oude kat, nieuwe hond: kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PetraKioto

oude kat, nieuwe hond: kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:40

Hallo,
ik heb een fantastische kat, Phoenix, die ondertussen al 12 jaar is (13 in oktober).
Ze zat vroeger bij mij op appartement, maar nu heb ik een appartement met tuin en kan ze ook buiten. Het is een ingesloten stadstuin, dus ze kan niet op straat, enkel in de tuinen van de buren en dan weer terug. Wel handig vind ik, moet ik niet met een bang hartje zitten :o
Maar we zijn vooral aan elkaar gehecht. Ze gaat niet meer zoveel buiten en ik merk ook dat ze minder op vanalles klimt, dus ik denk dat de leeftijd ook een beetje parten speelt. Ze wil vooral zijn waar de baasjes zijn (ik en mijn vriend) en komt nog wel vaak vragen of we met haar willen spelen.

Mijn vriend en ik denken al een tijdje na over een hond. Ik zie mezelf eigenlijk als hondenmens. Phoenix is "toevallig" bij mij gekomen omdat ik haar heb gevonden op 't straat.
Nu kunnen we via via een bull terrier krijgen van mensen die gaan verhuizen en hem niet meer kunnen houden.
De hond die we zo leuk vinden.
Het is een niet-gecastreerd manneke van 1 jaar.
Hij heeft ervaring met kinderen en kent zijn bench, die hij ok vindt.
Meer info heb ik er nog niet over. Hij zou heel lief zijn, maar geen ervaring hebben met katten.

Nu is mijn vraag: zou het lukken? Zo'n jonge hond bij zo'n oude kat?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Tips om het goed te laten verlopen?
Of wat kan er fout gaan?

Net omdat Phoenix niet meer zo mobiel is om vlot overal op te springen uit de buurt van de hond, heb ik een beetje mijn twijfels.
Ik wil het beestje ook geen hartattack bezorgen (bij manier van spreken).
Uiteindelijk is Phoenix baas. Als een hond haar oude dag omzeep zou helpen, dan hoeft het voor mij ook niet en wacht ik liever met een hond tot de poes het leven hier voor bekeken houdt.

We hebben ook alle 2 geen ervaring als hondeneigenaren. Maar -al zeg ik het zelf- mijn poes is vrij goed opgevoed en met het paardje lukt het ook.
We zouden zowiezo ook naar de hondenschool gaan.

Owja, en we hebben een appartement met 2 verdiepen (boven leven, beneden slapen en je kan ni van boven naar beneden zonder langs de gemeenschappelijke gang te gaan (dus de deuren staan niet open)) en ook een klein tuintje. We wonen vlak aan een park waar we kunnen wandelen met de hond, en als hij zich wat weet te gedragen mag hij ook elke dan mee naar de manege. En mijn vriend heeft interesse om te gaan kanicrossen met de hond. Dus we zijn natuurlijk wel van plan om ons met het diertje bezig te houden :)

Alvast merci voor de tips en hulp!

Hulstje

Re: oude kat, nieuwe hond: kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:44

Ik heb sinds een aantal maanden ook een hond. Mijn oudste kat wordt 12 dit jaar en heeft het nu prima geaccepteerd. In het begin vond ze het niets, blazen als hij te dicht bij kwam enz.
Ze heeft een kamer waar ze zich terug kan trekken en waar mijn hond niet mag komen. Maar het gaat goed samen. Mijn hond laat de katten netjes met rust en is er ook goed in te corrigeren.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:49

Ik zou zeker zorgen dat de kat een plek heeft om zich terug te trekken. Is het geen mogelijkheid om de hond een weekend te laten komen logeren? Dan kan je meteen zien hoe hij op katten reageert, of hij je kat met rust laat en of hij te corrigeren ten opzichte van de kat.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:52

Wij hebben dit 7 jaar geleden ook gedaan.
Onze kat was toen 9. En al die jaren de "koningin" in huis geweest. Toen de hond hier pas was viel ze de hond echt aan als we even niet keken. Ook ging ze boven aan een deel van de trap zitten (een herenhuis dus ze kon de hond echt vastzetten) zodat de hond niet meer door kon etc.
De laatste jaren is het veel verbeterd omdat onze kat nu al oud is (ondertussen 16) maar nog zijn het geen vrienden. De hond wil graag spelen maar de kat moet er niets van hebben. Ze tolereren elkaar maar de kat blaast nog wel als de hond te dicht komt.

Ik zou het er dus eerlijk gezegd niet op wagen :=

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:57

wij hebben al 7 jaar een kat en sinds vorige week vrijdag een hondje van ongeveer 8 maanden(Asielhondje).
Dit gaat goed. In het begin zette de kat een hoge rug op. Maar sinds een paar dagen ligt de kat op de leuning van de bank, en de hond voor de bank op de grond. En dit gaat goed. Katten zijn erg nieuwschierige dieren en vaak komt dit goed. Volgens onze DA kon dit 2 a 3 maanden duren, en het best was de kat en de hond gewoon negeren zodra deze bij elkaar komen, dus ik zou zeggen ja dit kan!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:15

Onze kat was 10 jaar oud, toen onze eerste hond er als puppy bijkwam. Twee jaar later kan hond nummer twee erbij (opvanger van 3 jaar oud), nog een jaar later poes nummer twee. Onze kat is dus van enig kind voor tien jaar lang, naar huis delen met drie andere beesten op drie jaar tijd gegaan :P

Hier ging het allemaal vrij gemakkelijk. De puppy was natuurlijk nieuwsgierig, maar na een klap van de kat snapte ze dat ze hem gerust moest laten, en ze zijn later ook altijd de beste vrienden geweest (lees: ze laten elkaar gerust). Hond nummer 2 was al drie jaar en dolenthousiast over katten en liet hem dus niet gerust. Hier waren wel vaak kleine ruzies, maar uiteindelijk hebben ze ook vrij snel hun plaats gevonden.

