tips gevraagd: dekkater + poezen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

tips gevraagd: dekkater + poezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 20:03

Ik heb sinds een paar weken een katertje erbij die mijn eigen dekkater moet gaan worden, hij is nu bijna 15 weken, maar sinds ik hem thuis heb zijn mijn poezedames vrijwel meteen krols geworden, is dat toeval of komt dat door hem, hij kan immers nog niets?
Vanaf hoe oud laten jullie een kater dekken?
En wat doen jullie ter anticonceptie voor de dames, DA had het over prikken of pillen, maar wilde er eerst even over nadenken en afwegen wat beter is.

Rennie89

Re: tips gevraagd: dekkater + poezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:30

Ik deed vroeger de pil

Puur uit nieuwschierigheid, om wat voor ras gaat het? :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 21:16

Noorse Boskat :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:32

puur nieuwsgierig. Geeft een eigen dekkater zoveel voordelen dat dit het waard is allemaal? En hoe weet je dat een kitten van 12 weken dekkater wordt? Of is het wel zoals bij honden. Je verwacht dat het kan maar het is nog niet zeker?

Zelf zou ik eerder gaan voor kater en poezen gescheiden te laten leven. Pil kan uitgekotst worden of minder werken en pil kan ook heel veel nare bijwerkingen geven. Als je ze gescheiden laat leven heb je 0,0 kans dat het mis gaat.
Daarnaast lijkt mij het niet gezellig een kater in huis met krolse poezen die dan niet gedekt mogen worden. Dan krijg je toch een sproeiende kater of niet?

Je leest wel, heb totaal geen ervaring hier mee.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:42

Ik zou kiezen voor de prikpil voor de poezen. Maar elke vorm van anticonceptie kan op langere termijn voor problemen zorgen. Dus ze laten samenleven voor de langere termijn zou ik niet voor kiezen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 09:08

niemand hier die zelf fokt en een of meerdere dekkaters heeft?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:13

De fokster van mijn kat (Pers) heeft in de cattery een afgeschermd gedeelte voor de dekkater. Deze sproeit anders het hele huis onder en zij wil zelf bepalen welke poes gedekt wordt. Lijkt mij de enige goede oplossing, gezien de risico's van de poezenpil (uitspugen, maar ook de hormonen die niet echt goed zijn) en het feit dat je geen sproeiende kater in je huis(kamer) wil..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 09:21

de adressen waar mijn dames vandaan komen hadden ze allemaal tezamen lopen en ook waar mijn katertje vandaan komt hadden de katers gewoon in de huiskamer rondlopen, rook ook niet naar kattepis dus had niet het idee dat er gesproeid werd, dat mijn poezedames gedekt werden was dat wel in een aparte kamer omdat daar natuurlijk geen andere katten betrokken bij moeten zijn, maar dat waren mn vragen niet

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:46

Ik heb wel gefokt (Siamezen en OKH's), hoewel niet heel erg lang, en ik zou nooit de kater in dezelfde huiskamer rond laten lopen als de poezen. Je poezen blijven wrs voortdurend achter elkaar krols worden; de één steekt de ander aan. Gek wordt je van dat gegil!
Daarbij gaat een kater toch echt meestal sproeien, en als ze daar eenmaal mee begonnen zijn na een keer gedekt te hebben, is het niet realistisch te denken dat ze daar door geurdingetjes, pilletjes of castratie wel weer vanaf komen. Er bestaat wel iets als een katerbroek, maar daar heb ik zelf verder geen ervaringen mee.

Ik ben al een tijd uit het fokwereldje hoor, maar even uit mijn hoofd gezegd: ben je lid van een vereniging? Wil je je dekkater laten registreren voor het stamboek, heeft hij minimaal een U1 op zijn keuringsrapport nodig in de Open Klasse om op de katerlijst gezet te kunnen worden. Tot die tijd zitten ze in de Jeugdklasse.
Daarnaast zal hij een aidstest en leukemietest moeten ondergaan als je ook dekkingen aan gast-poezen wilt gaan verlenen; zul je je moeten afvragen of zijn afstamming interessant genoeg is om "buiten-dekkingen" te verlenen, en of er genoeg afname van kittens is. Je kunt ze moeilijk allemaal zelf houden.

