Hoe werkt waaks gedrag van een hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Hoe werkt waaks gedrag van een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 11:49

Waarom beslist een hond om tegen pers. A wel aan te slaan maar bij persoon B niet? (blaffen of bijten bijv. bij een ras dat daarvoor gefokt is).
Even er van uitgaan dat de hond persoon A en B beide al een aantal keer heeft gezien.

En beslist de hond dit of het baasje (baasje =roedelleider).

Ik vraag me dit af omdat ik nog niet helemaal begrijp hoe een hond waakt.

Is puur hypotetisch trouwens, ik ben een nieuwschierig aagje.

Sjors

Re: Hoe werkt waaks gedrag van een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:52

omdat pers. A lief doed en pers. B niet :?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 11:54

Nee bij binnenkomen van terrein/terretorium.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:22

Honden hebben voorkeur voor bepaalde mensen. Mijn DH reu is ook extreem waaks en mensen die hij kent en niet moet die komen niet zomaar binnen. Meestal zijn dit een mensen met een zelfde soort karakter.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:59

Mijn Duitse herder is heel waaks naar mensen die zij niet kent, of naar mensen die ze hoogstens 1 of 2 keer heeft gezien.
Als mijn zus binnenkomt lopen, blaft ze naar haar. Als ik binnenkom echter niet

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:09

Onze Berner Senner laat sommige mensen, die echt wel regelmatig langskomen, niet binnen. Die vertrouwt hij niet, andere die net zo vaak komen mogen zo doorlopen. Zijn idd vaak mensen met dezelfde karakters die niet binnen mogen komen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:13

Hond beslist zelf of er reden is om aan te slaan of niet. Onze hond blaft naar ongeveer iedereen die binnenkomt. Bij sommigen vind ze 1 keer blaffen genoeg, bij anderen blijft ze doorgaan en laat zich ook vrij moeilijk kalmeren. Heeft te maken met lichaamstaal die zij op een bepaalde manier interpreteert en dan vooral de onbewuste lichaamstaal.
Daarbuiten hoort en ruikt ze ook gewoon veel scherper dan een mens. Ze weet al wie er van ons binnen komt vanaf het moment dat we de sleutel omdraaien.
Zicht is onderhand wat minder geworden denk ik. Als mijn broer in de winter ingepakt binnenkomt met een tas over de schouder wil ze naar hem ook wel eens blaffen. Ze gaat goed met onze katten maar is nogal fel op de buurkatten. Soms vliegt ze dan vol enthousiasme op een kat af die bij nader inzicht 1 van ons blijkt te zijn. Hond draait dan 'nonchalant' terug. Zie je die kat verontwaardigd kijken :P .

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:36

Ik heb ook een hond die waakt. Heeft het sowieso al niet op vreemden, is daar vrij selectief in.

Zo houdt hij pertinent niet van vreemde mannen. Hoe breder/luider/dominanter zij overkomen, hoe harder hij aanslaat of misschien zelfs wilt bijten. (Wat dus niet mag hè, ik bepaal of iemand wel of niet in huis mag komen)
Vrouwen zijn daarentegen nooit een probleem. Zijn vaak kleiner, niet zo breed en een hogere (minder bedreigende) stem. Meestal ook wat vrolijker en minder dominant.

Dus op een rijtje:

Het baasje hoort te beslissen wie er wel en niet binnen mag komen, hond hoort zich hier naar te schikken.

Het hangt af van:
-Lichaamstaal
-Lichaamsbouw
-Stemgeluid
-Energie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:05

Ik denk dat het ligt aan de persoon :)

Maar ik ben niet de enige :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:10

Ik vraag me dat dus ook af he.. Mijn hond slaat aan bij voorbijkomende honden. En héél soms bij mensen. Maar lang niet alle honden. Of ie ze nou kent of niet, maakt niet uit, bepaalde honden triggeren echt een enorm blafconcert bij 'm. En dan zelfs zo dat ie aan de ene kant van de kamer ligt te pitten, ineens blaffend opspringt en naar het raam rent. En ook niet stopt tenzij ik 'm echt wéghaal :') Maar andere honden kunnen honderd keer voorbij lopen dat er niks aan de hand is. Ik snap er niks van in ieder geval :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:20

Het ligt bij onze hond als we er bij zijn aan hoe ze reageren kijken ze hem steeds recht aan maken zich groot etc dus komen bedreigend over dan gaat hij voor de verdediging, komen ze binnen zonden contact met hem te maken negeerd hij ze. (als we er niet zijn komt iedereen binnen maar nooit weer weg hij houd je staande hoe goed hij je ook kent)
Bij honden onder elkaar werkt dit vrijwel het zelfde de meeste honden hebben een hekel aan honden die zich heel hoog gedragen veel lichaams taal gebruiken om ze vanaf een afstand te imponeren dat volgt er vaak geblaf als ze aan de riem zitten.

