Kruising dwergkonijn x vlaamse reus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Kruising dwergkonijn x vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 13:30

Hoi allemaal!
Een kennis van mij heeft doordat haar konijnen ontsnapt waren een nestje van een vlaamse reus vader en dwerg moeder. 6 stuks van nu 6 week oud.
Aangezien wij er nog wel een konijntje bij willen mits er een vrouwtje tussen zit ben ik heel benieuwd of zo"n kruising risico"s mey zich meebrengt voor de jonkies en wat voor maatje dezenzullen krijgen?

Ze zou hier bij ons dwergvrouwtje en gecastr. Hangoor konijn komen in een ren van 7 bij 4 en nachthok 2 bij 1.

Ik hoor het graag.

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:03

2 van mijn konijnen zijn dwergXvlaamse reus; ze verharen beide slecht, drm is af en toe een borstelbeurt wel nodig, Monty had problemen met lopen: hij viel steeds om, maar dat is met vitamine druppels(mag eigenlijk niet gegeven worden) en een helpend broertje die hem ondersteunde verholpen, het pootje is niet zo sterk geworden zoals dat hoort, maar hij kan gewoon zonder problemen rondspringen en binky's maken.
Monty is ontzettend aanhankelijk, Smoony is wat bang.
Ze hebben formaat middelgroot konijn: iets groter dan een franse hangoor.

Die kwalen die ik eerst omschreef hadden wss te maken met dat het een 'oeps' nestje was, en van mijn school kwamen waar nooit echt geselecteerd word op erfelijke ziektes etc.

NZ92

Re: Kruising dwergkonijn x vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 18:46

Oke! Ben net bij ze wezen kijken super schattig maar ik hoop fat ze niet zo groot worden als een reus hihi

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:59

Het kunnen gewoon gezonde konijntjes zijn, enorm veel geluk dat de voedster het overleeft heeft, daarvoor mogen ze echt in hun handen knijpen..
Betreft hoe groot ze worden ga er maar zeker vanuit dat ze flink aan de maat worden 3 a 4 kilo gaan ze verwacht ik wel halen.

Dan zou ik als je ze wil koppelen aan je huidige koppel wel 2 nemen en dan een ram en een voedster.
Sowieso moet je wachten tot 3 a 4 maanden tot je kan koppelen, want je kan een babyhups niet aan 2 volwassen konijnen koppelen. Daarnaast bij een trio valt bijna altijd 1 vroeg of laat buiten de boot dat kan je ook lezen op bunnybunch.nl waar tal van ervaringen met trio's zijn waar het regelmatig mis ging. En tal had ik ook van te voren gewaarschuwd en dan toch doen en dan toch mis gaan... Ik zou ook absoluut niet in een goed huwelijk gaan stoken van je huidige konijnen door er 1 bij te zetten, maar die ook net als in een groep haar eigen partner. In het wild leven ze in groepen in paartjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:19

Voor zover ik weet gebeurt er niks :)
Wel sneu voor de voedster!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 22:17

Oke dus 2 bij 2 is beter?
Misschien neem ik er dan wel 2 mee.. zal er eens even over denken.

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:44

Iets vergist in de maat van een franse hangoor, haha
ik zal morgen even wegen(:

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 23:29

Haha maar ze worden dus wel maatje reus? Of middekmatig..?

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 06:46

Middelmatig, het is niet zo dat ik sta te kijken van; wow, ik heb hier ook een dwerghangoor zitten, maar die is nogal groot uitgevallen, dus niet echt handig om mee te vergelijken, ik pak vanavond wel even de weegschaal erbij(: