Kieskeurige cavia's met groente/fruit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Kieskeurige cavia's met groente/fruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:53

Hallo allemaal,

ik heb 2 leuke cavia dames, maar ze zijn nogal kieskeurig met groente en fruit.

Ze krijgen regelmatig andijvie, dat vinden ze echt heerlijk, als ik de trap oploop beginnen ze al te piepen. :+
Echter als ik een stuk paprika, appel, wortel oid in de kooi leg, moeten ze er niks van weten. :n
Ik kan het laten liggen tot het gaat rotten, maar ze komen er niet aan..

Hebben jullie tips hoe ik ze aan wat diverser groenvoer kan helpen?
Of kan het geen kwaad dat ze alleen andijvie krijgen, als ze maar vitamines krijgen?

Verder krijgen ze gewoon brokjes (met vitamine C), hooi onbeperkt en van die knaagsticks.

Groetjes, Marleen.

WinSel

Re: Kieskeurige cavia's met groente/fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:02

Die knaagsticks zou ik weghalen, is neit zo gezond voor je cavia's
Maar Andijvie is prima voor ze hoor, die van mij zijn er ook dol op :)
Witlof kun je ook proberen, vinden ze hier ook heerlijk

In paprika zit veel Vit C, maar omdat ze ook brokjes met Vit C krijgen lijkt me dat niet zn probleem

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:08

Hier is er 1 niet dol op witlof, de rest schranzen ze allemaal wel naar binnen :j
Gewoon blijven aanbieden, steeds hetzelfde is niet heel goed.
Je kunt eventueel als ze écht niks anders willen vit. C pilletjes van Roter geven.

Knaagsticks zijn niet helemaal goed, heel af en toe kan geen kwaad, maar liever niet teveel.
Knaagstenen/likstenen zijn niet goed, weet niet of je dat hebt maar veel mensen weten niet dat die super schadelijk zijn.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:10

Ik gaf mijn cavia altijd peterselie, zit ook boordevol vitamine c en die van mij was er dol op!
Trok trouwens ook zijn neus op voor paprika.

Heb trouwens wel geleerd dat de toegevoegde vitamine c in brokjes vaak vervliegt en je cavia er alsnog niks
van binnen krijgt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:13

Als je het goed afgesloten bewaart valt dat wel mee, maar er zit wel wat in.
Vit c pilletjes vinden ze hier ontzettend lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:22

Kaula schreef:
Ik gaf mijn cavia altijd peterselie, zit ook boordevol vitamine c en die van mij was er dol op!
Trok trouwens ook zijn neus op voor paprika.

Heb trouwens wel geleerd dat de toegevoegde vitamine c in brokjes vaak vervliegt en je cavia er alsnog niks
van binnen krijgt.

:j
Zo was er opeens bij mij een cnaafje tam! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:08

Uit de zak vervliegt het wel snel, ik zou voor de zekerheid vitamine C tabletjes bijvoeren. Die van roter vinden ze vaak nog lekker ook!

Peterselie vonden de mijne ook erg lekker inderdaad! Op degrotecavia.nl kan je een beetje een overzicht krijgen van in welke groentes/fruit veel Vit. C zit:
http://www.degrotecavia.nl/vitaminec.html#twaalf

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 21:48

Bedankt iedereen! :)

En die snoepjes zijn dus gewoon te krijgen bij de dierenwinkel? Ga ik daar eens kijken. :j
Overigens heb ik mijn voer in een afgesloten bak, dus wellicht val het vervliegen van nog mee.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:53

snoepjes? Of bedoel je die vit c pillen? die zullen ze niet bij dierenwinkels verkopen maar gewoon bij supermarkt/drogist. Het is gewoon voor mensen.
Bij dierenwinkels zullen ze met druppels aankomen die al vervliegen eer ze in het water terecht komen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:54

En toch zou ik voor de zekerheid bijvoeren.. het schijnt een wateroplosbare vitamine te zijn, waarvan eventueel overschot weer gewoon wordt uitgeplast. Tekorten daarintegen kunnen wel erg vervelende gevolgen hebben!

Vitamine C tabletten van Roter kan je zelfs gewoon bij de Kruidvat halen, ik haalde altijd de suikervrije geloof ik. Bij de dierenwinkel hebben ze misschien ook wel aparte vit. c tabletten, maar dit is net zo makkelijk, kan je zelf ook nog gebruiken :P

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 22:03

Jeetjemina, ik dacht dat jullie echt voor dieren bedoelde, haha. :')
Nou, dan ga ik daar eens naar kijken. :j Mochten ze ze niet willen, kan je inderdaad ze altijd zelf nog gebruiken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:19

De eerste paar keer ff in t bekkie proppen, daarna staan ze erom te gillen en moet je uitkijken dat ze je vinger niet mee eten..

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:00

Mijn caafjes wilden soms ook iets niet eten, heb het net zolang voor hun neus gehouden tot ze uit irritatie een hapje namen. Het was dan toch wel erg lekker! Haha. Werkt natuurlijk niet altijd, maar bij mij heeft het met sommige groenten gewerkt :')

Met inspiratie van mijn kleine broertje lol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:19

Die van mij (2 beertjes) hebben ook allebei een voorkeur voor bepaalde dingen, met name voor druiven, wortels, andijvie en komkommer. Appeltjes vinden ze ook niet zo heel erg lekker, paprika gaat er af en toe wel in maar niet te vaak... mandarijntjes vinden ze trouwens ook erg lekker, daar geef ik regelmatig partjes van vanwege de vitamine C.

Ohja, wat ik ook leuk vind: als ik 2 verschillende dingen in de kooi doe zie je pas wat de voorkeur is wanneer ze allebei aan wat anders beginnen :+ dat vind ik altijd erg grappig.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:35

Macs schreef:
Als je het goed afgesloten bewaart valt dat wel mee, maar er zit wel wat in.
Vit c pilletjes vinden ze hier ontzettend lekker!

bij mij ook :j
ik gaf ze die vaak, ze vonden het heerlijk :D

ik gaf eigen merk van kruidvat volgens mij :+ (was eigenlijk oorsprongelijk voor ons bedoelt en niet voor de caafs :') )

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:57

mijn caafs willen alleen de groene paprika hebben..
verder houden ze niet van wortels,appel,mandarijn..

wel lekker vinden ze witlof,broccoli,komkommer,andijvie,gras(geplukt) en paardenbloembladeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:23

Macs schreef:
snoepjes? Of bedoel je die vit c pillen? die zullen ze niet bij dierenwinkels verkopen maar gewoon bij supermarkt/drogist. Het is gewoon voor mensen.
Bij dierenwinkels zullen ze met druppels aankomen die al vervliegen eer ze in het water terecht komen :=

:j
Daar dacht ik ook aan :=

Bruistabletten zijn heel handig!