Stel je konijnenvraag topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Stel je konijnenvraag topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:59

Hallo
Omdat ik graag wil dat mensen meer informatie krijgen over konijnen start ik dit topic.
Heb je een vraag, loop je ergens tegen aan ? Meld het in dit topic en dan kan ik je helpen.
Als andere fantatieke konijnenbokkers ook willen helpen met antwoord geven op de vragen, GRAAG !!

Mocht je in de provincie Groningen wonen, dan kan ik ook aan huis komen
Ik heb ook boekjes met informatie over aanschaf, huisvesting, ziektes enz.
Leuk voor zowel volwassene als kinderen, mocht je interese hebben stuur even een pb

Zie de link in mijn OS voor meer konijnen info

8nnemiek

Re: Stel je konijnenvraag topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:18

Ik heb wel een vraagje voor je, ja!
Ik heb een super tam konijn, houdt van aaien en knuffelen en oppakken.. en vorig jaar hebben we daar een vrouwtje bij gehaald uit de opvang nadat z'n andere vriendinnetje moest worden ingeslapen. Maar dat nieuwe vrouwtje was helemaal niet aan mensen gewend en verstopte zich steeds. Nu wordt ze langzaamaan wel wat tammer, tijdens het eten mag ik dr zelfs af en toe aaien.. Maar nu moest ik dr pas vangen om in een andere kooi te zetten, en direct is ze dan weer helemaal van slag en verstopt zich weer wekenlang als er mensen in de buurt komen. Nu moet ze binnenkort ook weer naar de DA voor de inentingen..
Enig idee hoe je zo'n konijntje wat tammer kan krijgen, en hoe je ze op de minst stressvolle manier kan verplaatsen/laten enten? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:21

Ik heb ook een vraag :Y)
Maar konijnen komen helemaal geen knuffel halen...
Ik had haar laatst (ik heb er 2 ;) ) weer wat tammer...
En toen moest ik haar controleren op maden |o
Dus de liefde was over -O-
Dus hoe en wat? :Y)

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:55

Ik heb mijn konijnen tam(mer) gekregen door er heel vaak bij te gaan zitten. Soms zelfs met een boekje ofzo dat ze helemaal aan je wennen. Vaak (maar lang niet altijd!) heb ik dan ook wat lekkers bij me daar zijn die van mij altijd wel voor te vinden!. Verder ben ik begonnen met een aai over de neus bij het eten geven en dan steeds uitgebreider aaien. Ze vinden het trouwens een stuk minder eng als ze samen zijn!
Nu komen ze vrolijk op me afgerend als ik naar ze toe loop (of alleen maar kijk :p) dus doel bereikt :)
Als ik ze moet oppakken doe ik dat hups zonder ze eerst te aaien of zonder omhaal. Ze vinden het niet echt leuk en de ene is helemaal verstijfd van angst maar zodra ik ze terugzet (pas als ze niet spartelen terugzetten) krijgen ze wat lekkers en dan zijn ze het meestal zo weer vergeten. Als ik ze op schoot moet nemen voor het een of ander krijgen ze ook even een snoepje. Maarja, ik heb dus lekkerbekjes die daar wel voor gaan!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:42

Leuk topic!
Zelf ben ik dagelijks bezig met konijnen, zowel theoretisch als in de praktijk, ze zijn echt m'n hobby. Toch heb ik ook wel een probleempje met ze. Ik heb twee Vlaamse reuzen, en ze doen hun behoefte op alle plekken waarvan ik juist wil dat ze schoon blijven, namelijk hun (speel/knaag)huizen/buizen, mandjes en notabene in hun hok waar ze slapen en eten, in de ren wat gewoon tegels zijn ligt het minst en in de toilet ligt helemaal nauwelijks wat. De oudste was ooit wel zindelijk maar ik maak vrij vaak schoon (wat ook echt wel moet met twee van die groters) dus ik heb het idee dat ik hun vuile plek weggehaald heb, en nu doen ze het overal. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ze écht op de toilet gaan!? ik hoor graag bruikbare tips :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:51

Ik heb ook een vraag sinds vandaag heb ik er een jong konijn bij, heb nu zelf ook nog een vrouwtje en gecastr. Mannetje zitten wil ze straks graag met zn 3e bij elkaar hoe ksn ik nr 3 het best introduceren? Heb haar nu in een aparte ren in de ren van de andere 2 gezet.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:24

Hoe jong is jong ? Een konijn kun je pas koppelen vanaf 4 maand, anders zal ze er niks van snappen
Wat je sowieso moet doen is koppelen op neutraal terrein, dus een plek wat ze allemaal niet kennen.
Daar zet je ze samen en dan geduldig afwachten, er zal vast gereden worden ed, maar zolang ze elkaar niet verwonden en heel erg aanvliegen is er niks aan de hand.
Gaan ze elkaar likken en relaxed liggen dan is je koppelen zeer waarschijnlijk geslaagd
Maar liefde kan groeien, dus wees niet meteen bang als ze niet gaan likken ed dat het neit werkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:15

Mischa schreef:
Leuk topic!
Zelf ben ik dagelijks bezig met konijnen, zowel theoretisch als in de praktijk, ze zijn echt m'n hobby. Toch heb ik ook wel een probleempje met ze. Ik heb twee Vlaamse reuzen, en ze doen hun behoefte op alle plekken waarvan ik juist wil dat ze schoon blijven, namelijk hun (speel/knaag)huizen/buizen, mandjes en notabene in hun hok waar ze slapen en eten, in de ren wat gewoon tegels zijn ligt het minst en in de toilet ligt helemaal nauwelijks wat. De oudste was ooit wel zindelijk maar ik maak vrij vaak schoon (wat ook echt wel moet met twee van die groters) dus ik heb het idee dat ik hun vuile plek weggehaald heb, en nu doen ze het overal. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ze écht op de toilet gaan!? ik hoor graag bruikbare tips :)

Dat is idd een vervelend probleem....
Heb je een toilet in hun verblijf staan ? Omdat je vlamen hebt is zn konijnentoilet vast te klein :P
Je kan dan een kattenbak zonder deksel gebruiken.
Je moet dan alle keuteltjes elke dag in het toilet doen, hebben ze ergens gepoept, keuteltjes pakken en in de bak leggen
Dan zullen ze op den duur snappen dat het daar moet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:48

Hier op de kinderboerderij hebben we ook vlaamse reuzen. Als toilet hebben we de onderkant (plastice bak) van een knaagdierenkooi genomen. Er liggen wel wat keuteltjes in en plasjes, maar ze doen het ook vaak gewoon door het hele verblijf.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:54

Dat is idd ook nog een oplossing :) Groot genoeg.
Er zullen vast konijnen zijn die te eigenwijs zijn om op het toilet te gaan, misschien weet iemand nog een andere methode om een konijn zinnelijk te maken, maar ik doe het altijd op deze manier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:51

passieAppel schreef:
Ik heb ook een vraag :Y)
Maar konijnen komen helemaal geen knuffel halen...
Ik had haar laatst (ik heb er 2 ;) ) weer wat tammer...
En toen moest ik haar controleren op maden |o
Dus de liefde was over -O-
Dus hoe en wat? :Y)

Weet je hoe dit moet? :)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:10

De goede bedoelingen van dit topic zijn overduidelijk, maar een dergelijk centraaltopic voor allerhande konijnenvragen is op eigen initiatief niet de bedoeling. Wanneer Bokkers vragen over konijnen hebben mag daar gewoon een apart topic over geopend worden, en dan staat het voor TS natuurlijk helemaal vrij om daarin te reageren. Voor nu hier daarom een slotje. :j