Gedrag van kat compleet veranderd na mijn vakantie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Gedrag van kat compleet veranderd na mijn vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 10:50

Ik heb 2 katten, beide dames en beide gesteriliseerd. Ze zijn beide een jaar oud en komen ook buiten.
Mies ging vooral regelmatig naar buiten, maar als ik thuis was kwam ze altijd bij me op de bank liggen. Een grotere aandachtstrekker had ik eigenlijk nog niet meegemaakt; als ze in je kon kruipen zou ze dat doen :')

Nu ben ik in augustus een week op vakantie geweest en had ik een oppas geregeld die hier aan huis kwam. De oppas kwam elke dag om te voeren en even te kroelen of spelen. Echter meldde mijn oppas dat ze Mies na 3 dagen al niet meer gezien had. Ik wist dat ze altijd wel vrij vaak buiten aan het spelen was dus zocht daar niets achter. Toen ik thuis kwam van vakantie en ik haar na 3 dagen ook nog niet had gezien begon ik me toch zorgen te maken.
Uiteindelijk bleek ze bij een overbuurvrouw te zitten waar ze steeds via een raampje naar binnen klom. Heb haar daar opgehaald en toen een week binnen gelaten. Mies was alleen een compleet andere kat, ze keek me niet meer aan, kwam niet meer naar me toe als ik haar riep en kwam niet meer bij me liggen. Na een week mocht ze weer naar buiten, inclusief halsbandje met adreskoker. Ze is nu veel meer buiten als voor mijn vakantie en in gedrag is ze dus compleet veranderd van een mega aanhankelijk katje tot een kat die me de rug letterlijk toekeert.

iemand een idee waar dit zo ineens door kan komen en hoe ik mijn lieve katje weer "terug" krijg?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:01

Kwaad dat je "haar in de steek hebt gelaten" .
Hier ook wel eens meegemaakt met hond en kat.
Maar dit was na een paar dagen altijd wel weer over.

Gaat ze nu nog steeds overigens naar de overbuurvrouw?
Misschien heeft ze jou "ingeruild" voor de buurvrouw..

Captain

Re: Gedrag van kat compleet veranderd na mijn vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:03

Inderdaad daar denk ik ook aan, katten zijn nogal snel beledigd. :')
Even goed verwennen en dan moet het snel weer beter worden. :)

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:11

Katten kunnen inderdaad kwaad worden als je op vakantie gaat. Meestal draaien ze wel weer bij als je thuis bent en ze lekker knuffeld.

Katten kiezen zelf hun baasje. Als het baasje niet bevalt dan zoeken ze er een die ze beter bevalt. Dus als de kat voor de overbuurvrouw heeft gekozen kan het best lastig (en zelfs onmogelijk) zijn om je kat terug te krijgen.

Mijn vriendin heeft een kat die bij haar is komen wonen. De kat was van de buren maar ging steeds naar haar toe. Zelfs al hield ze de deur dicht bleef de kat in de tuin bij haar. Toen de buren gingen verhuizen en de kat meenamen is de kat steeds terug gegaan naar mijn vriendin. Na een poging of 5 hebben de buren maar besloten om het op te geven en nu is het haar kat.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:16

Haha onze kat was ook altijd boos als we op vakantie gingen.. Dan keek ze je ook even niet meer aan. Dus ik zou haar even goed verwennen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:52

Als je haar nou even heel erg goed verwend? :+
Katten vinden dat stiekem toch ook wel leuk... :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:59

Als ze thuis is probeer ook haar ook wel te verwennen, maar als ik haar oppak begint ze klagelijk te mauwen en bij me zitten wil ze niet :\
heb al geprobeerd haar te paaien met snoepjes, maar dat werpt ook nog geen vruchten af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:14

Hoelang geleden ben nu terug gekomen?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:17

hoogst beledigd is het eerste wat in mij opkomt , en dat wordt met de tijd wel weer beter :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 16:18

morgen is het 3 weken terug, maar dat weekend was ze dus zoek.

