2 jonge konijnen dood op 1 dag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

2 jonge konijnen dood op 1 dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:45

Hallo allemaal,

Helaas zijn er vandaag 2 lieve nijntjes gaan hemelen. Deze kwamen uit een nestje van 5 jongen. Die hier geboren zijn op 6 juni ( teddy dwergen) Ik was vandaag aan het werk. En kreeg een smsje van mijn moeder dat iets niet goed was met de nijntjes. Dus ik vroeg gelijk wat er was. Kreeg ik te horen dat Coco het konijntje van mijn zusje was overleden. Dit konijntje was al de kleinste van de groep en zat altijd bij mams. Dus was ook niet de sterkste. Dus dat kon ik nog accepteren.
Toen ik om half 10 thuis kwam, zei mams dat ze de konijntjes al had gevoerd. Toen de kippen snel gevoerd. Toch nog even bij de nijntjes kijken. Is toch erg leuk dat jonge grut. Ziet ze andere konijntje slap liggen bij het voerbakje. Ze pakt hem op en ze sterft in haar handen.
En nu is er maar 1 vraag. Hoe kan dit gebeuren. Ze zagen er gezond uit. Gisteravond sprongen ze alle 2 nog vrolijk in het rond. Probeerde zoals altijd te ontsnappen. Want er loopt bij ons in de tuin een konijn (ram) van de buurvrouw. Die vind het erg gezellig.

En kortom ik voel me zwaar klote. Wil ze gewoon terug. Vooral het nijntje van mijn zusje. Ze voelt zich momenteel al niet zo geweldig. En dan moeten wij ook nog vertellen dat HAAR konijntje er niet meer is. Zit al sinds half 10 te janken.
Zijn er mensen die dit vaker hebben meegemaakt? Of weten hoe dit kan. Ben nu ook zo bang dat mijn andere 3 jonge nijntjes gaan hemelen.

(wil graag geen commentaar erop dat ik een nestje heb gefokt. Voel me nu al zwaar klote en weet ik veel wat)

shilady

Re: 2 jonge konijnen dood op 1 dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:46

Het is gewoon de natuur
er zal wel iets aan de hand geweest zijn met de nijnen wat jullie waarschijnlijk niks aan kunnen doen...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:46

Er heerst Myxomathose.

Coocidiose komt ook vak voor bij jonge konijnen en zorgt voor sterfte.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:47

He wat naar je kan ze laten nakijken wat het geweest is. veel sterkte...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:49

Kan het inteelt zijn geweest? Mijn broer heeft hetzelfde gehad... 2 konijnen, "het zijn een twee jongens hoor!" not... 3 kleintjes, eerst 1 kleintje dood, toen nog 2, toen moeders en als laatste vader... Echt heel jammer, maar het bleek dus dubbelop inteelt te zijn. moeder en vader waren al broer en zus, geboren uit broer en zus...
Sterkte hoor... het is en blijft gewoon köt als er een dier overlijdt, laat staan twee...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:50

Konijnen laten pas merken dat ze ziek zijn als het vaak al te laat is
Er heerst idd Myx, maar het kan van alles geweest zijn....
Sterkte er mee iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:57

Wilawander schreef:
Er heerst Myxomathose.

Coocidiose komt ook vak voor bij jonge konijnen en zorgt voor sterfte.

Coodiose ken ik niet. Zal ik eens naar googlen.

Helaas zijn ze nog te jong om in te enten. Dus die risico neem ik ook liever niet.
Ik blijf hopen dat de rest mag blijven leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:59

Agossie schreef:
Kan het inteelt zijn geweest? Mijn broer heeft hetzelfde gehad... 2 konijnen, "het zijn een twee jongens hoor!" not... 3 kleintjes, eerst 1 kleintje dood, toen nog 2, toen moeders en als laatste vader... Echt heel jammer, maar het bleek dus dubbelop inteelt te zijn. moeder en vader waren al broer en zus, geboren uit broer en zus...
Sterkte hoor... het is en blijft gewoon köt als er een dier overlijdt, laat staan twee...

Nee zit totaal geen inteelt erin. Paps is van een andere lijn. En ze verschillen ook dik een jaar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:59

Het is coccidiose. heb een schrijffout gemaakt.

Je kan enten vanaf 6 weken als de voedster niet geent is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:01

WinSel schreef:
Konijnen laten pas merken dat ze ziek zijn als het vaak al te laat is
Er heerst idd Myx, maar het kan van alles geweest zijn....
Sterkte er mee iig

1 die was sowieso de kleinste en zat altijd bij mams. Dus die was denk ik al niet goed.
Maar die andere zat gewoon te eten. En 5 seconde later wassie dood. Zonder rare bewegingen of wat dan ook.
Viel in 1 x neer.

Snap het echt niet. Maar mams heeft al besloten dat de andere 3 niet meer weggaan. Eentje zouden we sowieso al houden. En die kleine dan. Maar die is er helaas niet meer ;(

(had net wel weer een overbezorgde berner bij mij op schoot zitten. Dus het word gelukkig al minder met de tranen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:02

Wilawander schreef:
Het is coccidiose. heb een schrijffout gemaakt.