Ik zou dus zeggen, afgaande op mijn ervaring: met een pup erbij heb je meer kans dat het meteen goed gaat, en dan leert de pup ook meteen de kat respecteren. Overigens hebben wij twee grote honden, dus de grootte maakte bij ons niet veel uit, maar ik denk dat een kleiner hondje gemakkelijker geaccepteerd wordt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:19

Oja, met de hond uit het asiel zijn we eerst begonnen met het wennen aan de kat door de hond aan de leiband kennis te laten maken (geen spanning op de lijn!) zodat we konden ingrijpen indien nodig. Wat we ook wel deden was kat op schoot houden en aaien, en de hond dan even laten snuffelen. Zeker zorgen voor een plek waar de kat zich kan terugtrekken zonder hond (bij ons is dat de bovenste verdieping, honden niet toegelaten ;) ) En een bench voor als jullie er niet zijn, is in het begin misschien geen slecht idee, of de kat en hond in aparte kamers laten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:23

Het kan heel goed gaan als je een kat hebt die nieuwe dingen niet zo'n probleem vind en er een hodn bij plaatst die respecteerd dat de kat er is :))

Maar er zijn genoeg katten die erg gestresst raken van een nieuwe bewoner dus zorg zowiezo dat de kat een eigen plek kan houden om weg te komen van de nieuwe aanwinst en zich lekker op dr gemak kan voelen. Daarbij zou ik persoonlijk een wat minder high energie hond nemen bij een oudere bewoner tenzij de hond geleerd heeft de rust in huis te bewaren wat met veel terriers niet het geval is :D

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:13

maar vind je dat dan niet spijtig als ze elkaar "tolereren" maar eigenlijk liever van elkaar af zouden zijn?

en zou ik de kat moeten binnen houden in 't begin? opdat ze niet zou weglopen...
ik kan eventueel de kat overdag beneden laten. daar heeft ze geen kattenluikje, dus kan ze niet buiten, maar daar heeft ze wel rust.

ik heb gehoord dat bull terriers niet zo energiek zijn als veel van hun naaste familie. (natuurlijk moet je ze, zoals alle honden zou ik denken, voldoende beweging geven). dus ik hoop dat dat waar is :D

Andere praktische vraag: eet de hond het eten van de kat niet op?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:23

Mijn katten wonen nu beneden omdat de honden boven wonen (ons huis is omgekeerd ingedeeld). Waar de katten onze oudste twee honden gewoon accepteerden (die waren er ook al toen ze in huis kwamen), is het dus fout gegaan toen we de twee jongste in huis namen. Sindsdien weigeren de katten om nog op de woonverdieping te komen en wonen ze dus op de benedenverdieping. Het is niet anders, maar soms vind ik het wel jammer. Het blijft altijd een gok, wel is het zo met terriers (die heb ik dus zelf ook) dat ze wel heel volhardend kunnen zijn in ongewenst gedrag........en richting katten, is mijn ervaring, kan dat wel heel vervelend zijn!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:34

Ik zou de kat niet expres gaan binnen houden, gewoon 1x per dag even rustig met elkaar laten kennismaken, en verder het hen zelf laten uitzoeken.

Hier dus twee katten, twee honden, elk heeft z'n eigen bak en eet hier netjes uit. Gewoon consequent zijn, etensbak van de kat moet hij afblijven. In het begin kan je de etensbak wel best even op de kast zetten ofzo als jullie niet thuis zijn, je moet het ook niet gaan uitdagen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:57

Jooltje schreef:
Ik heb sinds een aantal maanden ook een hond. Mijn oudste kat wordt 12 dit jaar en heeft het nu prima geaccepteerd. In het begin vond ze het niets, blazen als hij te dicht bij kwam enz.
Ze heeft een kamer waar ze zich terug kan trekken en waar mijn hond niet mag komen. Maar het gaat goed samen. Mijn hond laat de katten netjes met rust en is er ook goed in te corrigeren.

Als je ook zo´n hond hebt,
zou ik er voor gaan :)

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 16:10

zijn opvoedingsniveau enzo ken ik (nog) niet.
gelukkig is hij nog maar 1, dus ik denk dat het nog wel moet lukken om slechte gewoontes eruit te halen.
al heb ik inderdaad al gelezen (en hier ook weer) dat bull terriers nogal koppig kunnen zijn (gelijk t bazeke dan :D ) dus dat zal een beetje aftasten zijn.
zowieso zou ik wel vragen om hem op proef te nemen. als het echt niet gaat met de poes, heeft het ook totaal geen zin denk ik. dan wordt er niemand gelukkig van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:20

PetraKioto schreef:
zijn opvoedingsniveau enzo ken ik (nog) niet.
gelukkig is hij nog maar 1, dus ik denk dat het nog wel moet lukken om slechte gewoontes eruit te halen.
al heb ik inderdaad al gelezen (en hier ook weer) dat bull terriers nogal koppig kunnen zijn (gelijk t bazeke dan :D ) dus dat zal een beetje aftasten zijn.
zowieso zou ik wel vragen om hem op proef te nemen. als het echt niet gaat met de poes, heeft het ook totaal geen zin denk ik. dan wordt er niemand gelukkig van...

:j
Dat klinkt prima!