*Help* Aquarium

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MMIDV

*Help* Aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:08

Ik wil graag in mijn klas een aquarium plaatsen, om de leerlingen te laten helpen dieren verzorgen (ander soort dieren zijn niet toegestaan in een klas hihi)
Nu heb ik weinig verstand van aquaria en heb ik dus een beetje hulp nodig....
Ik zag op marktplaats een aquarium van 60x30x30cm, is dit een redelijke maat?
de prijs is 25 euro incl luchtpomp en lichtkap. Is dit een redelijke prijs?

wat voor soort visjes kan ik het beste hierin houden? en heb ik nog meer accessoires nodig?
het moet zo goedkoop mogelijk in aanschaf zijn ivm klein budget vanuit school :)
het onderhoud zullen we uiteraard zo goed mogelijk doen, wel is het fijn als het visjes zijn die een beetje 'sterk' zijn en niet te moeilijk zijn. Aangezien ik er geen verstand van heb :)

Voor de vakanties zijn er van die blokken geloof ik? die geven max. 2 weken voer af zodat ze die in elk geval overleven.
Voor de zomervakantie valt er ook wel wat te regelen, mijn collega heeft ook een aquarium staan en die neemt de vissen of mee naar huis of laat ze door een andere collega meenemen, die de mijne dan misschien ook wel wil verzorgen en anders kan ik ze ook zelf mee naar huis nemen :)

dus kom maar op met jullie hulp :)

Mars

Re: *Help* Aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:16

60x30 is een erg klein maatje, met een iets grotere bak zijn de waterwaarden iets gemakkelijker stabiel te houden. Ik zou minimaal voor 80cm gaan, dat is denk ik voor de kinderen ook makkelijker om naar de visjes te kijken :) Qua prijs denk ik dat je met 50 euro voor een 2e hands 80cm bak een heel eind moet komen :j

Daarnaast heb je bodembeddeking nodig, dus zand of grind. Het voordeel van zand is dat ontlasting, teveel aan voer etc er niet zo makkelijk tussen zakt. Verder heb je filtermateriaal nodig, meestal zijn dit sponzen die in elke aquariumzaak te koop zijn. Ook plantjes zijn noodzakelijk om zuurstof te produceren voor de visjes.
Als je de bak hebt opgezet moet deze twee weken indraaien zonder visjes, zodat zich een bacteriecultuur in het aquariumfilter kan vormen. Deze zorgen oa ook voor de afbraak van afvalstoffen. Vervolgens kun je rustig beginnen met visjes toevoegen, niet teveel tegelijk.

Visjes die redelijk makkelijk te houden zijn zijn bvb platy's, guppen, neontetra's en corydoras. Zorg ervoor dat je niet teveel vissen in de bak hebt zitten en kies ook soorten die zich allemaal op een andere laag in de bak thuisvoelen. Corydoras zijn bvb echte bodemvisjes, terwijl platy's zich meer in de bovenste/middelste waterlaag ophouden :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:20

ah! daar kan ik iets mee :)

50euro voor de aanschaf alleen is best veel.... heb een klassenbudget van niet al teveel.... ik ga eens overleggen op school, aangezien er natuurlijk ook nog bodembedekking, plantjes en filterdingen moeten komen, en natuurlijk visjes :D

Ik ga dit in elk geval onthouden en van de week eens vragen wat mijn budget voor dit schooljaar is, dan kan ik eens kijken. Het lijkt me in elk geval leuk, leerzaam maar ook gezellig een mooi aquarium :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:24

Een 60 bak kan ook hoor, ik snap dat je als school aan een budget vast zit :j Het is soms alleen lastiger om zo'n bakje stabiel te houden. Qua visjes ben je dan ook beperkter, platy's en guppen worden alweer te groot voor zo'n bakje.

Hier nog een hele handige link voor de opzet van een 60 cm bak en ook suggesties voor vissenbestanden die je erin zou kunnen doen:
http://forum.punkyfish.nl/viewtopic.php?f=21&t=32038

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:33

Je kunt ook prima een 60 bakje nemen, als je oplet dat niet alle vissen daarin kunnen zie ik het probleem niet. Voldoende planten erin en je hebt ook geen problemen met je waarde's.

Ik zou MP een tijdje goed in de gaten houden, er staan ook weleens bakken op die gratis of voor een tientje op te halen zijn.

Overigens kun je ook prima een bak nemen zonder verwarming of lichtkap erop. Er zijn ook vissen die je prima op kamertemp kunt houden en als je je bakje bij het raam zet is een lichtkap niet nodig.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:35

Ik kan altijd nog op marktplaats zelf een advertentie zetten met de maten erbij, en dat het voor een school is dus zo goedkoop mogelijk :)
soms willen mensen er zo snel mogelijk vanaf en dan zou het binnen het budget kunnen passen.... ik ga eens overleggen wat mogelijk is en dan ga ik eens verder neuzen op marktplaats :)
Wil wel een goede bak, en dat betekent dus in elk geval groter dan 60cm. Wil geen zielige visjes :D

vind deze helemaal fantastisch voor thuis, maar is errug zielig is namelijk 20 x 20 cm
Afbeelding

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:37

anneliesdj schreef:
Je kunt ook prima een 60 bakje nemen, als je oplet dat niet alle vissen daarin kunnen zie ik het probleem niet. Voldoende planten erin en je hebt ook geen problemen met je waarde's.