Je kan enten vanaf 6 weken als de voedster niet geent is.

Lees op meeste site dat dwergjes pas vanaf 3 maand mogen geent worden.
En voedster is wel geent. Maar dat is al meer als half jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:04

Coccidiose kan het niet zijn.
Heb geen rare keutels oid gezien. En ze vielen ook niet af.
Dus dat kan ik aan de ene kant gelukkig uitsluiten :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:06

konijnen laten het pas merken als het te laat is
bij mij op het werk hebben we twee soorten sterftes
1. konijn heeft diarree, kun je praktisch voorspellen of die de dag erop zal dood zijn of twee dagen erop (je kunt behandelen door voer weg te nemen, enkel hooi te geven, azijn in water, etc, maar meestal is dit niet effectief)
2. konijn zit levendig, eet goed, bla bla, ligt dag erop door in de kooi.
oorzaken? geen idee.
Voorkomen? kun je bijna niet

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:33

love_western schreef:

Zegt niks.

Heb laatst een ram gekocht. Binnen een halve dag was hij doodt. Niks aan te zien. Bleek ook coccidiose te zijn. Ontlasting was niet afwijkend.

Ja dwergen kan je niet te vroeg enten maar 8 weken kan wel hoor. Zeker als de voedster meer als een half jaar geleden is. Je kan beter enten voor dat je laat dekken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:50

2 Konijnen dood op 1 dag is echt naar... :(:)

Hier heb ik een opvangkonijn, en ik ben blij dat ik hem snel kon laten inenten, samen met de konijnen van de opvang.
Dwergkonijnen kunnen inderdaad erg gevoelig zijn voor de inenting, vandaar dat ze pas later worden ingeënt.
Ik denk zelf dat VHS (VHD) ook nog mogelijk kan zijn, volgens mij zijn ze van myxomatose duidelijk ziek voor ze dood gaan, en juist bij VHS (VHD) kunnen ze doodgaan zonder dat ze zichtbaar ziek zijn. Maar ik kan het mis hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:50

Wilawander schreef:
love_western schreef:

Zegt niks.

Heb laatst een ram gekocht. Binnen een halve dag was hij doodt. Niks aan te zien. Bleek ook coccidiose te zijn. Ontlasting was niet afwijkend.

Ja dwergen kan je niet te vroeg enten maar 8 weken kan wel hoor. Zeker als de voedster meer als een half jaar geleden is. Je kan beter enten voor dat je laat dekken.

Toen ze de kleintjes kreeg was het nog binnen die half jaar. Iig vlak voordat ze gedekt werd.

Hmm, kan moeilijk vragen aan mams als ze de konijnen weer wil opsporen uit de container. Ze heeft ze namelijk onder de hondenpoep gelegt. Zodat je ze minder ruikt. Maar dan ga ik gewoon vanuit dat ze dat hebben gehad. Dan kan ik me er ook sneller bij neerleggen.
Morgen sowieso de hele ren weer schoonmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 00:02

maar als het wel coccidiose zou zijn. Kan ik dan niet beter morgen met mijn andere nijntjes naar de DA voor eventuele behandeling?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 00:09

love_western schreef:
maar als het wel coccidiose zou zijn. Kan ik dan niet beter morgen met mijn andere nijntjes naar de DA voor eventuele behandeling?

Je zou ze tegen coccidose kunnen behandelen. Toltrazuril drops kan je daar voor gebruiken. :)

VHS heb je vaak ook wel duidelijke symptomen zoals neusuitvloeing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 00:15

Wilawander schreef:
love_western schreef:

Je zou ze tegen coccidose kunnen behandelen. Toltrazuril drops kan je daar voor gebruiken. :)

VHS heb je vaak ook wel duidelijke symptomen zoals neusuitvloeing.

Zag verder helemaal niks aan hun. Net zoals normaal.

En kun je die halen bij de DA?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 07:05

Myx gaat soms langzaam (kan dagen duren) dus lijkt me niet. VHS heb ik hier ook eens gehad en dat nijn was om 4 uur met de kat aan het spelen en om half 5 helemaal stijf en 5 uur dood. Niets geen uitvloeiing dus. Wat je nu kan doen geen idee want mocht het myx of VHS zijn dan mogen ze nit geent worden nu omdat ze mogelijk al besmet zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 07:09

Agossie schreef:

Het zou kunnen...
Maar mijn konijnen zijn een en al inteeld :) (heb ik niet zelf gedaan, gekregen)

Ik denk dat het gewoon kan gebeuren :)
En dat je er niks aan had kunnen doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:24

Collega van paps fokt ook met raskonijnen en kippen voor de tentoonstellingen. En hij had momenteel last van cociodiose " ( sorry voor spelling zit op mobiel) en hoorde van meerdere mensen dat ook rond ging. Dus kon voor de zekerheid mijn kippen en konijnen moeten behandelen.