eindelijk zover; ratjes in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

eindelijk zover; ratjes in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 17:08

Oke, ze worden niet van mij maar voor mijn zusje.
Alleen heb ik (natuurlijk) de volledige regie over alle aanschaf voor de ratjes.
Zo heb ik het hok uitgezocht en ga ik ook over de rest van de spullen.
Alleen nu liep ik tegen een paar dingen aan waarvan ik denk dat een aantal bokkers me wel mee kunnen helpen:

- het voer
- bodembedekking
- plashoek

Ze horen ook dierlijke eiwitten te krijgen, alleen al het voer dat op de markt is zitten alleen natuurlijke eiwitten in. Nu valt dat makkelijk zelf aan te vullen met extra's, maar welk voer adviseren jullie? Heel veel voer is gemengd, en ik weet dat konijnen daar heel selectief mee zijn. Geen idee of dat bij ratten ook zo is?

Hetzelfde met bodembedekking. Er zijn zoveel verschillende merken enz. op de markt dat ik het moeilijk vind om daar een keuze in te maken. Ik ga dat zaterdag in de dierenwinkel kopen dus ik heb ook geen idee hoe groot hun aanbod dan weer is. Maar goed, wat is nu een goede bodembedekker voor ratten?
Zaagsel komt er zeker niet in en beuken/hout snippers ook niet, lijkt me veel te pijnlijk voor de gevoelige voetjes.

Zijn ratten echt zo zindelijk dat een plashoekje nuttig is, of is dat net zo bij konijnen per dier verschillend? Want dat zou wel heel wat schelen met schoonmaak/stank e.d.

Welke bokker kan mij helpen?
Meer tips en adviezen qua aanschaf zijn natuurlijk zeer welkom. Hangmatjes enz. en een groot, goed looprad worden al geregeld.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:16

sunny_l0ve schreef:
Zijn ratten echt zo zindelijk dat een plashoekje nuttig is, of is dat net zo bij konijnen per dier verschillend? Want dat zou wel heel wat schelen met schoonmaak/stank e.d.

Allereerst....ik weet helemaal niks van ratten :o

Maar ik heb een ram die we bij de fokker hebben gehaald toen hij volgens mij iets van 8 weken was. Die was eigenlijk heel snel zindelijk. Toen hebben we een aantal maanden later een voedster van 6 jaar bij de fokker gehaald en die is nu ook helemaal zindelijk. Duurde wat langer bij de ram, maar kan misschien aan de oudere leeftijd liggen. Jongere dieren leren misschien makkelijker, net als kinderen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:18

Voor de bodembedekking kun je wellicht voor de Ecobed gaan.
Dat is niet stoffig, t ruikt niet en tis lekker zacht. :)
Dat zul je wel via internet moeten bestellen. Verder kun je nog kiezen voor: houtgeperste kattenbakkorrels, Corbo, hemparade, aubiose.

Als jij een compleet gemengd voer aanbiedt zul je zien dat ze alles op eten. Op het moment dat ze met zijn 2en zijn is het geen probleem om gemengd aan te bieden. Bij grote groepen die wat onrustig zijn, kan het zijn dat de kneusjes de restjes krijgen en dus wel eenzijdig eten. In het complete voer zit ook dierlijke eiwitten, echter nogal veel in verhouding tot wat ideaal gebleken is. Je kunt met ongesuikerde muesli, macaroni of rijst het voer aanvullen. Verder kun je gedroogd brood, heel soms een blikje vis, meelwormen, fruit en de meeste groenten geven.

Je kunt ze zeker leren wennen aan een plas en poephoekje, de DW verkoopt daar speciale hoektoiletjes voor. Doe daar andere bodembedekking in en gooi de keutels en plasjes er een paar dagen in. Ze leren het vanzelf.

Hangmatten kun je prima maken met oude kleren. :)

Verder: waar ga je ze halen?
Veel plezier, ratten zijn leuke huisdieren.

MirandaNH

Re: eindelijk zover; ratjes in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:48

Allereerst de vraag: waar haal je ze weg? En dan de tweede: wat voor een kooi heb je?
Zo mijn belangrijkste vragen heb ik gehad haha. Ik zou je adviseren om lid te worden op het rattenforum. Hier leer je zo veel, dat is niet normaal!!! Er zitten rattenfokkers en mensen die ratten opvangen, en natuurlijk heel veel mensne die gewoon gek op hun ratjes zijn! Hier leer je wat goed voer is, hoe je ze moet verzorgen, wat ze qua kooi benodigdheden nodig zijn etc etc. Allés is hier te vinden! (www.ratten.nl/forum) Wil je niet lid worden van een forum kijk dan deze site eens door: www.ratten.nl hier staat ook alles wat je nodig bent voor de basis verzorging.

Mocht je vragen hebben kan je me gerust een pb'tje sturen! (heb momenteel zelf 7 ratten en heb er al heel veel gehad dus al de nodige ervaring met ze ;) )

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:58

Ik haal ze nu bij een rattery vandaan (blue moon) omdat de opvang bij mij in de buurt helaas geen handtamme ratjes op het moment heeft. En aangezien ze voor mijn zusje zijn is dat wel zo leuk, waren ze voor mezelf dan had ik ze wel uit de opvang gehaald.
Ik ga vrijdag een hok voor ze halen. Het is een hok van 1.60m hoog en dan 70 breed, 60 diep zo ongeveer. Ik weet die exacte afmetingen van de breedte en diepte niet, maar die is gewoon standaard. Ik wil namelijk wel dat ze de ruimte hebben. Ze zitten toch overdag een langere tijd in het hok, verder komen ze er vaak genoeg uit (één van de eisen waar mijn zusje aan moet voldoen).
Ik heb dat forum inderdaad gezien, maar op een gegeven moment zie ik door de bomen het bos niet meer met konijnenforum, bokt enz. Dat is dus iets wat mijn zusje mag beslissen, dan mag zij zich daar aanmelden.
Ik heb die info inderdaad gelezen, maar er worden verschillende dingen aangeboden, vandaar mijn vraag wat jullie keus is qua bodembedekking en voer.

@iris: ik dacht juist dat er alleen plantaardige eiwitten in rattenvoer zat? Dat las ik steeds erbij en geen dierlijke. Meestal is het ook met voer dat er juist veel meer zetmeel in zit en juist weinig eiwitten. Ik ga zaterdag als ik spullen ga halen nog wel eens goed kijken naar de verschillende soorten voer.
Een plasbakje ga ik zeker aanschaffen dan! Is wel ideaal als ze zindelijk zijn, scheelt weer voor mijn zusje.

Ik zal zeker pb-en als ik vragen heb, bedankt!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:50

Ratten hebben alleen in hun eerste half jaar dierlijke eiwitten nodig, omdat ze dan explosief groeien.
Ik voer zelf science selective, hier zitten ook geen dierlijke eiwitten in.
Ik voer de jonge ratjes dan 2-3x in de week bij met bijv. vis, gekookte kip, gekookt eitje etc.
Als ze dan 3 maanden oud zijn krijgen ze het maar 2x in de week, tot een half jaar.
Dan krijgen ze zo nu en dan wat extra. Als ze een jaar oud zijn krijgen ze geen dierlijke eiwitten meer van me.

Ik heb geen plashoekje, bij mij liggen dus over de hele bodem drolletjes.
Je kunt ratjes wel zindelijk maken, ik heb er nooit de puf voor gehad.

Ik gebruik ook ecobed als bodembedekking.
Ontzettend fijn spul en niet duur :).

Zo uit mijn hoofd is rattery Blue Moon een niet al te beste rattery.
Ze houd de gezondheid van haar lijnen totaal niet bij. Komt erop neer dat ze maar raak fokt voor de leuk.
Zou niet mijn keus zijn. Maar de ratjes heb je al, dat maakt niet uit, maar dan weet je het voor de volgende keer.

Ik heb ook al de nodige ervaring (6 jaar inmiddels alweer).
Vragen mag altijd dus :)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:24

Of die rattery goed is weet ik niet, vind het alleen al super dat je niet naar de dierenwinkel gaat!

