedrag gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:51

Ceasar wil dat juist niet (denk ik ;) ) omdat je inderdaad het foute gedrag dan "beloont' maar ook omdat je dan haar afhankelijk maakt van jouw aanraking of aai om rustig te worden en hij wil dat ze haar eigen kracht vindt en dat ze die vindt op basis van jouw rust en leidergedrag. Dat zie je bij hem ook bij kennismaking met andere honden of met nieuwe eigenaren, eerst de handen ervan af omdat je ze anders aanleert dat ze pas rustig worden als ze die aai weer hebben en ze dus echt afhankelijk maakt. Er zal wel een beetje een tussenweg zijn, maar ik zou haar denk ik dan liever met commando's ondersteunen 'niets aan de hand, kom we gaan' of 'doorlopen maar' en als ze dat dan gewoon doet daarna belonen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:54

Nou ik vind het op zich wel goed van CM dat hij niet zo koetsjie-koetsjie is met dat soort honden. Eigenlijk net als met vuurwerkangst. Niet bevestigen dat het gene ook echt eng is door met een hoge stem 'ow kom maar, is nie eng' te praten, maar gewoon zakelijk en nuchter ermee om gaan en de hemel inprijzen met een goede poging.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:03

Precies dat idd! Ik probeer wel op bepaalde punten een beetje te ondersteunen (is niet eng, komt goed) maar ben doorgaans erg van het ''en ben je er nou van omgevallen?'' :+ Heeft bij ponybeest ook perfect gewerkt :D

fargo; daar heb je inderdaad wel een punt! Vanaf die kant had ik het nog nooit bekeken... T is nou niet zo zeer dat we hier erg van het ''redden'' zijn zeg maar, we laten dieren veel zelf oplossen, maar het is niet verkeerd om dat eens goed onder de loep te nemen.

En idd, wat extra hulp is altijd fijn! T zijn toch problemen waar ik nog nooit eerder mee van doen heb gehad (of je moet t bij mn pony meerekenen maar das een andere diersoort met een andere achterliggende oorzaak). Het angstige komt wel goed, das vooral een kwestie van gezond verstand en een beetje feeling. Maar dit begreep ik gewoon echt niet, nu dus een stuk beter, heel erg bedankt voor alle adviezen! :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:44

amyz schreef:
En idd, wat extra hulp is altijd fijn! T zijn toch problemen waar ik nog nooit eerder mee van doen heb gehad (of je moet t bij mn pony meerekenen maar das een andere diersoort met een andere achterliggende oorzaak). Het angstige komt wel goed, das vooral een kwestie van gezond verstand en een beetje feeling. Maar dit begreep ik gewoon echt niet, nu dus een stuk beter, heel erg bedankt voor alle adviezen! :D

Hou je ons wel op de hoogte? :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:56

Yamcha schreef:
Lijkt een beetje op het hyperfocussen, het fixeren wat honden kunnen doen, alleen dat is roofdiergedrag, en dit lijkt meer op de defensieve variant, imo is het wel een hyperfocus.
Ik zou zeggen, probeer haar eruit te krijgen, belonen, en doorgaan. Belonen als ze eruit komt en op jou reageert uiteraard, niet omkopen op het moment dat ze erin zit. Doorbanjeren idd, en als je naar je kijkt, belonen.

Idd geen aandacht hier aan besteden maar belonen als ze netjes mee loopt en dan belonen dus voor het mee lopen. Ik zou niet belonen net nadat ze stil gestaan heeft maar gewoon op onverwachtse momenten dat ze lekker mee loopt.
Gedrag waar je aandacht aan geeft verergerd. Dus in dit geval gedrag wat je niet wil negeren dus gewoon doorlopen (ook niet aankijken!) en gedrag wat je graag wil (doorlopen) belonen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:21

Zit me ineens te bedenken dat Cesar hier een hele goede aflevering van had. Potver, geen idee meer welke dat was. Ik ga eens zoeken, want die aflevering kan jou heel goed helpen, heeft bij mijn hond ook goed geholpen.

edit: helaas niet kunnen vinden... Het is al een oudere aflevering. In ieder geval was het een bruine hond, middelmaat die extreem angstig was voor vrachtwagens en auto's. Het was zelfs zo erg dat ze niet verder konden lopen dan het einde van de straat. Misschien dat iemand anders weet welke aflevering dat is?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:50

Oh dat zou wel heel fijn zijn inderdaad als iemand dat nog weet! Vaak gaan die afleveringen toch over wat, tsja, extrovertere problemen zeg maar... Terwijl Havanna in huis echt voorbeeldig is, wel wat piepen af en toe enz, maar nothing we can't handle :+

Ging super overigens daarnet! Ze ging op t vaste punt toch weer in de ankers (wel paar meter verder dan anders trouwens) dus ben heel rustig gebleven, kalm druk op de lijn en meevragen, af en toe wat kneepjes in de lijn, en binnen een minuut zette ze een paar passen en kwam weer netjes met me mee :D Misschien toch ook andere houding van mij dat het zo vlot ging, want heel verschrikkelijk anders dan anders deed ik niet. Misschien alleen dat ik dus niet voor ''de kleinste poging'' heb beloond, maar pas toen ze eenmaal een aantal passen had gezet.

Dierenfan; beloon idd veel tijdens een wandeling, vooral wanneer de lijn ontspannen is. Daarnaast op momenten dat ik haar meevraag en ze ook komt :) Luistert wel erg nauw met timing maar ik heb echt verschrikkelijk veel geleerd van mn pony de afgelopen 2 jaar over timing :D Ben er iig erg secuur in geworden, ze komt nu ook vrijwel altijd als ik haar weer meevraag. Een doodenkele keer ruiken de blaadjes wel errrug lekker en moet ik even combineren met zachte druk op de lijn :)

Weet nog niet hoe t morgen gaat verlopen, hoop weer net zo goed! Ik hou jullie zeker op de hoogte in elk geval!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:52

amyz schreef:
Ging super overigens daarnet! Ze ging op t vaste punt toch weer in de ankers (wel paar meter verder dan anders trouwens) dus ben heel rustig gebleven, kalm druk op de lijn en meevragen, af en toe wat kneepjes in de lijn, en binnen een minuut zette ze een paar passen en kwam weer netjes met me mee :D Misschien toch ook andere houding van mij dat het zo vlot ging, want heel verschrikkelijk anders dan anders deed ik niet. Misschien alleen dat ik dus niet voor ''de kleinste poging'' heb beloond, maar pas toen ze eenmaal een aantal passen had gezet.

Weet nog niet hoe t morgen gaat verlopen, hoop weer net zo goed! Ik hou jullie zeker op de hoogte in elk geval!

*doet een dansje* *\o/*

Goed bezig!! :))

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:53

*\o/* Doet dansje mee :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:29

Punt 2 liep ze zó langs daarnet *\o/*
Punt 3 kwamen we nu ook weer langs, daar ging ze toch nog in de ankers.. Kon er alleen niet veel mee doen aangezien aan de overkant (heel rustig fietspaadje) een mevrouw stond met een heul drukke hond aan zo'n rollijn, dus uiteindelijk moest Havanna óf die hond stuiterend op zich af laten komen óf in actie komen... Nja, werd t laatste natuurlijk :+ Tijdje met die mevrouw staan kleppen, Havanna liet zich steeds makkelijker benaderen door die hond en af en toe vermoedde ik dat haar manier van wegspringen haast iets meer spelen was dan angst :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:31

W00T! :D Supernieuws!
Nou volhouden he!