Normaal gesproken begint een kater vanaf ca 9 maanden serieus interesse te krijgen in het vrouwelijk schoon, maar sommige rassen zijn een stuk later (en Siam's juist eerder).
Anticonceptie voor de poezen is sowieso niet aan te bevelen, het verstoort het natuurlijk ritme, en veel poezen zijn daarna nog maar moeilijk drachtig te krijgen.

edit: hoewel deze link van de MC-club afkomstig is, geeft deze wel veel info: http://www.rasclubmainecoon.nl/rmc34.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:15

Ik ben zelf tegen de pil voor katten :)
Misschien laten dekken en dan na een tijd castreren?
Of moet hij voor zijn hele leven dekkater zijn? :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 14:19

dankjewel Gem, ik ga de site zo even lezen

passieAppel schreef:

een dekkater neem je niet voor 1 seizoen dus voor langere tijd en
waarom ben je tegen de pil voor katten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:31

Miepie77 schreef:
dankjewel Gem, ik ga de site zo even lezen

passieAppel schreef:

een dekkater neem je niet voor 1 seizoen dus voor langere tijd en
waarom ben je tegen de pil voor katten?

Het kan niet goed zijn :) Het is onnatuurlijk, en ja heel veel dingen zijn onnatuurlijk.
Maar om die hormonen nou 'weg te drukken'?

Ik wist niet hoe jou idee van dekkaters is :)
De meeste mensen die ik ken nemen 'm idd voor een seizoen,
om hem daarna te castreren en een huiskat te hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:27

Ik heb wel ervaring met Noren maar niet met dekkaters, vraag het Irritantje of CM, die hebben beide Noorse dekkaters gehad.

Er bestaat ook een staafje voor katers Premalorin (spelling?) of zoiets, dat kan ook helpen om je kater voorlopig nog even niet te laten dekken.

Een dekkater zal toch eerst rondom getest moeten worden en minimaal HCM negatief moeten zijn om een goede verantwoorde dekkater te worden en jong testen heeft geen enkele zin. Dus zo''n staafje kan uitkomst bieden tot de testen gedaan zijn.
Neem aan dat je poezen ook eerst getest worden voordat je kittens op de wereld gaat zetten? En dat je shows gaat bezoeken om te kijken of het hele spul wel aan de rasstandaarden voldoet?

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:32

Wij hebben ook Noorse Boskatten, ook een kater.
Die loopt gewoon samen met onze poezen.
Hij heeft nu een staafje, zodat hij een tijd niet kan dekken, dat is ideaal! :)

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:36

Ik heb zelf ook noorse boskatten en wil hier ook mee gaan fokken maar heb er juist voor gekozen een een dekkater te zoeken om dit gedoe te voor komen ;) Maar ik zou kijken voor iets bij de kater, lijkt me makkelijker. Maar vraag het eens aan CM zij heeft ook 3 dekkaters gehad. wel apart van haar poezen

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 12:43

oke dat van dat staafje bij de kater ga ik eens navragen bij de DA want wil niet dat ie met 8 maanden al gaat dekken, dat hoeft ie niet en is wel makkelijker dan mn 4 dames steeds pillen geven, uiteraard wil ik pas gaan dekken als hij de benodigde scores op shows heeft gelopen en getest is

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 12:44

@Maartentje: prachtige katten heb je :)

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:03

Ik heb 10 jaar lang open kater gehad en me ouders ook (zijn vader en zoon)
Ik wil hier wel op zeggen dat wij gemakkelijke katers hadden waarbij het kon! sproeien deden ze in badkamer/ kattenbak. onze poezen stonden op de pil.. en dat spreide we een beetje.. (dus niet elke week)
*ik of me ouders hebben nooit oeps nest gehad!* en kater liep gewoon trond (bij mij was wel zo als vistuh was had ie zijn broekje om. denk je zielig maar hij vond helemaal niet erg) hij is nu geholpen.. maar hier viel wel mee met krolze poezen. (maarja je kan nooit voorspellen hoe alles gaat lopen elke kater en huishouden is anders)

ik heb ook nog een zoon van mij kater maar die begon vrijwel meteen met sproeien na maken van een nest dus die heeft zijn kroonjuwelen ingeleverd.

nu heb ik nieuw katertje en nog 1 open poes (die word geholpen nog) ze werd ook krols maar is nu weer over en gespreide pil tot helpen.

wat ik nog gaat doen met mijn nieuwe katertje geen idee, kijk wel hoe hij zich gaat gedragen de komende tijd.

zoin staafje zou ik dus nooit doen!
er is te weinig van beken over werking op lange termijn en ook niet geregistreerd voor katten.
maar dit is geheel een persoonlijke iets erin hoor.
als meneer gaaat sproeien is einde oefening. (ik zou graag nestje van hem willen, maar als niet lukt dan pech)

de rest is al voorbij ook gekomen zie ik.

ik weet niet hoe je woont en of je apart kan hoduen wel met gezelschap!
er zijn verschillende dingen mogelijk.