Ik zou MP een tijdje goed in de gaten houden, er staan ook weleens bakken op die gratis of voor een tientje op te halen zijn.

Overigens kun je ook prima een bak nemen zonder verwarming of lichtkap erop. Er zijn ook vissen die je prima op kamertemp kunt houden en als je je bakje bij het raam zet is een lichtkap niet nodig.

Bak komt niet bij het raam te staan en ik denk dat verwarming wel prettig is. In de vakanties zijn namelijk de verwarmingen uit en dan is het in ons oude gebouw niet warm :n denk bijvoorbeeld aan de kerstvakantie :)
dus of ik zou vissen uit Antarctica moeten nemen hihi of toch maar een verwarming erbij :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:37

Voor de vakanties zijn er ook voerautomaten op de markt trouwens, maar dat kost weer geld.

Ik denk dat je inderdaad totaal zeker aan 50 euro moet denken.
Plantjes, bodem, filtertje en verwarming.

Wat je ook zou kunnen overwegen zijn kevers.
Dola larven, oftewel rozenkevers.
Die kan je voor 5 euro bestellen bij een dierenwinkel. Ze zijn simpel te verzorgen en leven niet heel lang.

Zelf heb ik helemaal geen verwarming in mijn aquaria, die staan allemaal op 22-23 graden momenteel.
Maar een verwarming zou ik er zeker in doen, al is het maar om de boel boven de 20 graden te houden.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 21-09-11 17:42, in het totaal 3 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:40

Marley schreef:
anneliesdj schreef:

Bak komt niet bij het raam te staan en ik denk dat verwarming wel prettig is. In de vakanties zijn namelijk de verwarmingen uit en dan is het in ons oude gebouw niet warm :n denk bijvoorbeeld aan de kerstvakantie :)
dus of ik zou vissen uit Antarctica moeten nemen hihi of toch maar een verwarming erbij :)

Er zijn vissen die in ijskoude bergmeertjes leven.... Dus die kunnen het echt wel handelen in een aquarium wat op 10 graden blijft steken.
En een 60cm bak is helemaal niet zielig hoor, zolang je maar rekening houd met de vissen die je neemt, je kunt daar niet alles wat je wilt in stoppen. Overigens kun je dat ook oplossen door maar één soort bewoners te nemen, dat is voor jou ook het makkelijkste.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:41

Je hebt ook van die voerblokken toch? in elk geval voor de vakanties van 1 en 2 weken
of zijn die automaten ook bruikbaar voor 7 weken vakantie?

totaal 50euro incl alles zou nog wel te doen zijn :j
ik houd marktplaats goed in de gaten en ga zelf ook een adv plaatsen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:42

Wat natuurlijk ook leuk is is gewoon het aquarium meegeven met een van de leerlingen tijdens de vakantie.
Vinden ze nog leuk ook en scheelt jou weer werk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:43

Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 21-09-11 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:43

1 soort was ook wel mijn idee overigens, om het makkelijk te houden :)

het probleem is dat het natuurlijk niet altijd 10 graden is, als wij in de klas zijn gaat de verwarming aan haha. Ik ga namelijk niet in de winter zonder verwarming lesgeven vanwege vissen. Dus daar zal toch iets in moeten wat de temp regelt, anders gaan ze van 2 weken en 's nachts heel koud naar overdag heeeel warm....

edit: ik werk niet echt met het type leerling waaraan ik mijn aquarium mee zal geven ;) dat gaat niet helemaal werken bij de meesten ben ik bang.....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:45

Een aquarium is niet te verslepen ook trouwens.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:54

Bak bij het raam zetten is sowieso een slecht idee, door het zonlicht (wat absoluut niet hetzelfde is als speciaal aquariumlamp licht) zul je super snel alg krijgen.

Wat je nodig hebt is een goed filter, wat 2 tot 3x de totale hoeveelheid water van het aquarium per uur filtert. Een verwarming is vooral handig om de temperatuur constand te houden.

Zelf zou ik gaan voor hele simpele visjes. Er zijn zat visjes die in 60cm kunnen. Als je bijvoorbeeld gaat voor een 10 roodvinzalmpjes en 5 corydoras panda's dan heb je een leuke bezetting voor je bak, visjes genoeg ruimte en de kindertjes wat leuks om te zien.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:30

een bak van 60 kan wel hoor, mits je niet te vol propt,
een hoop adviezen zijn er al gegeven
kijk ook eens op MP voor gratis af te halen guppen, lekker goedkoop, supersterk en best een grappig visje
fokken wel aan als maloten

jammer dat je ver woont anders had ik nog wel een komplete bak (zonder vissen) voor je gehad onder de 50 euro.....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:41

anneliesdj schreef:
Wat natuurlijk ook leuk is is gewoon het aquarium meegeven met een van de leerlingen tijdens de vakantie.
Vinden ze nog leuk ook en scheelt jou weer werk.