Overbuurvrouw heb ik contact mee gehad via facebook, die heeft haar nu een paar keer wat lomper weggejaagd zodat ze weet dat ze daar niet welkom is

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:50

En is ze al vaker thuis? of nog steeds beledigd?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 19:24

nope, ze is heel af en toe thuis. 1 a 2x per week en dan ook maar een halfuurtje... ze wil niet bij me komen en blijft dan gewoon eigenwijs in de gang :\

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:31

helaas te laat maar tip voor volgende keer: sommige katten gaan idd op zoek naar ander thuis als het baasje er niet is. Vooral heel aanhankelijke katten hebben dat. Dus beter in een pension achter laten waar hele dag wat te doen is dan alleen thuis. Maar ja, helaas is deze tip dus te laat.
Mijn schuin overburen en mijn buren zijn beiden zo hun aanhankelijke kat kwijt geraakt. Beiden 2 weken op vakantie en de kat thuis gelaten en elke dag kwam er 1x ieamnd langs voor voer te geven en dat was het. De ene kat leeft een straat verderop de andere 3 straten verderop bij een gezin. Ze komen nooit meer thuis ook niet na proberen en binnenhouden.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:50

Tja ik weet het ook niet echt meer. Misschien paaien met lekker eten en zoveel mogelijk proberen te knuffelen. Mijn kat was ook eens boos op me en toen heb ik tegen haar gepraat en alles uitgelegd. Mijn kat draaide toen weer bij maar denk niet dat het daardoor komt. Vind het bijna te stom om op te schrijven maar wie weet kwam het toch daardoor en kan je het proberen . 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:36

Ik denk dat echt heel wat snoepjes en verplicht binnenhouden wel wat doet :)
Dus niet laten zien dat je de deur opent...
Dan even aaien (als het kan, anders soepjes) en als ze dan bij de voordeur staat, laat jij haar gaan :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:49

Beledigd dat is het eerst ook wat in mij opkomt. Ik zou denk ik de kat terug in huis halen en haar verder negeren :j Ze wil je aandacht nu niet en jij geeft die wel, lijkt me dat dat juist nog meer boosheid oplevert bij de kat..... Geef de kat de kans jou op te zoeken ipv andersom.

Onze kat is trouwens al diep beledigd als ik een half uur later van het werk thuis ben :+ Maar als ik van vakantie terug kom is ze enkel vreselijk blij dat ik er weer ben :j Niet bij me weg te slaan, hoewel die van mij helemaal niet aanhankelijk is :+

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:42

Wat lastig dit zeg.. Ik zou zeggen om haar wat langer binnen te houden 2 weekjes ofzo en dan idd eerst te negeren, gewoon alleen eten geven. Misschien is het wat om haar op vaste tijden eten te geven en dat ze het dan bij jou moet halen?
Mocht het na een paar weken nog niet bij trekken dan zou ik me er toch bij neerleggen.
Onze kat is ook wel eens beledigd, zij heeft s nachts haar kamer waar ze in slaapt, als ze dan zo'n bui heeft wil ze die kamer echt niet uit. Dan doe ik dus rustig de deur weer dicht en wacht dan gewoon tot zij aangeeft wanneer ze er weer uit wil, dan is er ook niks meer aan de hand.
In het begin snapte ik er niks van als ze beledigd was en wou ik haar dus expres oppakken, aandacht geven en naar beneden brengen, dit maakte het alleen maar erger, tot ik besloot haar dan maar gewoon te negeren en te doen of er niks aan de hand was.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:01

Lig net lekker op de bank, zie ik haar ineens de kamer binnen wandelen. Heb het raampje waardoor ze naar buiten gaan nu dicht, een extra kattenbak er bij gezet en hou ze nu mooi een tijdje binnen. Ga haar zelf geen aandacht geven. Haar gewone voer kan ze krijgen. Laat het nu wel van haar uit komen. Eens kijken of dat werkt

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:13

Ik ben heel benieuwd hoe het over een weekje gaat, hou je ons op de hoogte?
mag ook via pb :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 14:20

ik ben ook heel benieuwd :) zal hier wel posten

Gisteravond heeft ze iig de hele tijd in de gang gezeten, al houdt ze me wel continue in de gaten. Ze vloog de andere kat een paar keer aan en daar heb ik wel even op ingegrepen. Spelen vind ik prima, maar dit was gewoon gemeen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:22

Je zou haast denken dat er iets gebeurd is in de vakantie wat voor de kat niet heel erg prettig was. Maar ja daar kom je nu toch ook niet meer achter denk ik.......

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 16:46

mwhoa, denk dat dat wel meevalt hoor... het is ook wel zo'n arrogante muts, dus dat ze zich op haar teentjes getrapt voelt vind ik niet zo gek

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:40

mijlpaal! Ze liep net wijfelend de woonkamer in en sprong na even nagedacht te hebben op de bank en ging naast me liggen. Heb haar even geaaid en ben toen opgestaan om wat anders te gaan doen.
Ben benieuwd of ze vanavond nog een keer komt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:04

Wat een geweldige kat!
niet leuk voor jou maar wat een portret zeg :')
*mist nu een arrogante kattensmiley*

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:26

Wat een leuke update Liselot! Hopelijk begint ze vanaf nu weer een beetje bij te trekken :)