Tips gezocht betreft klikker training

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Tips gezocht betreft klikker training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:32

Ik wil mijn kat graag geestelijk gaan uitdagen, en dat wilde ik doen door hem trucjes te gaan leren. De beste manier om dit te doen leek me klikker training, maar hoe gaat dat nou precies in zijn werk? Zijn er mensen die het kunnen uitleggen, en hoe ik mijn kat leer dat het klikje betekend dat hij het goed heeft gedaan en wat lekkers krijgt.

Captain

Re: Tips gezocht betreft klikker training

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:41

Leuk dat je wilt gaan beginnen met clickeren met je katten. Ik doe het nu ook alweer een aantal jaar en het is echt heel erg leuk. :D

Allereerst begin je inderdaad met het introduceren van de clicker. Dit gaat vrij eenvoudig, maar katten zijn eigenwijs en het kan even duren voordat je kat het daadwerkelijk wil/gaat begrijpen. Bij mij heeft het 2 weken geduurt.

De clicker introduceren is vrij simpel. Je clickt en geeft daarna een brokje. Je clickt en geeft een brokje. Je clickt en.. Dit herhaal je een aantal keer. Vervolgens houd je dan even een pauze en dan doe je het weer. Je zult vanzelf zien dat je kat op de clicker gaat reageren. Als dit het geval is kun je er vanuit gaan dat je kat de clicker al aardig begrijpt. Probeer niet teveel in 1x te willen. Als je kat tijdens de training de clicker begrijpt is dat al een hele stap. Je kunt beter een aantal keer per dag 5 minuutjes trainen dan 1 keer 20 minuten.

Als je kat de clicker begrijpt kun je gaan beginnen aan wat kunstjes zoals zitten, pootjes geven, opzitten, rondje draaien etc. Elk aangeboden gedrag kun je op commando zetten. Met de clicker kun je het gewenste gedrag markeren. Timing is erg belangrijk, op het hoogtepunt van het kunstje clicken. :)

Anoniem

Re: Tips gezocht betreft klikker training

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:40

Ik ben er niet heel goed mee,
Maar het is clicker training met geduld..
Zonder is onmogelijk!