Dat zou ik dan weer niet doen, want een aquarium incl water, stenen etc weegt ontzettend zwaar, dus is een hele verhuizing. Voerblok kan prima hoor, daar deden mijn bakjes het tijdens vakanties ook prima op. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:23

Marley schreef:
het probleem is dat het natuurlijk niet altijd 10 graden is, als wij in de klas zijn gaat de verwarming aan haha. Ik ga namelijk niet in de winter zonder verwarming lesgeven vanwege vissen. Dus daar zal toch iets in moeten wat de temp regelt, anders gaan ze van 2 weken en 's nachts heel koud naar overdag heeeel warm....

Je moet het probleem niet groter maken dan het is ;)
In het wild is er ook temperatuurverschil tussen nacht en dag, zomer en winter, het is juist onnatuurlijk om in een aquarium continu dezelfde temperatuur te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:21

Vjestagirl schreef:
Bak bij het raam zetten is sowieso een slecht idee, door het zonlicht (wat absoluut niet hetzelfde is als speciaal aquariumlamp licht) zul je super snel alg krijgen.

Wat je nodig hebt is een goed filter, wat 2 tot 3x de totale hoeveelheid water van het aquarium per uur filtert. Een verwarming is vooral handig om de temperatuur constand te houden.

Zelf zou ik gaan voor hele simpele visjes. Er zijn zat visjes die in 60cm kunnen. Als je bijvoorbeeld gaat voor een 10 roodvinzalmpjes en 5 corydoras panda's dan heb je een leuke bezetting voor je bak, visjes genoeg ruimte en de kindertjes wat leuks om te zien.

Dan verschoon je de bak :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:25

passieAppel schreef:
Vjestagirl schreef:

Dan verschoon je de bak :)

Een heel aquarium verschonen is geen doen, bovendien ben je dan constant het interne milieu van de bak overhoop aan het gooien. Dat vinden je plantjes en vissen niet leuk :n Beter is het om inderdaad een plek te kiezen waar de bak geen direct zonlicht opvangt zodat deze rustig kan blijven staan en je niet constant schoon hoeft te maken, want alg groeit ook ontzettend snel.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 17:02

Ik heb geen goede foto van mijn lokaal, maar ze komen aan de andere kant te staan van waar het raam is, daar is wel een raam(met plastic folie tegen doorkijk) maar die is tussen mijn lokaal en de hal, dus geen direct zonlicht maar wel veel daglicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:35

Marley schreef:
Ik heb geen goede foto van mijn lokaal, maar ze komen aan de andere kant te staan van waar het raam is, daar is wel een raam(met plastic folie tegen doorkijk) maar die is tussen mijn lokaal en de hal, dus geen direct zonlicht maar wel veel daglicht

Opzich is het denk ik dan wel prima :)
Maar ik denk dat als je niet veel eisende visjes hebt,
tempratuur geen probleem zou zijn :)

De vissen bij jou thuis hebben toch ook niet altijd verwarming?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:48

passieAppel schreef:

De vissen bij jou thuis hebben toch ook niet altijd verwarming?[/quote]

Uh.. jawel.
Vissen kunnen prima tegen schommelingen in temperatuur, maar niet zo heftig of zo vaak als je hebt wanneer je overdag de kachel aan hebt maar 's nachts niet. Dat is echt niet goed voor die beesten (tenzij je vissen kiest die van nature in poeltjes leven waar de temp. ook telkens flink op en neer gaat), laat staan voor je planten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:42

Hier staat de verwarming ook altijd aan :j
Inderdaad om de temperatuur constant te houden, zomer en winter zodat de vissen zo min mogelijk met temp schommelingen te maken krijgen. Dat heeft namelijk ook invloed op de waterwaarden :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 22:41

Dat is op mijn werk helaas niet mogelijk. De verwarming daar is ingesteld en gaat dus automatisch aan/uit.
Als het buiten boven de 18 graden is, kan de verwarming niet aan. Is het onder de 18 graden dan kan ik de verwarming in de klas aan zetten, maar deze gaat 's avonds automatisch weer uit en in het weekend/vakanties ook. Daar kan ik verder helaas niets aan doen.... het is dus iedere ochtend in mijn lokaal ijskoud in het weekend hihi! Ben er dan altijd een half uur van tevoren zodat we er weinig last van hebben (en ga dan beneden zitten waar iemand anders de verwarming al aan heeft gezet).
Er zal dus wel een verwarmings ding in het aquarium moeten.... zodat er een constante temp is voor de visjes... Heb mijn budget voor dit jaar gekregen en ga na de kerstvakantie serieus kijken. Ben namelijk met sint/kerst altijd wel wat geld kwijt dus daarna even kijken hoeveel ik nog over heb :)