Onze dober heeft dit bijv veel die is voor andere honden erg imponerend loopt met de kop op staart vol in de krul dit triggerd bij veel honden een blaf concert aan de riem, los daarin tegen doen de blafferd niets tegen mijn reu onze hond wil wel corrigeren als ze wel gaan blaffen daar is hij niet van gediend.

Even kort gezegd een hodn kijkt naar je lichaams taal zelfs een angstige schittige hond kan heel waaks reageren op een angstig persoon doordat ze zich dan helemaal niet meer zeker voelen, een zekere/waakse hond kan door een persoon die zekerheid uitstraald erg in de war raken en of meer gaan waken of afdruipen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:25

Sassol schreef:
Ik heb ook een hond die waakt. Heeft het sowieso al niet op vreemden, is daar vrij selectief in.

Zo houdt hij pertinent niet van vreemde mannen. Hoe breder/luider/dominanter zij overkomen, hoe harder hij aanslaat of misschien zelfs wilt bijten. (Wat dus niet mag hè, ik bepaal of iemand wel of niet in huis mag komen)
Vrouwen zijn daarentegen nooit een probleem. Zijn vaak kleiner, niet zo breed en een hogere (minder bedreigende) stem. Meestal ook wat vrolijker en minder dominant.

Dus op een rijtje:

Het baasje hoort te beslissen wie er wel en niet binnen mag komen, hond hoort zich hier naar te schikken.

Het hangt af van:
-Lichaamstaal
-Lichaamsbouw
-Stemgeluid
-Energie

je vergeet geur in je lijstje

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:37

rommulus schreef:
Sassol schreef:

Dus op een rijtje:

Het hangt af van:
-Lichaamstaal
-Lichaamsbouw
-Stemgeluid
-Energie

je vergeet geur in je lijstje

Ik heb eigenlijk nooit een hond gezien die eerst z'n neus gebruikt en na de geur zoiets heeft van: oeh jou vertrouw ik niet! Waken doen ze in mijn ervaring toch echt met hun ogen en oren, niet met de neus.

Edit: het kan natuurlijk zijn dat ze de geur aan een persoon koppelen die ze niet vertrouwen dmv één van de bovengenoemde dingen. Maar een hond die aanslaat omdat de geur hem niet aanstaat? Nooit meegemaakt.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:46

Bij mij hetzelfde als sassol! Ze waakt op domminante,brede, vreemde mannen. Overdag valt het wat beter mee, maar vanals het 's avonds is en ik passeer er dan zal ze verdedigen!

Ander voorbeeld: ik heb goeie vrienden waar ik toch 1 keer in de week naar toe gaa met mijn hond. Die mensen strelen mijn hond nooit, begroeten haar nooit, dus als we toekomen, negeerd mijn hond volledig die mensen! ze bekijkt ze zelfs niet. Terwijl als mijn vader komt of de buren boven mij, vliegt ze ernaar toe, kwispelt ze, is helemaal zot! Dus ik denk dat honden wel veel doorhebben!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:57

hier waken ze heel verschillend. De een blaft als er een buitendeur open/dicht gaat en als er een auto stopt en deuren dicht slaan. De andere doet mee maar als de blaffer niet thuis is blaft hij nooit dus waakt dan totaal niet. Echter degene die blaft doet het uit terughoudend heid en gaat in zijn achteruit. Degene die nooit waakt komt wel naar voren en als het nodig is gaat hij verder

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:58

Hoe meer je mijn hond negeert, hoe meer aandacht je krijgt. Ga je op je kop staan van blijdschap, dan ziet ie je niet :+

Ik moet ook echt opletten met wat ik denk. Dacht laatst in het park: goh, wat kijkt die jongen toch arrogant. Hing er meteen een hond in de riem :+ Want ik keek ernaar, was zelf dus aan het waken en toen tot de conclusie gekomen dat ie niet leuk was. Fijn hoor zo'n perfect afgetrainde waakhond^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:38

Sassol schreef:
Hoe meer je mijn hond negeert, hoe meer aandacht je krijgt. Ga je op je kop staan van blijdschap, dan ziet ie je niet :+

Ik moet ook echt opletten met wat ik denk. Dacht laatst in het park: goh, wat kijkt die jongen toch arrogant. Hing er meteen een hond in de riem :+ Want ik keek ernaar, was zelf dus aan het waken en toen tot de conclusie gekomen dat ie niet leuk was. Fijn hoor zo'n perfect afgetrainde waakhond^^

Haha :')