Even wat antwoorden op je vragen:

*Plashoekje: Ik heb wel wat toiletjes erin staan. Mijn mannen poepen er echt in, plassen doen ze gewoon overal. Mijn dames poepen en plassen waar ze zin in hebben. Ik heb het de mannen toendestijds aangeleerd door steeds hun poepjes in de toilet te leggen... op een gegeven moment kan je ook zien waar ze het meeste poepen/plassen en daar zet je dan het toiletje neer...

*Bodembedekking: Allereerst, ratten mogen geen zaagsel of hooi. Ikzelf gebruik voornamelijk beukenhoutsnippers. Ik heb een tijd ecobed geprobeerd en ik moet zeggen dat ik hier ook wel over te spreken ben. Vlas/aubiose vind ik ook een goeie! Sommige gebruiken ook gewoon een fleecekleed op de grond en die steeds uitwassen (1x per week ongeveer). Ook kan je oude t-shirten etc gebruiken hiervoor... Tis net wat je zelf het prettigst vind.

*Voer: Ik gebruik Beapher, dwergkonijnenvoer en een natuurmerk voor ratten. Ik meng dit door elkaar heen. Wat hierboven genoemd is (science selective) vind ik ook een goed merk. Verder geef ik mijn ratten ook wel eens een ei, brinta(voor als hun weerstand wat naar beneden is, bijvb bij een verkoudheid), stukjes fruit.. verschillende noten, gekookte kip (onweerstaanbaar voor al mijn ratten haha).

Nja mocht je vragen hebben nog, pb staat open ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 16:13

@ nessa: Hoe wil je dan verklaren dat wilde ratten ook op volwassen leeftijd nog dierlijke eiwitten eten? De stofwisseling van een rat is er duidelijk op gemaakt om ook eiwitten te verteren en om te zetten in energie.
Het lijkt mij niet meer dan logisch om daar in te voorzien, of niet?
Vind je laatste reactie niet zo leuk. Als je zo uit je hoofd weet dat het geen goede rattery is, reageer dan gewoon niet. Van horen zeggen enz. vind ik nou niet echt een sterke mening. Ik heb met haar gesproken en het zit bij haar prima in orde, de foklijnen enz. interesseren me ook niets zolang het maar geen diepe inteelt is, waar hier geen sprake van is.
@ mirandaNH: Oké, dat is wel mooi om aan te schaffen een plashoek. Zijn beukenhoutsnippers niet veel te grof voor de pootjes? Ik vind kleding/fleece niet zo ideaal omdat dat toch wel snel gaat ruiken. Ik denk dat ik dan voor ecobed of aubiose/vlas ga.
Oké, nou ik ga wel even kijken wat ze bij mijn dierenwinkel hebben voor artikelen. Verder zullen ze qua lekkers niets tekort komen en zullen ze regelmatig wel een kliekje uit de pan krijgen (als het goed voor ze is).

Ik zat trouwens te kijken op de site van een andere dierenwinkel bij mij in de buurt, daar hadden ze namelijk een boodschappenlijstje staan wat je nodig hebt; o.a. een knaagsteen en een loopbal!
Helemaal gestoord die winkel... daar koop ik dus ECHT niets.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:23

Zo zeg, op je teentjes getrapt...
Je vraagt om hulp en die geef ik. Het hoeft niet hoor.
Als jij persé een rattery wil kiezen waar gewoon niet op gezondheid wordt gelet, prima, jouw keuze. Is toch niet zo gek dat ik het even aangeef? Ik zeg toch ook helemaal nérgens dat je fout bezig bent?!!!

Oudere dieren kunnen gewoon minder goed dierlijke eiwitten verteren.
Kijk naar senioren voeding voor bijv. katten, daar wordt dan daar mee verminderd.
Ratten in het wild worden gemiddeld 1 tot 1,5. En ik voer ze dus dierlijke eiwitten tot ze 1 zijn ;).
Overigens hebben ratten een verteringsstelsel waardoor ze juist beter planten kunnen verteren.
Als je op oudere leeftijd teveel aan dierlijke eiwitten gaat voeren krijgen ze gewoon nierproblemen. Op oudere leeftijd is het dus zelfs beter om dit helemaal niet te voeren (bij ratten dan he).